پاک کردن گذشته | چطور خاطرات بد را از ذهن پاک کنیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پاک کردن گذشته یکی از چالش‌هایی است که خیلی از ما در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم. خاطرات تلخ در زندگی همه ما پیش می‌آیند. اگرچه بسیاری از مواقع گذر زمان باعث کم‌رنگ‌شدن این خاطرات می‌شود؛ اما گاهی اوقات هم هر کاری می‌کنیم نمی‌توانیم خاطرات تلخ را فراموش کنیم.

در این موقعیت‌ها ما به دنبال هر راهی برای پاک‌کردن گذشته می‌گردیم؛ و خبر خوب این که شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده از خاطرات تلخ و احساسات منفی همراه با آن رها شوید. پرت‌کردن حواسمان از فکرکردن به آن خاطره، سرگرم‌کردن خودمان با چیزهایی که دوستشان داریم و معنا بخشیدن به زندگی از مهم‌ترین راهکارها هستند. اگر شما هم درگیر احساسات منفی شده‌اید که نمی‌توانید از آنها فاصله بگیرید برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

اهمیت پاک کردن گذشته

حتماً متوجه این نکته شده‌اید که خاطرات بار هیجانی بالایی دارند. ما با فکرکردن به خاطرات خوب احساسات خوشایندی را تجربه می‌کنیم. از طرف دیگر وقتی یاد اتفاقات منفی زندگی می‌افتیم احساساتی مثل غم یا اضطراب ما را در خودشان غرق می‌کنند. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم اولین دلیل برای پاک‌کردن گذشته، رهاشدن از شر احساسات منفی است.

هرچقدر شما بیشتر به گذشته فکر کنید این احساسات منفی هم بیشتر می‌شوند. همین شرایط باعث خواهد شد تا شما آرامش و انگیزه را در زندگی فعلی خودتان از دست بدهید. باتوجه‌به اینکه این شرایط می‌تواند سلامت روانی ما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد راهکار منطقی این است که برای پاک کردن گذشته به دنبال یک راه‌حل مناسب باشیم.

یک دلیل دیگر برای اهمیت پاک کردن گذشته تأثیری است که این خاطرات روی زندگی فعلی ما می‌گذارند. برای مثال اگر شما در گذشته دچار یک شکست عاطفی شده‌اید و خاطره آن هنوز هم با شما است احتمالاً نمی‌توانید در رابطه‌های عاطفی فعلی خودتان موفق باشید.

در حقیقت گذشته علی‌رغم تمام‌شدن، تأثیر خودش را روی زندگی ما باقی خواهد گذاشت. در این شرایط ادامه زندگی برای ما سخت می‌شود. گویی وزنه‌ای سنگین به ‌پای شما بسته شده و اجازه نمی‌دهد به سمت جلو حرکت کنید. این موضوع دلیل دیگری برای این است که ما می‌باید راه های پاک کرد گذشته را یاد بگیریم. تا وقتی که موفق به پاک کردن گذشته نشوید، زندگی فعلیتان نیز جریان طبیعی خودش را پیدا نخواهد کرد.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

راهکارهایی برای پاک کردن گذشته

معمولا کسانی که در زندگی دچار تجربیات ناخوشایندی شده اند به دنبال راهی برای پاک کردن گذشته هستند. اما دسته‌ای از افراد منفعلانه رفتار می‌کنند. آن ها بدون جستجوی راهی برای پاک کردن گذشته روزگار طاقت فرسایی را می‌گذرانند. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر تجربیات ناخوشایندی داشته اید حتما در جهت بهبود آن ها از راهکارهای زیر برای پاک کردن گذشته استفاده نمایید.

? احساسات خود را بپذیرید

قدم اول برای پاک‌کردن گذشته این است که احساساتتان را بپذیرید. یادتان باشد قبل از این که واقعیت را قبول کنید هر تلاشی برای فراموش‌کردن و تغییردادن شرایط بی‌فایده خواهد بود. به همین خاطر اولین توصیه ما این است که مدتی را با خودتان خلوت کنید و اجازه بدهید احساسات شما مسیر طبیعی خودش را طی کند. برای مثال اگر شما سوگوار یک عزیز ازدست‌رفته هستید تا زمانی که واقعاً برای ازدست‌دادن او سوگواری نکنید نمی‌توانید همه چیز را فراموش کنید.

? برای پاک کردن گذشته دست از فکرکردن بردارید

روان‌شناسان معتقدند فکرکردن به یک اتفاق همیشه باعث می‌شود تا احساسات مربوط به آن مسئله در ما بیدار شوند. اگر شما به یک خاطره خوب فکر می‌کنید حتماً احساس خوشحالی و رضایت را تجربه می‌کنید. و متقابلاً اگر به یک موضوع منفی فکر کنید همه احساسات منفی شروع می‌شوند.

علاوه بر این وقتی ما درگیر فکرکردن به یک مسئله می‌شویم ذهنمان دوست دارد هرچه بیشتر و با جزئیات دقیق‌تر راجع به آن موضوع فکر کند. این یعنی شما تا حدودی در افکارتان غرق خواهید شد. و متأسفانه تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد شما نمی‌توانید رهاشدن از گذشته را تجربه کنید.

 به همین خاطر بهتر است از فکرکردن راجع به بعضی مسائل دست بردارید. وقتی می‌بینید که ذهنتان شروع به مرور گذشته کرده است حواستان را پرت کنید یا خودتان را درگیر یک فعالیت دیگر بکنید. این کار به‌تدریج باعث می‌شود خاطرات تلخ در ذهن شما کم‌رنگ بشوند. شاید در ابتدا این تمرین سخت به نظر برسد اما هرچقدر بیشتر آن را انجام بدهید توانایی بیشتری برای آن پیدا می‌کنید.

? محرک‌ها را شناسایی کنید

مسائل زیادی هستند که باعث می‌شوند شما یاد یک خاطره در گذشته خودتان بیافتید. این محرک‌ها می‌توانند از یک شیء تا یک محیط یا حتی یک حرف را در بربگیرند. یک راه‌حل مناسب برای پاک کردن گذشته این است که خودتان را از این محرک‌ها دور کنید. البته شما نمی‌توانید همه این محرک‌ها را کنترل کنید اما واقعیت این است که بخش مهمی از این مسائل تحت کنترل خودتان هستند. پس اگر می‌خواهید چیزی را در گذشته فراموش کنید بهتر است حداقل برای مدتی خودتان را از هرچه که به آن مربوط می‌شود دور کنید.

? برای پاک کردن گذشته خودتان را سرگرم کنید

همه ما وقتی سرمان خلوت می‌شود به سراغ افکارمان می‌رویم. به همین خاطر یک راه‌حل بسیار مفید برای رهاشدن از فکرهای منفی این است که خودتان را سرگرم مسائل مختلف کنید. وقتی قرار باشد ذهن شما روی یک مسئله خاص تمرکز کند قطعاً ظرفیت کمتری برای فکرکردن به گذشته خواهید داشت. همین کار باعث می‌شود تا شما به‌تدریج از مسائلی که دوست ندارید به آنها فکر کنید فاصله بگیرید.

? کارهایی که دوست دارید انجام بدهید

یک قانون در فکر و احساس ما این است که نمی‌توانیم دو حالت متضاد را هم‌زمان داشته باشیم. پس می‌توانیم بگوییم یک راه‌حل برای رهاشدن از خاطرات منفی و احساساتی که به دنبال دارند این است که خاطرات خوشایندی برای خودتان بسازید. برای رسیدن به این هدف به سراغ کارهایی بروید که احساس مثبتی را در شما ایجاد می‌کنند. وقتی ما خودمان را درگیر کارهایی می‌کنیم که از آنها لذت می‌بریم احتمال اینکه احساسات منفی به سراغ‌مان بیایند کمتر خواهد بود.

? برای پاک کردن گذشته به زندگی‌تان معنای جدیدی بدهید

وقتی بخشی از گذشته تا امروز همراه شما شده و رهایتان نمی‌کند معنی آن این است که ارزش و اهمیت بسیاری برای آن بخش از زندگی‌تان قائل بوده‌اید. به همین خاطر راه پاک کردن گذشته نیز این است که شما برای مسائل دیگری هم به همان اندازه ارزش قائل بشوید. می‌خواهیم بگوییم اگر بتوانید معنا و هدف جدیدی برای زندگی پیدا کنید به‌تدریج آنچه آزارتان می‌دهد اهمیت و اولویت خودش را از دست می‌دهد.

پس سعی کنید یک مسیر و معنا برای زندگی پیدا کنید. برای رسیدن به این هدف معمولاً توصیه می‌شود که به سایر جنبه‌های زندگی خود نگاه کنید و ببینید چه کاری برای آنها از دستتان برمی‌آید. با این کار شما احساس اعتمادبه‌نفس و رضایت بیشتری را تجربه خواهید کرد و در نتیجه کمتر درگیر مسائل ازدست‌رفته می‌شوید.

در این زمینه می‌توانید مقاله هدف از زندگی را هم بخوانید.

پاک کردن گذشته و اهمیت مشاوره

تلاش برای رها شدن و پاک کردن گذشته همیشه هم موفق آمیز نخواهد بود. گاهی اوقات قدرت خاطرات بسیار بیشتر از ما است. شاید یک مسئله در گذشته آن‌قدر سلامت روان شما را تحت‌تأثیر قرار داده باشد که دیگر نتوانید به‌راحتی از آن جدا بشوید. یا شاید پیامدهای یک اتفاق تلخ در گذشته هنوز با شما هستند؛ و به همین خاطر نمی‌توانید همه چیز را فراموش کنید. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی شرایط شما را بررسی کرده و راهکارهایی که با وضعیتتان متناسب باشد را ارائه خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاک کردن گذشته می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره رابطه دختر و پسر از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای فراموش‌کردن یک خاطره تلخ چیست؟

بهتر است سعی کنید از فکرکردن به آن مسئله خودداری کنید. وقتی می‌بینید که در حال فکرکردن به آن موضوع هستید به‌سرعت حواستان را پرت کنید و به سراغ یک کار دیگر بروید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره