آموزش فن بیان | جملات و تمرینات فن بیان چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش فن بیان در سخنرانی ها و سمینارها بسیار حائز اهمیت است. فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن. یعنی از تمام توان خود استفاده کنیم تا به مخاطب بهترین پیام را انتقال دهیم. در واقع با فن بیان تلاش می‌کنیم تا بهترین و اصلی منظور را به مخاطب ارسال کنیم. اما برای آموزش‌فن بیان، هر شخصی با توجه به هدفی که دارد، متفاوت از دیگری آموزش‌می‌بیند. فن بیان در دفاع پایان نامه، دفاع مقاله، تدریس، معرفی کسب و کار و … لازم است.

افرادی که از فن بیان خوبی برخوردار نیستند نیاز به آموزش‌دارند. در ادامه تمرینات عملی برای تقویت فن بیان ارائه داده ایم که در 10 مورد توضیح داده شده است. اما برخی افراد به دلیل اضطراب بالا توانایی کنترل سخنرانی های خود را ندارند. اما به شدت نیاز به فن بیان صحیح دارند. این افراد ابتدا باید به کمک روانشناس استرس خود را کنترل کنند و سپس به سراغ تمرینات فن بیان بروند. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

آموزش فن بیان

راه های آموزش فن بیان

همانطور که می‌دانید، نحوه صحیح و مناسب مکالمه به تعامل و اجتماعی شدن افراد کمک می‌کند. بنابراین فن بیان در زندگی همه افرادی که علاقه به تعامل با دیگران دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی در اطراف خود با افرادی روبرو می‌شوید که قادر به مکالمه بدون استرس نیستند.

این افراد زمانی که صحبت می‌کنند دستان‌شان عرق می‌کند و توانایی چیدمان حروف در کنار هم را ندارند. این فراد سعی دارند تا در حضور دیگران سخنرانی نکنند و اطلاعات خود را با افراد دیگر در میان نگذارند. آموزش فن بیان و غلبه بر استرس برای این افراد بهترین راهکار است.

مهارت فن بیان به برقراری ارتباط با مخاطبین به بهترین نحو کمک خواهد کرد. با آموزش‌فن بیان به تدریج متوجه خواهید شد که به زیبایی در جمع و در حضور دیگران در حال سخنرانی هستید. برای رهایی از بند استرس و اضطراب و تقویت فن بیان از روانشناسان و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل اهمیت آموزش فن بیان

در زندگی روزمره همه افراد به فن بیان مناسب نیازمند هستند. اما به طور کل، کاربردهای آموزش فن بیان بسیار است. که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

  • دفاع از پایان نامه در دانشگاه
  • سخنرانی در محیط های مهم
  • جلسه معرفی برای مشتریان
  • تدریس
  • دفاع از مقاله خود
  • سخنرانی در جلسات کاری مهم
  • صحب با مشتریان برای فروش بیشتر
  • ارائه پروژه های کاری و دانشگاهی
  • معرفی کسب و کار
  • سخنرانی در راستای کار آفرینی
  • در مراسم خواستگاری
  • و …

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فن بیان در خواستگاری کلیک کنید.

تمرینات عملی برای تقویت فن بیان

تمرینات فن بیان

10 تمرین اصولی برای آموزش فن بیان و تقویت آن لازم است که این تمرینات به شرح زیر است. برای آشنایی با سایر مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1. با اعتماد به نفس و محکم صحبت کنید

اولین راه آموزش فن بیان، محکم حرف زدن است. همه افراد علاقه دارند تا صحبت های کسانی را گوش کنند که با اعتماد به نفس و محکم حرف می‌زنند. اگر افراد با اعتماد به نفس پایین و به اصطلاح شل و بی حوصله حرف بزنند دیگران را کلافه خواهند کرد. برای افزایش مهارت محکم صحبت کردن روزانه 5 دقیقه کتاب را تا زمانی که صدایتان نگیرد، با صدای بلند بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2. آموزش فن بیان | برنامه ریزی برای صحبت های تان داشته باشید

یکی از مهم ترین راه های تقویت آموزش فن بیان، برنامه ریزی ساختار صحبت است. به این منظور که قبل از سخنرانی ها باید برنامه ریزی داشته باشیم که چه چیزی را چه مواقعی باید گفت. برای خود مشخص کنید که چه چیزی را به مخاطب خواهید. و از روش های خلاصه نویسی و نقشه ذهنی استفاده کنید. برای کسب اطلاع بیشتر از روش های خلاصه نویسی کلیک کنید.

3. با لبخند آغاز کنید

سومین روش تقویت برای آموزش فن بیان، با لبخند آغاز کردن است. خیلی مساله مهمی است که سخنرانی خود را چگونه آغاز کنید. وقتی موقع سخنرانی لبخند می زنید، حرف های خود را با 7 برابر تاثیر گذاری بیشتر به مخاطب القا خواهید کرد. لبخند زدن را تمرین کنید تا سخنرانی های مناسبی داشته باشید.

4. آموزش فن بیان با دریافت بازخورد از سخنرانی خو

برای تقویت آموزش فن بیان، پس از سخنرانی از اطرافیان بازخورد بگیرید. از آنها بپرسید که به سخنرانی شما چه نمره ای می‌دهند؟ بپرسید که اشتباهات سخنرانی شما کجا بود؟ و مشکلاتی که در سخنرانی داشتید را یادداشت کنید و به دنبال راه حل مناسب باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های افزایش انتقاد پذیری کلیک کنید.

5. صدا سازی را تمرین کنید

همه افراد علاقه دارند تا صدای کسانی که زیبا و رسا هست را گوش کنند. برای آموزش فن بیان نیاز به تقویت صدا و تمرین صدا سازی است. صدای خوب باعث تاثیر گذاری بیشتر حرف ها به مخاطبین می‌شود.

6. در آموزش فن بیان دقت و آرامش را تمرین کنید

یکی از راه های آموزش فن بیان، تمرین دقت و آرامش است. زمانی که آرامش داشته باشید به راحتی به مخاطبین آرامش و سخنرانی شما را دریافت خواهند کرد. اینکه در لحظه با آرامش و با تسلط کامل به مطالب خود موضوعی را توضیح دهید. راه های کنترل استرس را تمرین کنید تا در سخنرانی ها به بهترین شکل عمل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های کنترل استرس کلیک کنید.

7. تمرینات تنفس را انجام دهید

تنفس دیافراگمی یکی از روش های تقویت آموزش فن بیان است. برای فن بیان هرچه بهتر لازم است تا هوای کافی را در ریه های خود نگه دارید و شمرده صحبت کنید. با این تمرین آرامش نیز بر شما غلبه خواهد کرد. هنگام آغاز سخنرانی نفس عمیق بکشید و به بدن خود توجه کنید. تنفس دیافراگمی را آموزش ببینید و قبل از سمینار تمرین کنید.

برای اشنایی با نحوه انجام تمرین تنفس برای کاهش اضطراب کلیک کنید.

8. آموزش فن بیان با مطالعه

برای اینکه به تمامی سوالات مخاطبین خود به درستی پاسخ دهید، نیاز به مطالعه بسیار است. شما باید در تمام زمینه ها اطلاعات کافی داشته باشید تا با اعتماد بالاتری در سخنرانی ها حضور پیدا کنید. برای تمرین و آموزش فن بیان، مطالعه و کتاب خواندن کمک بزرگی خواهد کرد.

9. سخنرانی دیگران را گوش کنید

یکی از مهم ترین راهکارهای آموزش فن بیان، گوش دادن به سخنرانی دیگران است. شما با کمک از فیلم ها و سخنرانی افراد حرفه ای نحوه فن‌ بیان صحیح را آموزش می‌بینید. یک دفترجه کنار دست خود داشته باشید و زمانی که به سخنرانی دیگران نگاه می‌کنید، نقاط قوت آن را یادداشت کنید تا انجام دهید و نقاط ضعف او را بنویسید تا در سخنرانی های خود تکرار نکنید.

10. آموزش فن بیان | ارتباط چشمی با مخاطبین را تمرین کنید

آخرین راهکار آموزش فن بیان، تمرین ارتباط چشمی است. برای اینکه مخاطبین را جذب کنید تا به صحبت های شما گوش فرا دهند، از ارتباط چشمی استفاده کنید. و برای اینکه به مخاطبین خود احترام بگذارید تا با دقت به سخنرانی شما توجه کنند، هر چند دقیقه به مدت 2 الی 3 ثانیه به چشمان او نگاه کنید.

کلام آخر

برای اینکه آموزش فن بیان را یاد بگیریم لازم به آگاهی از برخی مسائل است. برای بهتر دیده شدن در موقعیت های مختلف حتی جمع های کوچک لازم است تا مکالمات مناسبی را ارائه دهیم. به یاد داشته باشید که افراد علاقه به سخنرانی کسانی دارند که بسیار مسلط و با دانش سخن می‌گویند.

اما بعضی ها هنگام سخنرانی استرس بر آن ها غلبه کرده و توانایی سخنرانی و مکاله را ندارند. برای رفع و کنترل استرس، مشورت با روانشناس بهترین راهکار است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‎‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های بهبود و آموزش فن بیان با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش‌فن بیان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره