رفتار با بیمار در حال مرگ | برخورد با مریض بدحال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با بیمار در حال مرگ باید به شیوه ای باشد که فرد را از احساسات منفی دور کند. هرگز نمی‌توان احساسات فرد بیمار که از مرگ خود آگاهی دارد، درک کرد. زندگی برای همه افراد شیرین است و باعث وابستگی می‌شود. شاهد درد و سختی عزیز خود بودن بسیار دشوار است. و آماده کردن فرد بیمار برای مرگ نیز بسیار سخت است. مرور تمام خاطرات تلخ و شیرین باعث عذاب افراد می‌شود. اما چاره ای جز مقاوت و رفتار با بیمار در حال مرگ به شیوه ای مناسب نیست. فرد بیمار نیز حتما از احساسات منفی درون خود رنج می‌برد. به همین خاطر باید رفتار مناسبی داشته باشید تا علاوه بر کاهش احساسات منفی فرد، او را برای مرگ نیز آماده کنید. برای آگاهی از رفتار با بیمار در حال مرگ از روانشناسان و متخصصین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

رفتار با بیمار در حال مرگ

چگونگی رفتار با بیمار در حال مرگ

رفتار با بیمار در حال مرگ برای همه اطرافیان این افراد سوال برانگیز است. گاهی اطرافیان به این موضوع فکر می‌کنند که اگر با فرد در مورد مرگ و شیوه مردن صحبت کنیم باعث افسردگی او خواهد شد. اما این طرز فکر اشتباه است! سعی کنید مکالمات در رابطه با مرگ را به فرد بیمار دیگری بسپارید و از او کمک بگیرید. ابراز عشق و علاقه را هرگز فراموش نکنید. برای کاهش احساسات منفی باید ابراز علاقه صورت بگیرد.

دستان فرد بیمار را نوازش کنید و از خاطرات زیبایی که با یکدیگر داشته اید صحبت کنید. برای کاهش حس بد فرد بیمار، اشتباهات او را ببخشید و از او نیز بخواهید تا اشتباهات شما را ببخشد. رفتار با بیمار در حال مرگ باید به شیوه ای باشد که فرد را از هیجانات و احساسات منفی خالی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ در روانشناسی کلیک کنید.

راهکار رفتار با بیمار در حال مرگ

راهکار رفتار با بیمار در حال مرگ

رفتار با بیمار در حال مرگ باید در جهات مختلف صورت بگیرد. گاهی لازم است تا به خواسته های بیمار توجه کنید، در رابطه با مرگ سخن بگویید و ابراز علاقه را فراموش نکنید. بنابراین راهکارهای زیادی جهت رفتار با بیمار در حال مرگ وجود دارد. که در ادامه به 7 مورد اساسی را اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. توجه به خواسته های بیمار

زمانی که بیمار را در حال مرگ مشاهده می‌کنید، بهتر است در جهت خواسته های او قدم بردارید. مثلا از او سوال کنید که چه فیلمی مورد علاقه اش است تا پخش کنید؟ علاقه دارد چه آهنگی را گوش دهد؟ یا در رابطه با چه موضوعی صحبت کند. در بیشتر مواقع بیمار علاقه دارد تا با اطرافیان درد و دل کند. با این کار احساسات منفی و فشارهای روانی فرد کاهش می‌یابد. بنابراین در رفتار با بیمار در حال مرگ به خواسته های او توجه کنید.

2. واکنش صحیح در رابطه با مرگ

در کنار رفتار با بیمار در حال مرگ، واکنش صحیح در رابطه با مرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا افراد بیمار در حال مرگ زمان مکالمه باعث ناراحتی اطرافیان می‌شوند. نسبت به صحبت های فرد بیمار در رابطه با مرگ ناراحت نشوید. این افراد تمایل بسیار زیادی به صحبت در مورد ترک زندگی و مرگ دارند. مثلا زمانی که کسی در بستر بیماری است، از شما سوال کند که دلیل حال بدش چیست، ناراحت نشوید و چهره غمگین به خود نگیرید. در عوض این رفتار، فرد را نوازش کنید و اجازه صحبت به او بدهید.

معمولا اطرافیان فرد بیمار هیچ صحبتی در رابطه با مرگ نمی‌کنند. دلیل این رفتار نیز دور شدن از احساسات منفی است. اما در بیشتر مواقع فرد علاقه دارد تا در مورد مرگ و ترک دنیا با او صحبت شود. در واقع با این مکالمات به آرامش روانی می‌رسد. بنابراین سعی کنید رک باشید و حقیقت را به فرد بگویید. اما در این شرایط برای رفتار با بیمار در حال مرگ بهتر است فرد بیمار با شخصی مانند خودش که از مرگ آگاهی دارد صحبت کند.

3. مکالمه در رابطه با اتفاقات گذشته

یکی از نحوه های رفتار با بیمار در حال مرگ مکالمه در مورد اتفاقات تلخ گذشته است. بخشنده باشید و به او اطمینان دهید که تمام اشتباهات گذشته اش را بخشیده اید. همچنین از او بخواهید که اشتباهات شما را ببخشد. با این کار حس خوب و مفید بودن را به فرد بیمار می‌دهید. احساسات منفی و بد را حل کنید، این رفتار باعث ایجاد حس آرامش در افراد می‌شود.

4. ابراز حس ارزشمندی

گاهی برای رفتار با بیمار در حال مرگ باید حس ارزشمندی به فرد بدهید. معمولا فرد اینگونه فکر می‌کند آنگونه ای که باید زندگی نکرده است. به همین دلیل با یاد آوری این موضوع که کارهای مثبتی انجام داده و در زندگی موفق بوده الزامی می‌باشد. از جملاتی مانند “بابت تمام خوبی های تو ممنونم” یا “قدردان زحمات تو هستم” استفاده کنید.

5. ابراز عشق و علاقه

آگاه باشید که برای ابراز عشق و علاقه هیچ زمانی دیر نیست. رفتار با بیمار در حال مرگ باید همراه با ابراز عشق و علاقه باشد. در روزهای پایانی عزیز خود از هیچ حس خوب و بروز احساسات منفی دریغ نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مرگ همسر و غم از دست دادن شوهر کلیک کنید.

6. نوازش بیمار حین صحبت

رفتار با بیمار در حال مرگ باید همراه با نوازش باشد. گاهی بیماری هایی مانند سرطان باید همراه با نوازش باشد. زیرا ارتباطات کلامی با این افراد معمولا سخت و دشوار است. به همین دلیل سعی کنید تا با گرفتن دستان، نوازش سر و بغل کردن حس خوب و امنیت ایجاد کنید.

7. مرور خاطرات خوب و ماندگار

یکی از راه های رفتار با بیمار در حال مرگ، مرور خاطرات خوب و ماندگار است. همه افراد با مرور خاطرات مثبت احساس سرخوشی و حال خوب می‌کنند. بنابراین برای روحیه دادن به افراد بیمار، خاطرات را مرور کنید و در رابطه با مواقع ماندگار با او صحبت کنید. گاهی نشان دادن عکس های قدیمی، پخش موسیقی جذاب، تهیه غذا در شب خاص و … در جهت روحیه دادن به فرد بیمار بسیار تاثیر گذار است.

برای آشنایی با چگونگی ازدواج با دختر/پسر سرطانی کلیک کنید.

کلام آخر

زیستن از بدو تولد باعث وابستگی به دنیا و زندگی می‌شود. بیشتر افراد به دلیل وابستگی شدید به دنیا از مرگ هراس دارند. اما مرگ امری غیر پنهان است و همه افراد باید پذیرای آن باشند. فکر به مرگ باعث درد و رنج می‌شود. حال تصور کنید فرد بیمار در شرف مرگ کاملا از ترک دنیای خود آگاهی دارد. بر این اساس باید در جهت رفتار با بیمار در حال مرگ کوشا باشید. اگر از شیوه های رفتاری مطلع نیستید از روانشناسان و متخصصین در این حوزه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید. برای آشنایی با راه های مقابله با ترس از مرگ کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با بیمار در حال مرگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره