اختلافات دوران نامزدی | دعوا در نامزدی و عقد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلافات دوران نامزدی و عقد از جمله مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن روبه‌رو می‌شویم. اختلاف در مرز و محدوده‌های رابطه، دخالت خانواده‌ها و همین‌طور آشکارشدن بعضی از حقایق از مهم‌ترین دلایل این مشکل هستند. بااین‌حال دلیل هرچه که باشد دعوا و اختلاف در دوران نامزدی موضوع جالبی نیست. این اختلاف‌ها می‌تواند سلامت زندگی مشترک شما را به خطر بیندازد؛ حتی بسیاری از مواقع خاطره مشکلاتی که در این دوره پیش می‌آیند برای همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند. به همین خاطر مهم است که راهی برای برطرف‌کردن آنها پیدا کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم تا کمی بیشتر راجع به این مسئله و راه‌های برطرف‌کردن آن صحبت کنیم. برای آشنایی با بایدهای دوران نامزدی کلیک کنید.

دعوا و اختلافات دوران نامزدی و عقد

همه ما تصورات شیرینی از دوران نامزدی و عقد داریم. بااین‌حال بسیاری از ما نیز این واقعیت را تجربه کرده‌ایم که این ایام از پرچالش‌ترین دوره‌های زندگی هستند. با شروع دوره عقد شما و همسرتان زندگی جدید خود را شروع کرده‌اید. از این به بعد رابطه شما جدی‌تر خواهد شد. و همین مسئله باعث بالارفتن توقعات و به دنبال آن شروع مشکلات می‌شود. اما باید این را بدانید که مشکلات مربوط به دوره عقد اگر به‌درستی برطرف نشوند تمام نخواهند شد.

این مشکلات به همراه شما وارد زندگی مشترک می‌شوند؛ و آنقدر ادامه پیدا می‌کنند تا یا شما راهی برای آنها پیدا کنید و یا آنها مشکلات دیگری را در زندگی‌تان به وجود بیاورند. به همین خاطر بسیار مهم است که راجع به این مسائل و راه‌های کنارآمدن با آن‌ها اطلاعات داشته باشید. برای کسب اطلاعات لازم برای دریافت خدمات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

دلایل بروز اختلافات دوران نامزدی

علت اختلافات دوران نامزدی و عقد، ذهن نو

اولین سؤالی که راجع به دعوا و اختلافات دوران نامزدی و عقد باید به آن پاسخ بدهیم دلایل ماجرا هستند. اصلاً چرا این اختلافات دوران نامزدی پیش می‌آیند؟ وقتی شما بتوانید دلیل مشکلتان را پیدا کنید طبیعتاً راحت‌تر هم می‌توانید برای حل‌کردن آن برنامه‌ریزی کنید. بااین‌حال باید بگوییم که هیچ دلیل مشخصی برای این اختلاف‌ها وجود ندارد. در واقع این‌گونه نیست که همه زندگی‌ها و اختلاف‌نظرها به یک دلیل مشخص برسند. هر زندگی باتوجه‌به شرایط آن و همین‌طور باورهایی که شما و همسرتان دارید دلایل مختلفی برای اختلاف و درگیری دارد. بااین‌حال متخصصان معتقدند چند عامل خطر وجود دارد که در بیشتر زندگی‌ها باعث اختلافات دوران نامزدی و عقد می‌شود. این عوامل به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

1- بیشترشدن ارتباط‌ها

طبیعتاً با رسیدن شما به دوره نامزدی و عقد ارتباطتان با همسر، خانواده و همین‌طور اقوام او نیز بیشتر از قبل می‌شود. همه ما هم این را می‌دانیم که بیشترشدن ارتباط با یک نفر احتمال اختلاف و ناراحتی را نیز بیشتر می‌کند. به‌علاوه با بالارفتن میزان ارتباط‌ها شناخت شما و طرف مقابل از یکدیگر بیشتر می‌شود. در این شرایط احتمال دارد شما متوجه نکاتی شوید که تا قبل از دوره عقد متوجه آنها نشده بودید. یا شاید احساس کنید تحمل بعضی مسائل سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردید.

این شرایط یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث دعوا و اختلافات دوران نامزدی و عقد می‌شود. به همین خاطر است که مشاورین توصیه می‌کنند تا وقتی شناختتان از طرف مقابل کامل نشده است نباید برای رسمی کردن رابطه عجله‌ای داشته باشید. بااین‌حال اگر درگیر این مشکل شده‌اید می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده راه‌های مدیریت‌کردن شرایط را یاد بگیرید. برای آشنایی با نحوه طی مراحل ازدواج کلیک کنید.

2- اختلاف در محدوده مرزها و قوانین

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث دعوا و اختلافات دوران نامزدی و عقد می‌شود مرزها و قوانینی هستند که به‌درستی مشخص نشده‌اند. برای مثال بسیاری از خانم‌ها از طرف خانواده این اجازه را ندارند که در دوران عقد شب را در خانه همسرشان بگذرانند. یا شاید شما به‌عنوان یک خانم برای شروع رابطه جنسی کمی محتاطانه‌تر عمل کنید. اگر همسر شما درست شبیه خودتان فکر نمی‌کند احتمالاً با یکدیگر به مشکل خواهید خورد. این مشکلات بسیاری از مواقع باعث دلخوری و ناراحتی شده و مدیریت شرایط زندگی را از شما می‌گیرد.

3- دروغگویی‌های قبل از عقد

گاهی ممکن است بعد از عقد به این نتیجه برسید که همسرتان راجع به بعضی چیزها به شما دروغ گفته یا حداقل بخشی از واقعیت را نگفته است. باورکردن این موضوع برای ما خیلی تلخ خواهد بود. هیچ‌کس دوست ندارد راجع به شریک زندگی خود به چنین باوری برسد. این موضوع احتمالاً این نگرانی را در شما به وجود می‌آورد که شاید چیزهای دیگری نیز از شما پنهان شده‌اند. یا شاید اعتماد دوباره برایتان کمی سخت شود. اما در کنار همه این‌ها یک موضوع دیگر وجود دارد. و آن این است که شما از این به بعد می‌بایست با واقعیتی که فهمیده‌اید زندگی کنید. و این موضوعی است که باید آن را یاد بگیرید.

4- دخالت اطرافیان

شما تا قبل از اینکه اصطلاحاً سر خانه و زندگی خودتان بروید حریم خصوصی چندانی ندارید! این موضوع بسیاری از مواقع باعث می‌شود که دیگران در جریان همه چیز زندگی شما قرار بگیرند. در نتیجه خیلی اوقات ممکن است از سر نگرانی و برای کمک به شما شروع به دخالت در زندگی‌تان کنند. یادتان باشد که نباید به این صحبت‌ها توجهی داشته باشید. البته این به معنای آن نیست که اصلاً به دیدگاه‌های دیگران توجه نکنید. اما این را بدانید که نهایتاً این شما هستید که باید برای ارتباطتان تصمیم بگیرید و آن را مدیریت کنید.

5- نداشتن مهارت‌های زندگی

با شروع دوران عقد شما رسماً یک زندگی جدید را شروع کرده‌اید که نسبت به گذشته بسیار متفاوت خواهد بود. به همین خاطر مهم است که راه‌های مدیریت‌کردن این زندگی جدید را بلد باشید. اگر شما به‌عنوان مرد یا زن در زندگی مشترک راه‌ورسم زندگی‌کردن، صحبت با طرف مختلف، مدیریت بحران یا حل‌کردن مشکلات را بلد نباشید طبیعتاً نمی‌توانید بسیاری از اختلافات را برطرف کنید. به همین خاطر بهتر است این مهارت‌ها را در خودتان تقویت کنید.

برای آشنایی با مهارت های لازم برای ازدواج کلیک کنید.

راهکارهایی برای کاهش دعوا و اختلافات دوران نامزدی

راهکارهای کاهش اختلافات دوران نامزدی

با همسرتان صحبت کنید

همیشه اصلی‌ترین و بهترین راه برای برطرف‌کردن اختلافات دوران نامزدی صحبت‌کردن است. یادتان باشد تنها از این طریق است که شما می‌توانید به طرف مقابل بگویید چه فکر یا احساسی دارید. به همین خاطر در اولین قدم برای رفع مشکلاتتان در یک فضای مناسب با طرف مقابل صحبت کنید. اما در نظر داشته باشید که صحبت‌کردن هم قوانین و شرایط خاص خودش را دارد. برای اینکه صحبت‌های شما با طرف مقابل نتیجه داشته باشد بهتر است این نکات را رعایت کنید:

  • در یک فضای مناسب از نظر زمان و مکان صحبت کنید.
  • به طرف مقابل نشان دهید که شما هم متوجه احساس و خواسته او هستید.
  • راجع به یک موضوع خاص صحبت کنید و از پیش‌کشیدن بحث‌ها و اختلافات دیگر خودداری کنید.
  • اگر فکر می‌کنید عصبانی و ناراحت هستید گفت‌وگو را به زمان دیگری موکول کنید.

دوران نامزدی را کوتاه کنید

بسیاری از مواقع اختلافات دوران نامزدی و درگیری ها با طولانی‌شدن زمان عقد بیشتر می‌شود. یادتان باشد بسیاری از متخصصان خانواده هم اعتقاد دارند که زمان عقد نباید بیش از حد معمول طولانی شود. زمان مناسب برای این دوره بین 6 ماه تا یک سال است. با بیشترشدن این زمان اختلاف و درگیری‌ها نیز بیشتر خواهد شد؛ و همین مسئله می‌تواند بسیاری از مواقع شما را تا مرز جدایی نیز پیش ببرد. برای آشنایی با معایب طولانی شدن دوران عقد کلیک کنید.

حد و مرزها را رعایت کنید

قبل از رسیدن به دوره عقد یا در ابتدای این دوره در یک گفت‌وگوی واضح و جدی با همسرتان حد و مرزهای رابطه در دوره عقد را مشخص کنید. و همیشه نسبت به رعایت‌کردن این مرزها دقیق باشید. یادتان باشد به میزانی که شما بتوانید ارتباط خود را با همسر و خانواده همسر در این بازه زمانی کنترل کنید آرامش روانی بیشتر و اختلاف کمتری خواهید داشت. رفت‌وآمدهای بیش از حد یا صحبت‌کردن با خانواده‌ها آن هم راجع به همه چیز می‌تواند خطرات جدیی را برای زندگی شما به همراه بیاورد.

دعوا و اختلافات دوران نامزدی و اهمیت مشاوره

هرچقدر هم که برای مدیریت رابطه‌تان تلاش کنید بازهم اختلافات دوران نامزدی میان شما به وجود خواهد آمد. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم حتی بهترین و شادترین زوج‌ها نیز اختلاف‌نظر و درگیری را در رابطه‌هایشان تجربه می‌کنند. درواقع آنچه تفاوت یک زوج موفق و ناموفق را مشخص می‌کند راهکار آنها برای مدیریت‌کردن اختلافات دوران نامزدی و روش برخورد با آن است. اگر احساس می‌کنید شما هم در این زمینه به مشکل خورده‌اید بهترین راه این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به دانشی که در زمینه خانواده دارند به‌خوبی می‌توانند به شما برای حل‌کردن اختلافات دوران نامزدی کمک کنند.

درواقع یک مشاور مهارت‌های شما و همسرتان را بررسی می‌کند. ممکن است شما اصول صحبت‌کردن درست با یکدیگر یا کنترل هیجان‌هایتان را بلد نباشید. یا شاید یکی از شما درگیر مشکلات روحی و شخصیتی باشد. در چنین شرایطی مشاور با مشخص‌کردن شرایط و همین‌طور آموزش راه‌های برخورد با مشکل به شما کمک می‌کند بتوانید شرایط را با قدرت بیشتری مدیریت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا و اختلافات دوران نامزدی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور از اختلاف با خانواده همسرم در دوران عقد جلوگیری کنم؟

بهترین روش برای این کار این است که حدومرز ارتباط خود با آنها را در یک محدوده مشخص و تعیین شده نگه دارید. به میزانی که شما مرزهای مشخصی داشته باشید و به آنها عمل کنید شرایط بهتر خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره