تست حشیش

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه انجام تست حشیش یا سایر دخانیات از مقدمات اصلی و مهم استخدام در برخی مراکز و یا ازدواج به شمار می‌رود. بنابراین تشخیص صحیح و درست این گونه از تست‌ها بسیار مهم و حیاتی بوده و با آینده و زندگی یک فرد و خانواده در ارتباط است.

راه‌های مختلفی برای تشخیص و تست حشیش وجود دارد که تست نواری، کیت تست و ریپد تست‌ها از جمله مهم‌ترین و سریع‌ترین راه‌های تست حشیش و سایر مواد توهم زا و کانابیس ها به شمار می‌روند. البته بدیهی است که احتمال بروز خطا و اشتباهات تکنیکی و پزشکی در انواع تست‌های اعتیاد، دور از انتظار نیست. در ادامه مقاله به بررسی انواع تست حشیش، روش‌های انجام و دلایل بروز خطا در آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست حشیش می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : ترک حشیش

روش‌های انجام تست حشیش

روش‌های متعددی جهت اثبات مواد اعتیادآور در بدن یا تست حشیش وجود دارد که هر کسی بنا بر احتیاج خود می‌تواند هر کدام از روش‌ها را انتخاب نماید. البته با استفاده از تست‌های نواری که به تست خانگی نیز معروف هستند، امکان بروز خطا بسیار زیاد است. آزمایش‌ها و تست‌هایی که معمولا جهت تشخیص اعتیاد به انواع مواد مخدر از جمله حشیش مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

1. تست کروماتوگرافی لایه نازک TLC

2. تست نواری یا کیت تست (در این روش نیازی به حضور در آزمایشگاه یا استفاده از تجهیزات پزشکی نیست)

بیشتر بخوانید : اعتیاد به حشیش  

کیت‌های تست اعتیاد

کیت‌های تست اعتیاد

کیت تست یا همان تست نواری، به منظور تشخیص و تست فوری حشیش و سایر مواد مخدر و اعتیاد آور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با استفاده از این نوع کیت‌ها نیازی به مراجعه حضوری در آزمایشگاه نیست و روند تشخیص آن نیز بسیار سریع می‌باشد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، کشورهای مختلفی در جهان شروع به تولید این کیت‌ها نموده‌اند.

کیت تست‌ها، معمولا توسط سازمان‌های مهمی همچون غذا و داروی آمریکا (FDA)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و همچنین سازمان استاندارد اروپا (CE) تایید شده و همواره زیر نظر و کنترل این سازمان‌ها قرار دارند. بنابراین اگر بر روی این کیت‌های تست علامت هر یک از این سازمان های مذکور حک شده باشد، بدانید که کیفیت و حساسیت کیت مورد نظر حداقل ۹۸ درصد است.

لازم به ذکر است که اگر کیفیت کیت تست حشیش از ۹۸ درصد پایین‌تر باشد به هیچ عنوان توسط این سازمان‌ها تایید نمی‌گردد. در واقع برای تشخیص و تست حشیش آزمایش‌های متعددی وجود دارد که کیت تست از ساده‌ترین و سریع ترین راه‌های تست حشیش شناخته می‌شود. نوع عملکرد این تست‌ها معمولا بر پایه شناخت مواد، داروها و متابولیت‌ها انجام می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست اعتیاد کلیک کنید. 

تست حشیش | نحوه عملکرد تست نواری

تست اعتیاد به حشیش | نحوه عملکرد تست نواری

تست نواری یا کیت تست حشیش ، جهت تشخیص موادی نظیر مورفین، حشیش، متادون و سایر مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اساس تشخیص این نوارها بر پایه وجود آنتی بادی مونوکلونال علیه ماده مورد سنجش می‌باشد. به طور مثال برای تشخیص مورفین در ادرار، آنتی بادی مونوکلونال مخصوص همین ماده را به کار می‌گیرند. اگر نمونه ادرار حاوی مورفین و یا متابولیت‌های آن باشد، این مواد فورا به قسمت فوقانی حرکت کرده و با آنتی بادی مذکور پیوند می‌خورد.

برای انجام دادن تست نواری حشیش ، نیازی به تهیه نمونه ادرار تازه نیست و شما در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید آن را جمع آوری نمایید. از زمان جمع آوری ادرار تا ۴۸ ساعت بعد از آن می‌توان تست را انجام داد. البته نمونه مذکور باید در شرایط دمایی ۲الی ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

بیشتر بخوانید : ترک مواد توهم زا 

معرفی ریپد تست‌های تشخیص اعتیاد

این کیت‌ها در انواع مختلفی یافت می‌شوند که نوع تک نواری آن می‌تواند تنها یک ماده را تشخیص دهد. از سایر مدل‌های این کیت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

1. تست حشیش | کیت تست های ۱۰ کاره

این نوع از کیت‌های تست حشیش ، قادر هستند به طور همزمان ۱۰ نوع ماده خاص را تشخیص دهند. کوکائین، اکستازی، حشیش، فنسیکلیدین و بنزودیازپین‌ها از جمله موادی‌اند که توسط این کیت‌ها قابل تشخیص هستند.

2. کیت تست اعتیاد ۵ کاره

این نوع تست می‌تواند ۵ نوع از موادی که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده‌اند را تشخیص دهد. موادی مانند شیشه، متادون، حشیش و ماری جوانا از جمله این مواد مخدر هستند.

نحوه استفاده از تست نواری

برای انجام این کار، ابتدا نوار تست را درون مقدار مشخصی از نمونه ادرار قرار داده و حدود ۱۵ ثانیه صبر کنید و سپس آن را برداشته و نتیجه را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که تست نواری حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی است که با قرار گرفتن آن درون نمونه، مواد شیمیایی با مواد مورد آزمایش در هم آمیخته و رنگ کیت شروع به تغییر می‌کند.

تست حشیش | روش صحیح خواندن نتیجه نوار تست

بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی، اغلب در خواندن نتیجه تست نواری دچار اشتباه می‌شوند. نحوه خواندن صحیح تست به این صورت است که اگر دو خط را بر روی نوار مشاهده کردید به طور حتم نتیجه آزمایش منفی است اما اگر بالای خط تست تنها یک خط نمایان شد، نتیجه مثبت می‌باشد. همچنین اگر هیچ خطی قابل مشاهده نبود یا اینکه یک خط در پایین نوار مشاهده نمودید، نتیجه نامشخص بوده و باید دوباره تکرار گردد. وجود آب یا استفاده از نوار تاریخ گذشته و همچنین به کار بردن ترفندهایی که باعث منفی شدن نتیجه آزمایش می‌گردد،  می‌تواند در نامشخص بودن نتیجه آزمایش تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

علل و نحوه منفی کردن تست حشیش

امکان بروز خطا و منفی شدن نتیجه آزمایش در همه انواع تست‌های آزمایشگاهی وجود دارد. در مورد منفی شدن جواب تست‌ها عوامل مختلفی می‌توانند دخیل باشند. به عنوان مثال استفاده از قرص ایبوپروفن در مثبت شدن نتیجه تست حشیش نقش دارد. همچنین مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین باعث ایجاد اختلال در تست‌های هروئین و کوکائین می‌گردد. مصرف داروهایی مانند انواع ضد دردها، آنتی هیستامین‌ها و قرص‌های مکیدنی (ضد سرماخوردگی) نیز نقش مهمی در نامشخص شدن تست حشیش ایفا می‌کنند.

حشیش تا چند روز در تست حشیش مشخص می شود  ؟ 

باید بدانید که ساده ترین نوع تست حشیش می تواند تا مصرف آن را تا 10 روز قبل نشان دهد. پس فرد حتما باید بیش از 10 روز از آخرین مصرف آن گذشته است که بسته به متابولیسم بدن های مختلف می تواند این 10 روز متغییر باشد. برای دریافت مشاوره در مورد تست حشیش می توانید با کارشناسان ذهن نو تماس بگیرید. 

کدام دارو ها ممکن است تست حشیش را مثبت کاذب کند ؟

مصرف دارو هایی می تواند سبب مثبت کاذب شدن تست حشیش شود. از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

دارو های ضد التهاب غیر استروپیدی :

  • اکساپروزین
  • ولتارن

دارو های OTC ضد آلرژی، خواب آور و ضد تهوع حاوی :

  • پرومتازین 
  • دیفن هیدرامین 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در کانال مشاوره روانشناسی ذهن نو عضو شوید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست حشیش می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ممکن است نتیجه تست اعتیاد به حشیش اشتباه باشد؟

بله با وجود اشتباهات آزمایشگاهی، تقلب در آزمایش و مصرف برخی داروها این امکان وجود دارد که نتیجه تست به طور اشتباه مثبت یا منفی شود. اما با استفاده از روش‌ها و بررسی‌ها دقیق‌تر می‌توان نتیجه قطعی را مشخص کرد. اگر قصد ترک این ماده را دارید توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

    1. معمولا در آزمایش های استخدام مواد افیونی و آمفتامین ها رصد میشه اما ممکنه در حشیشی که مصرف می کنید این مواد هم وجود داشته باشه. پس در برخی موارد تست اعتیاد های استخدام برای مصرف حشیش هم مثبت می شود.

  1. ممنون از سایت و مشاوراتون من تونستم با مشاوره های ذهن نو هم اعتبادم رو کنار بزارم هم تست منفیم رو برای محل کارم ببرم

    1. سلام و درود این موضوع بستگی به مدت زمان و مقدار مصرف داره . همچنین روش آزمایش هم مهمه برای مثال در آزمایش ادرار تا چند روز و در آزمایش مو تا 90 روز قابل شناسایی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره