ترس از بیماری | راه های غلبه بر فوبیای بیماری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از بیماری اختلال اضطرابی است که با نام خود بیمارپنداری نیز شناخته شده است. این افراد دچار وسواس فکری و هراس شدید از بیماری هستند و در رابطه با سلامت روان‌شان دائما در حال شک و نگرانی‌اند. نسبت به بدنشان اعتماد ندارند و به خود عذاب می‌دهند. عذاب وارده را به اطرافیان نیز منتقل می‌کنند. ترس از بیماری نوعی اختلال اضطرابی است که فرد دائم و به طور مکرر به پزشک مراجعه می‌کند. از نشانه های این اختلال می‌توان به تعریق، سرگیجه، اضطراب، افسردگی و … اشاره کرد. علل فوبیای بیماری در هر کس فرق دارد. مثلا برخی افراد به دلیل ژنتیک به این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی با وجود تجربیات تلخ گذشته مبتلا به اختلال ترس از بیماری شده اند.

درمان های متفاوتی بنا به دلیل و علت اختلال فوبی بیماری در نظر گرفته شده است. روانکاوی برای افرادی در نظر گرفته شده است که در گذشته تجربیات تلخی داشته اند. دارو درمانی در صورت شدت اختلال ترس از بیماری تجویز می‌شود و طرحواره درمانی برای کاهش شدت علائم هیجانی افراد انجام می‌شود. اما به طور کل درمان شناختی – رفتاری بهترین روش درمانی است. برای درمان حتما به روانشناسان و مشاورین مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

ترس از بیماری

ترس از بیماری یا خود بیمار انگاری یکی از انواع اختلالات اضطرابی است. در این اختلال فرد همیشه نگران است که مبادا دچار بیماری خطرناکی باشد و از این بابت بی اطلاع بماند. این افراد عموما هر هفته خود را به چکاپ هفتگی دعوت می‌کنند. این افراد فوبیای بیماری جسمانی و روانی دارند، همچنین در زمینه های مختلف زندگی شاید به ناتوانی و بهم ریختگی دچار شوند.

افراد مبتلا به این اختلال دائم در حال مراجعه به پزشک هستند تا از وضعیت سالم خود اطمینان حاصل کنند. زمانی که از وضعیت سالم خود مطلع می‌شوند آرام می‌گیرند اما با بروز کوچک ترین نشانه به پزشک مراجعه می‌کنند. حتی در موارد شدید بالا افراد با این اختلال به مصرف خودسرانه دارو می‌پردازند که باعث بروز بیماری در افراد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب بیماری کلیک کنید.

علائم ترس از بیماری

فروشگاه آرامیس

افراد مبتلا به این بیماری فعالیت های بدنی مانند کاهش و افزایش ضربان قلب، کم و زیاد بودن ادرار، سردردهای معمولی، تعریق، بی خوابی، بی اشتهایی، خستگی، آبریزش بینی، جوش و … را نشانه های مشکلات در سلامت روان برداشت کنند. فوبی بیماری در افراد باید به طور مداوم 6 ماه ادامه داشته باشد. و فرد در این 6 ماه به سلامت روان و جسمانی خود شک داشته باشد. علائم ترس از بیماری در افراد با نشانه های زیر بروز پیدا می‌کند.

  • اختلال در زندگی روزمره
  • خیال داشتن بیماری های جدی
  • برداشت های اشتباه از علائم جسمانی
  • عدم مشکلات توهمی
  • مشکلات ذهنی
  • جستجوی زیاد در رابطه با علل بیماری ها
  • ترس و اضطراب شدید از بیماری با وجود اطمینان پزشکی
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • افزایش تپش قلب
  • مشکلات خواب
  • وسواس فکری
  • عدم حضور در جمع
  • عدم اطمینان کافی به تشخیص پزشک
  • درد مفصل
  • تمایل به مراجعه و بررسی مشکلات پزشکی
  • افسردگی
  • مشکلات روحی روانی

علت ترس از بیماری

نشانه های فوبیای بیماری، ذهن نو

فوبی بیماری اکثرا به دلیل افسردگی و اضطراب بروز پیدا می‌کند. اما این اختلال در دسته های مختلف بروز پیدا می‌کند که در ادامه شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع فوبیا کلیک کنید.

1. ژنتیک | ترس از بیماری

اولین علت بروز اختلال فوبی بیماری، ژنتیک است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند معمولا خانواده درجه 1 یا والدینی دارند که به این اختلال مبتلا هستند. ژنتیک همیشه اصلی ترین عامل بروز بیماری ها و اختلالات است.

2. فوبیای بیماری | وجود تفکر فاجعه انگارانه

افرادی که تفکر فاجعه انگارانه دارند هر چیزی را شبیه به فاجعه می‌بینند. این افراد زمانی که نشانه ای در بدن خود می‌بینند سریعا به فاجعه ربط می‌دهند و در نهایت باعث بروز اختلال ترس از بیماری می‌شود.

3. بروز حس همدلی

حس همدلی و دلسوزی در زمانی که فرد مریض باشد تحریک می‌شود. این حس باعث می‌شود تا فرد از کارهای خود دست بکشد و بهانه بیماری آن را از کار دور می‌کند. این رفتار برای برخی افراد شیرین و جذاب است، در نهایت به مرور باعث بروز فوبی بیماری می‌شود.

4. تجربه تلخ گذشته | ترس از بیماری

یکی از علل بروز اختلال ترس از بیماری تجربه تلخ گذشته است. افراد مبتلا به این اختلال احتمالا در زندگی قبلا تجربه های تلخی را گذرانده اند. مثلا در خانواده مشکلاتی در رابطه با بیماری اطرافیان وجود داشته است و به موقع تشخیص داده نشده است. و به موقع درمان نکرده اند. در اصل فرد از این موضوع ترسیده و همیشه نگران بروز بیماری در خود است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از گذشته کلیک کنید.

5. وجود والدین بیش از حد دلسوز

والدینی که بیش از حد دلسوز و نگران فرزندان هستند، ریشه ترس از بیماری را در فرزندان خود پرورش می‌دهند. این نگرانی ها باعث حساسیت بیش از حد فرزندان شده و یاد می‌گیرند که همیشه باید نگران سلامتی خود باشند. در نهایت تمام این حساسیت ها و نگرانی ها باعث بروز فوبیای بیماری می‌شود.

درمان ترس از بیماری

درمان ترس از بیماری

افرادی که به فوبیای بیماری مبتلا می‌شوند معمولا به روانشناس مراجعه نمی‌کنند و نشانه های خود را بیماری جسمانی تلقی می‌کنند. این افراد به پزشک مراجعه می‌کنند تا منبع نشانه ها و علائم خود را پیدا کنند. افراد مبتلا به اختلال ترس از بیماری از استرس و اضطراب رنج می‌برند و معمولا به اختلالات و مشکلات روحی روانی مبتلا هستند. درمان این بیماران باید از طریق روان درمانی انجام شود و در برخی از شرایط که این نشانه ها شدید تر می‌شود باید روان درمانی را با دارو درمانی همراه کرد. در ادامه به درمان اختلال ترس از بیماری اشاره کرده ایم.

1. درمان شناختی – رفتاری (CBT)

اصلی ترین روش درمان اختلال ترس از بیماری، درمان شناختی – رفتاری است. از بین تمامی درمان ها این روش بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. در روش CBT درمانگر روش های کنترل و مدیریت استرس را به مراجعه کننده آموزش می‌دهد. هم چنین فرد را آگاه می‌سازد که باورهای اشتباه و طرز فکر نادرستی دارد. پس از شناخت باورهای اشتباه، رفتار و باور درست را جایگزین می‌کند.

2. طرحواره درمانی برای ترس از بیماری

طرحواره درمانی رویکردی در روانشناسی است. این رویکرد یکپارچه نگر برای درمان اختلال فوبیای بیماری نیز استفاده می‌شود. طرحواره درمانی در این بیماری به دلیل کاهش شدت هیجان گذشته است.

3. روانکاوی برای درمان فوبیای بیماری

روانکاوی یکی از روش های درمانی برای اختلال ترس از بیماری است. در این روش درمانگر به ریشه یابی و دلیل بروز این اختلال می‌پردازد. روانکاوی روش درمانی است که به گذشته فرد سفر کرده و با جستجوی ناخود آگاه دلیل فوبیای بیماری را پیدا خواهد کرد.

4. دارو درمانی برای ترس از بیماری شدید

دارو درمانی در موارد خیلی شدید اختلال ترس از بیماری انجام می‌شود. از داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین و ونلافاکسین استفاده می‌شود. البته دارو درمانی باید همراه با روان درمانی باشد.

کلام آخر

ترس از بیماری به دلایل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی بستگی دارد. درمان های مختلفی نیز برای درمان این اختلال در نظر گرفته شده است که بر اساس تشخیص روانشناس صورت می‌گیرد. علت اصلی این اختلال اضطرابی است که فرد را به خود دچار کرده و زندگی او را به طور کل مختل کرده است.

روانشناسان با ارائه راهکارهای متفاوت و آموزش کنترل استرس و اضطراب به افراد کمک می‌کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بیماری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره