نداشتن دوست خوب | علت و مضرات دوست خوب چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نداشتن دوست خوب و صمیمی می‌تواند باعث شود که هر انسانی احساس تنهایی کند. این مسئله عزت نفس و اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد و انگیزه اجتماعی شدن را در شما سخت‌تر می‌کند. ممکن است تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که “چرا من هیچ دوستی ندارم” و حس کنید فردی غیرعادی هستید. اما طبق نظر سنجی در سال 2019 بیش از 20 درصد از مردم در زندگی خود هیچ دوست خوب و صمیمی ندارند.

نداشتن دوست خوب و صمیمی می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. در ابتدا توصیه می‌شود، بفهمید که دلایل زمینه ای این مشکل از کجاست و همینطور موقعیت های زندگی و ذهنیت های منفی خود را در نظر داشته باشید. با داشتن دیدی واقع بینانه از وضعیت خود، به احتمال زیاد در بهبود این مشکل موفق خواهید شد. در این زمینه می‌توانید خدمات مشاوره فردی نیز بگیرید.

علت نداشتن دوست خوب و صمیمی

اگر اغلب احساس می کنید دوست خوب ندارید و این به یک الگوی تکراری در زندگی شما تبدیل شده است، شاید بیش از حد از دیگران درخواست های نابجا می‌کنید یا رفتاری نامناسب دارید. می توانید از دوستانتان انتظار داشته باشید که هر چند وقت یکبار به شما کمک کنند اما نمی توانید از آن ها انتظار داشته باشید که همیشه پشتیبان شما باشند. یا اینکه توهین شما منجر به دوری آن ها از شما بشود و این موضوع باعث شود فکر کنید آن ها دوستان خوب و صمیمی برای شما نیستند.

از خود بپرسید آیا عادات بدی دارید که ممکن است افراد را از شما دور کند. شاید این تمرین کمی سخت باش اما می تواند در بهبود زندگی اجتماعی شما مفید باشد. در اینجا برخی از دلایلی که باعث می شود شما دوست خوب و صمیمی نداشته باشید آورده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣ فکر می کنید مردم شما را دوست ندارند

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که مردم شما را دوست ندارند، حتی اگر برخلاف تصور شما باشد. به عنوان مثال اگر یکی از اطرافیانتان دغدغه زیادی دارد و نمی تواند به ملاقات شما بیاید، شما فکر می کنید که آن شخص، از معاشرت و دوستی با شما خوشش نمی آید. در صورتی که اینطور نیست و او واقعا وقت لازم را ندارد.

فروشگاه آرامیس

گاهی اوقات ما حتی شواهدی را که نشان می دهد اطرافیان از ما قدردانی می کنند را نادیده می گیریم. مثلا شخصی شما را به یک مهمانی دعوت می کند و شما فکر می کنید که از روی ترحم این کار را انجام داده. ( برای اینکه بفهمید مردم از دوستی با شما احساس راحتی ندارند، قبل از نتیجه گیری به شواهد نگاه کنید. آیا می توانید شواهدی را پیدا کنید که نشان دهد مردم شما را دوست ندارند؟)

برای آشنایی با نشانه های دوست صمیمی کلیک کنید.

2️⃣ نداشتن دوست خوب | صحبت نکردن در مورد خود

برای اینکه دو نفر یکدیگر را به عنوان دوست صمیمی ببینند، باید چیزهایی درباره هم بدانند. اگر در مورد خودتان صحبت نکنید، دوستانتان احساس راحتی با شما نخواهند کرد. نیازی نیست در مورد چیزی بیش از اندازه یا چیزی که ممکن است شما را شرمنده کند صحبت کنید. فقط به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات خود در مورد مسائل مختلف می تواند شروع خوبی باشد. برای رفع مشکل نداشتن دوست خوب باید به طرف مقابل اهمیت بیشتری بدهید.

3️⃣ بیش از حد درونگرا هستید

تقریبا 30 تا 40 درصد افراد جامعه انسان هایی درون گرا هستند. نداشتن دوست خوب برای این افراد چندان عجیب نیست. آن ها معمولا تنهایی را به معاشرت ترجیح می دهند. اگر فردی درونگرا هستید، احتمالا از تعامل اجتماعی به ظاهر بی معنی لذت نمی برید. برای اینکه این شخصیت شما مانع از پیدا کردن دوستان خوب و صمیمی نشود، می توانید بیشتر به مکان هایی بروید که احتمالا افراد درونگرای دیگری را ملاقات می کنید.

4️⃣ نداشتن دوست خوب | اضطراب اجتماعی یا کمرویی

گاهی اوقات ما اضطراب و کمرویی را با درونگرایی اشتباه می گیریم. خجالتی بودن، بی دست و پا بودن و سایر مواردی که به اضطراب اجتماعی مربوط می باشند می تواند اجتماعی شدن را برای هر انسانی سخت کند. با این حال همه این موضوع را می دانند که تنها راه برای یافتن دوستان خوب، ملاقات و گفت و گو با مردم است. برای انجام این کار بهتر است راه هایی برای مدیریت کمرویی یا اضطراب اجتماعی خود بیابید.

برای غلبه بر اضطراب اجتماعی کلیک کنید.

5️⃣ افسردگی

در برخی از موارد، دلیل نداشتن دوست خوب و صمیمی و احساس تنهایی شما، نشان از افسردگی است. افرادی که افسرده هستند مسلما ارتباط کمتری با دیگران خواهند داشت و حتی اگر ارتباطی هم باشد دیگران چندان علاقه ای به صمیمیت با فرد افسرده نخواهند داشت.در این مورد، مهم است که با یک متخصص یا درمانگر صحبت کنید.

6️⃣ نداشتن دوست خوب | داشتن اختلالات سلامت روان یا ناتوانی های جسمی

بسیاری از اختلالات روانی یا ناتوانی های جسمانی وجود دارند که می توانند دوست یابی یا حفظ دوستان خوب را دشوار کند. این مشکلات می تواند شامل حملات پانیک، فوبیای اجتماعی، آگورافوبیا، اسکیزوفرنی و… باشد.

نداشتن دوست خوب و معاشرت با افرادی که دچار این اختلالات هستند برای بسیاری از افراد سخت است و ممکن است پیش فرض های نادرستی داشته باشند یا قضاوت کنند که همین امر باعث می شود داشتن دوست خوب و صمیمی برای اینگونه افراد سخت باشد. در ادامه راه کارهایی برای این افراد آورده ایم.

✔️ اگر می توانید به دنبال مشاوره یا درمان باشید

برای درمان حتما باید به متخصصین حوزه سلامت روان مراجعه کنید. شما با دریافت خدمات درمانی ممکن است در گروه های درمانی قرار بگیرید و با افرادی که مشکل مشابه شما را دارند آشنا بشوید. در چنین شرایطی این فرصت را خواهید داشت تا زودتر به بهبودی برسید.

✔️ خشمگین هستید

هنگامی که در شرایط مختلف احساس ناراحتی یا ناامنی می کنید، خشم می تواند به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده شود. خشم حتی می تواند بر روی ما اثر آرام بخشی داشته باشد. اما متأسفانه واکنش دیگران به این روش آزاردهنده است. زیرا ممکن است مردم فکر کنند شما همیشه اینگونه فردی عصبانی و ناراضی هستید.

عصبانیت مردم را می ترساند و از تلاش آن ها برای شناختن شما برای ایجاد یک دوستی خوب و صمیمی جلوگیری می کند. بنابراین سعی نکنید با افکار خشمگین یا تدافعی، احساسات منفی خود را کنار بزنید. در عوض می توانید با کشیدن چند نفس عمیق خود را آرام کنید.

✔️ مغرور هستید

همه ما می دانیم که داشتن غرور بیش از اندازه افراد را از شما دور می کند. برخی از افراد عادت به این دارند که مردم را از خود پایین تر ببینند. این احساس شما به دیگران نیز منتقل می شود و باعث می شود افراد کمترعلاقه به دوستی با شما داشته باشند. غرور زیاد حتی باعث می شود، اگر دوستی هم دارید کم کم آن ها را از دست بدهید.

برای آشنایی با راه های انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

7️⃣ محدودیت های خانوادگی

برخی از خانواده ها به فرزندان خود اجازه نمی دهند که با افراد زیادی ارتباط داشته باشد یا با کسی صمیمی شود. آن ها فرزندان خود را طوری تربیت می کنند که بسیار محافظه کار و بی اعتماد به دیگران باشند. زیاده روی در این نوع شیوه تربیتی موجب می شود فرزندان این نوع خانواده ها، غیر اجتماعی شوند و در برخورد با دیگران بسیار بسته باشند.

نداشتن دوست خوب و صمیمی برای فرزندان این خانواده ها بسیار رنج آور است. بدین گونه هیچ دوست صمیمی نخواهند داشت. اگر در مورد نداشتن دوست خوب با خانواده تان مشکل دارید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نداشتن دوست خوب و صمیمی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره