طرحواره ایثار | تست و درمان تله ایثار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طرحواره ایثار به معنای توجه افراطی به ارضای نیاز و خواسته های دیگران است. کسانی که طرحواره ایثار دارند بیش از اندازه به خواسته های دیگران اهمیت می‌دهند. اما توانایی بیان نیازهای خود را ندارند. حتی اگر در سخت ترین شرایط خود باشند و درخواستی از دیگران داشته باشند، کار خود را رها می‌کنند و به سوی انجام کار دیگران می‌روند. افراد با طرحواره ایثار مشکلات جسمانی از قبیل درد معده، سر درد، مشکلات روده ای و خستگی را تجربه می‌کنند. برای درمان طرحواره ایثار ،اسکیماتراپی بهترین گزینه درمانی است. آموزش مهارتهایی مثل “نه” گفتن برای بهبودی این افراد ضروری است. متخصصین روانشناسی به شما می توانند در این زمینه کمک کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

طرحواره ایثار

طرحواره ایثار چیست

کسانی که از خواسته های خود می‌گذرند و به خواسته های دیگران به صورت افراطی عمل می‌کنند، دارای طرحواره ایثار یا تله ایثار هستند. این افراد معمولا از دوران کودکی تحت فشار و بی توجهی والدین قرار داشته اند و به این اختلال مبتلا شده اند. مشکلات جسمانی مانند معده درد در این افراد مشاهده می‌شود. بی اهمیتی به خواسته های خود، عدم توانایی در “نه” گفتن، پرهیز از بیان خواسته ها و … از خصوصیات شخصیتی افراد با طرحواره ایثار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرحواره ایثار تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای درک بهتر پیامدهای این طرحواره درباره شخصیت های وابسته مطالعه نمایید.

ویژگی های افراد با طرحواره ایثار

افراد با تله ایثارگری ویژگی های خاص رفتاری دارند که آن ها را از دیگران متمایز می کند. متخصص برای تشخیص معمولا نشانه های زیر را جستجو می کند.

توجه: داشتن نشانه های زیر به معنای وجود اختلال نیست. پس تشخیص را به متخصص واگذار کنید.

  • افراد با تله ایثار معتقدند که حق انتخاب دارند و خودشان علاقه دارند که به دیگران محبت کنند.
  • نیازهای خود را برای پاسخ به نیاز دیگران فدا می‌کنند. و اعتقاد دارند که کار درستی را انجام می‌دهند.
  • از بیان خواسته و نیازهای خود پرهیز می‌کنند.
  • در رابطه با خود و مشکلشان با کسی صحبت نمی‌کنند.
  • بیشتر در جمع ها شنونده هستند.
  • از توجه به خود احساس ناخوشایند دارند.
  • دائما در حال صرف انرژی برای دیگران هستند.
  • دوستان زیادی دارند.
  • احساس می‌کنند همه افرادی که با آنها در ارتباط هستند نیاز به کمک دارند. به هر قیمتی تلاش دارد تا نیاز اطرافیان خود را برطرف کند.
  • علائمی مانند سردرد، درد روده ای، معده درد، درد درد بدن، خستگی و … دارند.
  • هنگام بیمار شدن خود اجازه مراقبت به کسی نمی‌دهند.
  • در ظاهر از دیگران انتظار محبت و جبران ندارند. اما اگر نسبت به نیازهای آنها بی توجه باشید ناراحت می‌شوند.
  • اگر کم کار باشند احساس گناه می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک تفاوت های از خود گذشتگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علت طرحواره ایثار

طرحواره ایثار از دوران کودکی و در برابر دریافت ها و تربیتی که شده اند شکل گرفته است. بنابراین برای درمان ابتدا باید علت طرحواره ایثار ریشه یابی شود. در ادامه علت طرحواره ایثار را توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1.جلب توجه

یکی از علت های طرحواره ایثار، جلب توجه است. زمانی که کودکان در تلاش برای جلب توجه والدین هر کاری را انجام می‌دهند، این طرحواره شکل می‌گیرد. کودک یاد می‌گیرد که برای جلب توجه نیاز به فداکاری است. این رفتار تا بزرگسالی در او شکل می‌گیرد و از طریق فداکاری به دیگران توجه ها را جلب می‌کند.

2. انتظار زیاد والدین

دومین علت طرحواره ایثار، انتظار زیاد والدین است. والدینی که انتظارات زیادی از کودکان خود دارند و در تمام زمینه ها از کودک کمک می‌خواهند، باعث شکل گیری طرحواره ایثار در فرزندان خود خواهند شد.

3. بی اهمیتی والدین

در بیشتر مواقع عدم اهمیت والدین به فرزند و و بی توجهی به نیازهای کودک باعث شکل گیری طرحواره ایثار می‌شود. با توجه به این شرایط کودک با جلب رضایت و خدمت گذاری به دیگران برای کم کردن بی اهمیتی خود تلاش می‌کند.

4. تشویق والدین نسبت به بی توجهی کودک به خود

والدینی که در تلاش هستند نیازهای کودک خود را بی اهمیت و بی توجه جلوه دهند و نسبت به نیازهای کودک خود بی اهمیت هستند، کودکانی با تله ایثار تربیت می‌کنند.

5. انجام وظایف والد

زمانی که نقش والدین با فرزند تغییر کند، کودک وظایف والدین را انجام دهد یا به مراقبت از پدر و مادر بپردازد، طرحواره ایثار در کودک شکل می‌گیرد.

درمان طرحواره ایثار

هر اختلال و مشکلی درمان مخصوص به خود را دارد. طرحواره ایثار نیز با کمک روان درمانی ها به تدریج درمان می‌شود. روش های درمانی برای طرحواره ایثار وجود دارد که در ادامه شرح داده ایم.

طرحواره درمانی

اولین روش درمانی برای طرحواره ایثار، طرحواره درمانی است. با کمک طرحواره درمانی ریشه طرحواره شما پیدا می‌شود و در جهت درمان علت این رفتار پیش می‌رود. طرحواره درمانی بازگشت به دوران کودکی و ریشه یابی دلیل برای رفتار حال است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرحواره درمانی کلیک کنید.

روان درمانی

یکی از اصلی ترین و البته مهم ترین روش درمانی برای طرحواره ایثار، روان درمانی است. در این روش درمانی، درمانگر به مرور مراجعه کننده را با ریشه مشکلاتش آشنا می‌کند و با آموزش های پی در پی مهارت های ارتباطی را به مراجعه آموزش می‌دهد. برای آشنایی با انواع روش های روان درمانی کلیک کنید.

صحبت با افراد قابل اطمینان

زمانی که با طرحواره ایثار خود آشنا شده اید برای کمک به سمت افراد قابل اعتماد بروید. با این طرحواره حتما تمایل زیادی به مکالمه با دیگران دارید. پس از این فرصت استفاده کنید و در رابطه با مشکلاتی که دارید زبان باز کنید. احساسات و نیازهای خود را بیان کنید تا مهارت های ارتباطی و رسیدگی به خود را به تدریج پیدا کنید.

دوری از روابط پر خطر

روابط پر خطر برای افراد با طرحواره ایثار، روابطی است که باعث تقویت این طرحواره در افراد می‌شود. برخی از افراد از این رفتار و خصوصیات شما سوء استفاده می‌کنند و شما را فقط برای رفع نیازهای خود می‌خواهند. تا جای ممکن از این افراد دوری کنید تا صدمات بیشتری به شما وارد نشود.

“نه” گفتن را تقویت کنید

یکی از روش های درمانی برای طرحواره ایثار، تقویت مهارت “نه” گفتن است. زمانی که این مهارت را نداشته باشید همه از شما انتظارات دارند، حتی اگر غیر معقول باشد. مهارت نه گفتن را تقویت کنید تا انرژی خود را صرف دیگران نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش مهارت نه گفتن کلیک کنید.

کلام آخر

روش های درمانی زیادی در جهت درمان طرحواره ایثار صورت می‌گیرد. اگر با مطالعه این طرحواره در اطراف خود افرادی را با این علائم مشاهده کرده اید یا خودتان درگیر این طرحواره هستید، بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اقدام کنید. در این چند سال زندگی به اندازه کافی از خود دور شده اید، حال نوبت رسیدگی به خود است. برای درمان از روانشناسان و متخصصین در این حوزه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرحواره ایثار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره