فراموشی مطالب درسی | علت و جلوگیری از فراموشی دروس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فراموشی مطالب درسی به دلایل متفاوتی پیش می‌آید. عدم تمرکز، مطالعه بدون مرور، تمرکز بر نقاط ضعف و … از دلایل فراموشی مطالب درسی است. اما روش های بسیار زیادی وجود دارد که باعث مقابله با فراموشی مطالب درسی می‌شود. با یادگیری روش هایی مانند تمرکز، مطالعه درست، مرور مطالب و توضیح مناسب به خود با فراموشی مطالب درسی مقابله کنید. اما این فراموشی با اختلال فراموشی متفاوت است. جهت مقابله درست و مناسب با فراموشی مطالب درسی، از روانشناس تحصیلی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

فراموشی مطالب درسی

علت فراموشی مطالب درسی

فراموشی مطالب درسی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. از دلایلی که باعث فراموشی مطالب درسی می‌توان به عواملی مانند عدم تمرکز، مطالعه بدون مرور، تغذیه نامناسب، عدم خواب کافی و … اشاره کرد. عدم تمرکز اصلی ترین دلیل برای فراموشی مطالب درسی است. برای مقابله با فراموشی مطالب درسی باید به نکاتی توجه داشته باشید و شرایط را برای خود فراهم آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات درس خواندن کلیک کنید.

فراموشی چیست؟

فراموشی به نوعی اختلال در حافظه می‌گویند که انواع گوناگونی دارد و به دلایل مختلفی نیز اتفاق می‌افتد. اما فراموشی مطالب درسی با اختلال فراموشی متفاوت است. فراموشی مطالب درسی کاملا طبیعی است و به دلیل حجم زیاد اطلاعاتی که وارد مغز می‌شود، بخشی از اطلاعات حافظه را از دست می‌دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

علت فراموشی مطالب درسی

فراموشی مطالب درسی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. این علل با درصد بیشتری بستگی به شما و فعالیت های روزمره دارد. با توجه به این موضوع در ادامه راجع به علت فراموشی مطالب درسی توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

? عدم تمرکز مناسب

عدم تمرکز هنگام مطالعه یکی از دلایل فراموشی مطالب درسی است. برای اینکه مطالب درسی را بیشتر به خاطر بسپارید، وسایل و کسانی که باعث حواسپرتی شما می‌شوند را از خود دور کنید. اگر چیزی هنگام مطالعه به ذهنتان آمد، یادداشت کنید و بعد از اتمام مطالعه درسی به مطالب یادداشت شده رسیدگی کنید.

? مطالعه بدون مرور

مطالعه بدون مرور یا مطالعه یک باره، یکی از دلایل فراموشی مطالب درسی است. زمانی که مطالبی را مطالعه می‌کنید، مغز مطالب را به حافظه کوتاه مدت می‌سپارد. هر چقدر این مطالب را بیشتر مرور کنید. مطالب بیشتری را به حافظه بلند مدت انتقال می‌دهید. بنابراین برای سپردن مطالب به حافظه و عدم فراموشی مباحث درسی، دورس را چندین بار مرور کنید.

? عدم خواب کافی | فراموشی مطالب درسی

یکی از علل فراموشی مطالب درسی، کم خوابی یا نخوابیدن است. بسیاری از دانش آموزان به دلیل بیدار ماندن های قبل از امتحان مغز را خسته و کم انرژی می‌کنند. در روزهای امتحان خواب 6 ساعته را فراموش نکنید و به مغز استراحت دهید.

? تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب بسیار نقش پر رنگی در فراموشی مباحث درسی دارد. مطالعه باید به صورت اصولی، با انرژی بالا و تمرکز باشد. قبل از اینکه شروع به مطالعه کنید، باید صبحانه و وعده های غذایی را به طور کامل میل کنید. اگر تغذیه نامناسب باشد، انرژی بدن به طور کافی تامین نمی‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف زیادی کافئین باعث استرس قبل از امتحان می‌شود.

? خواندن مطالب جدید قبل امتحان

با مطالعه مطالب جدید قبل از امتحان به خود خیانت کرده اید. زمانی که برای امتحان آماده می‌شوید، باید مطالبی را مرور کنید که باعث کاهش استرس شما شود. قبل از امتحان خلاصه نویسی را مطالعه کنید و از خواندن مطالب جدید پرهیز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمان مناسب درس خواندن کلیک کنید.

? تمرکز بر نقاط ضعف | فراموشی مطالب درسی

یکی از دلایل فراموشی مطالب درسی، تمرکز بر نقاط ضعف است. برخی از افراد به جای اینکه نسبت به مطالب خوانده شده تسلط پیدا کنند، انرژی خود را صرف نقاط خوانده نشده می‌کنند. و با درگیری که به این مطالب دارند، مطالب خوانده شده فراموش می‌شوند.

راه های مقابله با فراموشی مطالب درسی

راه های مقابله با فراموشی مطالب درسی

برای فراموشی مطالب درسی راه کارهایی وجود دارد. این راهکارها باعث عدم فراموشی مباحث درسی می‌شود. به طور کل 4 تکنیک وجود دارد که باعث به خاطر سپاردن مطالب درسی می‌شود. در ادامه به این 4 تکنیک اشاره کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? مطالعه به شیوه درست

یکی از راه های مقابله با فراموشی مطالب درسی، مطالعه شیوه درست مطالب درسی است. برای مطالعه به نحو احسنت مطالب باید به نکات ریز توجه کنید. ابتدا به صورت روزنامه وار مطالب را مرور کنید. در مرحله دوم با دقت مطالعه داشته باشید و زیر نکات مهم خط بکشید. پس از اینکه زیر نکات را خط کشیدید، حالا نوبت مطالعه به صورت دقیق تر است. پس از اینکه کاملا متوجه موضوع شدید، حال باید مطالب درسی را به صورت خلاصه نویسی یادداشت کنید.

? مرور مطالب | فراموشی مطالب درسی

در مرحله دوم راه مقابله با فراموشی مباحث درسی، باید مطالب را مرور کنید. با توجه به خلاصه ای که از دروس درسی داشتید، باید مطالب را مرور کنید. سراغ مطالب جدید نروید. و مطالب مطالعه شده را با مرور چند باره در ذهن ثبت کنید. مرور مطالب بهتر است پس از یادگیری فورا انجام شود. و خلاصه نویسی کنید. با یادگیری اصولی و مرور صحیح مطالب درسی، نکات کلیدی هرگز فراموش نمی‌شوند.

? برای خود توضیح دهید

برای اینکه با فراموشی مطالب درسی مقابله کنید. باید مطالب درسی را به خود یا دیگران توضیح دهید. در این شرایط نقاط ضعف و قدرت خود را به خوبی متوجه می‌شوید. در نهایت شروع به تقویت نکات ضعف می‌‌کنید. و مطالبی که ضعف دارید به نقاط مثبت شما تبدیل می‌شود. با توضیح بلند بلند، مطالب درسی را با صدا در ذهن خود هک می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

? تمرکز داشته باشید | فراموشی مطالب درسی

مهم ترین و اصلی ترین تکنیک جهت مقابله با فراموشی دروس، یادگیری تمرکز است. زمانی که با تمرکز درس می‌خوانید، با فکری راحت و خیالی آسوده مطالب را به خاطر خواهید سپرد. اما وجود وسایل محرک باعث عدم تمرکز و مطالعه نادرست می‌شود. هنگام امتحان نیز با فراموشی مطالب درسی روبرو خواهید شد. برای اینکه تمرکز کافی هنگام مطالعه داشته باشید، نکات زیر را رعایت کنید.

✔ اینترنت تلفن همراه را خاموش کنید.

✔ محیط مناسب و آرامی را انتخاب کنید.

✔برای تمرکز بیشتر بازخوانی بلند داشته باشید.

✔ محرکات اطراف را جمع آوری کنید.

✔ اگر چیزی فکرتان را درگیر کرد یادداشت کنید. تا پس از درس به آن رسیدگی شد.

کلام آخر

برای آگاهی از روش های مقابله با از یاد بردن مطالب درسی باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان تحصیلی بر اساس توانایی ها و تمرکز فرد روش های مناسبی را ارائه می‌دهند. بنابراین برای آگاهی از روش های مقابله با فراموشی مطالب درسی از روانشناسان کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره