ترس از پله برقی | علت ، علائم و درمان فوبی پله برقی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از پله برقی یکی از انواع فوبیاهاست که با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده است. کسانی که با این ترس درگیرند هر بار موقع سوارشدن به پله‌برقی استرس بسیاری را تحمل می‌کنند. گاهی این ترس آن‌قدر شدید خواهد بود که شما حاضرید مسیرتان را دورتر کرده یا از پله‌های معمولی استفاده کنید اما سوار پله‌برقی نشوید.

به همین خاطر می‌توانیم بگوییم ترس از پله برقی مشکلات بسیاری را در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد؛ و این دقیقاً همان دلیلی است که به شما می‌گوید باید برای رفع این مشکل کاری انجام بدهید. باورهای اشتباه راجع به ایمنی و همین‌طور خاطرات تلخ از مهم‌ترین دلایل ترس از پله برقی هستند. بااین‌حال خبر خوب این است که شما می‌توانید بر این ترس غلبه کنید. پس اگر درگیر ترس از پله برقی شده‌اید در ادامه همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

ترس از پله برقی

ترس از پله برقی یا اسکالافوبیا درست مانند ترس از ارتفاع، حیوانات، خون یا هر چیز دیگری که فکرش را می‌کنید یکی از انواع فوبیا است. و درست مانند هر ترس دیگری، از خفیف تا شدید، درجات متفاوتی خواهد داشت. بعضی از کسانی که درگیر این مشکل هستند فقط موقع سوارشدن به پله برقی کمی مضطرب می‌شوند؛ اما گروه دیگری هستند که حاضرند روزانه مسافت طولانی‌تری بروند یا انرژی بسیاری را برای بالارفتن از پله‌های معمولی صرف کنند، اما هرگز سوار پله‌برقی نشوند.

ترس از گیرکردن لباس به لبه‌های پله، زمین‌خوردن روی پله‌ها یا خراب‌شدن این دستگاه از جمله فکرهایی هستند که این افراد در ذهنشان دارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ترس از پله‌برقی می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است با این مشکل، دلایل و راهکارهای برطرف‌کردن آن بیشتر آشنا شوید.

برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

دلایل ترس از پله برقی

درست به‌اندازه آدم‌هایی که از پله برقی می‌ترسند، دلایل مختلفی برای این وضعیت وجود دارد. به همین خاطر نمی‌توانیم یک دلیل را عنوان کنیم و بگوییم این تنها دلیل یا اصلی‌ترین دلیل ترس از پله برقی است. بااین‌حال متخصصان معتقدند که دلایل رایج‌تر ترس از این تکنولوژی را می‌توانیم در چند دسته، طبقه‌بندی کنیم. این دسته‌ها به شرح زیر هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?ترس از ارتفاع

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم گروهی از افرادی که از پله‌برقی می‌ترسند، در حقیقت ترس ازارتفاع دارند. به عبارتی چیزی که آنها را وحشت‌زده می‌کند خود پله‌برقی نیست. بلکه همراه شدن این وسیله با ارتفاع است. در این افراد یک تداعی یا همبستگی اتفاق افتاده است. چون پله‌برقی بسیاری از مواقع همراه با ارتفاع بوده، به‌تدریج ترس آنها از ارتفاع به این تکنولوژی هم سرایت کرده است. در این افراد ترس ازارتفاع می‌تواند روی هر وسیله دیگری مثل پل‌های عابر پیاده نیز قرار بگیرد.

?باورهای اشتباه

احساسات ما، ارتباط عمیقی با افکار و باورهایمان دارند. وقتی شما فکر کنید چیزی خطرناک است، طبیعتاً تلاش می‌کنید تا فاصله‌تان را از آن حفظ کنید. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم یکی از دلایل مهم برای ترس از پله برقی باورهای ما هستند. اگر شما به هر دلیلی فکر می‌کنید پله‌های برقی امنیت لازم را ندارند، یا مطالبی راجع به آسیب‌دیدن در هنگام استفاده از پله‌برقی خوانده‌اید، احتمال اینکه موقع استفاده از این وسیله درگیر استرس بشوید بیشتر از دیگران خواهد بود.

?تجربیات منفی

یکی از دلایل اصلی برای تمامی انواع فوبیا، خاطرات ما هستند. اگر شما روی پله‌برقی درگیر هر تجربه منفی مثل زمین‌خوردن شده باشید طبیعتاً در استفاده‌های بعدی‌تان از این وسیله دچار ترس خواهید شد. نکته جالب اینکه لازم نیست شما خودتان این وضعیت‌ها را تجربه کرده باشید. بلکه مشاهده یا حتی شنیدن این موقعیت‌ها از زبان دیگران نیز می‌تواند باعث ترسیدن ما بشود.

?یادگیری مشاهده‌ای

اصطلاح یادگیری مشاهده‌ای در روان‌شناسی به این معناست که فرد یک کار یا احساس را بدون اینکه خودش تجربه کند و تنها با دیدن آن در دیگران یاد خواهد گرفت. یادگیری مشاهده‌ای می‌تواند در هر دو زمینه مثبت و منفی اتفاق بیفتد. برای مثال اگر یکی از والدین شما همیشه موقع سوارشدن پله‌برقی دچار استرس می‌شده احتمال اینکه شما هم این اضطراب را یاد بگیرید زیاد خواهد بود. در حقیقت در این شرایط، فرد بدون هیچ دلیل خاصی یاد می‌گیرد که می‌بایست از یک موقعیت مشخص بترسد.

برای آشنایی با راه های مقابله با اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

چرا باید برای ترس از پله برقی از مشاور کمک بگیریم؟

خیلی وقت‌ها ما فکر می‌کنیم دلیلی ندارد که ترس مان از پله برقی را درمان کنیم. شاید شما هم پیش خودتان بگویید هرکدام از ما در زندگی از چیزهایی می‌ترسیم؛ و این آن‌قدر عادی است که نیازی به تغییر شرایط نمی‌بینیم. اگر ترس شما از پله‌برقی در حد خفیف باشد شاید این تفکر اشتباه نباشد. اما وقتی ترس شما کمی بیشتر باشد به نفعتان است که از این استدلال‌ها فاصله بگیرید.

ساده‌ترین دلیلمان هم این است که ترس از پله برقی می‌تواند زندگی شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. برای مثال شما هر روز و قبل از هر باری که سوار پله‌برقی می‌شوید چقدر زمان برای این کار تلف می‌کنید؟ آیا تابه‌حال برایتان پیش نیامده است که در هنگام شلوغی بخواهید سوار پله‌برقی شوید و ترس شما باعث عصبانیت دیگران شده باشد؟ یا به این فکر کنید که چند بار پیش آمده که مسیرتان را دورتر کرده‌اید برای اینکه از پله‌برقی استفاده نکنید؟

همه اینها در حالی اتفاق می‌افتند که استفاده از این تکنولوژی درست مانند هر چیز دیگر می‌تواند تا حد زیادی در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی کند. علاوه بر این، ترس‌های ما هرگز به‌خودی‌خود درمان نمی‌شوند؛ و بی‌توجهی به آنها گاهی باعث شدیدتر شدنشان نیز خواهد شد.

روش‌های درمان ترس از پله برقی

اگر شما واقعاً درگیر ترس از پله برقی هستید به‌تنهایی نمی‌توانید آن را درمان کنید. این وضعیت هم درست مانند هر نوع دیگری از فوبیا نیاز به این دارد که شما برای درمان از یک مشاور متخصص کمک بخواهید. مشاورین با استفاده از روش‌هایی که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد برای تغییر شرایط به شما کمک می‌کنند. اما اگر استفاده از پله برقی تنها تا حدودی مضطربتان می‌کند خودتان هم می‌توانید از بعضی از این روش‌ها کمک بگیرید. بهترین روش‌ها برای درمان ترس از پله‌برقی به شرح زیر است. برای آشنایی با سایر روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

✅ مواجهه‌درمانی

بهترین راه برای درمان ترس از پله برقی و هر چیزی این است که با ترستان روبه‌رو شوید! روان‌شناسان معتقدند هرکدام از ما، وقتی از چیزی می‌ترسیم سعی می‌کنیم تا فاصله‌مان را از آن حفظ کنیم. با این کار، شما آن احساس امنیتی که لازم دارید را به دست خواهید آورد. اما ضرر این رفتار هم آن است که احتمالاً هرگز متوجه نخواهید شد چیزی که از آن می‌ترسیدید خیلی هم نگران‌کننده نبوده است.

به همین خاطر اولین قدم برای درمان ترس‌ها این است که شما با آن مسئله روبه‌رو شوید. در این روش متخصص با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی و اصول خاص، به شما کمک خواهد کرد به‌تدریج و قدم‌به‌قدم با ترس‌هایتان روبه‌رو بشوید؛ تا جایی که بتوانید به‌طورکلی بر این اضطراب غلبه کنید.

✅ کنترل هیجان‌ها

اگر بخواهیم ترس ما از پله برقی درمان شود یکی از نکات مهم این است که کنترل احساساتمان را یاد بگیریم. وقتی شما بتوانید هیجان‌های منفی مثل اضطراب را کنترل کنید احتمال اینکه در شرایط سخت روی رفتارتان تسلط داشته باشید نیز بیشتر خواهد شد. به همین خاطر و همان‌طور که گفتیم روش‌های آرام‌سازی یا مدیریت هیجانات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در درمان ترس از پله‌برقی باید به آن پرداخته شود.

✅ درمان شناختی – رفتاری

یکی از درمان‌های بسیار کارآمد در روان‌شناسی استفاده از روش شناختی – رفتاری است. در این شیوه علاوه بر اینکه درمانگر تغییر رفتارهای شما را هدف قرار می‌دهد کمکتان خواهد کرد تا افکارتان را هم تغییر بدهید. این شیوه بیشتر به درد کسانی می‌خورد که ترس شان از پله برقی به دلیل باورهای اشتباهی است که راجع به این مسئله دارند.

آنها در طول جلسات درمانی یاد خواهند گرفت که بعضی از افکارشان اشتباه هستند؛ و دقیقاً به خاطر همین افکار اشتباه است که درگیر ترس یا هر مشکل دیگری می‌شوند. پس از این مرحله آنها یاد خواهند گرفت که باورهای منفی‌شان را کنار گذاشته و افکار سالم‌تری را جایگزین آن کنند.

سخن آخر

معمولا کسانی که دچار ترس از پله برقی هستند برای درمان این مساله مراجعه نمی کنند. بلکه بیشتر آن ها با موضوعات دیگر به جلسات مشاوره روانشناسی وارد می شوند. با طی روند درمان مساله فوبیای پله برقی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. معمولا با ارزیابی های بیشتر مشخص می‌شود ترس از پله برقی سال ها وجود داشته و در واقع نمودی از اضطراب های درونی آن ها بوده است. برای از بین بردن این ترس اقدامی نشده و آن قدر گسترده شده که زندگی فرد را در بخش های مختلف فلج کرده است. برای جلوگیری از این وضعیت پیشنهاد می شود هنگام مواجهه با هر نوع فوبی برای درمان آن اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پله برقی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا دارویی برای درمان ترس از پله برقی وجود دارد؟

خیر؛ هیچ دارویی نمی‌تواند ترس شما از این مسئله را درمان کند؛ اما بعضی از داروهای ضداضطراب می‌توانند به شما کمک کنند تا وقتی که باید از پله‌برقی استفاده کنید درگیر اضطراب‌های بیش از حد نباشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره