دیر خوابیدن | عوارض شب بیداری چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دیر خوابیدن عوارض بسیار خطرناکی دارد. اکثر کسانی که شب زنده دار هستند عوارض این رفتار به مرور نمایان می‌شود. و سلامت بدنی افراد را تحت فشار قرار می‌دهد. ریتم شبانه روزی باید به شیوه ای باشد که روزانه 8 ساعت خواب داشته باشید. خواب شب برای بدن بسیار مهم است. تقریبا تمامی هورمون ها در شب ترشح می‌شوند و اگر دیر بخوابید، این هورمون ها ترشح نخواهند شد. به طور کل شب بیداری عوارض خطرناکی دارد. این عوارض شامل اختلال در یادگیری، افسردگی، اضطراب، ناتوانی جنسی، تاثیرات مخرب بر پوست، مشکلات اجتماعی و سیستم ایمنی ضعیف است. برای تنظیم ریتم خواب حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

دیر خوابیدن

عوارض دیر خوابیدن

دیر خوابیدن یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که افراد مرتکب می‌شوند. تعویض خواب شب و روز باعث برهم خوردگی تمام برنامه‌های فرد می‌شود. جالب است بدانید که داخل بدن در طول روز و شب اتفاقاتی می‌افتد که با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت ها برای بدن بسیار مهم است. به همین دلیل اگر شروع به دیر خوابیدن کنید، با عوارضی خطرناک روبرو خواهید شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تغییر در الگوی خواب باعث تغییر 30 پروتئین در بدن می‌شود. این تغییرات باعث بروز عوارضی در بدن می‌شود. مثلا یکی از عوارض دیر خوابیدن، کاهش هورمون گلوکاگون است. این هورمون میزان قند خون و دیابت بدن را تنظیم می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض بی خوابی کلیک کنید.

تفاوت خواب روز و شب

بزرگترین اشتباه انسان ها این است که خواب روز و شب را باهم یکسان می‌بینند. به همین دلیل دیر خوابیدن در شب برای برخی افراد اهمیتی ندارد. و خواب خود را به صبح منتقل می‌کنند. اما فعل و انفعالاتی که در بدن هنگام خواب شب رخ می‌دهد، با خواب روز جبران نمی‌شود. معمولا هورمون های رشد، شادی و سیستم ایمنی قوی شب هنگام ترشح می‌شود. به همین دلیل با دیر خوابیدن از ترشح هورمون های مفید بدن جلوگیری می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیامدهای به هم خوردن ساعت خواب کلیک کنید.

عوارض دیر خوابیدن

زمانی که تصمیم به شب بیداری می‌گیرید. باید از عوارض آن نیز آگاه باشید. به طور میانگین همه افراد باید 8 ساعت در شبانه روز به خواب بروند. اما میزان این خواب در بدن های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما در همه افراد دیر خوابیدن همراه با عوارضی است که در ادامه توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? اختلال در فرایند یادگیری

عدم تمرکز، اختلال در یادگیری، عدم توانایی در حل مساله و هر گونه عوارض مرتبط با یادگیری، از مهم ترین و جدی ترین عوارض دیر خوابیدن است. اگر برای حل مساله نیازمند مغز پر بار هستید، باید سیستم و الگوی خواب خود را تنظیم کنید. از دست رفتن حافظه و عدم توانایی جمع آوری مطالب را می‌توان از عوارض دیر خوابیدن به شمار آورد.

? اضطراب و افسردگی

از جدی ترین و شایع ترین عوارض دیر خوابیدن، ابتلا به اضطراب و افسردگی است. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که امروزه افراد را به خود درگیر کرده است. اضطراب نیز باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. و بدن را برای پذیرش هر نوع بیماری و مشکلات آماده می‌کند.

برای درک بهتر موضوع حتما روی خستگی و سخت بیدار شدن اول صبح کلیک کنید.

? ناتوانی جنسی

یکی از خطرناک ترین عوارض دیر خوابیدن، ناتوانی جنسی است. این عوارض می‌تواند زندگی جنسی و عاطفی افراد را با چالش روبرو کند. زمانی که ریتم شبانه روزی خود را گم کنید و الگوی مشخصی نداشته باشید، سطح هورمون تستوسترون در بدن کاهش می‌یابد. در نهایت ناتوانی جنسی بروز پیدا می‌کند.

? تاثیرات مخرب دیر خوابیدن بر پوست

پوست رنگ پریده، چشمان تار، صورت بی حال، لک پوست، تیرگی چشم ها و چشمان پف کرده از عوارض دیر خوابیدن است. برای اینکه پوست سالم و خوبی داشته باشید باید شب ها به موقع بخوابید و خواب کافی داشته باشید.

? رشد کم

کاهش رشد و اضافه وزن از عوارض دیگر شب بیداری است. هورمونی به نام رشد تنها در زمان خواب در بدن ترشح می‌شود. بنابراین شب بیداری باعث عدم ترشح هورمون رشد در بدن می‌شود. فقدان این هورمون بدن را به ذخیره چربی بیشتر مستعد می‌کند.

? مشکلات اجتماعی

تعداد زیادی از افراد به دلیل دیر خوابیدن در جاده و خیابان جان خود را از دست داده اند. همانطور که می‌دانید، یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلیل تصادفات جاده ای، کمبود خواب است. همچنین انسان برای انجام بسیاری از امور خود نیاز به بیداری در طول روز دارد. مراجعه به بسیاری از ارگان ها و انجام امور روزمره فقط در ساعات روز امکان پذیر است. بنابراین شب بیداری سبب می‌شود این افراد نتوانند به امور خود رسیدگی کنند. برای مثال فردی به مدت سه ماه است که چون دیر می خوابد نمی تواند صبح به اداره برق برای اموراتش مراجعه نماید.

? دیابت و سکته

بر اساس مطالعات انجام شده، دیر خوابیدن و خواب کمتر از 5 ساعت، خطر ابتلا به بیماری دیابت و سکته را افزایش می‌دهد. در نتیجه شب بیداری عامل مهمی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است.

برای درمان و رفع علت بی خوابی کلیک کنید.

? کاهش ایمنی بدن

کاهش ایمنی بدن یکی دیگر از عوارض دیر خوابیدن است. نوع و کیفیت خوابیدن می‌تواند باعث سرماخوردگی و آنفولانزا شود. کمبود خواب باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نهایت بدن توانایی مبارزه با ویروس ها را نخواهد داشت.

? ناباروی

شب بیداری یا دیر خوابیدن عوارض خطرناکی مانند ناباروری دارد. اگر عامل اصلی ناباروری شما دیر خوابیدن باشد، باید خواب خود را تنظیم کنید تا این مشکل از بین برود. در واقع به هم ریختگی ناشی از شب بیداری موجب این مشکلات می‌شود.

? سر درد و کمر درد

بی نظمی در بدن یکی از عوارض دیر خوابیدن است. در این شرایط افراد دچار سردرد و کمردرد می‌شوند. دیر خوابیدن در شب بزرگترین عامل سر دردهای شدید است که روز شما را مختل می‌کند.

? کمبود شادی

یکی از مهم ترین عوارض دیر خوابیدن، کمبود شادی است. افراد برای شاد زندگی کردن نیاز به ترشح میزان مناسب دوپامین دارند. زمانی که شب دیر بخوابید این ماده تولید نخواهد شد. در نهایت بدن با کمبود دوپامین و شادی همراه می‌شود. عدم شادی نیز مساوی با غمگینی و نارضایتی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

آیا شب بیداری برای چند شب هم مضر هست؟

برای برخی سوال است که هر از گاهی بیدار ماندن ایراد دارد یا نه؟ باید بگوییم که عوارض دیر خوابیدن شاید در کوتاه مدت نمایان نشود، اما هر چه این شب بیداری ها بیشتر شود، عوارض آن نیز بیشتر به چشم خواهد خورد. اما گاه یک شب دیر خوابیدن نیز می تواند مسیر زندگی فردی را تغییر دهد. برای مثال دیر خوابیدن موجب جا ماندن از هواپیما برای مهاجرت شده است.

برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

کلام آخر

اگر صبح هنگام با سر درد یا کلافگی از خواب بیدار می‌شوید، یا در طول روز خواب آلود هستید، مشکل از دیر خوابیدن است. دیر خوابیدن و شب زنده داری عوارضی را به دنبال دارد. این عوارض از میزان کم نمایان و تا عوارض خطرناک بروز پیدا می‌کنند. به طور کل مشکلات بی خوابی و دیر خوابیدن زندگی سالم را از شما می‌گیرد. برای رهایی از این رفتار مخرب از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر خوابیدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره