از خود گذشتگی | تا کجا از خود بگذریم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

از خود گذشتگی ، ایثار و فداکاری در یک خط قرار دارند. از خود گذشتن فضیلت اخلاقی مهمی است که در خانه، خانواده و روابط از اصول مهمی شمرده می شود. از‌خود گذشتگی سالم مانع از فروپاشی خانواده ها می‌شود. از خود گذشتگی های افراطی افراد را به مرور زمان با کاهش اعتماد به نفس روبرو می‌کند و لذت زندگی را از این افراد می‌گیرد. همیشه از خود گذشتگی باید به گونه ای باشد که آسیبی به افراد وارد نکند و اولویت های زندگی را از شما نگیرد. از‌خود گذشتگی ها به دلیل روابط و تربیت خانواده ها و والدین بر کودکان است. برای رفع از خود گذشتگی افراطی باید از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

از خود گذشتگی

از خود گذشتن به دو دسته سالم و افراطی دسته بندی می‌شود. از خود گذشتن به طور کل به معنی فداکاری و ایثار است. اما تا زمانی از خود گذشتگی زیبا است که به شما آسیبی وارد نکند و شما را با چالش روبرو نسازد. اما به طور کل از‌خود گذشتگی بسیار مقدس است.

گاهی به هیچ قیمتی از جواهرات، پول، خانه، منزل و وسایل قیمتی را نمی‌گذریم. اما چرا به برخی از افراد نمی‌توانیم نه بگوییم؟ چرا برخی افراد از ما کمک می‌خواهند و توانایی نه گفتن نداریم؟ در ادامه در رابطه با از خود گذشتگی و انواع آن صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرحواره اطلاعت کلیک کنید.

از خود گذشتگی سالم

از خود گذشتن یعنی منافع شخصی خود را نادیده گرفتن و به دیگران بخشیدن. از خود گذشتگی سالم عملی مقدس است که به نفع دیگران از حد خود می‌گذریم. از‌خود گذشتن یعنی گذشت از پول، جواهرات، غذا و … . مثلا زمانی که والدین از رویاهای شخصی خود به خاطر پیشرفت فرزندان از خود گذشتگی می‌کنند. این فداکاری ها به دلیل همدلی، محبت و احساس خوبی است که به فرد دست می‌دهد. به طور کل از خودگذشتگی دو ویژگی دارد.

فروشگاه آرامیس
  1. انصراف برای رسیدن به هدف بالاتر و ارزشمند تر
  2. انصراف از چیزهای گران بها

از خودگذشتگی سالم شامل رها کردن شغلاز خود گذشتگی سالم، ذهن نو به دلیل تربیت فرزند، تقسیم غذای خود با افراد فقیر و بخشیدن لباس به نیازمندان می شود.

از خود گذشتگی افراطی

از خود گذشتن های افراطی به انکار نیازهای خود، علایق و اهداف باز می‌گردد. از خود گذشتگی افراطی یعنی علایق و خواسته های خود را رها کرده و هویت خود را نادیده بگیرید. در واقع برای دیگران بیش از خود ارزش قائل هستیم و دیگران را لایق می‌دانیم. اگر از خود گذشتگی را به طور افراطی انجام دهیم آسیب زا و مشکل ساز خواهد شد.

در واقع از خود گذشتگی با طرحواره ایثار مشابه است. اساس اصلی از خود گذشتگی افراطی نادیده گرفتن، بی ارزش دانستن و قربانی شدن خود است. و به مرور زمان با خود به این نتیجه می‌رسیم که در اولویت قرار نداریم و اعتماد به نفسمان کاهش پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندرم دختر خوب کلیک کنید.

خصوصیات افرادی که از خود گذشتگی افراطی دارند

افرادی که از خودگذشتگی افراطی دارند خصوصیات خاصی را در رفتار و افکارشان جا داده اند. در ادامه به خصوصیات افرادی اشاره کرده ایم که از خود گذشتگی افراطی دارند.

  • احساس خلاء عاطفی
  • از کمک و توجه دیگران به خود بیزارند
  • با توجه افراد احساس خوبی را دریافت نمی‌کنند
  • احساس گناه در صورتی که نیاز های خود را در اولویت قرار می‌دهیم
  • وقتی را برای خود در نظر نمی‌گیرند
  • در روابط بیشتر “دهنده” هستیم نه “گیرنده”
  • از خود گذشتگی را وظیفه می‌دانند
  • زمانی که دیگران در برابر فداکاری های فرد توجه خاصی نشان نمی‌دهند، دچار خشم و عصبانیت می‌شوند
  • از کلمه “نه” استفاده نمی‌کنند و به همه چیز جواب “بله” می‌دهند
  • تمام وقتشان را برای رفع نیازهای دیگران خرج می‌کنند

عواقب از خود گذشتگی افراطی

همانطور که گفته شد، از خود گذشتگی افراطی آسیب های روانی زیادی به افراد وارد می‌کند و به مرور باعث لطمه به روح و روان افراد می‌شود. در ادامه به عواقب از خود گذشتگی افراطی اشاره کرده ایم.

  • اعتماد به نفس خیلی پایین
  • احساس ناراحتی مداوم
  • انکار خواسته ها و نیازهای خود
  • احساس سوء استفاده از سمت دیگران
  • احساس نارضایتی مداوم

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عزت نفس پایین کلیک کنید.

دلیل از خود گذشتگی افراطی

اصلی ترین دلیل از خود گذشتگی افراطی به تربیت والدین و خانواده ها باز می‌گردد. اگر فرد در دوران کودکی نیازهایش بر طرف شده باشد و او نیز نیاز های والدین را بر طرف کرده باشد یاد می‌گیرد که باید تعامل و ارتباط مقابل وجود داشته باشد تا دو طرف یکدیگر را حمایت کنند. احساس مهم بودن، توجه و ارزشمند بودن را کودک باید درک و احساس کند.

زمانی که والدین به کودک محبت نکنند و نیازهای او را بر طرف نکنند کودک یاد می‌گیرد که تنها باید نیازهای دیگران را برطرف کند و خواسته های خودش را نادیده بگیرد. در این شیوه رفتاری و تربیتی کودک تصور می‌کند که باید به نیازهای اطرافیان توجه کند و محبت به دیگران باید اولویت اول باشد.

حتی داشتن والدین بیمار باعث پدید آمدن فداکاری بیمارگون می‌شود. افرادی که در سنین کودکی به مراقبت والدین پرداخته اند به فداکاری بیمارگون گرفتار می‌شوند. کودکی که نیازهایش بر طرف نشده است اما از دوران کودکی به رفع نیازهای والدین پرداخته است به این رفتار و از خود گذشتگی افراطی گرفتار می‌شود.

تا کجا از خود بگذریم؟

ایثار و از خودگذشتگی، ذهن نو

برای از از خود گذشتگی باید حد و مرزی را مشخص کنید. کمک به افراد و دیگران احساس خوبی دارد. اما تا زمانی که نیازهای خودمان را بر طرف نکنیم و در تلاش برای رفع منابع و نیاز اطرافیان باشیم. از خود گذشتن های افراطی باعث کاهش اعتماد به نفس و ناراحتی های مداوم می‌شود.

باید خواسته ها و نیازهای خود را در اولویت قرار دهید و برای رفع آنها تلاش کنید. از خدمات بیش از حد خودداری کنید. کارهای خود را اولویت قرار دهید. نه گفتن را تمرین کنید و به همه خواسته های اطرافیان جواب بله ندهید. تا جایی از خود گذشتگی کنید که خودتان لنگ و ناتوان نمانید.

احساس خشم با از خود گذشتگی افراطی

زمانی که از خود گذشتگی افراطی زندگی افراد را در بر می‌گیرد توانایی ابراز نیازها و خواسته های خود را نخواهیم داشت. فکر کنید که تمام نیازهای اطرافیان را برآورده می‌کنید و به زبان می‌گویید که هیچ خواسته ای از دیگران ندارید. اما با گذشت زمان و به مرور زمان انتظار دارید تا دیگران خواسته های شما را درک کنند و اقدام به کمک کنند.

اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و شما نیز توانایی ابراز نیازهایتان را ندارید. مشخصا عصبانی می‌شوید! در واقع ناخودآگاه افراد انتظار رفع نیازها از دیگران دارد. اما زمانی که بر طرف نشود احساس خشم درون فرد را در بر می‌گیرد. اما امکان دارد که در ظاهر این خشم را بروز ندهیم.

بیشتر مواقع افراد از خشم درونی خود آگاهی ندارند و خود را همواره مهربان، سرشار از دلسوزی و از خود گذشتگی می‌دانیم. بنابراین احساسات ما با فکری که می‌کنیم تداخل پیدا می‌کند و در نهایت با سرکوب همراه خواهد شد. زمانی که‌از خود گذشتگی ما در ناهشیارمان باقی می‌ماند، از این رفتار خسته می‌شویم و از اطرافیان توقع بیجا برای جبران داریم.

چرا توقع بیجا؟ چون اون زمانی که از خود گذشتگی افراطی می‌کردید، کسی از شما توقع نداشت و شما اولویت های خود را آخر گذاشته بودید. وقتی به خود اهمیت نمی‌دهید، دیگران نیز به شما اهمیت نخواهند داد. معمولا تمامی این روابط به اتمام می‌رسد و با کینه و نفرت به پایان می‌رسد. این سیکل بسیار شبیه به رفتارهای شخصیت وابسته است.

برای آشنایی با نشانه ها و تغییر شخصیت وابسته کلیک کنید.

کلام آخر

متاسفانه افرادی وجود دارند که از خودگذشتگی افراطی دارند. این رفتار به مرور باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. زمانی که فرزندان این افراد در خانواده ای رشد کنند که والدین از خود گذشتگی افراطی داشته باشند یاد می‌گیرند و تحت تاثیر رفتار آنها قرار می‌گیرند. این کودکان در بزرگسالی باید تلاش دو چندان برای تغییر این رویه غلط بکنند. مشاورین و روانشناسان به افراد کمک می‌کنند تا این رفتار خود را اصلاح کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه از خود گذشتگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره