اهمال کاری | دلایل، انواع و درمان اهمال کاری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اهمال کاری به معنای تعویق انداختن بی مورد اقدامات یا تصمیمات است. به عنوان مثال اگر شخصی بدون دلیل انجام یک کار را درست قبل از مهلت آن به تأخیر بیندازد، حتی اگر می داند که بهتر است زودتر شروع کند، به آن شخص اهمال کار گفته می شود. اهمال کاری انواع مختلفی دارد که می تواند به دلایل مختفی رخ دهد. حتی رفتارهای متفاوتی را شامل شود و همینطور منجر به نتایج متفاوتی خواهد شد.

این مشکل به طور مزمن حدود 20 درصد از بزرگسالان، سالمندان و علاوه بر این، حدود 50 درصد از دانشجویان و نوجوانان را تحت تأثیر خود قرار می دهد. همچنین اهمال کاری با مسائل احتمالی مختلفی از جمله فرصت های از دست رفته، عملکرد تحصیلی بدتر، وضعیت شغلی و مالی نامناسب، افزایش تعارضات بین فردی، کمبود رفاه عاطفی، سلامت روانی بدتر، نداشتن سلامت جسمی و تمایل به تعویق انداختن درمان مرتبط است. اگر به دنبال علت و درمان این مساله هستید، در ادامه با ما همراه باشیدو یا برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری چیست

اهمال کاری یعنی کارهای با ضرورت کمتر را به کارهای با ضرورت کمتر ترجیح دهیم. این رفتار به معنای تعویق انداختن کارها تا آخرین لحظه یا گذشتن از ضرب الاجل آنها است. زمانی که معتقدیم هنوز وقت زیادی برای تکمیل وظایفمان داریم احساس امنیت کاذب شروع خواهد شد. اهمال کاری به طور مداوم با استرس و افسردگی بیشتر، اضطراب، خستگی و کاهش رضایت در سراسر حوزه های زندگی، به ویژه در مورد کار و درآمد مرتبط است.

تمایل به تأخیر انداختن نشان می دهد که افراد، چقدر به شدت تحت فشار قرار می گیرند تا از اقدام در لحظه اجتناب کنند. این در درجه اول ثابت می کند، افراد تمایل به داشتن احساس بهتر در کوتاه مدت دارند. اهمال کاری اغلب منجر به مشکلاتی در مدیریت زمان می شود. این مسأله عمدتا ناشی از مسائل مربوط به تنظیم احساسات است.

برای آشنایی با علل به تعویق انداختن کارها کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علاوه بر این اهمال کاری حالتی از ذهن است که در آن فرد برخلاف قضاوت بهتر خود، به دلیل عدم کنترل کافی عمل می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.

علت اهمال کاری چیست؟

دلایل متفاوتی برای اهمال کاری وجود دارد. اما اولین و مهم ترین دلیل این رفتار به طراحی مغزی افراد باز می‌گردد. در ادامه علت بروز اهمال کاری را به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? برنامه ریزی نادرست

یکی از مهم ترین دلایل اهمال‌کاری، برنامه ریزی نادرست است. در بسیاری از موارد ما افراد اهمال کار یا تنبلی نیستیم، بلکه برنامه ریزی درست را بلد نیستیم. اولویت بندی و دسته بندی این اولویت ها اگر به درستی انجام نشود با درصد بالایی شما را با اهمال کاری روبرو خواهد کرد.

? ناتوانی در مدیریت زمان

وقت روزانه بسیار محدود است. زمانی که در مدیریت زمان ناتوان باشیم تبدیل به فردی با اهمال کاری خواهیم شد. زمانی که نتوانیم وقت خود را به درستی بچینیم و زمان را با دقت اولویت بندی کنیم در انجام کارها عقب می‌افتیم. وقتی زمان کم می‌آوریم که در کارها با اختلال روبرو شویم.

? ضعف در تصمیم گیری

اشتباهاتی که در تصمیم گیری داریم، یکی از دلایل اهمال کاری است. زمانی که برای انجام کارها و فعالیت های روزانه تصمیم درستی نگیریم، کارها به تعویق افتاده و به درستی انجام نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید : راز موفقیت در زندگی 

? کارهای عجله ای

یکی از عادات بد بسیاری از افراد، انداختن کارها به دقیقه نود است. زمانی که در دقیقه ها و ساعات آخر شروع به انجام کار می‌کنیم، علاقه و لذتی با او همراه نخواهد شد. در نتیجه با خطا و اشتباه بیشتری مواجه خواهیم شد که در آخر بیخیال انجام آن کار خواهیم شد. نتیجه این اشتباهات اهمال کاری می‌شود.

? کمال گرایی

یکی از دلایل اصلی اهمال کاری، کمال گرایی است. افراد کمال گرا برای اینکه کارهایشان را بدون نقص و با کیفیت بالا انجام دهند، انجام امور خود را به تاخیر می‌اندزند. در نهایت با کیفیت پایین و عدم انجام کار روبرو می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افراد کمال گرا کلیک کنید.

? باورهای اشتباه

باورهای اشتباه و تحریف شده یکی از دلایل اهمال کاری است. برخی از افراد به صورت مداوم به این فکر می‌کنند که زمان بسیار زیادی را برای انجام امور دارند. یا وقت بسیاری باقی مانده تا کارهایشان را انجام دهند. به همین دلیل با تفکر اشتباه اهمال کار می‌شوند.

? استرس و فشار روانی

فشارهای روانی و استرس نقش پر رنگی در اهمال کاری دارند. فشارهای روانی باعث کاهش توانایی ها و ظرفیت در فرد می‌شود و به افراد فرصت کافی برای انجام امور نمی‌دهد. به همین دلیل کارهای فرد به وقفه می‌افتد.

انواع اهمال کاری

انواع اهمال کاری

اهمال کاری به 3 دسته تقسیم می‌شود. در واقع 3 نوع اهمال کاری داریم که عبارتند از.

♦گرایشی

♦شناختی

♦جسمی

پیامدهای اهمال کاری

افراد اهمال کار در زندگی خود با پیامدها و عوارضی روبرو می‌شوند. زمان آنها محدود می‌شود و باعث عقب افتادن در زندگی می‌شود. در این بخش از مقاله در رابطه با پیامدهای اهمال کاری اشاره کرده ایم.

⭕مدیریت زمان از دست در رفته و کارها روی هم تلنبار می‌شود.

⭕با نارضایتی شریک احساسی، خانواده، دوستان و مدیران روبرو می‌شوند.

⭕باعث افزایش تنش در روابط اجتماعی می‌شود.

⭕ باعث افزایش سطح استرس و اضطراب می‌شود.

⭕باعث افزایش بروز بیماری های روانی می‌شود.

نمونه هایی از اهمال کاری

اهمال کاری اشکال متنوعی را می تواند در بر بگیرد که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته ایم.

? مرور شبکه های اجتماعی زمانی که باید کار کنید.

?تا دیر وقت بیدار ماندن علی رغم اینکه می دانید این کار، فردا شما را خسته می کند.

? انجام کارهای مفید مانند تمیز کردن خانه، زمانی که باید کارهای مهمتری انجام دهید.

? به خودتان قول می دهید که یک پروژه یا برنامه ای را به زودی شروع کنید. اما هرگز پیشرفتی به سمت آن نخواهید داشت و در عوض فقط در مورد موفقیت آینده خود خیال پردازی می کنید.

? برای شروع یک عادت جدید برنامه ریزی می کنید مانند( رژیم غذایی، ورزش) اما در عوض بهانه ای می آورید تا ماه ها به عقب بیفتد.

?قصد دارید مشکلی را حل کنید، اما انجام آن را به تعویق می اندازید زیرا حل آن مشکل برایتان ناخوشایند است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خصوصیات افراد بی خیال و بی تفاوت کلیک کنید.

راه های غلبه براهمال کاری

جهت غلبه بر اهمال کاری، در حال حاضر کوچکترین گام ممکنی را که می توانید برای پیشرفت به سمت اهداف خود بردارید، شناسایی کنید و سعی کنید با همان قدم های کوچک شروع کنید. در حالی که به خودتان اجازه اشتباه در طول روند کار می دهید. علاوه بر این می توانید شروع را آسان تر کنید. برای مثال، همه چیز را برای شروع کارتان آماده کنید. یعنی تمام وسایل مورد نیاز برای آغاز کار را در دسترس قرار دهید.

اهمال کاری خود را ارزیابی کنید. ابتدا موقعیت هایی را که در آن ها به طور غیر ضروری تأخیر می  کنید شناسایی کنید. تا بفهمید که چگونه دچار اهمال کاری می شوید. سپس به آن موقعیت ها فکر کنید تا بفهمید کجا و چه زمانی اتفاق می افتد. در نهایت یک برنامه براساس تکنیک های مربوطه ضد اهمال کاری ایجاد کنید. این در حالی است که اهدافتان را تعیین کرده و ماهیت مشکل اهمال کاری خود را شناخته اید. برنامه خود را اجرا و رویکرد خود را اصلاح کنید.

پیشنهاد می شود حتما درباره روش زندگی افراد موفق بخوانید.

تکنیک های کلیدی ضد اهمال کاری

خوشبختانه چندین کار مختلف وجود دارد که می توانید برای مبارزه با اهمال کاری انجام دهید. در این بخش از مقاله 14 تکنیک ساده ضد اهمال کاری را اشاره کرده ایم.

✔ وظایفتان را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنید.

✔به اولین قدم کوچک خود متعهد بمانید.

✔به خودتان اجازه اشتباه بدهید.

✔ انجام کارهارا برای خود آسان تر کنید.

✔کارها را لذت بخش تر کنید.

✔ به تعویق انداختن کارها را سخت تر کنید.

✔ یک بازه زمانی برای انجام کار مشخص کنید.

✔ نحوه برخورد با موانع را پیش بینی و برای آن برنامه ریزی کنید.

✔ترس های خود را شناسایی و برطرف کنید.

✔ انگیزه و انرژی خود را افزایش دهید.

✔ از تکنیک های اجتماعی استفاده کنید.

✔خود کارآمدی و شفقت خود را توسعه دهید.

✔ بیماری های زمینه ای را درمان کنید.

✔ به خودتان پاداش دهید. پاداش دادن به خودتان ممکن است انگیزه ای برای تکمیل یک کار ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موانع موفقیت و پیشرفت در زندگی کلیک کنید.

کلام آخر

اهمال کاری به معنای پشت گوش انداختن امور است. افراد دارای این خصلت به 3 دسته گرایشی، جسمی و شناختی تقسیم می‌شوند. زمانی که شدت اهمال کاری زیاد باشد افراد با پیامدها و مشکلاتی روبرو می‌شوند. در نتیجه با فشارهای روانی و استرس عدم انجام امور روبرو خواهند شد.

به همین دلیل اگر نشانه های اهمال کاری را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با ارائه تکنیک های اصولی شما را از شر این رفتار خلاص می‌کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه های مختلف می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 با متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره