مدرسه نرفتن بچه ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مدرسه نرفتن کودکان مخصوصا پسر بچه ها در هر سنی برای والدین و آینده خود آن‌ها مشکل ساز خواهد شد. اینکه کودکان در برابر رفتن به مدرسه مقاومت می‌کنند، دلایل متعددی دارد و ویژگی‌های فردی و شخصیتی کودک، شرایط حاکم در محیط خانه و همینطور مدرسه منجر به ممانعت او در مقابل مدرسه رفتن شود. بسیاری از والدین نگران این موضوع هستند که عدم علاقه کودک به مدرسه و مدرسه نرفتن او مشکلاتی را در آینده تحصیلی و شغلی او ایجاد کند.

به همین دلیل لازم است تا تمامی والدین از راهکارهای موثر در این زمینه استفاده کنند و مشکل مدرسه نرفتن فرزندشان را حل نمایند. در ادامه این ضمن اینکه جوانب مختلف مدرسه نرفتن کودکان را بررسی می‌کنیم، به علل و راه‌های مقابله با مدرسه نرفتن بچه‌ها نیز پرداخته‌ایم. در صورتی که در این زمینه بارها با فرزندتان دچار تنش شده‌اید حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدرسه نرفتن کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلیل مدرسه نرفتن کودکان چیست؟

بسیاری از کودکان در سال‌های اولیه تحصیل خود، از مدرسه رفتن اجتناب می‌کنند و علاقه‌ای به تحصیل ندارند. اگر شما نیز از پدر و مادرهایی هستید که فرزندتان تمام تلاش خود را می‌کند که به مدرسه نرود، ابتدا باید بتوانید دلیل مدرسه نرفتن او را شناسایی کنید.

برای پیدا کردن علت مدرسه نرفتن کودک می‌توانید با او حرف بزنید و یا با معلم و مشاوره مدرسه صحبت کنید. کمک گرفتن از یک روانشناس نیز می‌تواند به شما کمک کند تا به علت مدرسه نرفتن فرزندتان پی ببرید. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود کودکان در برابر مدرسه رفتن مقاومت کنند را بررسی کرده‌ایم.

1.مشکلات روانی کودک

از مهم‌ترین علل مدرسه نرفتن کودکان، مشکلات روانی کودک همچون داشتن اختلال اضطراب جدایی است. برخی از کودکان در سنین قبل از مدرسه به شدت به مادر خود وابسته هستند و حتی لحظه‌ای از مادرشان جدا نمی‌شوند. همین موضوع می‌تواند قبل از مدرسه رفتن فرزند، مادر را با سختی‌هایی مواجه کند.

در بروز اختلال اضطراب جدایی کودکان، رفتار مادر بسیار اهمیت دارد. در واقع سبک تربیت و فرزندپروری والدین به خصوص مادر است که منجر به وابستگی بیش از اندازه کودک می‌شود. این مشکل زمانی به حالت شدید خود می‌رسد که سن مدرسه رفتن کودک فرا می‌رسد.

علاوه بر این دیگر مشکلات روانی نظیر افسردگی، اختلال سلوک و … نیز می‌تواند منجر به مدرسه نرفتن کودکان شود که برای شناسایی دقیق آن می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید.

2. برخورد معلم در مدرسه

برای بسیاری از کودکان، فضای حاکم در مدرسه فضای چندان خوشایندی نیست و آن‌ها احساس می‌کنند با رفتن به مدرسه در فضایی مشابه با زندان قرار می‌گیرند.

با یک دیدگاه منطقی فضای مدرسه به دلیل اینکه در ساعات مشخصی باید در کلاس درس حضور داشته باشند و کارهای مشخصی را انجام دهند، برای آن‌ها فضایی مشابه با یک اردوگاه را تداعی می‌کند. حال اگر در این میان معلم نیز برخورد سرد و خشکی با کودکان داشته باشد، احساسات منفی کودک دوچندان می‌گردد.

معلمانی که بدون داشتن هیچ گونه انعطاف و سرگرمی، فقط در یک چهارچوب سخت و خشک به کودکان درس می‌دهند، می‌توانند در عدم تمایل کودکان به مدرسه و مدرسه نرفتن نقش داشته باشند.

برای درک بهتر حتما مقاله مشکلات دانش آموزان ابتدایی را بخوانید.

3- سایر عوامل مدرسه نرفتن بچه ها

  • ناراحتی از به پایان رسیدن تعطیلات و رسیدن روزهای سخت
  • عدم سازگاری با دیگر همسالان
  • ناتوانی و یا ترس از برقراری ارتباط با دوستان
  • ترس از تنها ماندن در مدرسه
  • سخت‌گیری معلمان
  • داشتن دوستان زورگو و ترس از برخورد با آن‌ها
  • خجالتی بودن کودک و داشتن اضطراب اجتماعی
  • اضطراب جدایی از پدر و مادر
  • دوستان یا همسالان دیگری که شاهد ترس شان از مدرسه بوده
  • ترس از تنها ماندن و بدون دوست ماندن در محیط جدید
  • درس های سخت و غیر قابل فهم
  • معلم سخت گیر و کلاس های بدون انعطاف
  • ترس از حضور در محیطی اجتماعی
  • احساس پایان روزهای خوش بازی و سرگرمی و شروع دورانی سخت و خشک

لازم است اشاره کنیم که برخی از کودکان مدرسه رفتن را دوست دارند اما به یکباره نظرشان تغییر پیدا می‌کند و تمایل دارند در خانه بمانند.

در چنین شرایطی یک اتفاق مثل درگیری در مدرسه و یا گذشت یک تعطیلات طولانی مثل عید نوروز ممکن است باعث شود آن‌ها از رفتن به مدرسه امتناع کنند.

برای آشنایی با علل و راه های از بین بردن ترس از مدرسه کلیک کنید.

تأثیر مدرسه نرفتن بچه ها در سنین بالاتر

مدرسه نرفتن در سنین کودکی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای آن‌ها در سنین بالاتر شود. اگر کودک نتواند به دلیل مدرسه نرفتن، تحصیلات مقطع دیپلم خود را به موقع تمام کند، از همسالان خود عقب می‌ماند. در رفتن به سربازی و یا حتی پیدا کردن کار نیز دچار مشکل می‌شود.

همینطور لازم است اشاره کنیم اگر کودک در بازه‌های زمانی مختلفی در طول سال از رفتن به مدرسه ممانعت کند، ممکن است از نظر درسی لطمه بخورد و پایه او ضعیف شود. همین موضوع در سال‌های تحصیلی بعدی منجر به افت تحصیلی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودکان ابتدایی کلیک کنید.

علت اصلی مدرسه نرفتن بچه ها را چطور پیدا کنیم؟

بیشترین کسانی که با کودک وقت می‌گذرانند می‌توانند به علت رفتارهای او پی ببرند. پس والدین، معلمان و مراقبان دیگر در خانواده در یافتن علت اصلی مدرسه نرفتن بچه نقش بسیاری دارند. متخصصان کودک با توجه به علم و مطالعاتی که درباره کودک داشته اند؛ می‌توانند با تکنیک ها و روش هایی مشکل کودک را بیابند. از آن پس محیط و اطرافیان هستند که با آموزه های متخصص می‌توانند وضعیت کودک را تغییر دهند.

همچنین متخصص ضعف عملکردی، اختلالات یادگیری، ریشه اضطراب ها، افسردگی و … کودک را در کوتاه ترین زمان تشخیص داده و درمان های لازم را ارائه می‌دهد.

مدرسه نرفتن بچه ها می‌تواند با توجه به محیط و شرایطی که تجربه می‌کنند علل متفاوتی داشته باشد. اگر با وجود خواندن این مقاله نتوانستید این مشکل را حل کنید؛ هرگز ساده از کنار آن نگذرید. حتما دراین باره با افراد آگاه و متخصص مشورت نمایید.

مقابله با مدرسه نرفتن بچه ها

والدین در اولین قدم باید با فرزند خود صحبت کنند و از علت مدرسه نرفتن فرزندشان آگاه شوند. در چنین شرایطی پدر و مادر باید دست از سرزنش کودک بردارند و سعی کنند با درک شرایط متوجه شوند که چه موضوع آزار دهنده‌ای در مدرسه برای فرزندشان وجود دارد.

در چنین صحبتی والدین باید شنونده باشند؛ اصرار به کودک و بیان فواید مدرسه فقط منجر به کج خلقی کودک و اصرار بیشتر او برای نرفتن به مدرسه خواهد شد. بنابراین سعی کنید با دریافت مشاوره کودک از راهکارهای موثر در این زمینه مطلع شوید و با استفاده از آن‌ها به فرزندتان کمک کنید. در ادامه به برخی راهکارهای مفید اشاره شده. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله فرار از مدرسه را هم بخوانید.

1️⃣ اعتماد به معلم و اولیای مدرسه

در نظر داشته باشید که معلمان حاضر در مدرسه و همینطور مشاوران در این زمینه تجربه و تخصص بیشتری دارند؛ شاید بهتر باشد در زمینه مدرسه نرفتن فرزندتان با آن‌ها مشورت کنید.

شاید در میان گذاشتن این موضوع با کارکنان مدرسه سبب شود که محیط سرد و خشکی که در مدرسه حاکم است، به محیطی سرگرم کننده‌تر و شادتر برای کودکان تبدیل شود و از میزان دلزدگی آنان کم کند.

2️⃣ ماندن والدین در مدرسه

بسیاری از کودکان به دلیل اختلال اضطراب جدایی، وابستگی شدیدی به پدر و مادر خود دارند و نمی‌توانند از آن‌ها جدا شده و در مدرسه بمانند. در چنین شرایطی جدایی مادر از کودک باید به صورت تدریجی اتفاق بیافتد.

به همین دلیل بسیاری از والدین تصمیم می‌گیرند که مادر و یا پدر همراه کودک خود در مدرسه بماند، اینکار استقلال کودک را مختل می‌کند. راه حل مناسب این است که مادر به کودکش بیاموزد که در نبود او چگونه به تنهایی شرایط خود را مدیریت کند. در واقع به او یاد دهد که چگونه غذا بخورد، با دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار کند و به تنهایی از سرویس بهداشتی استفاده نماید.

این روش چندان روش کارآمدی نیست و حتی می‌تواند این توقع را در دیگر دانش‌آموزان نیز ایجاد کند و گاهی ممکن است به جای بهتر کردن شرایط، کنترل مدرسه را برای دیگر اولیا نیز سخت کند.

3️⃣ برخورد صحیح با کودکی تمارض کننده

برخی از کودکان علت مدرسه نرفتن خود را بیماری عنوان می‌کنند، والدین باید در نظر داشته باشند شاید این احساس او واقعا تمارض نیست و ممکن است او واقعا بیمار شده باشد.

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید فرزندتان بیمار است یا نه، نشانه‌های بیماری را در او بررسی کنید و در صورتی که علائمی نداشت به او توضیح دهید که شرایط بیماری‌اش به گونه‌ای نیست که بخواهد مانع مدرسه رفتن او شود. حتی اگر این توضیحات شما فرزندتان را قانع به حضور در مدرسه نکرد، می‌توانید جذابیت ماندن در خانه را برای او کم‌تر کنید. اگر او بخواهد در مقابل مدرسه نرفتن بازی کند و یا به تماشای تلویزیون بپردازد، مطمئنا اینکار خود را مجدد تکرار خواهد کرد.

4️⃣ تعیین جایزه برای رفتن به مدرسه

اینکه بخواهید برای مدرسه رفتن کودکتان جایزه تعیین کنید، گاهی روش مناسبی است. اما تکرار بیش از اندازه آن سبب می‎‌شود که فرزندتان به خاطر دریافت پاداش و جایزه به مدرسه برود و به خود مدرسه و درس خواندن توجهی نمی‌کند.

5️⃣ تغییر مدرسه کودک به یک مدرسه مناسب‌تر

مناسب بودن و یا نبودن یک مدرسه، ارتباط چندانی با دولتی و یا غیردولتی بودن آن ندارد. در برخی موارد نداشتن برنامه آموزشی مناسب، فضای سرد و خشک مدرسه، داشتن همکلاسی‌های زورگو و … می‌تواند شرایطی را برای کودک فراهم آورد که او تمایلی به حضور در آن فضا را نداشته باشد.

در صورتی که از طریق گفت‌وگو با فرزندتان متوجه شدید که احساس خوبی از شرایط مدرسه‌اش ندارد، سعی کنید مدرسه او را به مدرسه بهتری تغییر دهید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

والدین در ارتباط با مدرسه نرفتن کودکان چه اقداماتی باید بکنند؟

  • وقتی با کودکتان صحبت می‌کنید، او را سرزنش نکنید و اجازه دهید او از دلایل خود برای شما حرف بزند.
  • وقتی در حال حرف زدن با کودک‌تان هستید ضمن اینکه به حرف‌هایش گوش می دهید، سعی کنید به او بفهمانید که در هر صورتی شما انتظار دارید او به مدرسه برود و اینکار وظیفه اوست.
  • از جملات مثبتی برای توضیح دادن به فرزندتان استفاده کنید. به او بگویید که سواد و تحصیلات حس آرامش و لذت به او می‎‌دهد.
  • حتی اگر فرزندتان از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، برای ایجاد انگیزه از شب قبل کیف و لوازم مدرسه او را آماده کنید.
  • زمان خواب و بیداری فرزندتان را تنظیم کنید؛ زود خوابیدن کودک سبب می‌شود که او صبح سرحال‌تر بیدار شود و انگیزه بیشتری برای حضور در مدرسه داشته باشد.
  • در صورتی که همچنان مقاومت کرد او را از انجام کارهایی که دوست دارد (مثل بازی با کنسول) محروم کنید.

اگر باز هم مدرسه نرفتن کودک تکرار شد چه؟

اگر به علل این مساله نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ناگهانی ایجاد نشده اند. بنابراین حل آن زمان می‌برد. شما باید خشم خود را کنترل کنید. در مقابل فرزندتان صبورانه برخورد کنید. او از شما الگوبرداری می‌کند. پس برای مدیریت این وضعیت با او با آرامش صحبت کنید و علت آن را بیابید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدرسه نرفتن کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا پسرم مدرسه نمیره؟

مدرسه نرفتن بچه ها علل مختلفی میتونه داشته باشه که با کمی بررسی و دریافت کمک تخصصی به راحتی مشکل را حل کنید. برای حل این مشکلات شما بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره