نیمکره های مغز | عملکرد نیمکره ها و تست برتری مغز

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نیمکره های مغز به لحاظ ساختار و عملکرد به دو نیم تقسیم شده است. مغز یک عضو بسیار پیچیده با میلیاردها نورون و گلیا به هم پیوسته می باشد. این یک ساختار دو طرفه است که می‌تواند تبدیل به لوب های مجزا از هم شود. هر لوب با انواع خاصی از عملکردها مرتبط است. اما در نهایت تمام نواحی مغز با یکدیگر تعامل دارند تا پایه و اساس افکار و رفتارهای ما را فراهم کنند.

نیمکره های مغز از هم جدا هستند و توسط دره طولی تقسیم می شوند که بین دو نیمکره از جلو تا پشت مغز قرار دارد. چیزی که این دو نیمه را متحد می کند، پل بزرگ بین نیمکره ها، به نام جسم پینه ای یا پینه دار است. این الیاف نیمکره ها را به شیوه ای منظم به هم متصل می کنند. به طوری که در هر قسمت از قشر مغز، قسمت های مشابهی در طرف مقابل به هم متصل می شود. آسیب یا اختلال هر کدام از این لوب‌ها منجر به اختلال در رفتار یا گفتار فرد می شود. بعد از آسیب و گاه بدون هیچ نوع آسیب باید برای ارزیابی شناختی و روانی به متخصص روانشناس مراجعه کنید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

نیمکره های مغز

عملکرد نیمکره های مغز

سطح مغز به عنوان قشر مغز شناخته می شود و بسیار ناهموار است. با الگوی مشخصی از چین، برجستگی و شیار هایی تشکیل شده است. برجسته ترین شیار که به نام شکاف طولی شناخته می‌شود، شیار عمیقی است که مغز را به دو نیمه تقسیم می کند. نیمکره راست و نیمکره چپ. این دو نیمکره توسط یک نوار ضخیم از رشته های عصبی به نام جسم پینه ای به هم متصل شده است.

جسم پینه ای به دو نیمکره های مغز اجازه می دهد تا باهم ارتباط داشته باشند. به طوری که اطلاعات پردازش شده در یک طرف مغز با طرف دیگر به اشتراک گذاشته شود. نیمکره راست مغز، ورودی حسی را از سمت چپ بدن دریافت می کند و حرکت را در سمت چپ بدن هدایت می کند. درحالی که نیمکره چپ، عملکردهای مربوطه را برای سمت راست کنترل می کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

عملکرد نیمکره های راست و چپ مغز چگونه است

به طور معمول، ما از نقش های متفاوتی که نیمکره های مغز ما در عملکردهای روزمره ایفا می کند آگاه نیستیم. اما افرادی هستند که به خوبی توانایی ها و عملکردهای دو نیمکره خود را می شناسند. نیمکره چپ، نیمه راست بدن را کنترل می کند و نیمکره راست، نیمه چپ بدن را کنترل می کند.

به طوری که اگر دچار سکته مغزی در سمت راست مغز شوید، دست یا پای چپ شما ممکن است ضعیف یا فلج شود. نیمکره های مغز نمادی از دو جنبه از طبیعت انسان هستند که در ادامه به طور جزئی، کارایی و عملکرد هر دو نیمکره را بررسی کرده ایم.

نیمکره راست مغز

در درک زیر و بمی، بر انگیختگی و احساسات منفی برتر است.

خلاقیت، مهارت های هنری و موسیقی را کنترل می کند.

نقش مهمی در تفسیر اطلاعات بصری و پردازش فضایی دارد.

به طور کلی می توان گفت نیمکره راست <<شهودی>> است و به عنوان نماد <<احساسات>> و <<خلاقیت>> مورد ستایش قرار می گیرد.

نیمکره چپ

برای ایجاد ارتباط در حافظه، توجه انتخابی و احساسات مثبت برتر است.

بر روی گفتار و درک مطالب تسلط بیشتری دارد و به آن نیمکره غلبه می گویند.

حساب کتاب و نوشتن را کنترل می کند.

در استفاده از دست و زبان بر حدود 92 درصد افراد غالب است.

به طور کلی می توان گفت نیمکره چپ به عنوان <<منطقی>>، <<تحلیلی>> و <<روشنفکر>> شناخته می شود.

برای آشنایی با علت اختلالات حافظه کلیک کنید.

تست برتری نیمکره های مغز

در ادامه یک نوع تست ساده برای شناخت برتری نیمکره های مغز تان شرح داده ایم. با انجام این تست، شما متوجه خواهید شد که کدام یک از نیمکره های مغز شما فعال تر است و از این طریق می توانید در شناخت، رشد و بهبود توانایی هایتان بهتر عمل کنید. این تست شامل 8 مرحله می باشد.  لازم است که مواردی را یادداشت کنید.

مرحله اول

فکر کنید که درحال تشویق کسی هستید و دست می زنید. این کار را به صورت فیزیکی انجام دهید و ببینید که کدام یکی از دست های شما بالاتر از دیگری قرار دارد. اگر دست راست بالاتر بود حرف <<ر>> و اگر دست چپ بالاتر بود حرف<<چ>> را بنویسید.

مرحله دوم از تست برتری نیمکره های مغز

دستانتان را در هم قفل کنید. به طوری که یکی از انگشت شصتتان روی دیگری قرار گیرد. اگر شصت دست راست روی شصت چپ قرار داشت حرف <<ر>> و اگر مخالف این بود حرف <<چ>> را بنویسید.

مرحله سوم

دست به سینه بنشینید. ببینید کدام یک از دستان شما بالاتر از دیگری قرار دارد. اگر دست راست بالاتر بود حرف <<ر>> و اگر دست چپ بالاتر بود حرف<<چ>> را بنویسید.

مرحله چهارم از تست برتری نیمکره های مغز

چشمک بزنید. با هر چشمی که برای اولین بار و ناخودآگاه چشمک زده اید آن را بنویسید. اگر چشم راست بود حرف <<ر>> و اگر چشم چپ بود حرف <<چ>> را یادداشت کنید.

مرحله پنجم

بلند شید و بایستید. حالا به آرامی بچرخید. اگر به سمت عقربه های ساعت چرخیدید حرف <<ر>> و اگر خلاف جهت عقربه های ساعت چرخیدید حرف <<چ>> را بنویسید.

مرحله ششم از تست برتری نیمکره های مغز

روی یک صندلی یا مبل بنشینید و یکی از پاهایتان را روی دیگری قرار دهید. اگر پای راست را روی پای چپ گذاشتید حرف <<ر>>> و اگر پای چپ را روی پای راست گذاشته اید حرف <<چ>> را بنویسید.

مرحله هفتم

به طور ناگهانی یک دایره روی کاغذ بکشید. اگر دایره را به جهت عقربه ساعت کشیدیدحرف <<ر>> و اگر خلاف جهت عقربه ساعت بود حرف <<چ>> را بنویسید.

مرحله هشتم از تست برتری نیمکره های مغز

یک مداد یا خودکار را جلوی چشمان خود نگه دارید. اول چشم چپ خود را ببندید و با چشم راست مداد یا خودکارتان را مشاهده کنید. سپس چشم راست را ببندید و با چشم چپ نگاه کنید.

در یکی از این حالتی که چشمان خود را بسته اید، مغزتان فکر می کند که مداد تغییر جهت داده و کمی تکان خورده. اگر زمانی که چشم راست باز بوده فکر می کنید مداد جا به جا شده حرف <<ر>> و اگر خلاف این بود حرف <<چ>> را بنویسید.

محاسبه

تعداد حروف <<ر>> و <<چ>> را که یادداشت کرده اید بشمارید. جمع “ر” ها را از جمع “چ” ها کم کنید. عددی که به دست آمده را بر 9 تقسیم کرده و سپس حاصل را در 100 ضرب کنید. {طبق فرمول 100 x ( 9/چ-ر)}

اگر حاصل بدست آمده بیشتر از 30 درصد بود، به این معنا است که نیمکره چپ مغز شما کمی برتر و فعال تر از نیمکره راست مغزتان می باشد.

اگر این عدد بین 10 تا 30 درصد بوده، یعنی نیمکره چپ مغزتان خیلی بیشتر از نیمکره راست برتری دارد. و اگر از منفی ده درصد تا 10 درصد بود به این معناست که نیمکره راست مغز شما از سمت چپ کمی فعال تر است. اما اگر کمتر از منفی 10درصد بود، به معنای برتری نیمکره راست مغز شماست.

برای دریافت مشاوره در زمینه برتری نیمکره های مغز می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره