تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان | آثار مثبت و منفی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان از سمت خانواده ها باعث نگرانی زیادی شده است. بسیاری از خانواده ها در جهت دورکردن رسانه ها از فرزندان اقداماتی انجام داده‌اند. اما هرگز به طور کامل موفق نشده‌اند. با پیشرفت علم و  تکنولوژی نیاز به فضای مجازی و دسترسی به اطلاعات داخل سایت ها ضروری است. بنابراین نمی‌توان به طور کل فرزندان را از این فضاها دور کرد. اما به طور کل جوانان و نوجوانان اثرات منفی و مثبت رسانه ها را در زندگی تجربه خواهند کرد. برای کنترل این شرایط بهتر است از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان

چگونگی تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان

رسانه ها شبکه های مجازی بسیار گسترده ای هستند که با هر کلیک به دنیای جدیدی وارد خواهید شد. رسانه ها شامل تلویزیون، تلفن همراه، روزنامه ها، رسانه های دیجیتالی، اپلیکیشن های اجتماعی و … می‌شوند. رسانه های اجتماعی امروزه مهم‌ترین نوع رسانه ها محسوب می‌شوند که از طریق برنامه های تلفن همراه در دسترس عموم قرار دارند.

اما این رسانه ها سنین مخصوصی دارد. بهتر است قبل از 18 سالگی در دست نوجوان ها نباشد یا به صورت محدود مورد استفاده قرار بگیرد تا تاثیرات منفی کمتری به همراه داشته باشد. اما به طور کل تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان ها امروزه بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

برای آشنایی با شرایط لازم برای گرفتن موبایل برای نوجوانان کلیک کنید.

تاثیر منفی رسانه بر جوانان و نوجوانان

تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان از جنبه های منفی نیز نمایان می‌شود. زمانی که نوجوانان و جوانان بیش از حد معمول و به صورت افراطی از رسانه ها استفاده کنند موجب بروز اثرات منفی می‌شود. در ادامه تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان از جنبه های منفی را توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣عادی سازی خشم

یکی از مهم ترین جنبه های منفی تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان ، عادی سازی خشم و خشونت است. زمانی که نوجوانان فیلم و سریال های خشن با ژانر جنگجویی مشاهده کنند به تدریج به این شرایط عادت می‌کنند و خشونت برای آنها عادی می‌شود.

2️⃣رفتارهای پرخطر جنسی

یکی از نیازهای غریضی انسان روابط جنسی است. و نوجوانان در این دوره سنی به شدت درگیر نیازهای جنسی هستند. بنابراین با مشاهده ویدئوهای رسانه ای به سمت رفتارهای پر خطر جنسی گرایش پیدا می‌کنند. گاه بیماری های مقاربتی و گاه حاملگی در نوجوانی پیامد منفی تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان است.

3️⃣تخریب ظاهر و بدن

با وجود تبلیغات های گسترده در رسانه ها و دستکاری اندام های مدل ها با برنامه هایی مثل فتوشاپ نوجوانان و جوانان دائما درگیر اندام‌های خود می‌شوند. امروزه جهان پر از مانکن ها و مدل هایی است که با کمک برنامه ها به اندام و ظاهر زیبا دست پیدا می‌کنند. اما واقعیت قضیه چیز دیگری است. جراحی های پلاستیک را با خود طبیعی مقایسه نکنید. از بزرگ ترین جنبه های منفی تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان، تخریب ظاهر و بدن است. که به تدریج تبدیل به نوعی اختلال به نام بدریخت انگاری بدن می‌شود.

4️⃣افزایش وزن

یکی از علل اصلی چاقی در نوجوانان و جوانان، افزایش وزن است. بازی های کامپیوتری، عدم فعالیت و بازی آنلاین باعث چاقی افراطی نوجوانان می‌شود. تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان در افزایش وزن آن ها غیرارادی است. آن ها وقتی متوجه این مساله می‌شوند بیشتر گوشه گیر شده و مشکلات دیگری گریبان گیر شان خواهد شد.

5️⃣افت تحصیلی

نمرات پایین، عدم تحصیل، فرار از مدرسه و دانشگاه با درصد بالایی به دلیل تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان است. افراد با رسانه ها درگیر می‌شوند و در نتیجه از درس و تحصیلات عقب می‌مانند. در واقع تمام وقت خود را صرف بازی، فضای مجازی یا رسانه ها می‌کنند.

تاثیر مثبت رسانه بر جوانان و نوجوانان

تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان در جنبه مثبت

همانطور که ابتدای مقاله گفته شد رسانه ها تاثیرات مثبت نیز دارند. کسب اطلاعات از طریق رسانه ها و فضاهای مجازی امروزه به شدت صورت می‌گیرد. در این بخش از مقاله قصد داریم در رابطه با تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان از جنبه مثبت سخن بگوییم.

1️⃣کمک به رشد مهارت های اجتماعی

رشد مهارت های اجتماعی یکی از جنبه های مثبت تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان است. اکثر نوجوانان مهارت های کافی و لازم برای برقراری ارتباط ندارند. رسانه ها باعث برقراری ارتباط و برخورد افراد با یکدیگر می‌شود. در نهایت گسترش ارتباطات و مسئولیت پذیری در افراد رو به رشد می‌رود.

2️⃣کسب رشد آگاهی

امروزه نوجوانان با کمک رسانه ها می‌تواند آگاهی خود را افزایش دهند. تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان در جنبه مثبت، می‌توان به رشد آگاهی در زمینه های مختلف اشاره کرد. اطلاع از قوانین، مستندات، آموزش مهارت های مختلف، اخبار دنیا و اطلاعات سیاسی با کمک رسانه ها کسب می‌شود. آن ها می‌فهمند که جهان چیزی بیشتر از آن است که در اطراف خود مشاهده می‌کنیم.

3️⃣افزایش مهارت هماهنگی حرکتی

سومین تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان از جنبه مثبت، افزایش مهارت هماهنگی حرکتی است. برخی بازهای رایانه ای موجب کاهش توانایی های شما می‌شود. اما برخی از بازی ها نیز به تقویت مهارت ها کمک می‌کند. بازی های فکری و هیجانی مهارت هماهنگی حرکتی افراد را افزایش می‌دهد.

4️⃣الهام بخشی

از تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان در جنبه مثبت به الهام بخشی نیز می‌توان اشاره کرد. برای مثال مشاهده فیلم های رزمی و البته اکشن در سنین نوجوانی باعث افزایش خشم و خشونت افراد می‌شود. اما اگر از جنبه مثبت نگاه کنیم این خشم شاید باعث کشف استعداد نوجوان شود. مثلا فرد علاقه مند به شغل نظامی یا ورزش های رزمی می‌شود.

5️⃣کمک به رشد مهارت های خواندن و نوشتن

تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان از جنبه های مثبت در زمینه رشد مهارت های خواندن و نوشتن نیز کاربرد دارد. زمانی که یکی از اساتید یا سخنران های محبوب کتاب یا داستانی را برای مطالعه پیشنهاد دهد، به طور ناخود آگاه فرد به مطالعه این کتاب تمایل پیدا می‌کند. خواندن مطالب سایت های معتبر نیز باعث افزایش دایره لغات و مهارت های نوشتاری در افراد می‌شود.

راهکار جلوگیری از تاثیر منفی رسانه بر جوانان و نوجوانان

برای جلوگیری از تاثیر منفی رسانه بر جوانان و نوجوانان باید به نکاتی توجه داشته باشید. قرارگیری در معرض رسانه ها بخش مهمی از زندگی امروزی است. با آموزش های لازم تا حد زیادی می‌توان از عواقب رسانه ها جلوگیری کرد.

☑ علایق فرزند خود را بررسی کنید. چک کنید که فرزند شما به چه چیزی علاقه دارد و طبق علایق آن پیش بروید تا زمان بیشتری را با شما سپری کند.

☑ بهتر است با مذاکره و توافق نظر با فرزند قوانینی را برای او مشخص کنید.

☑ در رابطه با علایق فرزندتان صحبت کنید. جوانان و نوجوانان علاقه زیادی به صحب در رابطه با علایق خود دارند.

☑ از روانشناس در رابطه با مسائل مربوط به نوجوان و جوان راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به جنبه‌های مثبت و منفی تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان صحبت کرده ایم. امروزه رسانه ها قدرت بسیار زیادی در اطلاع رسانی های درست و غلط دارند. اما کمک از روانشناس در این زمینه ها برای رشد فرزندان الزامی است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. به راحتی می‌توانید از خدمات تخصصی این مجموعه استفاده نمایید. کافی است با شماره های زیر تماس گرفته و درخواست مشاوره نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره