اضطراب و درد مفاصل | بدن درد ناشی از استرس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اضطراب و درد مفاصل را کمتر کسی به یکدیگر ربط می‌دهند. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم بسیاری از مواقع این اضطراب است که باعث درد در مفاصل شما می‌شود؛ یا شاید آن را شدیدتر می‌کند. در حقیقت متخصصان این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که بین جسم و روان ما ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. دراین‌بین بیشترین تحقیق‌ها روی اضطراب انجام شده است. و متأسفانه نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات جسمی ریشه در استرس دارند.

گرفتگی بیشتر عضلات، بالارفتن میزان التهاب‌ها و همین‌طور عادت‌های بد نشستن یا راه‌رفتن از جمله دلایل درد مفاصل هستند که رابطه مستقیمی با اضطراب دارند. خبر خوب این است که با کنترل استرس شما می‌توانید به این مشکلات پایان بدهید. پس اگر شما هم این روزها دچار این مشکل شده‌اید شاید بهتر باشد مشاوره استرس بگیرید.

رابطه بین جسم و روان

قبل از هر چیز باید راجع به ارتباط بین جسم و روان صحبت کنیم. در حقیقت اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً اضطراب چه ارتباطی با شرایط جسمی ما دارد؟ یا چرا اضطراب می‌تواند روی شرایط جسمی ما تأثیر بگذارد؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که شرایط روحی ما همیشه باعث ترشح مواد شیمیایی خاصی از مغز می‌شوند. برای مثال وقتی شما احساس شادمانی و رضایت می‌کنید هورمونی به نام سروتونین ترشح می‌شود. یا وقتی احساس رضایت از یک پاداش دارید و از آن لذت می‌برید هورمون دوپامین ترشح می‌شود.

در حقیقت می‌توانیم بگوییم که تمامی هیجان‌های ما دارای یک کد شیمیایی خاص در مغز هستند. وقتی شما این هیجان‌ها را احساس می‌کنید به این معنی است که هورمون مربوط به آن هیجان از مغز شما ترشح شده است.

طبیعتاً ترشح هورمون‌ها در بدن، روی اندام‌های مختلف بی‌تأثیر نخواهد بود. یکی از این مواد شیمیایی کورتیزول یا هورمون استرس است. هنگامی که شما در یک موقعیت اضطراب برانگیز قرار می‌گیرید کورتیزول با فرمان مغز در خون شما آزاد می‌شود. این هورمون بسیاری از مواقع مفید است؛ و شما را وادار به این می‌کند که به دنبال راه چاره‌ای برای شرایطتان باشد. بااین‌حال ترشح بیش از حد یا طولانی‌مدت آن نیز می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. برای مثال تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماری‌های جسمی به‌خصوص مشکلات قلبی و عروقی به این وضعیت ارتباط دارند.

برای درک بهتر موضوع حتما مقاله بیماری های روان تنی یا سایکوسوماتیک را بخوانید.

فروشگاه آرامیس

اضطراب و درد مفاصل | اضطراب چطور باعث درد مفاصل می‌شود

حال که با رابطه بین اضطراب و بیماری‌های جسمی آشنا شدید می‌خواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم که اضطراب چطور درد در مفاصل را ایجاد می‌کند؟ اضطراب از راه‌های مختلفی روی عملکرد مفاصل بدن تأثیر می‌گذارد. از جمله این راه‌ها به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣ اضطراب و درد مفاصل | گرفتگی عضلات بدن

حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی ما دچار اضطراب می‌شویم حالت سخت‌تری به بدنمان می‌دهیم. در حقیقت در لحظه‌های پراسترس بیشتر ما عضلات بدنمان را منقبض و سفت می‌کنیم. این حالت خود باعث احساس خستگی و درد در مفاصل می‌شود. اما علاوه بر این وقتی عضلات بدن ما در حالت انقباض قرار دارند کارکرد مفاصل نیز سخت‌تر می‌شود. در حقیقت در این حالت بدن نیاز به انرژی بیشتری برای فعالیت دارد. به همین خاطر احتمال اینکه شما احساس درد و خستگی داشته باشید به‌مراتب بیشتر می‌شود.

2️⃣ اضطراب و درد مفاصل | حرکات بدنی اشتباه

همان‌طور که گفتیم اضطراب باعث می‌شود شما حالت‌های بدنی نامناسبی به خود بگیرید. این حالت به‌خصوص در حمله‌های اضطراب و بیماری پانیک دیده می‌شود. شاید پیش‌آمدن این شرایط برای یک یا دو بار خیلی نگران‌کننده به نظر نرسد. اما این وضعیت اگر برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله درد مفاصل را به همراه داشته باشد.

3️⃣ اضطراب و درد مفاصل | افزایش التهابات

یکی از پیامدهای منفی ترشح کورتیزول بالارفتن میزان التهابات در بدن است. این التهابات علاوه بر اینکه به‌خودی‌خود باعث احساس درد می‌شوند مشکلات دیگری را نیز به دنبال می‌آورند. برای مثال شما احساس خشکی و سفتی عضلات را تجربه خواهید کرد که خود می‌تواند احساس ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

برای آشنایی با سایر عوارض استرس کلیک کنید.

درمان دردهای بدنی ناشی از اضطراب

درست است که اضطراب می‌تواند مشکلات جسمی بسیاری از جمله درد در مفاصل را به همراه داشته باشد؛ اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده این مشکل را برطرف کنید. در حقیقت باتوجه‌به اینکه مشکل اصلی شما دررابطه‌با دردهایی که تجربه می‌کنید اضطراب است پس طبیعتاً بهترین و اصلی‌ترین راه ازبین‌بردن مشکل نیز ریشه‌کن‌کردن اضطراب است. برای رسیدن به این هدف شما می‌توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید که ساده‌ترین آنها عبارتند از:

تمرینات آرام‌سازی

تمرینات آرام‌سازی مثل یوگا یا ریلکسیشن از پراستفاده‌ترین و همین‌طور مفیدترین روش‌ها برای کاهش اضطراب و درد مفاصل هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده مرتب از این تمرینات به شما کمک می‌کند شرایط روحی خودتان را کنترل کنید؛ و درعین‌حال باعث خواهد شد آثار جسمی اضطراب نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کند. پس اگر به دنبال یک راه‌حل قطعی و درعین‌حال کم‌هزینه برای درمان اضطرابتان می‌گردید تمرینات آرام‌سازی را در اولویت برنامه‌هایتان قرار دهید.

بهبود اضطراب و درد مفاصل با ورزش‌های هوازی

ورزش‌کردن و به‌خصوص ورزش‌های هوازی باعث می‌شود که شما اکسیژن بیشتری دریافت کنید. به‌علاوه این تمرینات باعث آزادسازی هورمون‌های آرام‌بخش و مسکن‌های طبیعی از جانب مغز شما می‌شود. این مواد شیمیایی باعث کاهش ترشح و اثرگذاری کورتیزول می‌شوند.

مثبت‌اندیش باشید

دلیل اصلی بسیاری از اضطراب‌های ما این است که از یک اتفاق بد در آینده می‌ترسیم. همیشه این واقعیت را به‌خاطر داشته باشید که افکار منفی می‌توانند سلامت شما را به خطر بیندازند. به‌علاوه شما با فکرکردن به این مسائل نمی‌توانید چیزی را تغییر بدهید. پس بهتر است تلاش کنید تا کنترل بیشتری روی افکارتان داشته باشید. به‌علاوه سعی کنید همیشه افکار مثبت را در ذهنتان بپرورانید. یادتان باشد که افکار و تلقین‌های مثبت آثار روان‌شناختی مناسبی برای شما خواهند داشت.

برای آشنایی با سایر روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

نقش مشاور در از بین بردن اضطراب و درد مفاصل

مشاوره برای درمان اضطراب و درد مفاصل

وقتی اضطراب شما به جایی رسیده که درگیر درد مفاصل شده‌اید می‌توانیم دو نتیجه را راجع به شرایط روحی‌تان در نظر بگیریم. اولین فرضیه این است که شما برای مدت طولانی درگیر اضطراب هستید. و دومین فرض این است که شما در یک مدت کوتاه با یک اضطراب شدید روبه‌رو هستید. هرکدام از این دو فرضیه که واقعیت داشته باشند نقطه اشتراک آنها این است که احتمالاً شما به یک کمک حرفه‌ای نیاز دارید.

برای مثال شاید راهکارهای مدیریت بحران یا حل مسئله را بلد نیستید. و یا شاید برای مدت طولانی درگیر موضوع اضطراب برانگیزی شده‌اید که نمی‌دانید چطور باید با آن برخورد کنید. در چنین شرایطی بهترین راه کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی به شما کمک خواهند کرد که مشکل را شناسایی کرده و سپس برای برطرف‌کردن آن راهکار مناسبی پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و درد مفاصل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چرا اضطراب باعث درد مفاصل می‌شود؟

اضطراب باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود؛ و از این راه باعث انقباض عضلات و مشکلات دیگری مثل التهاب خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره