جواب توهین | واکنش درست به بی احترامی دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جواب توهین و بی احترامی در برخی شرایط ضروری است. در برهه ای از زمان، همه ما هدف نظرات توهین آمیز دیگران بوده ایم. ما نمی توانیم همیشه از کسانی که به هر طریقی قصد توهین به ما را دارند اجتناب کنیم. آن ها بخشی از جامعه ما هستند. به هر حال مهم این نیست که شما کی با چنین افرادی روبه رو می شوید. مساله مهم این است که وقتی در برابر توهین فردی قرار گرفته اید بهترین رفتار را داشته باشید.

توهین همیشه به شکلی نیست که بلافاصله متوجه آن شوید. گاهی برخی افراد بی احترامی را در یک تعارف می پیچند. و در چنین مواقعی شما متوجه نمی شوید آیا آن حرف توهین بود یا خیر. این برخوردها می تواند آسیب زا باشد. به خصوص زمانی که نمی دانید چگونه با آن برخورد کنید. در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چگونه به افرادی که به شما توهین می‌کنند به طور موثر پاسخ دهید. برای اطلاع از چگونگی جواب توهین بهتر است با روانشناس مشورت کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

جواب توهین

چگونگی جواب توهین

واکنش درست به بی احترامی و جواب توهین از اهمیت بالایی برخوردار است. توهین و بی احترامی افراد نشان از سطح شعور و شخصیت پایین آنهاست. گاهی با افرادی در ارتباط هستیم که بی احترامی های مداوم آنها به عزت نفس ما لطمه وارد می‌کنند. همه ما حداقل یکبار مورد بی احترامی و توهین قرار گرفته ایم. و همیشه باعث ناراحتی شده اند. حتی در برخی مواقع پس از گذشت چند روز توهین و بی احترامی را متوجه می‌شوید.

در هر شرایطی این بی احترامی ها باعث ناراحتی و اندوه در افراد می‌شود. توهین انواع مختلفی دارد و در زمینه های مختلف انجام می‌شود. برای جواب توهین در وهله اول باید آرامش خود را حفظ کنید و احساساتتان را بیان کنید. اگر بی احترامی ها به قدری شدید بود از آن فرد دوری کنید. دوری از افراد سمی بهترین تصمیم زندگی و جواب توهین است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آداب معاشرت در زندگی کلیک کنید.

انواع توهین

بر اساس تحقیقات محققان، توهین به دسته های مختلف تقسیم می‌شود. افراد از شیوه های مختلف برای بی احترامی استفاده می‌کنند. در این بخش از مقاله در رابطه با انواع توهین اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

✔زشت یا بیریخت خطاب کردن دیگران

✔ ضعیف پنداشتن عده ای از مردم علی الخصوص خانم ها

✔ احمق یا بازنده خطاب کردن

✔غیر اخلاقی صحبت کردن

✔ توهین و بی ادبانه سخن گفتن

✔ فحاشی کردن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی احترامی به مادر کلیک کنید.

واکنش درست به بی احترامی دیگران و جواب توهین

توهین یک روش غیر رسمی بیان است که در آن شخص با شخصی دیگر با بی احترامی صحبت یا رفتار می کند. آیا تا به حال مورد توهین قرار گرفته اید؟ اگر تجربه کرده اید پس آگاهید که چیز خیلی خوشایندی نیست. برخی افراد به این دلیل به دیگران توهین می کنند چون از انجام این کار احساس خوبی دارند.

آن ها افراد ضعیفی هستند که روی نقاط ضعف خود تمرکز نمی کنند. فقط می خواهند با توهین به دیگران خوشحال باشند و به موفقیت شما حسادت می کنند. در ادامه، چند نمونه از پاسخ درست به شخصی که به شما توهین می کند یا جواب توهین را شرح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣ برای دادن جواب توهین آرامش خود را حفظ کنید

اولین راه برای جواب توهین یا واکنش صحیح به بی احترامی دیگران حفظ خونسردی است. این طبیعی است که وقتی کسی به ما توهین می کند در همان ابتدا با عصبانیت خود واکنش نشان دهیم. باید بدانید که خشم پاسخ ضعیفی برای مقابله با بی احترامی دیگران است. زیرا نشان می دهد که شما توهین آن شخص را پذیرفته اید. این رفتار شما، هدف اصلی فرد توهین کننده است. بنابراین اگر کسی قصد توهین به شما را دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را آرام نگه دارید. فورا پاسخ ندهید اما خود را آماده پاسخ نگه دارید.

2️⃣ در جواب توهین از شوخ طبعی استفاده کنید

یکی از بهترین راه ها برای جواب توهین، طنز است. می توانید از توهین آن شخص استفاده کنید و آن را در قالب شوخی به او برگردانید. شما باید این کار را به روشی انجام دهید که آن ها احساس بی احترامی نداشته باشند. از این پس، اگر کسی به هر طریقی به شما توهین کرد، مکالمه را جدی نگیرید. سعی کنید با استفاده از حس شوخ طبعی به او پاسخ دهید. اجازه ندهید که شخص مقابل فکر کند رفتار نامناسب او برای شما مهم است.

3️⃣ توهین را نادیده بگیرید

اگر نمی توانید جواب توهین به دیگران را به درستی بدهید، پس بهترین راه برای شما نادیده گرفتن توهین است. شاید فکر کنید که این کار حس بدی به شما بدهد. احتمالا با خود می گویید ” چرا باید سکوت کنم، من باید یک پاسخ محکم و دندان شکن بدهم”. به یاد داشته باشید، اگر اجازه ندهید آن ها فکر کنند که نظر و توهینشان تأثیری بر شما دارد، این خود یک پیروزی است. پس اگر با توهین دیگران مواجه شده اید، نادیده گرفتن آن ها نیز پاسخی قوی و جسورانه است. باید طوری رفتار کنید که انگار به حرفشان گوش نمی دهید. در این شرایط، توهین کننده فکر می کند که برای شما مهم نیست و این شکست او است.

4️⃣ در جواب توهین احساس خود را بیان کنید

در برخی از مواقع شخص توهین کننده واقعا قصد توهین ندارد. آن ها ناخودآگاه چنین رفتاری از خود نشان می دهند. آن شخص می تواند دوست، خانواده، همکار یا … باشد. که در خصوص مسئله ای با شما شوخی می کند. در چنین شرایطی، بیان احساسات شما می تواند راه خوبی برای این باشد که شخص به رفتار نامناسب خود پی ببرد و معذرت خواهی کند. بنابراین برای جواب توهین دیگران احساسات خود را بیان کنید.

5️⃣ اعتماد به نفس داشته باشید

یکی از روش های جواب توهین، اعتماد به نفس داشتن است. ایجاد و نشان دادن اعتماد به نفس بعد از اینکه کسی به شما توهین می کند کار آسانی نیست. اما وقتی بتوانید این کار را انجام دهید نشان میدهد که بر افکار و احساسات خود کنترل دارید. با نشان دادن خونسردی خود در مواجهه با قلدری های دیگران، اعتماد به نفس خود را تقویت می کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی احترامی زن به شوهر کلیک کنید.

قبل از دادن جواب توهین علت را بیابید

علت توهین و بی احترامی دیگران چیست

کاملا مشخص شده کسانی که به شما توهین می کنند، افراد منفی هستند. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا به شما توهین می کنند؟

شاید شما بعضی اوقات ندانید که دلیل توهین دیگران نسبت به شما چیست. به همین دلیل، دقیقا نمی دانید که چگونه باید برخورد مناسبی داشته باشید. در ادامه به چند تا از رایج ترین دلایل توهین دیگران پرداخته ایم. با مطالعه آن ها می توانید هنگام مواجهه با چنین افرادی راحت تر به جواب توهین دست یابید.

♦ دلیل اول ( نا امنی)

عده ای از افراد هستند که در برخی شرایط احساس نا امنی می کنند. آن ها احساس خوبی در آن شرایط ندارند و به همین دلیل احساس نیاز به کنترل دیگران می کنند. تنها با پایین کشاندن دیگران می توانند احساس خوب را در خود ایجاد کنند. افراد نامطمئن در نهایت به شما توهین خواهند کرد. بنابراین بهتر است تا حد امکان از چنین افراد دور بمانید. گاهی جواب توهین دوری از افراد نا امن است.

♦ دلیل دوم ( حسادت)

حسادت انگیزه بسیار مهم برای کسی است که شما را مورد توهین خود قرار می دهد. کسانی که حسود هستند، همیشه احساس می کنند که باید یک قدم از شما جلوتر باشند. اینگونه افراد می خواهند از شما بهتر عمل کنند. برای مثال، اگر در محل کار رئیستان به شما بیشتر از همکارتان بها می دهد، ممکن است همکار شما احساس حسادت کند. او به خاطر حسادت، نحوه ارائه تان، لباس پوشیدنتان یا حرف زدنتان را مسخره می کند. جواب توهین به افراد حسود بهتر است سکوت باشد.

♦ دلیل سوم (عدم درک)

در حال حاضر بسیاری از اوقات، مردم از اینکه نظرات آن ها چگونه بر افراد تأثیر می گذارد آگاه نیستند. زیرا نمی دانند شخصی که مورد توهین خود قرار می دهند در واقع مشکلی واقعی دارد. آن ها واقعا درک درستی از ناتوانی فرد ندارند. برای مثال، بچه ای در مدرسه به این دلیل که خوب حرف نمی زند مورد تمسخر همکلاسی هایش قرار می گیرد. آن ها واقعا درک نمی کنند که آن کودک لکنت دارد. بنابراین بدون اینکه واقعا بفهمند چگونه روی او تأثیر می گذارد، او را مسخره می کنند. هر چقدر جواب توهین به این افراد صورت بگیرد بازهم به دلیل عدم درک متوجه نمی‌شوند.

♦ دلیل چهارم ( اذیت کردن جالب به نظر می رسد)

برخی افراد شما را دوست دارند و فکر می کنند کمی اذیت کردنتان جالب است. شاید شما دوستی داشته باشید که گاهی شما را چاق یا تنبل خطاب کند. شاید توهین یا نظرات او کمی شما را آزار دهد. در واقع، او قصد ناراحت کردن شما را ندارد. به همین دلیل جواب توهین باعث حال خوب او می‌شود. زیرا از اذیت خود نسبت به شما مطمئن خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی احترامی نوجوان به والدین کلیک کنید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید، هدف همه توهین ها این نیست که آن طور که شخص فکر می کند تأثیر منفی بگذارد. به خصوص برای یک گروه سنی جوان. وقتی خانواده یا والدینی به شما توهین می کند، بهتر است هدف آن ها را از این کار شناسایی کنید. آن ها به خوبی شما را مورد انتقاد قرار می دهند تا اگر مسیر اشتباهی را طی می کنید بتوانید راه درست را پیدا کنید. جواب توهین باید با خونسردی و شناسایی دلیل باشد.

لزومی ندارد که همه پاسخ به بی احترامی ها را با بی ادبی بدهید. به همین دلیل کمک از روانشناس در پاسخ به بی احترامی ها الزامی است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. به راحتی می‌توانید از خدمات تخصصی این مجموعه استفاده نمایید. کافی است با شماره های زیر تماس گرفته و درخواست مشاوره نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جواب توهین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره