نقش احساسات در تصمیم گیری | 3 تاثیر منفی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش احساسات در تصمیم گیری طبق تحقیقات بیشتر از 80درصد برآورد شده است. بنابراین باید چگونگی این ارتباط را دریابیم. از نظر برخی افراد، تصمیمی که با احساس گرفته می‌شود ارزشی ندارد. اما باید گفت که بیشتر تصمیماتی که ما انسان‌ها می‌گیریم، احساسات در آن نقش دارند. حال این نقش مثبت باشد یا منفی، بستگی به انتخاب خودمان دارد. در واقع چالش اصلی این است که مردم، سعی می کنند احساسات خود را سرکوب و منطقی عمل کنند. با این وجود در برخی شرایط، افراد باید احساسات خود را نادیده بگیرند و آنچه را که لازم است انجام دهند. در این مقاله در خصوص نقش احساسات در تصمیم گیری ها می پردازیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که آیا خوب است که احساس را در تصمیماتمان دخالت دهیم یا خیر.

نقش احساسات در تصمیم گیری

تاثیر احساسات در گرفتن تصمیم

اکثر افراد، در بیشتر مواقع براساس احساسات خود تصمیم می‌گیرند. اگرچه این ممکن است چیز چندان خوبی به نظر نرسد، اما از طرفی می‌تواند یک موهبت باشد. بدون احساسات، مطلقا می توانیم تصمیم گیری کنیم اما نمی توانیم به راحتی این کار را انجام دهیم و یا گاهی برخی از افراد نمی توانند تصمیم نهایی را بدون دخالت احساس بگیرند.

اما زمانی نقش احساسات در تصمیم گیری خطرناک می شود که شما نتوانید احساساتتان را کنترل کنید و تصمیمی که می گیرید به ضررتان باشد. تصمیم گیری های عقلانی و تصمیم هایی که احساسات در آن نقش دارند شاید در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، اما نکته کلیدی این است که بدانید چه زمانی و چگونه از هر کدام استفاده کنید.

حتما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های کسب مهارت تصمیم گیری درست کلیک کنید.

آیا همیشه نقش احساسات در تصمیم گیری ها منفی است؟

واقعیت این است که در 99 درصد موارد، شما دقیقا میدانید که برای رسیدن به خواسته خود، چه تصمیمی بگیرید. اما زمانی که به احساستان اجازه دخالت می دهید، باید این را از خودتان بپرسید که این تصمیم احساسی، آیا شما را از هدفتان دور می‌کند؟ یا چه اتفاقی در نهایت می‌افتد؟

فروشگاه آرامیس

برای مثال: شما می‌خواهید تصمیم بگیرید که به باشگاه بروید، یا یک قسمت دیگر از سریال مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. در این لحظه بطور حتم اگر با احساس خود تصمیم بگیرید در خانه می‌مانید و سریال‌تان را تماشا می‌کنید. پس نقش احساسات در تصمیم گیری ها کاملا به خودتان نیز بستگی دارد چرا که در واقع کار را برای خود آسان تر کرده‌اید.

باید به خود اجازه دهید که در تصمیم گیری ها، اگر به نفع‌تان است از احساسات خود استفاده کنید. اما وقتی مغزتان سعی می کند با تصمیم گیری احساسی شما را از هدفتان دور کند و یا در دراز مدت آسیب هایی جدی به شما بزند، پس به احساسات تان اعتماد نکنید. برای تشخیص شرایط و برآورد مقدار نقش احساسات در تصمیم گیری حتما باید مهارت های زندگی تان را ارتقا دهید.

نقش احساسات در تصمیم گیری | اثرات منفی تصمیم گیری با احساسات مطلق

نقش منفی احساسات در تصمیم گیری ها

قبل از تصمیم گیری، بررسی پیامدهای نامطلوب ضروری است. زمانی که تصمیمی گرفته و اجرا می شود، هر یک از اثرات منفی در نهایت به یک مشکل جدی تبدیل می شود. در ادامه برخی از مهم ترین تأثیرات منفی که تصمیمات احساسی می تواند به وجود بیاورند را مشاهده می کنید. برای از بین بردن نقش احساسات در تصمیم گیری های خود حتما مشاوره فردی دریافت نمایید.

1️⃣ نمی توانید درست تصمیم بگیرید

در بسیاری از مواقع که در زندگی مان باید بایستیم و قاطعانه تصمیم بگیریم، نمی توانیم این کار را انجام دهید. به عبارتی، زمانی که احساسی تصمیم می گیرید ممکن است به دیگران اجازه دهید به جای شما تصمیم بگیرند، یا اجازه دهید زمان برای شما تصمیم بگیرد. بنابراین، در برخی شرایط تصمیمات احساسی باعث می شوند تا شما کنترل همه چیز را از دست بدهید و نتوانید درست تصمیم بگیرید.

برای مثال در یک رابطه با مردی هستید که او هیچ تلاشی برای تشکیل زندگی نمی کند، مدت زیادی از این رابطه گذشته و منطق شما می داند که او عوض شدنی نیست. اما به دلیل وابستگی و علاقه ای که در این مدت ایجاد شده نمی توانید تصمیم به پایان دادن رابطه بگیرید. در عوض با او درگیر شده و بابت جور نشدن شرایط زمین و زمان را مقصر می‌دانید. در این شرایط نقش احساسات در تصمیم گیری شما به شدت مشهود است اما خودتان آن را قبول ندارید.

2️⃣ عجله در تصمیم گیری

در اغلب موارد، زمان کافی برای تصمیم گیری وجود دارد. اما وقتی شما احساسی تصمیم می گیرید، نمی توانید معایب و مزایای تصمیمتان را ارزیابی کنید. همین عجله باعث می شود تا تصمیمی بدون فکر و در واقع احساسی بگیرید. این عجله به نوبه خود موجب می شود شما در دراز مدت از تصمیمی که گرفته اید پشیمان بشوید.

برای از بین بردن نقش احساسات در تصمیم گیری در شرایط غیر مترقبه باید مهارت هایی مثل مدیریت بحران و هیجانات تان را تمرین کنید. چنین مهارت هایی به شما این امکان را می دهد تا برای خود به اشکال مختلف فرصت فکر کردن و تصمیم گیری منطقی را بخرید. پس حتما به مقاله کنترل احساسات و هیجانات مراجعه نمایید.

3️⃣ تزلزل در تصمیم گیری

شما وقتی تصمیم احساسی می گیرید، دچار تزلزل در تصمیم گیری می شوید. زیرا نمی دانید کدام انتخاب درست است و کدام یک نتیجه منفی به همراه دارد. اما گاهی اوقات پیش می آید که افراد نتیجه تصمیم خود را می دانند، اما باز هم دچار تزلزل می شوند. زیرا نقش احساسات در تصمیم گیری مانع از اتخاذ تصمیمی مطمئن می‌شود. این مسئله فشار عصبی زیادی به فرد وارد می کند. علاوه بر این ها، نتیجه تصمیم گیری مبهم می‌شود، چرا که شما هنوز نمی دانید تصمیم قطعی تان چیست و دچار دو راهی شدیدی خواهید شد.

برای مثال پدری برای استقلال فرزندش می داند که نباید بیش از حد از او حمایت کند. اما وقتی سختی کشیدن و ناراحتی او را می بیند نمی تواند از این موضوع چشم پوشی کند. پس به او از طریق مادر کمک مالی می کند. اما از طرف دیگر با فرزندش دچار تعارض می شود. در واقع او نتوانسته یک روش مناسب برای تربیت فرزند جوان خود پیش بگیرید. تصمیم های احساسی رابطه پدر و پسری را متزلزل خواهد کرد.

راه های از بین بردن نقش احساسات در تصمیم گیری

سوال این است که آیا می توانیم تصمیمات بهتری بگیریم حتی زمانی که تحت تأثیر احساسات خود قرار گرفته ایم؟

به طور کلی می توانیم با رعایت یک سری نکات و تمرینات، احساسات خود را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که بیش از حد در تصمیم گیری هایمان، به خصوص تصمیمات جدی و مهم نقش داشته باشند. در ادامه چهار نکته مهم را برای از بین بردن نقش احساسات در تصمیم گیری شرح داده ایم.

? مکث کنید و وضعیت را ارزیابی کنید

به مغز خود زمان کافی برای ارزیابی وضعیت فعلی که دارید بدهید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. از این تاکتیک در موارد زیر می توانید استفاده کنید.

  • پاسخ سوالی را نمی دانید
  • فکر می کنید اگر این تصمیم را  در این لحظه بگیرید، در آینده پشیمان خواهید شد
  • زمانی که تصمیم شما منجر به یک سود یا زیان می شود
  • وقتی خشمگین هستید و تصمیمتان ممکن است به دیگران صدمه بزند

برای تصمیم گیری های بزرگتر، مانند تصمیم به ازدواج یا تغییر یک شغل ممکن است بخواهید زمان بیشتری برای سنجش موقعیت در نظر بگیرید. اما برای موقعیت هایی که نیاز به تصمیم گیری سریع و در لحظه دارند، مکث و ارزیابی تکنیک خوبی می باشد.

? از بین بردن نقش احساسات در تصمیم گیری با نوشتن

متخصصان و روانشناسان زیادی اشاره به این مسئله داشته اند که چگونه نوشتن می تواند به ما کمک کند تا شرایط را بهتر درک و گزینه های درست تری را انتخاب کنیم. اگر درحال حاضر یک موقعیت سخت را پشت سر می گذرانید و نمی دانید چه تصمیمی بگیرید، نوشتن کمک می کند تا دیدگاه متفاوتی به شرایط پیدا کنید.

برای کسب اطلاع از تاثیر نوشتن برای مدیریت استرس کلیک کنید.

? گزینه های خود را محدود کنید

هر چه تعداد انتخاب ها بزرگتر باشند، فضای بیشتری برای تصمیم گیری غیرمنطقی و پشیمان کننده وجود دارد. محدود کردن گزینه ها، در واقع به شما کمک می کند تا از انتخاب چیزی که بعدا از آن ناراضی خواهید بود اجتناب کنید. براساس تحقیقات علمی، هرچه انتخاب هایتان را محدودتر کنید، استرس کمتری را تجربه می کنید و در نهایت تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

? از بین بردن نقش احساسات در تصمیم گیری با استراحت

همه ما می دانیم که خواب و استراحت مهم است. با این حال، بسیاری از ما هنوز تا دیر وقت بیدار می‌مانیم. یک استراحت خوب شبانه به مغز ما کمک می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر و دقیق‌تر تجزیه و تحلیل کند تا در نهایت تصمیم درستی بگیرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن آخر

این درست است که احساسات قطعا نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری دارند. اما با توجه به توضیحات بالا، می توان نتیجه گرفت که بهترین تصمیم ها زمانی گرفته می‌شود که تعادل دقیقی بین احساسات و منطق وجود داشته باشد. وقتی احساسات شما بالا می رود، منطق شما پایین می آید و نقش این احساسات باعث می شود شما تصمیمات کاملا غیرمنطقی بگیرید. در نتیجه در دراز مدت ممکن است از تصمیمی که گرفته اید پشیمان شوید.

چند ثانیه به تجزیه و تحلیل احساسات خود اختصاص دهید تا بتوانید آن ها را بهتر مدیریت کنید. احساسات بخش بزرگی از شخصیت ما هستند اما این دلیل نمی شود که حرکات و تصمیمات ما را کنترل کنند. هنگامی که درک بهتری از ذهن خود داشته باشید، کمتر از تصمیماتی که می گیرید پشیمان خواهید شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش احساسات در تصمیم گیری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره