درس گرفتن از اشتباهات با 5 ترفند | کسب تجربه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درس گرفتن از اشتباهات کار افراد مسئولیت پذیر، شجاع و جسور است. فردی که نسبت به اشتباهات خود احساس مسئولیت دارد، در تمامی مراحل زندگی با برنامه و هدفمند عمل می‌کند. معمولا کسانی که از اشتباهات خود درس می‌گیرند با درصد بالاتری مورد اعتماد دیگران هستند. برای درس گرفتن از اشتباهات 5 روش وجود دارد. اگر تصمیم دارید که در ادامه اشتباهات خود روشی را انتخاب کنید تا مانع از خطای دوباره شود، 5 روش اصولی گفته شده در این مقاله را پیش بگیرید. در کنار این روش ها، از روانشناس جهت پیشگیری از خطای دوباره کمک بگیرید. در این زمینه می‌توانید برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

درس گرفتن از اشتباهات

درس گرفتن از اشتباهات

هیچ فردی تا به امروز وجود نداشته است که دچار خطا و اشتباه نشده باشد. اما تکرار مداوم یک اشتباه با هدر دادن انرژی، هدر دادن وقت، عدم رشد و ناراحتی می‌شود. برای اینکه تمامی این عوامل همراه با خشم درونی نشود باید درس گرفتن از اشتباهات را آموزش ببینید. اشتباه ضرر زیادی دارد. اما اشتباه یک باره همراه با کسب تجربه است. اگر توانایی جلوگیری از انجام دوباره اشتباهات را ندارید، از روانشناس کمک بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چگونه از اشتباهات درس بگیریم؟

درس گرفتن از اشتباهات باید بر اساس تجربه هایی که کسب کرده اید انجام شود. و در نهایت در انجام دوباره این اشتباهات کوشا باشید. یعنی باید به شیوه ای از اشتباهات خود درس بگیرید که در آینده دوباره این اشتباه را مرتکب نشوید. در ادامه راجع به درس گرفتن از اشتباهات توضیح داده ایم.

? اشتباه خود را بپذیرید

اولین قدم برای درس گرفتن از اشتباهات، قبول کردن خطایی است که مرتکب شده اید. اگر این اشتباه رفتار نامناسب با فردی بود، بپذیرید و از او معذرت خواهی کنید. پذیرفتن اشتباه نشان از شجاعت شماست. زمانی که اشتباهتان را پذیرفته باشید، قدم بزرگی برداشته اید. حتی اگر فردی را با رفتارتان اذیت کرده باشید. با این روش شجاعت و صداقت خود را نشان می‌دهید. نشان شجاعت احتمال بخشش را افزایش می‌دهد.

فروشگاه آرامیس

?خطا ها را تغییر شکل دهید

در قدم دوم برای درس گرفتن از اشتباهات باید خطاها و اشتباهات خود را تغییر شکل دهید. اشتباه خود را اعتراف کنید، و در رابطه با آنچه برای جلوگیری از وقوع دوباره انجام خواهید داد تفکر کنید. خود را مقصد ندانید، اگر آرامش شما بهم ریخت لحظه ای مکث کنید و با بازگشت آرامش دوباره شروع کنید.

? اشتباه خود را بررسی کنید

در سومین اقدام شجاعانه، اشتباهتان را بی طرف و با صداقت بررسی کنید. برای بررسی لازم است به سوالات زیر پاسخ دهید.

? چه زمانی اشتباه کردم؟

? چرا اشتباه کردم؟

?چه اتفاقی باعث ایجاد اشتباه شد؟

? چه کاری قرار بود انجام دهم؟

با پاسخ به این سوالات به مرحله درس گرفتن از اشتباهات نزدیک تر خواهید شد.

? درس هایی که از اشتباه گرفته اید در عمل انجام دهید

در مرحله چهارم از درس گرفتن از اشتباهات، باید درس هایی که از خطاهای خود گرفته اید و مورد بررسی قرار داده اید. و در عمل نیز نمایش دهید. این مرحله باید دانش، مهارت، منابع و ابزارهای مخصوص خود را شناسایی کنید تا از خطاها جلوگیری شود.

?پیشرفت خود را تکرار کنید

برای درس گرفتن از اشتباهات باید نکاتی که بررسی کرده اید تکرار کنید تا به پیشرفت برسید. با پیدا کردن روش مناسب خود از تکرار اشتباهات دور خواهید شد. و با تکرار عدم اشتباه به تدریج پیشرفت خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساختن زندگی بهتر کلیک کنید. 

تکرار اشتباهات چه تبعاتی دارد؟

تکرار اشتباهات و عدم درس گرفتن از اشتباهات تبعاتی را به دنبال دارد. این تبعات را در ادامه اشاره کرده ایم.

✔ باعث هدر رفتن انرژی می‌شود. هربار که اشتباهی را مرتکب می‌شویم، انرژی بیهوده ای را تلف کرده ایم. در واقع با تکرار مداوم اشتباه دوباره کاری صورت می‌گیرد.

✔ وقت فرد هدر می‌رود. با درس گرفتن از اشتباه، ار هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می‌شود.

✔ مانع از پیشرفت می‌شوند. اشتباه کسب تجربه است. اما اشتباه دوباره باعث درجا زدن و مانع از پیشرفت می‌شود.

✔ هر بار اشتباه باعث بروز ناراحتی می‌شود. زمانی که اشتباهی را مرتکب می‌شوید خشم درونی بروز

پیدا می‌کند. در نتیجه باعث ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود.

✔ با تکرار اشتباهات، اعتماد دیگران را از دست می‌دهیم. زمانی که بارها از شما خطایی سر بزند، اطرافیان نسبت رفتار و کردار شما بی اعتماد می‌شوند. در واقع تکرار اشتباه منجر به از دست رفتن اعتماد دیگران می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بخشش خود کلیک کنید. 

چرا باید اشتباهات خود را بپذیریم؟

چرا باید اشتباهات خود را بپذیریم

پذیرش خطاها و در نتیجه درس گرفتن از اشتباهات از هدر رفت انرژی و وقت جلوگیری می‌کند. پذیرش اشتباهات همراه با سه مزایا است. که در ادامه راجع به آن توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات نوجوان کلیک کنید. 

1️⃣ یادگیری صورت می‌گیرد

درس گرفتن از اشتباهات و پذیرش اشتباهات باعث یادگیری می‌شود. باید از اشتباهات خود درس بگیریم تا یادگیری صورت بگیرد. یادگیری نیز باعث پیشرفت در زندگی می‌شود. به همین دلیل یادگیری مهم ترین و البته بهترین مزایای درس گرفتن از اشتباهات است. فردی که اشتباه خود را نپذیرد، هرگز چیزی را یاد نخواهد گرفت.

2️⃣ شجاع و جسور می‌شویم

افرادی که مسئولیت اشتباه خود را می‌پذیرند، افرادی شجاع و جسور هستند. اما افرادی که از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند، افرادی ضعیف می‌باشند. فرد شجاع و جسور بودن کار هر کسی نیست و زمانی که اشتباه خود را می‌پذیرید، شجاعت شما چند برابر خواهد شد.

3️⃣ مورد اعتماد دیگران خواهیم شد

افراد ترسو و ضعیف معمولا دوستان کمی دارند. این افراد از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند و هرگز شجاعت به خرج نخواهند داد. اما فردی که شجاعانه اشتباه خود را می‌پذیرد و برای خطای کمتر تلاش می‌کند، مورد اعتماد عموم مردم قرار دارد.

کلام آخر

انسان جایز الخطاست. همه افراد اشتباه می‌کنند. اما همه اشتباهات صرفا کسب تجربه است. فردی موفق است که در زندگی از اشتباهات خود درس بگیرد و الگو قرار دهد. روش های گوناگونی برای درس گرفتن از اشتباهات وجود دارد. که معمولا بر اساس شخصیت افراد آموزش داده می‌شوند.

اگر علاقه دارید که این شیوه ها را مناسب شخصیت خود آموزش ببینید، باید از روانشناس و متخصصین در ارتباط باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درس گرفتن از اشتباهات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره