وزن نگرفتن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وزن نگرفتن نوزاد با توجه به نمواررشد کودکان تعیین می شود. گاه حساسیت های زیاد والدین کاذب بوده و این نمودارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید معیاری برای سنجش سلامت فرزندتان داشته باشید. اما تحت شرایطی هم ممکن است عواملی مانع از رشد و وزن گرفتن نوزاد بگردد که باید آن‌ها را در اسرع وقت شناسایی و رفع نمایید.

متخصصین با بررسی شرایط و سن نوزاد، وزن زمان تولد، میزان و کیفیت تغذیه و… علت کم وزنی نوزاد را پیدا می‌کنند. سپس با توجه به آن راهکار مناسب ارائه می‌شود. برای اطلاع از علت کم وزنی و یا وزن نگرفتن نوزاد خود با ما همراه باشید و یا برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

وزن نگرفتن و کم وزنی نوزاد

نوزاد در دو هفته اول تولد، تقریبا حدود ۱۰٪ از وزن خود را از دست می‌دهد. سپس طی دو هفته دوم وزن‌گیری کرده و به وزن ابتدایی تولد خود می‌رسد. گستره وزن نرمال نوزاد از ۲/۵ تا ۴/۵ کیلوگرم متفاوت است. میانگین وزنی بیشتر نوزادان در محدوده ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ گرم است. اشاره کردیم نوزاد تازه متولد شده در دو هفته اول تولد، ۱۰٪ از وزن خود را از دست می‌دهد. جنین در دوران بارداری از طریق بندناف تغذیه می‌شود که پس از تولد تا زمانی که با شرایط تغذیه‌ای جدید هماهنگ شود، مقداری از وزن خود را از دست می‌دهد.

از طرفی جنین طی بارداری مقداری از مایع آمنیوتیک را می‌بلعد که پس از تولد آن را دفع می‌کند. دفع مایع آمنیوتیک منجر به از دست دادن وزن در دو هفته اول پس از تولد می‌شود.

فرایند وزن‌گیری نوزاد مسئله مهمی است که در هر مرتبه مراجعه به مراکز بهداشتی یا مراجعه به متخصص اطفال، وزن آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. برای مشاهده جدول وزن گیری نوزاد کلیک کنید.

وزن نگرفتن نوزاد دو ماهه

همانطور که گفتیم نوزاد شما با هر وزنی متولد شود، در هفته های اول وزن خود را از دست می‌دهد. در ماه های اول تولد نیز دلایل دیگری مثل کمبود شیر مادر، کولیک معده، حساسیت نوزاد و… باعث کاهش وزن او می شوند. وزن نگرفتن نوزاد نشانه وجود مشکل است که باید در کوتاه ترین زمان شناسایی و رفع شود. بنابراین باید با آگاهی از روند رشد نوزاد خود سلامت او را بررسی نمایید.

در هر مراجعه به مراکز بهداشت یا متخصص اطفال، وزن نوزاد سنجیده می‌شود. پس از اندازه‌گیری، عدد مربوط به وزن در کارت واکسن نوزاد ثبت می‌گردد. با ثبت وزن نوزاد می‌توان روند وزن‌گیری و رشد او را مطابق با نمودارها رشدی بررسی کرد.

نمودار رشد کودک مهم‌ترین معیار ارزیابی سلامت نوزاد است. قرار گرفتن نمودار رشد در محدود ۵٪ تا ۹۷٪ به معنی سلامت کودک است. برای مشاهده جدول قد و وزن نوزاد کلیک کنید.

غذا کمکی از ۶ ماهگی برای کودک شروع می‌شود. کاهش وزن در کودکانی که به تازگی شروع به مصرف غذا کمکی کرده‌اند، طبیعی است. از یک تا دو سالگی تقریبا ۲ کیلوگرم افزایش وزن برای کودک طبیعی است.

علت وزن نگرفتن نوزاد

افزایش وزن نشانه تغذیه مناسب و دریافت مقدار کافی شیر توسط نوزاد است. وزن‌گیری کمتر از مقدار مورد انتظار می‌تواند نشان‌دهنده عدم تغذیه کافی یا بیماری باشد. در ادامه به معرفی برخی از علت های کم‌وزنی نوزاد اشاره می‌کنیم.

کم بودن تعداد دفعات شیردهی

گفته می‌شود هر ۲ تا ۳ ساعت به فرزند خود شیر بدهید. روز‌های ابتدایی تولد که نوزاد بیشتر می‌خوابد، توصیه می‌کنیم خودتان او را برای شیردهی بیدار کنید.

مدت زمان شیردهی ناکافی

هر مرتبه شیردهی نوزاد باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد. هرچه کودک بزرگ‌تر شود، مدت زمان لازم برای شیردهی به مرور کاهش می‌یابد.

شیری که در دقایق اولیه ترشح می‌شود بیشتر حاوی قند بوده و پس از چند دقیقه چربی و پروتئین نیز به شیر مادر اضافه خواهد شد.

چربی و پروتئین از جمله مواد مفیدی هستند که به افزایش وزن کودک کمک می‌کند.

قدرت مکیدن ضعیف نوزاد

پایین بودن قدرت مکیدن سینه بیشتر مربوط به ماه‌ها ابتدای تولد است. واضح است که اگر نوزاد نتواند با مکیدن مناسب، شیر کافی از سینه مادر خارج کند؛ در نتیجه موجب کم‌وزنی نوزاد می‌شود.

وزن نگرفتن نوزاد با شیر مادر

کمبود شیر مادر حتما باید بررسی شود. متخصص با بررسی مقدار شیر مادر درمان مناسب ارائه می‌دهد. پس از درمان این مشکل به کمک متخصص، نوزاد شروع به وزن‌گیری می‌کند. در صورتی که مساله رفع نشود، شیر خشک تجویز می گردد.

مشکلات نوزادی

علاوه بر قدرت مکیدن ضعیف کودک، عوامل دیگری مانند شکاف کام یا لب، لب شکری موجب اختلال در تغذیه کودک می‌شود.

ناهنجاری‌ها دیگری چون اسهال، اختلال در هضم شیر توسط کودک، رفلاکس معده از دلایل کم وزنی نوزاد به شمار می‌روند.

به دنبال رفلاکس معده، نوزاد استفراغ کرده و شیر را پس می‌زند. اسید‌معده نوزاد پس از دفع شیر بالا آمده که موجب سوزش گلو و ناراحتی نوزاد در شیر خوردن مجدد می‌گردد. وزن نگرفتن نوزاد با چنین مشکلاتی به رشد او آسیب می‌زند. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

سایر علل کم وزنی نوزاد

عواملی از قبیل سندروم‌ داون، کم‌اشتهایی پس از واکسن، بی‌اشتهایی به دنبال زردی، ابتلا به عفونت‌ها، مشکلات قلبی، بیماری سلیاک، اختلال در بلع مواد غذایی و حساسیت‌ها خوراکی در این دسته جای می‌گیرند.

چه اقدامی برای درمان کم وزنی نوزاد انجام دهیم؟

اقدامات مختلفی برای رفع علل وزن نگرفتن نوزاد و درمان کم وزنی او باید انجام شود. برخی از این اقدامات به شرح زیر است.

_ آموزش شیوه صحیح شیردهی به مادر: در این آموزش‌ها در رابطه با مدت زمان شیردهی و تعداد دفعات آن با مادران صحبت می‌شود.

_ درمان عفونت‌ها را در اولویت قرار دهید.

_ غذاهای کمکی با کالری بالا برای کودک تهیه شود.

_ وضعیت سلامتی کودک بررسی شده و مشکلات مربوط به سلامتی ارزیابی گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه وزن نگرفتن نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره