درمان شلختگی | 6 روش رفع و جلوگیری از شلختگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان شلختگی چیست؟ آیا راهی برای رهاشدن از این مشکل وجود دارد؟ اینها سؤالات بسیاری از ما هستند. مرتب بودن و نظم‌دادن به همه چیز یکی از ویژگی‌های اخلاقی است که خیلی از ما دلمان می‌خواهد داشته باشیم. اما گاهی اوقات واقعاً راهی برای آن پیدا نمی‌کنیم. شاید شما از ابتدا راهکارهای مناسب برای رعایت نظم را یاد نگرفته‌اید. یا شاید این روزها به هر دلیلی احساس می‌کنید دیگر به‌اندازه گذشته منظم نیستید.

این شرایط می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما خبر خوب این است که راه‌های بسیار ساده‌ای برای درمان شلختگی وجود دارد. قدم برداشتن از هدف‌های کوچک یا کمک‌گرفتن از دیگران از جمله مهم‌ترین این راهکارها هستند. در این مطلب سعی می‌کنیم تا همه راه‌های درمان شلختگی را بررسی کنیم. پس اگر شما هم درگیر این مشکل شده‌اید در ادامه همراه ما باشید. و یا از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

درمان شلختگی

اولین سؤالی که باید راجع به آن صحبت کنیم این است که اصلاً چرا باید به فکر درمان شلختگی باشیم؟ در حقیقت همه ما تا قبل از اینکه با دلایل یک موضوع آشنا باشیم یا در مورد آن احساس ضرورت نکرده باشیم به فکر تغییر نمی‌افتیم. راجع به اهمیت درمان شلختگی هم درست همین‌طور است.

اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید احتمالاً متوجه شده‌اید که چیزی در زندگی‌تان باید تغییر کند. می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین دلیل برای درمان شلختگی نیز همین احساس و خواسته خودتان است. علاوه بر این نظم‌دادن به شرایط مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به اقدامات زیر اشاره کرد.

  • آراستگی ظاهری محیط
  • احساس آرامش روانی
  • جای هر چیزی را می‌دانید و دیگر لازم نیست دنبال آن بگردید
  • قضاوت بهتر دیگران راجع به شما

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل شلختگی

اصلاً چرا بعضی از ما درگیر شلختگی می‌شویم؟ چرا در مقابل کسانی هستند که همیشه به نظم اهمیت می‌دهند و مرتب نگه‌داشتن شرایط برایشان کار دشواری نیست؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که شلختگی به ویژگی‌های شخصیتی و همین‌طور شرایط روحی و محیطی هرکدام از ما بستگی دارد.

فروشگاه آرامیس

به همین خاطر شاید بهتر باشد قبل از قضاوت‌کردن خودتان یا تلاش برای تغییر، کمی به دلایل بی‌نظمی فکر کنید. وقتی ما دلایل یک مشکل را شناسایی کنیم با احتمال بیشتری در تغییردادن شرایط موفق خواهیم بود. از جمله دلایل بی‌نظمی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

▪️ یادگیری

خیلی از کسانی که درگیر شلختگی می‌شوند در خانواده‌های بی‌نظم بزرگ شده‌اند. این افراد معمولاً در سال‌های کودکی الگویی نداشته‌اند که نظم را به آنها آموزش بدهد. به همین خاطر اطلاعاتی راجع به این موضوع ندارند.

اما گاهی اوقات هم کاملاً برعکس است. ممکن است شما در خانواده‌ای تربیت شده باشید که همیشه کارها را به جایتان انجام داده‌اند. در این صورت نیز معمولاً ما خیلی احساس ضرورت برای منظم نگه‌داشتن محیط را احساس نمی‌کنیم.

▪️ مشغله‌های فکری

بسیاری از روان‌شناسان معتقدند محیط نامنظم نشان‌دهنده ذهن شلوغ است. وقتی شما حجم بالایی از کارها را برای انجام‌دادن داشته باشید احتمالاً به خیلی از آنها نمی‌رسید. این افراد معمولاً کارهایشان برای مدت طولانی عقب می‌افتد. یا خیلی اوقات مجبور می‌شوند کارهای کم‌اهمیت‌تر را از لیست برنامه‌هایشان خط بزنند.

▪️ بیماری‌های روحی

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم بی‌نظمی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های روحی دارد. برای مثال کسانی که درگیر افسردگی می‌شوند انگیزه و انرژی لازم برای کارهایشان را از دست می‌دهند. اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری از منابع مهم روان‌شناسی بی‌توجهی به ظاهر و بهداشت خود و محیط اطراف را دلیلی برای تأیید افسردگی می‌دانند.

کمال‌گرایی و همین‌طور اضطراب نیز از جمله مشکلات دیگری هستند که می‌توانند باعث بی‌نظمی باشند. شخصیت‌های کمال‌گرا معمولاً آن‌قدر به دنبال درست و کامل انجام‌دادن کارها هستند که خیلی وقت‌ها کارهایشان انجام نمی‌شود. زیرا آنها به دنبال یک شرایط ایده‌آل برای شروع یک کار می‌باشند.

اضطراب و به‌خصوص وسواس نیز درست همین‌طور است. وقتی شما حساسیت بالایی به انجام یک کار داشته باشید وقت زیادی را درگیر آن خواهید شد و همین مسئله می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه کارتان به‌موقع تمام نشود. علاوه بر این بسیاری از بیماران اضطرابی آن‌قدر ذهنشان درگیر موضوع اضطراب است که دیگر فرصتی برای توجه به سایر امور ندارند.

راهکارهایی برای رفع و درمان شلختگی

◀️ اهداف کوتاه‌مدت تنظیم کنید

اولین چیزی که باید برای درمان شلختگی بدانید این است که این مسئله یک‌شبه برطرف نمی‌شود. برخلاف چیزی که بسیاری از ما انجام می‌دهیم درمان شلختگی این طور نیست که شما تصمیم بگیرید از فردا تبدیل به آدم منظمی بشوید. برای رسیدن به این هدف باید از تغییرات کوچک اما پیوسته استفاده کنید.

پس اگر به دنبال تغییر هستید برای خودتان اهداف کوچک در نظر بگیرید. وقتی توانستید در رسیدن به این هدف‌ها موفق شوید به دنبال یک هدف دیگر بروید.

برای ایجاد تغییر در سال جدید حتما مقاله تصمیم گیری برای سال جدید را بخوانید.

◀️ برای درمان شلختگی استمرار داشته باشید

روان‌شناسان معتقدند اگر می‌خواهید یک رفتار تبدیل به عادت شما بشود باید در انجام آن استمرار داشته باشید. می‌خواهیم بگوییم یک‌بار انجام‌دادن یک کار آن را تبدیل به بخشی از شخصیت شما نخواهد کرد. پس سعی کنید هدف‌هایی که تنظیم می‌کنید را هر روز انجام بدهید.

◀️ درمان شلختگی با تهیه فهرستی از کارها

همیشه نوشتن کارها بهتر از این است که سعی کنید آن‌ها را در ذهنتان نگه دارید. وقتی کارهایتان نوشته می‌شوند اینکه چه کارهایی باید انجام شوند همیشه جلوی چشمتان است. به‌علاوه در این حالت شما زمان بیشتری برای فکرکردن و تصمیم‌گیری راجع به این مسئله دارید. به همین خاطر می‌گوییم بهتر است یک چک‌لیست از کارهایی که باید انجام بشود تهیه کنید و هر کاری که انجام می‌دهید را علامت بزنید.

برای آشنایی با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

◀️ از قسمت‌های مهم‌تر شروع کنید

اگر بیش از حد درگیر جزئیات بشوید هرگز نمی‌توانید کارتان را تمام کنید. یادتان باشد که زمان شما برای منظم‌کردن شرایط محدود است. پس سعی کنید در کمترین زمان بیشترین کار را انجام بدهید. برای رسیدن به این هدف ابتدا به سراغ قسمت‌های مهم‌تر بروید. برای مثال اگر مشغول مرتب‌کردن اتاق خودتان هستید طبیعتاً نظم‌دادن به میز کار اهمیت بیشتری از داخل کمد لباس‌ها دارد. پس سعی کنید کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.

◀️ درمان شلختگی با انجام کارها در زمان خودش

یکی از خصوصیات اخلاقی شخصیت‌های بی‌نظم این است که کارهایشان را به زمان دیگری موکول می‌کنند. یادتان باشد بهترین زمان برای انجام هر کاری همین‌الان است. ما معمولاً وقتی کاری را به فردا یا هر زمان دیگری می‌اندازیم آن را انجام نمی‌دهیم. پس اگر فکر می‌کنید باید تغییری در محیط بدهید همین حالا برای انجام آن اقدام کنید.

◀️ مشورت کنید

مشورت‌کردن با کسانی که یک کار را بهتر از ما بلد هستند در هر مسئله‌ای مفید است. پس اگر فکر می‌کنید دلیل اصلی بی‌نظمی شما این است که روش‌های مرتب بودن را بلد نیستید بهتر است از کسانی که در این کار تجربه دارند کمک بگیرید. آنها می‌توانند راهکارهای خوبی برای جمع‌آوری یا نظافت محیط به شما ارائه کنند.

برای آشنایی با راهکارهای مفید برای مقابله با شلخته بودن همسر کلیک کنید.

درمان شلختگی و اهمیت روان‌شناسی

گاهی اوقات دلیل اصلی شلختگی و بی‌نظمی این است که شما مهارت‌های لازم را نمی‌دانید. برای مثال ممکن است مدیریت زمان را بلد نباشید. در نتیجه نمی‌توانید به‌خوبی برای انجام کارهایتان برنامه‌ریزی کنید. در چنین شرایطی کمک‌گرفتن از مشاورین روان‌شناسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

آنها به‌خوبی می‌توانند مهارت‌های برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و کنترل‌کردن افکار را به شما آموزش بدهند. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم بیماری‌های روحی هم می‌توانند دلیلی برای بی‌نظمی شما باشند. به همین خاطر اگر درگیر بی‌نظمی و شلختگی شده‌اید و در مدیریت‌کردن این شرایط به مشکل خورده‌اید شاید کمک‌گرفتن از روان‌شناس متخصص راهکار مناسبی برای شما باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تصمیم‌گیری برای سال جدید می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور به فرزندم کمک کنم که بی‌نظمی را کنار بگذارد؟

بهترین روش برای این کار استفاده از سیستم پاداش و تنبیه است. دادن مسئولیت به فرزندان برای مرتب‌کردن یک قسمت از خانه و همین‌طور آموزش راهکارهایی برای رعایت نظم به آنها از دیگر راهکارهایی هستند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره