خروج باد واژن | آیا باد واژن طبیعی است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خروج باد واژن زمانی اتفاق می افتد که واژن شما هوای محبوس شده در داخل آن را آزاد می‌کند. درحالی که ممکن است کمی خجالت آور باشد، خروج باد واژن بسیار رایج و بی ضرر است. با این حال اگر با سایر علائم جدی تر رخ دهد، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

این اتفاق امری طبیعی و غیر ارادی است و شما نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید. با این حال، فعالیت های خاصی مانند رابطه جنسی، ورزش های کششی یا زایمان باعث می شوند که گاز واژن بیشتر اتفاق بیافتد. در این مقاله بیشتر با این اختلال و علل بروز آن آشنا می‌شوید. اگر سوالی در این زمینه دارید برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خروج باد واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خروج باد واژن

باد واژن، یک عملکرد عجیب بدنی است که معمولا هیچ خطری برای سلامتی ندارد. اصطلاحات دیگری از جمله: کوفت کردن یا گودی واژن نیز برای آن به کار برده می شود. این اتفاق یک عملکرد غیر ارادی بدن است و نمی توانید آن را کنترل کنید. هنگامی که این باد خارج می شود، صدایی شبیه به نفخ ایجاد می کند.

ممکن است در حین رابطه جنسی یا بعد از آن، همچنین هنگام ورزش های کششی و سنگین اتفاق بیفتد. در موارد نادر، باد واژن به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند فیستول ایجاد می شود. اما اگر درد یا هرگونه علائم جدی مشاهده کرده اید، سریعا به پزشک زنان مراجعه کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

آیا خروج باد واژن طبیعی است؟

خروج باد از واژن به خصوص در حین یا بعد از فعالیت جنسی یا ورزشی رایج است. این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر به طور مکرر باد از واژن خود خارج می کنید و این هیچ ارتباطی به رابطه جنسی، ورزش، ضعف لگن و … ندارد، بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک می تواند متوجه این شود که آیا یک بیماری زمینه ای باعث خروج باد می شود یا خیر.

علت ایجاد باد واژن چیست؟

هوا به دلایل مختلفی در داخل کانال واژن شما حبس می شود. کانال واژن یا کانال تولد، ناحیه عضلانی داخل بدن شما است. این هوای حبس شده، راهی برای خروج نخواهد داشت مگر اینکه از واژن خارج شود. عوامل متعددی باعث می شوند که هوا در داخل واژن شما حبس شود. برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

✅ فعالیت های جنسی

رابطه جنسی، یکی از بزرگترین علل گازهای واژن می باشد. هنگامی که چیزی در داخل و خارج واژن شما حرکت می کند (مانند آلت تناسلی)، هوا می تواند به داخل واژن فشار وارد کند. باد واژن در موقعیت های خاص، یا زمانی که در حین رابطه جنسی تغییر وضعیت می دهید بیشتر اتفاق می افتد.

✅ استفاده از تامپون

مانند رابطه جنسی، فشار دادن تامپون یا کاپ های قاعدگی به داخل واژن در دوران پریودی، ممکن است هوا وارد واژن شما بکند. زمانی که کاپ یا تامپون را بر می‌دارید، این هوا به عنوان باد واژن خارج می‌شود.

✅ ضعف عضلات کف لگن

یائسگی، زایمان و سایر علل اختلال عملکرد کف لگن، شانس شما را برای نفخ واژن افزایش می‌دهد. زیرا این اختلالات، عضلات کف لگن شما را ضعیف می کنند.

برای تقویت عضلات کف لگن می‌توانید تمرینات کگل را انجام دهید.

✅ معاینات واژینال

خروج باد واژن در طول معاینه لگن معمول است. هنگامی که پزشک یک اسپوکولوم را در واژن شما وارد می کند، به هوا اجازه می دهد تا وارد واژن شما شود (اسپوکولوم دستگاهی برای دیدن داخل واژن است).

برای آشنایی با دستگاه تناسلی زنان کلیک کنید.

✅ فیستول واژن

فیستول، سوراخی است بین کانال واژن و اندام های ادراری یا گوارشی (مانند مثانه یا روده). این اختلال واژن، معمولا نتیجه تروما، جراحی یا سایر بیماری ها هستند. به غیر از باد واژن، علائم فیستول واژینال شامل: ترشح ادرار، ادرار بد بو و بی اختیاری مدفوع است.

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله آشنایی با بدن زن را بخوانید.

چه زمانی باید برای باد واژن به پزشک مراجعه کنیم

در موارد نادر، باد واژن می تواند نتیجه یک بیماری جدی تر باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. فیستول بین واژن و اندام شکمی دیگر، وضعیتی هستند که با باد واژن همراه می باشند و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر گاز واژن به دنبال یا همراه یکی از موارد زیر باشد، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • زایمان، به خصوص پس زایمان اخیر یا پیچیده
  • پرتو درمانی که لگن را درگیر می کند
  • درد یا ناراحتی
  • نشت ادرار یا افزایش ترشحات
  • بوی بد، خونریزی
  • التهاب یا تورم بافت واژن

اگر باد واژن در طول روز ایجاد شود و به فعالیت هایی که باعث بروز آن می شوند ارتباطی ندارد، مانند فعالیت جنسی یا کشش، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

سخن آخر

معمولا خانم ها از خروج باد واژن در مقابل همسرشان احساس خجالت می‌کنند. همین موضوع آن ها را برای برقراری رابطه زناشویی دلسرد می‌کند. شاید همسرشان بارها بی اهمیت بودن این موضوع را گفته باشند، اما باز هم خروج باد واژن موجب شرمساری خانم می‌شود. همانطور که بالاتر گفتیم این مساله کاملا طبیعی است و در اکثر موارد نیازی به اقدام درمانی ندارد. اما شما می‌توانید برای کاهش این موضوع تمریناتی را انجام دهید. و یا با شماره های درج شده تماس گرفته و با متخصصین جنسی از طریق تلفن، آنلاین یا حضوری خدمات سکستراپی و یا مشاوره زناشویی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خروج باد واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا خروج باد واژن همراه با بوی نامطبوع است؟

خیر، زیرا به سیستم گوارش شما مربوط نمی شود.

آیا باد واژن باعث درد می شود؟

باد واژن معمولا باعث درد نمی شود. در صورت بروز هرگونه دردی هنگام خروج باد واژن، ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند فیستول واژن باشد.

آیا باد واژن نیاز به درمان دارد؟

خروج باد واژن طبیعی و شایع است و تا زمانی که با اختلالات خطرناک دیگر همراه نباشد، نیازی به درمان ندارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره