نظم در زندگی | 9 روش برای نظم دادن به زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نظم در زندگی چگونه ایجاد می شود؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه بی نظمی های زندگی خود را سرو سامان دهید؟ بدون شک بسیاری از ما به جای حل کردن وضعیت نامطلوبی که داریم، خود را به بی خیالی می‌زنیم و ترجیح می‌دهیم هیچ کاری انجام ندهیم. راحت‌ترین راه همین است که برای خود متأسف باشیم و در مورد شرایطی که داریم اقدامی نکنیم. اگر فکر می‌کنید باید برای بی نظمی زندگی تان تصمیمی بگیرید، در این مقاله ما به شما راه هایی را پیشنهاد می دهیم که با رعایت آن‌ها، می توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نظم ایده آل خود در زندگی برسید. برای دریافت کمک های تخصصی روی مشاوره فردی کلیک کنید.

نظم در زندگی

ایجاد نظم در زندگی

هیچ ایرادی ندارد که کمی هرج و مرج در زندگی شما وجود داشته باشد. چالش های غیر منتظره، چیزهایی هستند که ما را در زندگی قوی تر می‌کنند. اما تا زمانی که این هرج و مرج و چالش ها، آسیبی به روند زندگی ما نزنند. حتی اگر این اتفاق افتاد و شما در برهه‌ای از زمان هستید که فکر می کنید نمی توانید زندگی خود را کنترل کنید نگران نباشید.

خبر خوب این است که، کارهای زیادی وجود دارد که شما می توانید انجام دهید تا نظم در زندگی تان وارد کنید. در ادامه برخی از مهم ترین راه هایی که به شما کمک می کند تا نظم در زندگی اجرا کنید را شرح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣زمان را تحت کنترل بگیرید

نحوه گذراندن وقت خود را ارزیابی کنید. هر فعالیتی در طول روز که نتیجه ملموسی به همراه نداشته باشد و شما را به جایی نرساند، به احتمال زیاد اتلاف وقت است. همین ثانیه‌ها و دقیقه هاست که نظم در زندگی تان را از بین می برد. به سادگی می توانید انتخاب کنید که کدام یک از کارها مهم، و کدام یک از آن ها بی اهمیت هستند.

فروشگاه آرامیس

برای این کار، ابتدا فهرستی از فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید تهیه کنید. سپس بنویسید که چه قدر برای هرکدام از آن ها وقت صرف می کنید. با بررسی دقیق، فعالیت‌هایی که از اهمیت کمی برخوردارند اما زمان خیلی زیادی از شما می گیرند را حذف کنید. می‌توانید در صورت لزوم، آن ها را در آخر لیست و بعد از تمام فعالیت های مهم تان قرار دهید. برنامه ریزی در زمان اهمیت زیادی در ایجاد نظم در زندگی دارد.

2️⃣در طول روز به کارهای کوچک رسیدگی کنید

این ترفند برای کسانی که فکر می کنند کارهای کوچک اهمیت کمی دارند و آن ها را به تعویق می اندازند خیلی مهم است. با انجام کارها و وظایف کوچک در طول روز، احساس بهتری خواهید داشت و استرس کمتری دریافت می کنید. به عنوان مثال: به محض اینکه غذایتان تمام شد، ظروف خود را بشویید به جای اینکه آن ها را برای پایان روز نگه دارید. در این صورت هم فکرتان درگیر نمی ماند، هم در نهایت با انبوهی از ظروف نشسته روبرو نخواهید شد.

3️⃣از انجام دادن چند کار به طور همزمان خودداری کنید

وقتی چند وظیفه را باهم انجام می‌دهید، مغز شما نمی تواند به طور همزمان روی یک کار تمرکز کند. بنابراین درحالی که احساس می کنید دو برابر کار را در نیمی از زمان انجام می دهید، درواقع تنها چیزی که اتفاق می افتد این است که هرکاری دو برابر بیشتر از شما زمان می گیرد. در نهایت هم ممکن است هیچ کدام از کارها را به سرانجام نرسانید و یا کیفیت کارتان پایین بیاید.

 4️⃣برای ایجاد نظم در زندگی هرچیزی را سرجای خودش قرار دهید

ساده ترین کاری که می توانید برای منظم ماندن و ایجاد نظم در زندگی انجام دهید این است که ابزار یا وسیله ای که از آن استفاده کرده اید، بلافاصله پس از اتمام کار سرجای خود قرار دهید. برای مثال: اگر از مهمانی برگشتید، لباستان را در کمد آویزان کنید، کیف و کفشتان را در جای خودش بگذارید و …. . این کارها باعث می شود که همیشه به طور کلی نظم در زندگی تان وجود داشته باشد.

همچنین اساسا شما می‌دانید که همه وسایل در کجا قرار دارند و هرگز وقت خود را برای جستجوی آن ها تلف نمی کنید. بعد از مدتی بدون آن که متوجه باشید، موفقیت های بیشتری در زندگی کاری و شخصی تان به دست خواهید آورد.

برای آشنایی با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

5️⃣چیزهای بی اهمیت را دور بیندازید

نگه داشتن یا سازماندهی چیزهایی که به آن ها نیاز ندارید، صرفا اتلاف وقت است. با خلاص شدن از دست کتاب ها یا برگه های قدیمی که به خود گفته اید روزی می خوانید یا لباسی که هیچوقت نمی پوشید و بی‌خود در کمد لباس هایتان قرار داده اید، کنترل بیشتری روی اوضاع زندگی تان خواهید داشت.

بیشتر ما، با جمع آوری این وسایل هرگز قصد واقعی برای استفاده از آن ها را پیدا نمی کنیم. با این حال، این یک عادت پرورش یافته است که می توان آن را تغییر داد. بنابراین سعی کنید از وسایل انباشته شده قدیمی تان نترسید و همه چیزهای اضافی را دور بیندازید.

برای این کار کمدتان را خالی کنید وسایل را کهنه و یا خراب را جدا کنید. و آن هایی که قابلیت استفاده دارند را در یک دسته جدا قرار دهید. خراب ها را دور بیاندازید و دسته سالم ها را دوباره بررسی کنید. اگر در دفعات بعدی نیز هنوز این وسایل کاربردی در زندگی تان نداشتند، آن ها را به نیازمندان ببخشید.

6️⃣ نظم در زندگی | روز خود را از قبل برنامه ریزی کنید

قبل از اینکه بخوابید، چند دقیقه وقت بگذارید و برای روز بعد خود برنامه ریزی کنید. بدین ترتیب می توانید زمان خود را برای کارهایی که نیاز به توجه بیشتری دارند کنار بگذارد. با تهیه فهرست خود از شب قبل، به جای فردای آن روز، با احساس کنترل و حس بهتر از خواب بیدار می شوید.

7️⃣کمی از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

همه ما می دانیم که رسانه های اجتماعی و دستگاه های هوشمند، چقدر می توانند اعتیاد آور باشند. درحالی که استفاده مناسبی از آن ها هیچ اشکالی ندارد، اما وقتی زمان زیادی را در طول روز صرف آن بکنیم، تمرکز بر روی وظایف مهم تری که داریم دشوار خواهد شد. برای ایجاد نظم در زندگی بهتر است ساعات استفاده از این وسایل را محدود کنید.

8️⃣ نظم در زندگی با انجام ورزش های ذهنی

بسیاری از ورزش ها و بازی ها مثل، سودوکو، جدول، شطرنج یا ورزشی مثل مدیتیشن به شما کمک می کنند ذهنتان را مرتب کنید. مطالعاتی نشان داده که بازی های فکری، به بهبود توانایی های ذهنی کمک زیادی می کنند. وقتی ذهن تان آشفته نباشد، توانایی بیشتری در ایجاد نظم در زندگی خواهید داشت.

9️⃣زود از خواب بیدار شوید

زود از خواب بیدار شوید و از این زمان ارزشمندی که تا شب دارید بهترین استفاده را ببرید. می توانید بخشی از این زمان را برای مدیتیشن استفاده کنید. این کار کمک زیادی به پاکسازی ذهن شما می کند و احساس شادابی و آرامش را به شما هدیه می‌دهد. بعد از آن می توانید روز خود را طبق همان برنامه ریزی شب قبل، ادامه دهید.

نظر روانشناسان در خصوص نظم در زندگی

شما با رعایت نکات ذکر شده بعد از مدتی متوجه آثار مطلوب نظم در زندگی خواهید شد. مطمئن باشید در این صورت سبک زندگی سالم تری خواهید داشت و کیفیت زندگی بهتری تجربه خواهید کرد. خیلی از بیماری های روانی نیز ناشی از بی نظمی و آشفتگی هایی در زندگی شخصی و کاری فرد است. برای مثال کسانی که دچار افسردگی می شوند کمتر به نظم در زندگی شان اهمیت می دهند. این وضعیت به مرور موجب تشدید بیماری شان خواهد شد.

حال اگر عادات خوبی مثل نظم در زندگی را خود پرورش دهید، هنگام مواجهه با مصائب زندگی کمتر دچار آسیب خواهید شد. هر چه زندگی شما سالم تر باشد، قدرت روانی و جسمی تان برای مقابله با حوادث و رویدادهای زندگی نیز بیشتر می شود.

بسیاری از کسانی که به دنبال تجربه یک زندگی خوب هستند پیش از آن که با مشکلی روبرو شوند، به روانشناسان مراجعه کرده تا عادات غلط شان را از بین ببرند. آن ها به نحوی خودشان را در برابر آسیب ها بیمه می‌کنند. شما نیز می توانید برای ایجاد چنین تغییراتی به مقاله سبک زندگی سالم مراجعه نمایید.

سخن آخر

گاهی اوقات، فقط یک دستاورد کوچک می تواند شما را در مسیر درست قرار دهد. به همین دلیل، ما در این مقاله نکاتی را به شما گفتیم که با رعایت آن ها می توانید در طول زمان به نظمی که می خواهید در زندگی برسید. با این حال اگر فکر می‌کنید ذهنتان آن قدر نامرتب است که به تنهایی نمی توانید به زندگی خود سامان دهید، پیشنهاد ما این است که از یک مشاور یا روانشناس برای بهبود وضعیت خود کمک بگیرید.

شما برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی باید به یک مرکز روانشناسی معتبر مراجعه کنید. متاسفانه بسیاری از افراد سودجو بدون داشتن علم کافی در این حوزه فعالیت می‌کنند. بنابراین باید در انتخاب درمانگر خود دقت کافی به خرج دهید.

برای اطمینان از این مساله کافی است به موسسات معتبری مثل ذهن نو مراجعه کنید. این مجموعه با تجربه چندین و چند ساله خود در حوزه سلامت روان خدمات روانشناختی با کیفیت بالا به شما عزیزان ارائه می‌دهد. پس فقط کافی است تا با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظم در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره