شروط ضمن عقد | 4 نکته مهم روانشناسی در شروط ضمن عقد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شروط ضمن عقد قوانینی است که زوجین برای آغاز زندگی مشترک باید امضا کنند. گاه این شروط امضا می‌شود. و گاه به دلیل اختلاف نظرات زوجین قوانین را امضا نمی‌کنند. زندگی مشترک را باید بر اساس خودشناسی، شناخت، توافقات و تصمیمات جدی آغاز کنید. قوانینی مانند شرط طلاق، نفقه، مهریه و … در شروط ضمن عقد ذکر شده است که باید با توافق زوجین امضا شود. اما اگر از جنبه روانشناسی به برخی از این قوانین و عدم موافقت همسر توجه کنید، سوالات زیادی برای شما پیش می‌آید. بنابراین باید قبل از امضا و توافق با روانشناس صحبت کنید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد چیست

ازدواج یک قرارداد مهم عاشقانه است. که مانند تمامی قرار دادهای رسمی، جدی و قانونی می‌باشد. هیچ فردی نیز به قصد طلاق تن به ازدواج نمی‌دهد. شروط ضمن عقد را اگر به زبان ساده بیان کنیم، به این صورت می‌شود که قول و قرارهایی که از قبل در سند ازدواج وجود ندارد. اما زمانی که زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند، قول و قرار دادها را می‌پذیرند.

در واقع با پذیرش این قرار دادها زوجین به یکدیگر متعهد می‌شوند. معمولا در دفترخانه های ثبت ازدواج، شروط ضمن عقد مهم را چاپ کرده اند. و این برگه چاپ شده قبل از عقد در اختیار زوجین قرار می‌گیرد. و هر کدام که زوجین راضی بودند به دفتر ازدواج آنها وارد می‌شود. حتی موارد دیگری به جز شروط چاپ شده را با شرایط خاص می‌توانید وارد دفتر ازدواج کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط ازدواج برای پسر و دختر کلیک کنید.

شروط ضمن عقد که در سند ازدواج چاپ شده است

قبل از عقد دفتر ازدواج لیستی از شروط ضمن عقد را در اختیار شما می‌گذارد. در روز عقد نیز این سند را امضا می‌کنید. به طور کلی در سند ازدواج 13 شرط برای عقد وجود دارد که در بندهای الف و ب ذکر شده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

الف) شرط نصف کردن اموال | شروط ضمن عقد

یکی از شروط ضمن عقد، شرط نصف کردن اموال است. در این قرارداد آقا تعهد می‌دهد که پس از طلاق نصف هر دارایی که داشته باشد باید به نام خانم کند. البته که این قانون زمانی قابل اجرا می‌شود که دلیل طلاق تخلفات خانم از وظایف زن و شوهری نباشد.

دیدگاه روانشناسی

در بسیاری از مشاوره های قبل از ازدواج، زوجین بر سر این قرار داد شروط ضمن عقد امضا می‌کنند. امضا باید به شیوه ای باشد که زوجین هر دو راضی از این شرایط باشند. برخی از آقایان این رفتار را امری نادرست می‌دانند. اما برخی دیگر حق را به خانم می‌دهند که اموال را با یکدیگر تقسیم کنند.

کاملا سلیقه ای است که خانم و آقا چه رفتاری داشته باشند. معمولا آقایان به دلیل درآمد بیشتر، از این اتفاق جلوگیری می‌کنند. برخی از زوجین به دلیل مقایسه و بررسی اطرافیان بر سر این مسائل، نمی‌خواهند که تجربه های تلخ دیگران گریبان گیر آنها شود. بنابراین مقایسه را کنار بگذارید و با بررسی شرایط خودتان تصمیم گیری کنید.

پیشنهاد می‌شود حتما درباره رابطه قبل ازدواج بخوانید.

ب) وکالت در طلاق | شروط ضمن عقد

همانطور که همه در جریان هستید. حق طلاق با آقایان است. اما تحت 12 شرط این حق به خانم داده می شود. که زن و مرد هر دو آن ها را پذیرفته و امضا می کنند. در ادامه 12 شرط را نام برده ایم. (اگر خانمی خواهان حق طلاق به غیر از 12 حالت زیر باشد، می تواند آن را با توافق طرفین دریافت کند).

✔ عدم پرداخت نفقه از سوی همسر به مدت 6 ماه

✔عسر و حرج ناشی از سوءرفتار یا سوءمعاشرت همسر

✔ بیماری غیر قابل علاج همسر

✔ جنون همسر

✔اشتغال به شغل منافی شئون خانوادگی توسط همسر

✔ محکومیت همسر به حبس 5 سال یا بیشتر

✔ اعتیاد همسر

✔ترک غیر موجه خانه توسط همسر

✔ محکومیت همسر به مجازات خلاف شان و اجرای آن

✔عقیم بودن همسر و عدم بارداری خانم در 5 سال

✔ مفقود الاثر شدن همسر

✔ ازدواج دوباره شوهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های حل اختلاف بر سر حق طلاق کلیک کنید.

دیدگاه روانشناسی

تمامی شروط ضمن عقد باید با توافق هر دو شخص صورت بگیرد. اما به دلیل اینکه این قوانین به معنای حمایت از خانم هاست، اغلب آقایان با آن مخالفت می‌کنند. اگر همسر شما با اجرای این قوانین مشکل داشت اما شما راضی به اجرای آن بودید، حتما باید برای راضی کردن همسر تلاش کنید.

برای اینکه به ریشه اصلی این ترس از سوی همسر پی ببرید باید از روانشناس کمک بگیرید. اما به طور کلی ترس از ازدواج در تمامی آقایان وجود دارد. این ترس یک امر طبیعی و همگانی است. اما ریشه های دیگری وجود دارد که اطلاع از آن بر تصمیم ازدواج شما تاثیر می‌گذارد.

مثلا اگر آقایی در شروط ضمن عقد از امضای بند اعتیاد یا ازدواج مجدد اعتراض کند، سوال پیش خواهد آمد که چرا و به چه دلیل راضثی به امضای این بند از قرار داد نیست. یا ریشه های دیگری وجود دارد که برای پیشگیری از رابطه ناسالم، حتما از روانشناس ازدواج کمک بگیرید.

اما اختلاف اصلی وقتی پیش می آید که خانم درخواست حق طلاق نماید. در این حالت مسائل دیگری مثل نفقه و مهریه نیز مطرح می شود که توصیه می کنیم زوجین آن ها را بین خود و به کمک یک متخصص ازدواج و خانواده حل نمایند. برای تکمیل اطلاعات خود حتما روی اختلاف بر سر مهریه کلیک کنید.

نکات مهم روانشناسی در شروط ضمن عقد

نکات مهم روانشناسی در شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد باید بر اساس خواسته ها و توافقات زوجین امضا شود. بنابراین باید نکات مهمی را از دید روانشناسی بررسی کنید. در این بند از مقاله، راجع به نکات مهم روانشناسی توضیح داده ایم.

? قاطعیت در امور

یکی از اصل ها و نکاتی که باید در روانشناسی در نظر بگیرید، قاطعیت در امور است. زمانی که تصمیم گرفته اید تا شروط ضمن عقد را امضا کنید، باید تا آخر زندگی مشترک این موضوع را در نظر بگیرید که ماندن پای قول و قرارها امر مهمی است. لجبازی نکنید و برای تصمیم گیری درست حتما از روانشناس و مشاورین ازدواج کمک بگیرید.

? خودشناسی | شروط ضمن عقد

قبل از اینکه وارد هر رابطه ای بشید، باید مرحله خودشناسی را طی کرده باشید. لازمه ورود به هر رابطه ای از منظر روانشناسی، خودشناسی است. زمانی که به خودشناسی رسیده باشید، می‌توانید فرد مناسب ازدواج خود را به درستی انتخاب کنید. اگر خودشناسی درستی صورت بگیرد، رابطه محکم و امنی خواهید داشت. امضای شروط ضمن عقد باید به شیوه ای باشد که زوجین نسبت به تصمیم گیری خود قاطعانه عمل کنند.

? دوری از تصمیمات هیجانی

ازدواج یک رابطه عاشقانه و قرار داد جدی است. که باید جنبه های عاطفی و رسمی به خوبی رعایت شود. زمانی که تصمیم به ازدواج و امضای شروط ضمن عقد می‌گیرید. نباید خیلی هیجانی رفتار کنید. زندگی مشترک بالا و پایین های زیادی دارد. اما اینکه زوجین با یکدیگر این روزها را سپری کنند باعث پایبندی به زندگی مشترک می‌شود. بنابراین از تصمیمات هیجانی دوری کنید تا زندگی سالمی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلوگیری از طلاق کلیک کنید.

? گفتگو در رابطه با موارد مهم ازدواج

قبل از امضای شروط ضمن عقد و تصمیم به ازدواج، در رابطه با موارد و اصول مهم در ازدواج گفتگو داشته باشید. زمانی که در رابطه با مسائل زندگی، مدیریت مالی، شیوه های فرزند پروری، مسائل جنسی و … با یکدیگر گفتگو نداشته باشید، چالش ها و مسائل جدی را در رابطه سپری خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات لازم در خصوص سوالات قبل از ازدواج کلیک کنید.

نکات مهم شروط ضمن عقد

بعد از اینکه شروط ضمن عقد را امضا کرده اید. با توافق همسر می‌توانید به سند ازدواج خود شروط دیگری را اضافه کنید. اما ذکر شرایط باید به شیوه ای باشد که غیر مقدور، بی فایده و نامشروع نباشد. در این بند از مقاله راجع به این شروط توضیح داده ایم.

? شروط غیر مقدور

یکی از شروط ضمن عقد که نمی‌توانید به دفتر ازدواج اضافه کنید، شروط غیر مقدور است. این شروط از نظر عرفی متعارف نیستند و کسی از پس آنها بر نمی‌آید. مثلا شرط هایی از این قبیل که زن و شوهر ذکر کنند باید به ستاره را به نام من بزند! یا در هر هفته 100 بال مگس برای من جمع کند!

? شروط نامشروع | شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد که از نظر قانونی و شرعی پذیرفته نشود و قانون اجازه ای به اجرای آن ندهد را شروط نامشروع می‌گویند.

? شروط بی فایده

شروط ضمن عقدی که در انجام آن هیچ سود، فایده و منفعتی برای زوجین نداشته باشد، شروط بی فایده نام دارد. شما اگر به دنبال ساخت یک زندگی شاد و موفق هستید بهتر است به دنبال راهی برای شناخت پیش از ازدواج باشید.

کلام آخر

موارد مختلفی وجود دارد که در شروط ضمن عقد ذکر می‌شود. اما اینکه موارد عقلانی، به جا و درست باشد ذکر می‌شود. شروط بی فایده، نامشروع و غیر مقدور در سند ازدواج ذکر نمی‌شود. اما بیشتر به این موضوع توجه داشته باشید که قبل از ازدواج باید دوره های روانشناسی و مشاوره ازدواج سپری کنید. تا به خودشناسی رسیده باشید و تصمیمات هیجانی در ازدواج نگیرید.

برای رسیدن به درجات خودشناسی باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شروط ضمن عقد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره