درمان سوگ | روش های درمان سوگ حل نشده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان سوگ یا درمان مرگ عزیزان برای پذیرش اتفاق باید حتما عملی شود. زمانی که فرد عزیز یا موقعیت مهمی را از دست می‌دهد باید مراحل درمان سوگ را سپری کند. سوگ 5 مرحله دارد که شامل انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش می‌شود. مراحل سوگ به طور کل در هر کس متفاوت طی می‌شود. سوگ همیشه مسیر خاصی را دنبال نمی‌کند . پس درمان آن نیز با متدهای مختلفی صورت می گیرد.

درمان سوگ برای بزرگسالان و کودکان نیز متفاوت است. برای کودکان از هنر درمانی، بازی درمانی و روایت درمانی استفاده می‌کنند. جهت بهبود سوگ بزرگسالان از دارو درمانی، سوگواری خانواده، شناختی رفتاری و درمان سوگ پیچیده استفاده می‌کنند. تمامی روش های ذکرشده باید توسط روانشناس ترتیب داده شود. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

درمان سوگ

درمان سوگ چیست

درمان سوگ و عبور از احساسات منفی بسیار حائز اهمیت است. روش های درمانی برای افراد متفاوت است و هر فردی با توجه به روندی که طی می‌کند تحت درمان قرار می‌گیرد. سوگ به طور کل 5 مرحله دارد که همه افراد برای دسترسی به پذیرش مراحل را باید طی کنند. مراحل سوگ تنها مربوط به بزرگسالان نیست و کودکان نیز به شیوه متفاوتی از خود سوگ را بروز می‌دهند. برای درمان در سنین مختلف از روش های متفاوتی استفاده می‌کنند که در این مقاله توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اختلال سوگ چیست؟

سوگ یا غم و اندوه به از دست دادن عزیزان، شکست عاطفی و … می‌گویند. حتی اختلال سوگ پس از بیماری، طلاق و ضررهای مهم نیز اتفاق می‌افتد. اختلال سوگ فرد را با شوک، انکار، بی حسی و خشم روبرو می‌کند. هم چنین سوگ فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاهی از نظر احساسی فرد خسته می‌شود و توانایی کارهای ساده و حتی روزمره را ندارد. سوگ الگوی مشخصی ندارد و در فرهنگ های مختلف با شیوه های مختلفی بیان می‌شود. به طور مثال برخی از افراد علاقه دارند تا احساسات خود را بیان کنند. اما برخی در خفا احساسات خود را بروز می‌دهند. برای رهایی از احساسات منفی باید درمان سوگ را سپری کنید.

مراحل سوگ

سوگ مراحل مختلفی دارد و افراد برای درمان سوگ باید از این مرحله عبور کنند. غم ابعاد مختلفی دارد و تجربه غم از طریق احساسات بسیار طبیعی است. برای گذر از این مراحل باید به درمان مرگ بپردازید. در ادامه 5 مرحله از سوگ را شرح داده ایم.

  • انکار: در مرحله اول افراد غم خود را انکار می‌کنند. به گونه ای که منکر غم خود می‌شوند.
  • خشم: پس از انکار فرد به مرحله خشم می‌رسد و از خود عصبانیت بروز می‌دهد.
  • چانه زنی: در سومین مرحله به چانه زنی و قرار گیری بین غم و اندوه هستند.
  • افسردگی: پس از چانه زنی فرد به مرحله افسردگی می‌رسد.
  • پذیرش: پس از گذراندن 4 مرحله بالا، حال نوبت پذیرش است. فرد به باور و قبول غم می‌رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ در روانشناسی کلیک کنید.

 درمان سوگ در بزرگسالان

روش های درمان سوگ

درمان سوگ برای این انجام می‌شود که فرد به پذیرش و قبول غم و اندوه خود دست یابد. و به فرد کمک می‌شود تا نسبت به غم خود پیوند سالم برقرار کند. روش های درمان سوگ کوتاه مدت و بلند مدت است که در ادامه گزینه های درمانی برای درمان سوگ توضیح داده ایم.

1. درمان سوگ پیچیده

درمان سوگ پیچیده یکی از روش های درمان سوگ است که طی 16 جلسه انجام می‌شود. بر اساس این روش درمانی، سوگ رویداد جهانی زندگی است. غم، اندوه و سازگاری به دلیل رهایی طبیعی است. درمان در روش سوگ پیچیده شامل 2 محور است. که شامل موارد زیر می‌شود.

  1. کمک به بیماران در فکر به مرگ بدون احساسات منفی مانند خشم، اضطراب و گناه
  2. بازیابی عملکرد موثر برای ایجاد شوق و شور در آینده

هفت جزء اصلی درمان سوگ پیچیده شامل موارد زیر است.

  • درک غم و اندوه
  • فکر به آینده
  • تقویت روابط
  • داستان مرگ
  • مدیریت احساسات دردناک
  • یادگیری زندگی با یاد آوری
  • یاد آوری فردی که فوت شده

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فراموشی مرگ پدر کلیک کنید.

2. درمان شناختی رفتاری

یکی از بهترین روش های درمان سوگ، درمان شناختی رفتاری است. در این روش درمانی از تکنیک های خاصی برای سوگ استفاده می‌کنند. که شامل: تشویق پذیرش، اصلاح ارزیابی ناسازگار مرتبط با غم و اندوه و کاهش رفتار های اجتنابی می‌شود. این روش به صورت فردی و گروهی در 12 جلسه انجام می‌شود. در ادامه 4 مداخله درمان شناختی عبارتند از.

  1. آموزش فرد در مورد فرایندهای سوگ طولانی مدت و طبیعی
  2. قرار گیری در مقابل دردناک ترین جنبه از دست دادن
  3. بازسازی شناختی از دست دادن برای ایجاد مکان تغییر
  4. فعال سازی رفتاری اصلاح شده برای سوگ، برای کمک به بیماران برای شرکت مجدد در فعالیت های معنادار قبلی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

3. برنامه سوگواری خانواده

سوگواری خانواده یکی از روش های درمان سوگ است. در این روش درمانی به صورت گروهی برای کودکان داغدیده استفاده می‌شود. سوگواری خانواده در 12 جلسه 2 ساعته برای کودکان و 2 جلسه انفرادی برای مراقبین کودک است. در این روش درمان سوگ راهبردهایی در جهت آموزش و افکار منفی در موقعیت های استرس زا استفاده می‌کنند. روشن می‌کنند که کودک در شرایط مختلف خواهان چه چیزی است و عزت نفس کودکان را بهبود می‌بخشد. کنترل اشیاء و موقعیت های کودک را می‌سنجند و هیجان سازگاری کودک را افزایش می‌دهد.

4. دارو درمانی

آخرین روش برای درمان سوگ، دارو درمانی است. بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از داروهای ضد افسردگی، مانند مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین، باعث کاهش علائم سوگ می‌شود. اما دارو درمانی در کنار روان درمانی بهترین روش درمان سوگ است. اما به طور کل دارو درمانی نقش مشخصی ندارد. و روان درمانی نسبت به دارو درمانی قوی تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

درمان سوگ در کودکان

درمان سوگ کودکان

برای درمان سوگ در کودکان بسیاری از عناصر مانند بزرگسالان پیش می‌رود. اما روان درمانی کودکان باید توسط روانشناس کودک انجام شود. به طور کلی کودکان نسبت به بزرگسالان در مقابل سوگ به گونه دیگری رفتار می‌کنند. کودکان در سنین پایین تر مرگ را کوتاه مدت و قابل بازگشت تلقی می‌کنند. اما کودک 5 تا 9 ساله اندکی بیشتر شبیه به بزرگسالان فکر می‌کند و باید حتما تحت درمان قرار بگیرند. برای درمان سوگ در کودکان از روایت درمانی، هنر درمانی و بازی درمانی استفاده می‌کنند.

کلام آخر

عبور از مراحل سوگ و در نتیجه درمان سوگ برای رسیدن به پذیرش در همه افراد باید سپری شود. زمانی که در یکی از مراحل سوگ گیر کنید به افسردگی و اضطراب مبتلا می‌شوید. برای درمان سوگ حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان سوگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره