سرطان و افسردگی | تاثیر سرطان بر سلامت روان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سرطان و افسردگی دو بیماری که بریکدیگر تاثیرات مشخصی دارند. بیماران سرطانی به دلیل تغییرات ظاهری، انزوا، احساس تنهایی و پوچی معمولا دچار افسردگی می‌شوند. اختلال در انجام فعالیت های روزانه و خروج از کار در روان افراد معمولی اثرات منفی به دنبال دارد. پس بیماران سرطانی علاوه بر درگیری با شیمی درمانی، جراحی و دارو درمانی باید برای جلوگیری از این آسیب های روانی تحت نظر متخصصین روانشناسی نیز قرار بگیرند. چه بسا بهبود سلامت روان افراد در روند درمان جسمانی آن ها نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. بنابراین اگر تشخیص بیماری سرطان برای تان داده شده، حتما پیشگیری یا کنترل افسردگی ناشی از سرطان حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.

سرطان و افسردگی

علت سرطان و افسردگی

افسردگی یکی از مهم ترین مسائلی است که در سرطان و سلامت روان فرد نقش دارد. بسیاری از افراد سرطانی به دلیل ناراحتی ناشی از سرطان، درد، تفکرات منفی، افکار مرگ و … دچار افسردگی های سخت می‌شوند. سلامت افراد سرطانی در خطر است. این افراد با توجه به مشکلاتی که دارند از فعالیت های روزمره خود جا می‌مانند، گاه از کار اخراج می‌شوند و نسبت به افراد دیگر توانایی برقراری ارتباط نخواهند داشت.

برای بیماران سرطانی روانشناس الزامی است. جهت حل مشکلات ناشی از سرطان و افسردگی باید به فکر راه چاره اساسی بود. روان درمانی و دارو درمانی باید حتما در کنار درمان پزشکی و شیمی درمانی باشد تا فرد به اختلالات دیگر یا افکار خودکشی دست نزند. درمان هایی نظیر ذهن آگاهی، معنویت درمانی، رفتاری، درمان شناختی و توانبخشی شناختی در درمان سرطان و افسردگی بسیار کارآمد هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های از بین بردن علائم افسردگی کلیک کنید.

آیا افسردگی باعث سرطان می‌شود؟

افسردگی موقتی برای تمام افراد رخ می‌دهد. در تمامی انواع افسردگی ها از خفیف تا شدید باید تحت درمان قرار بگیرند. از علائم خفیف افسردگی می‌توان به عدم انجام فعالیت های روزانه اشاره کرد. و در موارد شدید افسردگی، افکار خودکشی بروز پیدا می‌کند. به طور کل افسردگی تبعات زیادی دارد و بررسی ها نشان از این است که افراد مبتلا به افسردگی مزمن (طولانی مدت) نسبت به مابقی افراد بیشتر به مرگ و میرهای ناشی از سرطان دچار می‌شوند. سرطان و افسردگی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

خطر افسردگی شدید و عدم درمان این اختلال سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق تحقیقات افراد دچار افسردگی بیشتر دچار بروز سرطان می‌شوند. این بررسی ها رابطه مستقیم سرطان و افسردگی را نیز مشخص کرد. در مطالعه ای به صورت تصادفی بیماران افسردگی زیر نظر گرفته شدند. پس از بررسی ها مشخص شد که این افراد بیشتر از دیگران مستعد مرگ و میر ناشی از سرطان لوزالمعده، پروستات و روده بزرگ بودند. اما با توجه به همه این بررسی ها، رابطه بین سرطان و افسردگی به طور کل تائید نشده است.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

افسردگی بعد از شیمی درمانی

ریزش موها، تغییرات خلق و خو، تغییر رفتاری، ماندن در بستر بیماری، فکرکردن به مرگ و … همه دست به دست هم می‌دهند تا بیماران سرطانی را به افسردگی مبتلا کنند. معمولا افراد سرطانی عمر کوتاهی دارند. اگر این افراد به طور مداوم به مرگ فکر کنند قطعا به افسردگی مبتلا می‌شوند. شیمی درمانی باعث ریزش موها و از بین رفتن ابرو، مژه و موهای سر می‌شود. در این شرایط مشخصا ظاهر افراد تغییر می‌کند.

زمانی که شیمی درمانی صورت می‌گیرد ظاهر افراد رنگ پریده خواهد شد. و بسیار موضوعات مختلف دیگر وجود دارد که باعث برهم خوردن سلامت روان در این افراد می‌شود. زمانی که فرد خود را جلوی آینه ببیند زیبایی قبلی را ندارد، بنابراین به افسردگی مبتلا می‌شود. رابطه بین سرطان، افسردگی و شیمی درمانی به وضوح قابل مشاهده است.

تاثیر سرطان بر سلامت روان

افراد سرطانی مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند. که شامل عصبانیت، اضطراب، خشم، تنهایی، کینه توزی، پوچی می‌شود. این مشکلات بر سلامت روان افراد سرطانی نقش منفی ایفا می‌کند. همچنین سرطان باعث اختلال در عملکردهای اجتماعی فرد می‌شود که علائمی جسمی از خود بروز می‌دهد. در نتیجه عملکرد فرد در زندگی روزمره، فعالیت های اجتماعی، فعالیت های هیجانی و احساسی مختل می‌شود.

گاهی این افراد حتی شغل خود را از دست می‌دهند، روابط خانوادگی و دوستانه شان دچار مشکل می‌شود و توانایی انجام فعالیت های فردی را نخواهند داشت. متخصصین در حوزه روانشناسی سلامت به این افراد کمک خواهند که سرطان و افسردگی را یک جا تحمل نکنند. روانشناسان به افراد سرطانی جهت کسب آرامش روان و سبک زندگی سالم کمک می‌کنند.

پیامدهای سرطان بر سلامت روان

سرطان بر 4 عامل اصلی تاثیر گذار است. در ادامه به این 4 مورد اشاره کرده ایم.

1. سرطان و افسردگی

افسردگی یکی از مشکلات روانی مهم در بیماری سرطان است. حدود 16 تا 25 درصد از افراد سرطانی به افسردگی مبتلا هستند. میزان افسردگی در افراد مبتلا به سرطان به نسبت افراد سالم بیشتر است. افسردگی عمده در این بیماران شایع تر است. علل افسردگی به طور کلی ریشه در مشکلات جسمانی، استرس روانی، اثر داروها، شیمی درمانی، رژیم نامناسب و اختلال غده تیروئید دارند. افسردگی معمولا با نشانه های زیر تشخیص داده می شود. این نشانه ها روند بهبود بیماری سرطان را نیز کند می کنند.

  • خلق و خوی متفاوت و البته افسرده در بیشتر اوقات روز
  • از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت های مورد علاقه
  • کاهش میل و اشتها
  • خوابیدن زیاد یا خیلی کم نسبت به گذشته
  • کمبود انرژی در طول روز
  • احساس بی ارزشی
  • کاهش توانایی تمرکز
  • افکار خودکشی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

2. سرطان و روابط

افراد مبتلا به سرطان با شیمی درمانی موهای خود را از دست می‌دهند. تغییرات وزنی دارند، جای زخم ناشی از جراحی ها و درمان های پزشکی دارند. یا قسمتی از بدن خود را از دست داده اند. گاهی حتی هویت جنسی این افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این موارد در هر جنسیتی با هر موقعیتی باعث برهم خوردن روابط می‌شود. سرطان و افسردگی روابط همسر، فرزندان، آشنایان و همکاران با شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

3. سرطان و اضطراب

اضطراب یکی از پیامدهای سرطان است. زمانی که فرد متوجه سرطان خود می‌شود، طبیعتا اضطراب بالایی به سراغش می‌آید. در نتیجه به دلیل آگاهی از این بیماری خطرناک، مضطرب باقی می‌ماند. حدودا 48 درصد از افراد سرطانی به اضطراب نیز مبتلا هستند. اضطراب در معاینات پزشکی، درمان و تشخیص این افراد رخ می‌دهد که شامل علائم زیر است.

  • لرزش
  • ضربان قلب نامنظم
  • نگرانی بسیار شدید

4. سرطان و مشکلات روانی

سرطان و افسردگی، سرطان و اضطراب، سرطان و تاثیر آن بر روابط در اکثر بیماران سرطانی مشهود است. افراد با بیماری سرطان علاوه بر گذراندن این اختلالات، به مشکلات روانی دیگری نیز دچار می‌شوند که در ادامه شرح داده ایم.

  • احساس گناه
  • بدبینی
  • عدم قطعیت
  • تنهایی
  • خشم

نقش درمانگران روانشناسی در درمان سرطان

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، سرطان و افسردگی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. در کشورهای پیشرفته روانشناسان و درمانگران روانشناسی برای درمان سرطان نقش به سزایی ایفا می کنند. حتی داروهای ضد افسردگی برای بیماران سرطانی تجویز می‌شود. اما به طور کل روانشناسان سلامت در بخش بیماران سرطانی ایفای نقش می کنند. آن ها به بیماران سرطانی کمک می‌کنند تا در زمینه فعالیت های روزانه، فعالیت های اجتماعی، خانوادگی و دوستانه به درستی عمل کنند.

درمان سرطان وافسردگی

درمان سرطان و افسردگی

روانشناسان روش های مختلفی را برای درمان افسردگی بیماران سرطانی در نظر می‌گیرند تا سلامت روان این افراد به خطر نیافتد. همانطور که سرطان و افسردگی با یکدیگر رابطه تنگانگی دارند، باید روان درمانی هایی نیز جهت کنترل افسردگی این افراد صورت بگیرد. در ادامه روش های درمان افسردگی بیماران سرطانی را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جدیدترین شیوه های درمان افسردگی کلیک کنید.

روان درمانی

رواندرمانی یکی از روش های موثر بهبود سرطان و افسردگی است. تقریبا بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان دچار افسردگی می‌شوند. در نتیجه علاوه بر شیمی درمانی و درمان پزشکی باید تحت نظارت روانشناس نیز قرار بگیرند. روان درمانی روشی جامع برای درمان افراد با افسردگی های مختلف است. در این روش درمان به صورت گروهی یا انفرادی کمک انجام می‌شود. درمان های مبنی بر پذیرش، تعهد و معنادرمانی برای بیماران سرطانی بسیار تاثیرگذار است.

ورزش

دومین راهکار برای بهبود سرطان و افسردگی، ورزش است. طبق بررسی ها 3 بار ورزش در هفته باعث کاهش و درمان افسردگی می‌شود. بر اساس صحبت های انجمن سرطان، بیماران سرطانی باید روزانه ورزش را اولویت قرار دهند و برای بهبود حال‌شان از این روش استفاده کنند.

انجام فعالیت های مورد علاقه

کسانی که با سرطان و افسردگی درگیر هستند باید خود را درگیر فعالیتی منظم و مشخص بکنند. این گونه وقت زیادی برای نشخوارهای فکری نخواهند داشت. بهتر است این فعالیت ها بر اساس علاقه فرد انتخاب شوند. چرا که او هر روز باید به آن ها تن دهد. انجام کارهای خسته کننده فرد را بیشتر منزوی خواهد کرد.

کلام آخر

سرطان و افسردگی علاوه بر دارو درمانی نیاز به روش های روان درمانی دارد. روان درمانی باید حتما برای افراد سرطانی صورت بگیرد. برای روحیه بخشیدن به این افراد باید از روانشناس و مشاوره کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات روانشناختی ارائه می‎دهد. برای دریافت خدمات تخصصی از این مجموعه کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرطان و افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره