استرس مالی | راه های غلبه بر استرس مالی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس مالی یکی از بارزترین نوع استرس است که تقریبا همه افراد تجربه کرده اند. عدم رفع نیازها، بدهی، اقساط، عدم برنامه ریزی و مدیریت نامناسب از دلایل افزایش استرس مالی است. بیشترین دلیل بروز این مشکل، عدم کنترل و برنامه ریزی دخل و خرج است. زمانی که شما درآمد محدود دارید، نباید دو برابر درآمد خرج داشته باشید. به همین دلیل عدم برنامه ریزی مانع بزرگی در پیشرفت زندگی است. علاوه بر اینکه دائم به استرس مبتلا هستید، اضطراب مالی شما را با افسردگی، مشکلات خواب، مشکلات رابطه و … روبرو خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات حتما از روانشناس و مشاورین مالی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

استرس مالی

استرس مالی چیست

استرس مالی تقریبا در تمام افراد وجود دارد. چه کسانی که درآمد زیادی داشته باشند و چه کسانی که از درآمد کمی برخوردارند. اضطراب مالی به معنای سوالات زیادی است که از خود می‌پرسید. این سوالات نظیر چگونه پس انداز کنیم؟ چگونه برنامه ریزی کنیم؟ چگونه برنامه اقتصادی خوب داشته باشیم؟ و دغدغه های دیگری که با کمک از روانشناس و راهکارهای ساده کاهش پیدا می‌کند.

اما یک عده افراد هستند که بیش از مقدار طبیعی به پول فکر می‌کنند. کسانی که زندگی خود را بر اساس قسط و اجاره برنامه ریزی کرده اند، با فشار مالی بیشتری روبرو خواهند شد. به طور کل با کنترل استرس مالی باید در شرایط زندگی تغییراتی را ایجاد کنیم. سلامت روان نیاز به محافظت و رسیدگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس و ترس از بی پولی کلیک کنید.

پیامدهای استرس مالی بر سلامت

استرس مالی علاوه بر مشکلات روانی، آسییب های جسمانی نیز وارد می‌کند. به طور کل اضطراب مالی پیامدهایی را به دنبال دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

? تغییرات غذایی

یکی از پیامدهای استرس مالی، تغییرات غذایی است. در این شرایط فرد با افزایش یا کاهش وزن روبرو می‌شود. اضطراب مالی اشتهای شما را برهم می‌ریزد. در این شرایط استرس باعث می‌شود که یا بیش از اندازه غذا بخورید یا به سمت وعده های غذایی نروید.

? اضطراب

پولی یکی از نیازهای اساسی است. وجود پول باعث امنیت و شرایط آرامش زا می‌شود. اگر پولی وجود نداشته باشد، استرس مالی باعث افزایش این اضطراب می‌شود. در این شرایط فرد راجع به عدم پرداخت اقساط، بدهی ها و قرض ها دچار اضطراب فراوان می‌شود.

? افسردگی | استرس مالی

یکی از پیامدهای اضطراب مالی، افسردگی است. پول ناکافی هر فردی را دچار نگرانی می‌کند. زمانی که این فشار مالی زیاد شود فرد به افسردگی و ناامیدی دچار می‌شود. کسلنی که بدهی های زیادی دارند، بیش از مابقی افراد به افسردگی دچار می‌شوند.

? کناره گیری اجتماعی

یکی از مشکلاتی که استرس مالی به همراه دارد، کناره گیری اجتماعی است. زمانی که فردی با اضطراب مالی دست و پنجه نرم کند، به دلیل افسردگی که تحمل می‌کند از اجتماع دور می‌شود.

? مشکلات رابطه

مشکلات مالی یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که زوجین را به اختلاف می‌اندازد. زمانی که درآمد کافی وجود نداشته باشد باعث تحریک پذیری و عصبانیت زوجین می‌شود. استرس مالی روز به روز باعث افزایش مشکلات رابطه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های جلوگیری از طلاق به دلیل مشکلات مالی کلیک کنید.

? مشکلات خواب ناشی از استرس مالی

معمولا کسانی که مشکلات مالی یا استرس مالی دارند با اختلالات خواب نیز مواجه می‌شوند. این افراد به دلیل استرس بالایی که تحمل می‌کنند، کم خواب می‌شوند و فکر و خیال خواب راحت را از آن ها می‌گیرد.

? پرخاشگری

معمولا زمانی که فردی با استرس بالا روبرو می‌شود توانایی مقابله با افراد را ندارد. به همین دلیل بی حوصله و پرخاشگر می‌شود. افراد با استرس مالی بالا حوصله دورهمی، مکالمه و شوخی با دیگران را ندارند. به همین دلیل یکی از پیامدهای اضطراب مالی را پرخاشگری می‌نامیم.

? گرایش به رفتارهای آسیب زا

تمامی مواردی که در بالا من باب پیامدهای استرس مالی گفته شد، افراد را به سمت رفتارهای آسیب زا سوق می‌دهد. کسانی که به اضطراب مالی دچار هستند، برای رهایی از حال خود به سراغ مصرف مواد مخدر، دخانیات یا هر رفتار تنش زا می‌روند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات مالی در زندگی زناشویی کلیک کنید.

دلایل استرس مالی

دلایل استرس مالی

استرس مالی خود به خود به وجود نمی‌آید. همانطور که همه رفتار ما ناشی از افکار ماست، باید برای استرس مالی نیز ریشه فکری آن را یافت. اما استرس مالی نیز جنبه های مختلفی دارد که در این بخش از مقاله توضیح داده ایم.

? درآمد ناکافی | استرس مالی

یکی از دلایل استرس مالی، درآمد ناکافی است. زمانی که هزینه های زندگی افزایش می‌یابد، و از پس پرداخت آنها بر نمی‌آیید دچار اضطراب مالی می‌شوید. برای کاهش فشار هزینه های زندگی می‌توانید شغل دوم داشته باشید یا شغل فعلی خود را تغییر دهید. گاهی بیکاری نیز باعث فشار و استرس مالی می‌شود.

? عزت نفس پایین

عدم عزت نفس یا عزت نفس پایین یکی از دلایل مهم اضطراب مالی است. این افراد مداوم استرس دارند و حس بی ارزشی آنها کم نمی‌شود. فردی که استرس مالی دارد هر لحظه منتظر مشکلات مالی است. کسی که عزت نفس پایینی دارد به خود باور ندارد. اعتقاد دارد که در انجام کارها با مشکلات مواجهه می‌شود و هرچه تلاش کند به جایگاهی نخواهد رسید.

? بدهکاری و استرس مالی

دریافت وام زیاد، اقساط و قرض پول باعث استرس مالی می‌شود. زمانی که به تاریخ پرداخت قسط این افراد نزدیک می‌شود، نگرانی و استرس در زندگی آنها نمایان‌تر می‌شود. برای رهایی از استرس مالی بدهکاری های خود را کم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده کلیک کنید.

?عدم برنامه ریزی

ولخرجی های بیش از اندازه و عدم برنامه ریزی مالی از دلایل دیگر استرس مالی است. اگر دخل و خرج شما یکی نباشد، عدم مدیریت، خرج سنگین و هزینه های زیاد زندگی از دلایل استرس پول است. کسانی هستند که درآمد مثلا 10 میلیون تومان دارند، اما ماهیانه 20 میلیون تومان خرج می‌کنند. در این شرایط هر فردی با استرس مالی روبرو می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق برای خرج و مخاج زندگی برنامه ریزی داشته باشید.

? توجه به جنبه های منفی زندگی

توجه به جنبه های منفی زندگی در واقع نگاه به قسمت های خالی زندگی است. همه افراد روزهای سختی را گذرانده اند. اما تمرکز به آن جنبه ها باعث ناکامی و استرس مالی خواهد شد. فردی که استرس مالی دارد، زمانی که با افزایش هزینه های زندگی روبرو می‌شود، دچار دلشوره و نگرانی خواهد شد. در نهایت با همه اطرافیان در رابطه با جنبه های منفی زندگی صحبت می‌کند.

راهکار کنار آمدن با استرس مالی

استرس مالی مشکلی نیست که با خود درمانی حل شود. در این زمینه حتما باید از روانشناس و متخصص مالی کمک بگیرید. اما برای کاهش این استرس ناشی از پول راهکارهایی را ارائه داده ایم. که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش استرس شغلی کلیک کنید.

? از روانشناس کمک بگیرید

اولین اقدام لازم برای کاهش استرس پول، کمک از روانشناس است. زمانی که از روانشناس کمک بگیرید روش های مقابله با استرس و برنامه ریزی را به مرور یاد خواهید گرفت. در این شرایط با پیامدهای اضطراب مالی نیز کمتر روبرو خواهید شد.

? از مشاورین مالی کمک بگیرید

دومین راه برای کاهش استرس مالی، دریافت کمک از مشاورین مالی است. مشاورین مالی با برنامه ریزی صحیح و بودجه بندی مناسب، به افراد روش های درست دخل و خرج را آموزش می‌دهد. در این شرایط کمتر با استرس مالی روبرو خواهید شد.

? کمک از اعضای خانواده را فراموش نکنید

معمولا در خانواده یک فرد نکته سنج و برنامه ریز وجود دارد. که هرگز دخل و خرجش به هم نمی‌خورد. سعی کنید از این افراد کمک بگیرید تا شرایط بهتری در زندگی داشته باشید.

? از دارایی خود لیست تهیه کنید

یکی از روش های کارآمد در کاهش استرس مالی، تهیه لیستی از دارایی ها می‌باشد. اگر قصد دارید که دخل و خرج خود را میزان کنید، باید برای دارایی های خود لیست مشخصی تهیه کنید. سپس با برنامه ریزی مناسب، نسبت به حل مشکلات اقدام کنید.

? بر اساس تاریخ بدهی را بنویسید

معمولا زمانی که از کسی پول قرض می‌گیرید، تاریخ مشخصی را برای بازگرداندن در نظر خواهید گرفت. بنابراین برای اینکه استرس مالی کاهش پیدا کند، داخل یک دفترچه لیستی از بدهی خود تهیه کنید. این بدهی را بر اساس تاریخ بچینید که در تاریخ مشخص پرداخت شود. در این شرایط از استرس مالی شما کم خواهد شد.

? در آمدتان را بودجه بندی کنید

یکی از اساسی ترین روش های کاهش اضطراب مالی، بودجه بندی درآمد است. برای رفع گره مالی باید هزینه های روزمزه خود را نسبت به درآمد ماهانه مشخص کنید. اگر با برنامه ریزی درست و کمک از مشاوره مالی پیش بروید، هرگز با استرس مالی روبرو نخواهید شد.

? به دنبال کنترل استرس باشید

برای کاهش استرس مالی، بعد از اینکه برنامه ریزی و بودجه بندی صورت گرفت، حال نوبت مدیریت استرس است. در این شرایط باید از روانشاس مناسب کمک بگیرید. تا با ارائه تکنیک های مناسب، استرس و اضطراب شما کاهش یابد. برای کنترل استرس می‌توانید روش های زیر را امتحان کنید.

  • ورزش کنید.
  • رژیم غذایی خوب داشته باشید.
  • خواب مناسب داشته باشید.
  • تکنیک های مراقبه را انجام دهید.
  • تکنیک تنفس را فراموش نکنید.
  • برای افزایش عزت نفس به دنبال راه چاره باشید.

برای آشنایی با راه های کاهش استرس کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله اطلاعات کسب کردید، استرس مالی یکی از شایع ترین انواع استرس ها است. که بیشتر به دلیل عدم برنامه ریزی رخ می‌دهد. این عارضه همراه با عوارض و پیامدهای منفی است که زندگی فردی و بین فردی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کاهش این استرس ها و برنامه ریزی در زمینه دخل و خرج باید حتما از یک کاربلد مانند روانشناس و مشاورین مالی کمک گرفت. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس مالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من چطور می توانم استرس مالی رو کنترل کنم. موهام داره سکه ای می ریزه از بس استرس دارم ممنون

    1. سلام وفت به خیر استرس مالی مساله ایه که تو زندگی خیلی از ما موج میزنه. این استرس برای مردان به نسبت بیشتره و قطعا بیشتر تحت تاثیر قرار میده. اما در قدم اول باید بدونید که افکار منفی و نشخوارهای فکری شما هیچ کمکی در بهبود این شرایط نداره. پس چه شما عوارض استرس را تحمل کنید چه نکنید شرایط دچار تغییر نخواهد شد. حتی بالعکس هر چه انرژی روانی شما بیشتر صرف استرس مالی شود، توان شما برای حل مساله کمتر خواهد شد. شما باید در این خصوص به دنبال راهی برای آرامش ذهن تان باشید. پس به مقالات کاهش استرس، کنترل استرس مراجعه کنید. و برای دریافت نتیجه قطعی با شماره های درج شده برای رزرو وقت مشاوره فردی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره