رفتار قاطعانه | چگونه قاطع باشیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار قاطعانه یک مهارت ارتباطی مهم است که می‌تواند به شما کمک کند تا خود را به طور موثر بیان کنید و از دیدگاه خود دفاع کنید. از آنجایی که قاطعیت مبتنی بر احترام متقابل است، بنابراین نشان می‌دهد که چگونه به خود احترام می گذارید و مایلید که از منافع خود دفاع کنید. برخی از افراد به صورت طبیعی قاطع هستند. اما اگر شما اینطور نیستید، می توانید آن را یاد بگیرید. چنین مهارتی به شما در ارتباطات کاری و خانوادگی بسیار کمک می‌کند. در این مقاله، سعی داریم که رفتار قاطعانه را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین به این مسئله که چگونه می توان قاطع باشیم نیز بپردازیم. برای یادگیری این مهارت از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

 

رفتار قاطعانه چیست

شخصیت قاطع

قاطعیت به این معناست که نیازها، خواسته ها، احساسات، عقاید و نظرات خود را به صورت مستقیم و صادقانه به دیگران منتقل کنید. در عین حال، پذیرای نیازها و پیشنهادات آن‌ها نیز باشید و به احساسات دیگران آسیب نزنید. افراد قاطع می‌توانند بدون اینکه دیگران را ناراحت کنند یا خودشان ناراحت شوند، چیزی که می‌خواهند را بدست آورند. رفتار قاطعانه یک مهارت است. شاید بسیاری این مهارت را به صورت طبیعی و ذاتی داشته باشند، اما این نیز قابل آموزش و یادگیری است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

رفتار قاطعانه | چگونه قاطع باشیم

چگونه قاطع باشیم

قاطعیت معمولا به عنوان یک سبک ارتباطی سالم تلقی می‌شود. افراد بر اساس تجربیات زندگی خود، سبک های ارتباطی مختلفی را پیش می گیرند. اگر می خواهید سبک ارتباطی خود را تغییر دهید و یاد بگیرید که به روشی سالم تر و قاطع تر ارتباط برقرار کنید، در ادامه چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند. برای آشنایی با راه های ارتقای مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1- از کلمه “من” استفاده کنید

استفاده از این کلمه به دیگران اجازه می دهد تا بدانند شما واقعا چه نظر و احساسی دارید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید ” تو اشتباه می کنی”، بگویید ” من مخالفم”.

به این صورت درخواست های خود را ساده، مشخص و واضح بیان کنید.

2- برای رفتار قاطعانه نه گفتن را یاد بگیرید

اگر برای رد کردن درخواست ها مشکل دارید، سعی کنید آن را تمرین کنید. نه یک جمله کامل است و نیازی نیست توضیح دهید که چرا نه می گویید. بنابراین نه گفتن را دریغ نکنید و اگر توضیحی لازم بود به طور مختصر بیان کنید. برای آشنایی چگونگی فراگیری مهارت نه گفتن کلیک کنید.

3- از زبان بدن قاطع استفاده کنید

ارتباط فقط کلامی نیست و علاوه بر آنچه می گویید، زبان بدن و حالات چهره شما نیز مهم است. با اعتماد به نفس رفتار کنید حتی اگر آن را احساس نمی کنید. صاف بایستید و تماس چشمی منظم برقرار کنید. حالت چهره تان را به صورت مثبت و خنثی حفظ کنید و در نهایت، دستان خود را به هم قفل نکنید.

4- نفس بکشید و برای پاسخ دادن وقت بگذارید

سعی کنید انتقادات لحظه ای را به دل نگیرید. ممکن است مسائل دیگری انگیزه انتقادات افراد باشد. مکالمه را به نقطه اصلی هدایت کنید و سعی کنید دیدگاه طرف مقابل را درک کنید. اگر می بینید که مکالمه خوب پیش نمی رود، از فرد مقابل بخواهید در فرصتی دیگر موضوع را مطرح کنید. بنابراین می توانید بعد از آن به آنچه از این تجربه یاد گرفته اید فکر کنید.

حتما مقاله نحوه برخورد با همکار را بخوانید.

مزایای رفتار قاطعانه

در تمام تعاملات خود با افراد دیگر، چه در خانه یا محل کار، قاطعیت می تواند به شما کمک کند تا بدون تضعیف حقوق خود یا دیگران، خود را به شیوه ای باز و معقول بیان کنید. مزایای استفاده از رفتار قاطعانه در برخورد با دیگران عبارتند از:

  • نیازها، خواسته ها و احساسات شما بیشتر قابل درک است.
  • هر دو طرف به احتمال بیشتری احساس احترام و شنیده شدن دارند
  • درگیری ها و مشاجرات منفی کمتری را تجربه می کنید
  • کنترل زندگی تان را به دست می گیرید
  • اعتماد به نفس و عزت نفس شما افزایش می یابد
  • شانس بیشتری برای به دست آوردن چیزی که می خواهید دارید

رفتار قاطعانه در مقابل رفتار پرخاشگرانه

اغلب افراد، قاطعیت را با پرخاشگری اشتباه می گیرند و تصور می کنند در هر شرایطی باید در موضع خود بمانند و بدون مصالحه ای پیش بروند. ممکن است برخی از افراد فکر کنند که با پرخاشگری به چیزی که می خواهند می رسند. اما درعوض، پرخاشگری احترام و اعتماد متقابل را تضعیف می کند و ممکن است دیگران از شما دلخور شوند.

اما در مقابل کسانی که رفتار قاطع بدون پرخاشگری دارند، نیازها، احساسات و نظرات دیگران را نادیده نمی گیرند. سعی می کنند با رعایت تمام مسائل و محدودیت ها، نظرات، احساسات و منافع خود را نیز بیان کنند. بنابراین افراد قاطع، در راستای منفعت خود و دیگران عمل می‌کنند. بدون نگرانی بی مورد از خود دفاع می‌کنند و احساسات شان را به راحتی به زبان می‌آورند.

 

سخن آخر

اگرچه همه گهگاهی به شیوه‌های منفعلانه و پرخاشگرانه عمل می‌کنند، اما این واکنش اغلب ناشی از عدم اعتماد به نفس آن هاست. بنابراین روش نامناسبی برای تعامل با دیگران می باشند. جرأت ورزی مهارتی است که به طور مرتب در آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی به آن اشاره می‎شود. شما می‌توانید با استفاده از قاطعیت، از حقوق خود و دیگران به شیوه‌ای آرام و مثبت دفاع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار قاطعانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه قاطع باشیم؟

1- از کلمه “من” استفاده کنید، 2- برای رفتار قاطعانه نه گفتن را یاد بگیرید،3- از زبان بدن قاطع استفاده کنید4- نفس بکشید و برای پاسخ دادن وقت بگذارید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره