تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان | مضرات آلاینده ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان در تمامی رده های سنی مشهود است. آلودگی هوا تاثیر مخرب خود را بر همه افراد می‌گذارد، اما افرادی مانند: کسانی که بیماری زمینه ای دارند، کودکان و سالمندان بیشتر در خطر هستند. آلودگی هوا سبب بروز بیماری های جسمی و روانی از قبیل استرس، تنگی نفس، اضطراب، تغییرات شیمیایی مغز و … می‌شود. بنابراین می‌توان به درستی به این نتیجه رسید که آلودگی هوا به طور حتم بر روح و روان تاثیر می‌گذارد. در ادامه تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر روح و روان را شرح داده ایم. اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید حتما از روانشناس در این باره کمک بگیرید. برای ارتباط با مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان

مضرات آلودگی هوا بر روان، ذهن نو

در دنیای امروزی، آلودگی هوا یکی از دشواری های پیچیده جوامع است. سوزاندن مازوت، کارخانه ها وگازهای گلخانه ای موجب آلودگی هوا و سبب بروز انواع بیماری های جسمانی و روانی شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده که آلودگی هوا رابطه مستقیمی با مرگ و میر دارد. آلودگی هوا، سالیانه جان 3 میلیون نفر در جهان را می‌گیرد. حتی در برخی از کشورها جان باختن بر اثر آلودگی هوا بیشتر از سوانح رانندگی است.

مرگ و میرهای آلودگی هوا بر اثر بروز بیماری هایی مانند: آسم، برونشیت، سکته قلبی و مغزی، آلرژی و تنگی نفس رخ می‌دهد. تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان به صورت بیماری هایی مانند: افسردگی، استرس و پرخاشگری بروز پیدا می‌کند. آلودگی هوا به 3 صورت بر اعصاب و روان تاثیر گذار است. که عبارتند از:

  1. تاثیر بر رفتارها و عملکرد
  2. ایجاد تغییرات بر نحوه سازگاری با محیط اطراف
  3. تاثیر بر رشد، بلوغ و افکار در طولانی مدت

تغییراتی که اشاره شد در طولانی مدت سبب ایجاد اختلالات روانی و افزایش افکار خودکشی می‌شود.

فروشگاه آرامیس

تاثیرات آلودگی هوا بر شخصیت

تاثیر آلودگی هوا بر شخصیت، ذهن نو

تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان به وضوح قابل تشخیص است. آلودگی هوا بر شخصیت برخی از افراد اثر گذار است. برای مثال: افرادی که علاقه مند به برخی فعالیت ها و موقعیت ها بودند، و شخصیت برونگرا داشتند، با وجود آلودگی هوا شخصیت درونگرا خواهند گرفت. یکی دیگر از عوارض آلودگی هوا، افزایش افکار خودکشی است. بروز انواع اختلالات روانی مانند: افسردگی، اضطراب و اشفتگی بر اثر آلودگی هوا، موجب افزایش افکار خود کشی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با افکار خودکشی کلیک کنید.

یکی دیگر از تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان ، افزایش زودرنجی و خود بیمار انگاری است. همانطور که می‌دانید، آلودگی هوا سبب مشکلات گوارشی، تنفسی و بیماری های جسمانی متفاوتی می‌شود. برخی از افراد با بروز تنگی نفس و عوارضی که آلودگی هوا در بدن نمایان می‌شود، دچار اختلال خود بیمار انگاری می‌شوند.

منظور از این بیماری اینگونه است که خود را بیمار می‌داند و چکاپ های هفتگی و ماهانه را حتما انجام می‌دهد، با این وجود که در هر چکاپ مشکلی در او نشان داده نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خود بیمار انگاری کلیک کنید.

خشونت و پرخاشگری نوع دیگری از عوارض آلودگی هوا است. زودرنجی، خشونت و پرخاشگری می‌تواند ناشی از آلودگی هوا باشد. آلودگی هوا با تاثیراتی که بر عملکرد مغز می‌گذارد سبب بروز خشونت و پرخاش می‌شود. عملکرد روزانه و فردی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پرخاشگری و خشونت، خانواده و جامعه را به خطر می‌اندازد.

سرب در هوا چه تاثیری بر اعصاب و روان می‌گذارد؟

وجود سرب و آلودگی در هوا سبب بروز بسیاری از بیماری ها و اختلالات می‌شود. که به شرح زیر است.

  • افکار خودکشی
  • آلزایمر
  • پارکینسون
  • استرس
  • اختلال خود بیمار انگاری
  • اضطراب
  • انواع افسردگی
  • پرخاشگری
  • عدم کنترل خشم
  • عدم تمرکز
  • تورم مغز
  • زود رنجی
  • اختلال دو قطبی
  • کاهش دید
  • تغییرات شیمیایی مغز
  • کاهش کارایی فرد
  • کاهش شنوایی حسی حرکتی

وجود سرب و آلودگی هوا بر اعصاب و روان کودکان سبب ایجاد اختلالاتی از قبیل اوتیسم، بیش فعالی و مشکل در یادگیری می‌شود.

تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان | مهم ترین عوارض آلودگی هوا چیست؟

تاثیر آلودگی هوا بر ریه ها، ذهن نو

بیشترین تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان افراد با استرس نمود پیدا می کند. استرس ریشه بروز تمام بیماری های روانی است. دی اکسید کربن موجود در هوا، استرس را بیشتر می‌کند. و در نتیجه سبب ایجاد بیماری های روانی می‌شود.

اثرات آلودگی هوا در کودکان

آلودگی هوا در رشد کودکان اثرات جدی می‌گذارد. آلودگی هوا در کودکان سبب پایین آمدن ضریب هوشی و کم شدن رشد مغز می‌شود. همچنین آلودگی هوا سبب بروز بیماری هایی از قبیل پرخاشگری، ضعف عصبی، بیش فعالی و اوتیسم می‌شود.

کلام آخر

هوای آلوده در دنیا به دلیل وجود کارخانجات، فعالیت های صنعتی و اجتماعی وجود دارد. با توجه به عوارضی که آلودگی هوا به دنبال دارد، مشورت با روانشناس و کمک از مشاوره برای کاهش استرس و جلوگیری از بروز انواع اختلالات مفید است. تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان با کمک متخصصین روانشناختی کاهش و از بین می رود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره