ماده مخدر ناس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تا به حال مصرف ماده مخدری به نام ماده مخدر ناس را شنیده‌اید؟ ناس ماده‌ای است که از تنباکو تهیه شده و جایگزینی برای سیگار محسوب می‌‌شود. با توجه به احساس سرخوشی زیاد و قیمت بسیار ارزان، مصرف آن امروزه در بین جوانان بسیار شایع شده است. این ماده مخدر عوارض بسیار جدی برای فرد مصرف کننده به همراه دارد و به همین دلیل ترک آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با آگاهی از علائم و عوارض مصرف این ماده می‌توانید از اعتیاد به آن پیشگیری نمایید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید با کمک یک متخصص، گامی در جهت ترک آن و ارتقای کیفیت زندگی خود بردارید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

ماده مخدر ناس

ماده مخدر ناس یا نسوار، یک ماده گیاهی اعتیادآور است که رنگ سبز و مزه‌ای تند و تلخ دارد. مصرف نسوار را «ناس انداختن» یا «نسوار انداختن» می‌نامند. این ماده از کوبیدن برگ خشک شده تنباکو بدست می‌آید و بعد از مخلوط کردن با کمی آهک آن را به فروش می‌رسانند. احساس سرخوشی برآمده از این ماده مخدر به علت وجود مقدار زیادی نیکوتین در این ماده است. ماده مخدر نسوار از طریق بزاق دهان جذب بدن شده و وارد جریان خون می‌شود. استعمال این ماده بدین صورت است که مصرف کننده ماده را بین لب و دندان خود قرار می‌دهد و پس از احساس سرخوشی آن را تف می‌کنند. رنگ بزاق دهان آغشته به نسوار قرمزرنگ است.

بیشتر بخوانید : مواد محرک 

علائم مصرف ناس

ماده مخدر نسوار یا ناس توان کاری فرد را بالا می‌برد. این ماده موجب توهم و هذیان در فرد نشده و تنها تحرک و سرخوشی را به همراه دارد. نسوار موجب ترشح زیاد بزاق دهان می‌شود، به همین خاطر مصرف کننده مجبور است که به طور مداوم آب دهان خود را تخلیه کند.

 

عوارض مصرف ماده مخدر ناس

ماده مخدر ناس در کوتاه مدت و طولانی مدت عوارضی را برای فرد به وجود می‌آورد که به شرح زیر هستند:

1. عوارض کوتاه مدت مصرف ناس

از جمله اثرات کوتاه مدت ناس می‌توان به سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلالات خواب، وابستگی روحی روانی به ماده، لرزش بدن، تغییر در فشارخون و ضربان قلب اشاره کرد. آسیب دندان، لکه دار شدن آن و عفونت لثه از دیگر عوارض کوتاه مدت این ماده می‌باشد.

فروشگاه آرامیس

2. عوارض طولانی مدت مصرف ماده مخدر ناس

عوارض بلند مدت مصرف این ماده، شامل مشکلات خواب، زودرنجی، عدم تمرکز، تاثیر بر روی مخچه، بیماری‌های مربوط به دهان، افزایش فشار خون و سکته قلبی، سرطان حنجره، اختلالات روده بزرگ و آسیب به کلیه و سرطان لثه می‌شود. این ماده مخدر توهم زاست و موجب عدم تعادل در رفتار می‌شود. در مواد مخدری مثل حشیش و نسوار وابستگی روحی و روانی بسیار شدیدتر از وابستگی‌های جسمانی بوده و مانند وابستگی به سیگار است. به علت وجود مقادیر بالای نیکوتین در این ماده، تمامی عوارض سیگار را برای نسوار هم می‌توان نام برد.

از طرف دیگر آهک موجود در ناس سلامت دستگاه گوارش فرد مصرف کننده را به خطر می‌‌اندازد. دستگاه گوارش انسان قابلیت دفع آهک را ندارند و این آهک از کلیه دفع می‌شود. وجود مقادیر بالای آهک موجب نارسایی‌های جبران ناپذیری در کلیه شده و ممکن است فرد مجبور به دیالیز شود.

 

پان پراگ (ناس خارجی)

امروزه نسل جدیدی از ناس‌های صنعتی روانه بازار شده که عوارض آن خطرناک‌تر از نسوار گیاهی است. این ماده با نام‌های پان پراگ، آدامسی، جی ال، بی تی، بزاق، راجا، پان عربی، پان پتی، کوپرکوهستان و پان اسفناج در بازار به وفور یافت می‌شود.

در ساخت پان پراگ‌ها از طعم دهنده‌های نعنایی، آرسنیک، کبنات، منیزیم و سرب استفاده می‌شود. در برخی از انواع پان پراک‌ها برای بالا بردن قدرت گیرایی و سرخوشی، مخدرهای خطرناک و توهم‌زا مانند تریاک، حشیش و یا ترکیبات شیمیایی خطرناک دیگر اضافه می‌شود. همچنین در برخی موارد وجود اکستازی در قرص‌های پان پراگ گزارش شده است.

 

دلیل فراوانی مصرف ماده ناس

مردم در هر سنی ممکن است به ناس اعتیاد پیدا کنند. در کشور ما مصرف نسوار هم در میان پیرمردان و هم در میان جوانان دیده می‌شود. از دلایل فراوانی ناس می‌توان به قیمت ارزان آن اشاره کرد. هر بسته کوچک نسوار کمتر از سه تومان است. برخی مردم بخاطر قیمت پایین آن، این ماده مخدر را به سیگار ترجیح می‌دهند و در نتیجه به مصرف آن گرایش پیدا کرده و در نهایت اعتیاد پیدا می‌کنند.

 

ناس خطرناک تر از سیگار

تحقیقات نشان داده که تاثیر ماده ناس خطرناک‌تر از سیگار است. ماده اعتیادآور نسوار بر روی سیستم ادراکی و روانی تاثیر مخربی می‌گذارد. ترک اعتیاد به این ماده به کمک روانشناس و روانپزشک در جهت بالا بردن انگیزه و وضعیت روانی فرد نیاز دارد. اثرات مخرب نسوار در طولانی مدت خود را نشان می دهند و به همین خاطر افراد آن را جدی نمی‌گیرند.

 

جوانان قربانیان اصلی ماده مخدر ناس هستند

در بین افراد در سنین مختلف، مصرف ناس برای جوانان خطرناک‌تر است. فروش نسوار غیرقانونی شمرده نمی‌شود و همچنین قیمت آن به نسبت سایر مخدرها ارزان‌تر است. اعتیاد به ناس، جوانان را برای مصرف مواد قوی تر و خطرناک تری مانند شیشه، تریاک و هروئین آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

 

ترک مصرف ناس

بر اساس تحقیقات برای ترک این ماده اعتیادآور مراحلی باید طی شود که به شرح زیر می‌باشد:

گام اول

مصرف ناس میان مردمی که در جایگاه اجتماعی پایینی قرار دارند رایج است. بنابراین فرد مصرف کننده باید خود را در جایگاهی بالاتر از آن بداند که نسوار را مصرف کند. حتی دیده شده که برخی افراد عنوان ناسی (مصرف کننده ناس) را توهین برداشت کرده‌اند. در گام اول فرد باید از نظر روحی و فکری که مهم‌تر از ترک جسمی است این ماده را ترک کند. مصرف کننده باید این نکته که «شخصیت من بالاتر از آن است که این ماده مخدر را مصرف کنم و برای جدا کردن این ماده از خودم تلاش می‌کنم» را مدام مرور کنند. این گونه جملات می‌تواند عامل موثری برای ترک روحی این ماده باشد.

گام دوم

از آنجا که ترک ماده مخدر ناس عوارض جسمانی گوناگونی چون دردهای عضلانی و کلافگی دارد، لازم است فرد به پزشک مراجعه کرده و دوره درمان را پشت سر بگذراند. در دوره درمان فرد باید از کمک روانشناسان و پزشکان استفاده کند، زیرا آن‌ها با کاهش علائم ترک، فرایند ترک نسوار را برای مصرف کننده راحت می‌کنند.

گام سوم

در گام سوم فرد باید روابط خود با کسانی که او را به مصرف ناس ترغیب می‌کنند، قطع کند. بهتر است فرد در مجاورت افرادی که این ماده را مصرف نمی‌کنند، قرار گیرد. رعایت این نکته موجب بالا رفتن انگیزه فرد برای ترک می‌شود.

گام آخر

بهتر است برای تسهیل روند ترک ناس، فرد برای خود سرگرمی‌های مختلفی ایجاد کند. همچنین می‌تواند به جای ماده مخدر ناس از کشک، آدامس و شکلات استفاده کند. ورزش و پیاده روی از جمله راه‌های موثر برای ترک ناس می‌باشند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

فواید و عوارض مصرف ناس چیست ؟

ماده مخدر ناس احساس سرخوشی به فرد می دهد ولی در صورت استفاده طولانی مدت سبب افزایش ضربا قلب، سکته قلبی، مشکلات خواب، زود رنجی و … می شود که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره