تفاوت بارداری اول و دوم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تفاوت بارداری اول و دوم در چیست؟ برخلاف بارداری اول که مادران ممکن است تا هفته‌های اول حاملگی  نسبت به وضعیت خود بی اطلاع باشند، در بارداری دوم معمولا به سرعت متوجه نشانه‌های اولیه‌ می‌شوند و بارداری‌شان را زودتر تشخیص می‌دهند. زیرا مادران تا حدودی با نشانه‌های اولیه بارداری آشنا هستند و احساس تکرار آن نشانه‌ها را درک خواهند کرد. همچنین تفاوت‌های فیزیکی و هیجانی دیگری نیز در بارداری اول و دوم وجود دارد که آشنایی با آن‌ها اطلاعات بیشتری در مورد بارداری دوم در اختیار مادران قرار می‌دهد. در ادامه مطلب به بررسی کامل تفاوت بارداری اول و دوم می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره بارداری تلفنی کلیک کنید.

تفاوت بارداری اول و دوم

بسیار عادی است که مادران در بارداری دوم، احساس شور و هیجان قبلی را نداشته باشند. این به منزله دوست نداشتن نوزاد نیست بلکه به دلیل این است که آن‌ها چندی قبل طعم شیرین مادر شدن را چشیده‌اند و اکنون آنچنان هیجانی ندارند که با اشتیاق خبر بارداری خود را به اطرافیان بدهند. در واقع آن‌ها مادر شدن را یکبار تجربه کرده‌اند و بار دوم اگر چه ممکن است به همان اندازه خوشحال باشند اما آن هیجان و حتی آن استرس‌های بارداری اول را ندارند. زیرا هرآنچه که برای آدمی ناشناخته باشد و اولین تجربه انسان باشد، هیجان و ترس‌های مخصوص به خود را به همراه دارد. برای آشنایی با دوران بارداری کلیک کنید.

 

بدن از لحاظ فیزیکی چه تفاوتی با بارداری اول دارد؟

 در ادامه به دیگر تفاوت های فیزیکی در بارداری اول و دوم می پردازیم

1. زودتر متوجه شدن بارداری

در بارداری دوم معمولا مادران زودتر از بارداری اول از بارداری خود مطلع می‌شوند و همچنین مادران در بارداری دوم زودتر از تجربه حاملگی قبلی قادر به حس کردن حرکات جنین خواهند بود چراکه تجربه حس این حرکات را دارند.

2. تفاوت بارداری اول و دوم | تغییرات شکم

یکی دیگر از تفاوت‌های فیزیکی در این دو تجربه بارداری این است که شکم خانم‌ها در بارداری دوم سریع‌تر بالا می‌آید و عضلات شکم حالت شل مانند پیدا می‌کنند. چراکه قبلا یکبار عضلات رحم و شکم بزرگ شده‌اند. در نتیجه بزرگتر شدن شکم، احساس درد کمر ممکن است نسبت به قبل بیشتر شود.

فروشگاه آرامیس

3. وضع حمل راحت‌تر در بارداری دوم

با توجه به اینکه عضلات شکم و رحم در بارداری دوم دچار شل شدگی بیشتری هستند، وضع حمل آسان‌تر خواهد بود و مادران متحمل درد کمتری در زمان زایمان خواهند شد. به احتمال زیاد مراحل بارداری دوم زودتر و با حداقل زمان سپری خواهد شد و مادران در بارداری دم معمولا سختی‌های بارداری اول را نخواهند داشت. البته این موضوع عمومیت ندارد و گاهی ممکن است یک خانم در وضع حمل خود در بارداری دوم مشکلاتی را تجربه کند که بار آول آن را تجربه نکرده باشد.

4. تغییرات در سینه

علی رغم اینکه خانم‌ها احساس می‌کنند سینه‌شان در بارداری دوم چندان تغییری نمی‌کند، باید گفت آن‌ها نسبت به وضعیت و درد سینه آگاه‌تر شده‌اند و به همین دلیل در نظرشان تغییرات سینه چندان احساس نمی‌گردد. جالب است بدانید  که حتی در بارداری دوم سینه‌ها بیش‌تر از قلب حساس و تحریک‌پذیر خواهند بود. شاید عادی شدن این موضوع است که باعث می‌شود خانم‌ها نسبت به آن بی تفاوت‌تر باشند.

5. تفاوت بارداری اول و دوم | انقباضات ماهیچه ها

معمولا در حاملگی دوم، زنان زودتر متوجه انقباض ماهیچه‌های خود می‌شوند. این انقباض‌های کاذب از آن جهت مفید هستند که زمینه‌ای را برای آماده سازی زایمان فراهم می‌آورند. توجه داشته باشید که این انقباض‌ها ممکن است تا بعد از تولد فرزندتان نیز ادامه داشته باشد.

6. درد بیشتر رحم پس از زایمان دوم

به دلیل اینکه رحم پس از باز شدن هنگام زایمان باید به حالت اولیه خود برگردد و کوچک شود، در بارداری دوم که رحم بزرگ‌تر است، درد بیشتری را هنگام انقباض ایجاد می‌کند. این امر می‌تواند مادران را با احساس ترس مواجه کند چرا که آنان در بارداری اول چنین دردی را به این شدت تجربه نکرده‌اند و شاید دچار سردرگمی و اضطراب شوند.

7. سست شدن عضلات رحم

به دلیل اینکه در بارداری دوم، رحم استحکام خود را از دست داده و مانند بار اول قوی نیست، نمی‌تواند همچون بارداری اول بچه را حمل کند. بنابراین جنین در قسمت پایین‌تر شکم قرار می‌گیرد. در این شرایط امکان دارد زایمان زودتر از موعد اتفاق بیافتد. به طو کلی بهتر است خانم‌ها از زمان شروع بارداری دوم و حتی قبل از ان با یک مشاور متخصص در ارتباط باشند تا شرایط آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و زایمان بهتری داشته باشند.

8. تفاوت بارداری اول و دوم | تغییرات پوستی

تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون در زمان بارداری باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌گردند. در بارداری اول این لکه‌ها چندان مشخص نمی‌شوند اما در بارداری دوم به صورت لکه‌های تیره بروز می‌کنند. مدتی پس از زایمان و با تنظیم هورمون‌ها این لک‌ها از بین خواهند رفت.

9. عود کردن برخی علائم بارداری

 برخی نشانه‌های حاملگی در بارداری اول و دوم مشترک هستند با این تفاوت که در بارداری دوم عود می‌کنند. نوسانات خلقی زیاد، گرفتگی بینی، تکرر ادرار، یبوست و نفخ و ویار کردن از جمله این علائم هستند که گاهی می‌تواند برای مادران غیر قابل تحمل باشد. به طور کلی یک مادر در تمام بارداری‌های خود با نوسانات خلقی مواجه است و این شرایط می‌تواند برای او به سختی پیش برود. در این حالت بهتر است برای آرام‌تر شدن و دریافت راهکارهایی برای گذراندن دوران بارداری به بهترین شکل با یک مشاور در ارتباط باشد.

10. احساس خستگی بیشتر 

دلیل خستگی خانم‌ها در بارداری دوم این است که آن‌ها علاوه بر وضعیت فیزیکی خود باید مراقب کودک دیگر خود نیز باشد و نیازهای او را پاسخ دهند. به ویژه اگر فاصله زمانی چندانی بین دو بارداری وجود نداشته باشد. مادران به دلیل مسئولیت‌های که بر عهده دارند معمولا وقت کمتری را برای استراحت خود اختصاص می‌دهند و به همین دلیل احساس خستگی شدیدی دارند.

 

تفاوت بارداری اول و دوم | شیر دادن به کودک در بارداری دوم آسان‌تر خواهد بود

اگرچه در تجربه مادر شدن قبلی خود اطلاعات چندانی درباره نحوه شیر دادن به کودک خود نداشتید اما اکنون راحت‌تر می توانید تجارب خود را به کار گیرید و به نوزاد خویش کمک نمایید تا نوک سینه را در دهان گیرد و شیر بخورد. اما با این حال ممکن است مادران با مشکلات متعددی در شیر دادن به نوزاد خود مواجه باشند؛ مثلا ممکن است نوزاد دوم شما تمایلی به گرفتن سینه نداشته باشد واین موضوع فکر شما را درگیر کند. یک مشاور می‌تواند راهکار های متعددی برای حل این مشکل به شما ارائه دهد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت بارداری اول و دوم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا زایمان دوم نسبت به زایمان اول زودتر انجام می‌گیرد؟

پزشکان به طور قطع این موضوع را تایید نمی‌کنند اما اکثریت زنان در تجربه زایمان دوم خود اذعان دارند که زایمانشان زودتر انجام می‌گیرد.

آیا فشار خون بالا و دیابت حاملگی در بارداری دوم هم رخ می‌دهند؟

معمولا در صورتی که زنان در بارداری اول دچار مشکلاتی چون دیابت، غش و تشنج و فشار خون بالا باشند، در بارداری‌های بعدی خود نیز این مشکلات را خواهند داشت. بهتر است در این باره با پزشک خود صحبت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. اولین زایمانم رو طبیعی داشتم ولی خیلی درد بدی بود میخام دومی رو سزارین بکنم ولی شک دارم چی کار کنم به نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره