دلایل مهاجرت | معایب و مزایای مهاجرت کدام‌‌اند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دلایل مهاجرت به مشکلات اقتصادی، مشکلات آموزشی، فقر، ناامنی و رسیدن به رفاه زندگی بر می‌گردد. مهاجرت همیشه به دلیل رسیدن به بهترین ها اتفاق می‌افتد. امروزه کشورهای توسعه یافته علاقه افراد را برای مهاجرت بیشتر می‌کنند. و افراد به دلیل موقعیت های پیش رو در این کشورها به مهاجرت علاقه مندتر می‌شوند. آب و هوا، رهایی از فقر، رسیدن به تحصیلات عالیه، مهاجرت های اجباری و خدمات درمانی بهتر دلایل مهاجرت هستند.

البته که دلایل افراد برای مهاجرت با یکدیگر متفاوت است، اما در هر صورت مهاجرت مزایا و معایبی دارد که برای برخی افراد طاقت فرسا است. برخی نیز نسبت به مسائل سازگارتر می‌شوند. افسردگی، ابعاد روانی و تفاوت های فرهنگی از مزایای مهاجرت محسوب می‌شود. اما تحصیلات عالیه، شرایط شغلی و قدرت خرید مسکن در دسته مزایای مهاجرت قرار می‌گیرد. در ادامه در رابطه با دلایل مهاجرت و مزایا و مهایت آن توضیح داده ایم. در این باره می توانید مشاوره فردی دریافت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل مهاجرت

دلایل مهاجرت چیست، ذهن نو

هر سال میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا به کشورهای خارج از محل تولد خود مهاجرت می‌کنند. در کشور ما نیز افراد زیادی به مهاجرت فکر می‌کنند یا مهاجرت کرده اند. مهاجرت به کشورهای دیگر سختی ها و فواید خودش را دارد. از دلایل مهاجرت می‌توان به فقر، کار، ناامنی، قوانین مدنی، آب و هوا و … اشاره کرد. اما مهاجرت معایبی هم دارد که شامل دوری از خانواده، افسردگی، غربت و آسیب های روانی می‌شود. آسیب های روانی که در مهاجرت پیش می‌آید تنها با کمک روانشناس درمان می‌شود اما اگر این آسیب ها درمان نشود مهاجرت را برای افراد بسیار سخت تر و طاقت فرساتر خواهد کرد. اگر مهاجرت کرده اید و با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنید، برای رهایی از این وضعیت حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای مقابله با ترس از مهاجرت کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

اصلی ترین دلایل مهاجرت

اصلی ترین دلایل مهاجرت، ذهن نو

دلایل مهاجرت در افراد با یکدیگر متفاوت است. برخی از افراد به دلایل اشتغال و امنیت مهاجرت می‌کنند. اما برخی نیز مهاجرت اجباری دارند. در ادامه دلایل مهاجرت را اشاره کرده ایم.

1. شرایط اقتصادی

در کشورهایی که شرایط اقتصادی مردمان خوب نیست افراد بیشتری مهاجرت می‌کنند. شرایط نامناسب اقتصادی یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت است. مردم برای بالا بردن کیفیت زندگی به محیط های دیگری مهاجرت می‌کنند.

2. آزادی

دومین دلایل مهاجرت رسیدن به آزادی است. زمانی که شرایط زندگی با فشار همراه باشد و افراد در زمینه های اجتماعی و سیاسی تحت فشار باشند به مهاجرت فکر می‌کنند. آزادی عقیدتی و آزادی رفتار امروزه جزو اصلی ترین علل برای مهاجرت است.

3. جنگ و امنیت

برخی از افراد به دلیل جنگ و ناامنی کشورهای محل سکونت دست به مهاجرت می‌زنند. بنابراین از دلایل مهاجرت می‌توان امنیت اشاره کرد. جنگ همیشه از اصلی ترین دلایل مهاجرت محسوب می‌شده است و به نوعی مهاجرت اجباری تلقی می‌شود.

4. موقعیت های آموزشی

تحصیل و شرایط آموزشی از دلایل مهاجرت به شمار می‌آید. اما این دلیل مهاجرت درنهایت بازگشت به کشور خود را به همراه دارد. برخی از مهاجرت ها به دلیل رسیدن به تحصیلات عالیه و رفاه آموزشی تن به مهاجرت می‌دهند. اما در صورتی که دلایل دیگر مطرح نباشد، به احتمال بسیار بالا به کشور خود برمی گردند.

5. موقعیت اقلیمی

بی آبی، شرایط بحرانی جغرافیایی، کمبود منابع تغذیه، سیل، زلزله، سرما و گرمای بیش از حد از دلایل مهاجرت به شمار می‌آید. این نوع مهاجرت نیز اجباری بوده و فرد در خطر ابتلا به عوارض مهاجرت مثل افسردگی خواهد بود.

6. مهاجرت اجباری

احتمالا کشورهایی را دیده اید که در دوره ای از تاریخ زمین کشور خود را به دولت های دیگر فروخته اند. و مردم را به خروج از آن منطقه مجبور کرده اند. تغییر محل زندگی به دستور دولت مردان از جمله دلایل مهاجرت محسوب می‌شود که مردم را از کشور خود به اجبار دور می‌کنند.

7. جذابیت های محیط انتخاب شده

برخی از کشورهای انتخاب شده برای زندگی به قدری زیبا و جذاب هستند که افراد را به خود جذب می‌کند. اگر شرایط کشور محل زندگی وخیم باشد و جذابیتی نداشته باشد، جذابیت های کشور مقصد از دلایل مهاجرت به شمار می‌ورد.

معایب مهاجرت

دلایل مهاجرت علاوه بر مزایا و رفاه، معایب و مسائل آسیب زایی نیز دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم. بسیاری از کسانی که رفتن را انتخاب کرده اند امکان بازگشت ندارند و یا ماندن را ترجیح می دهند. اما باید برای مشکلاتی که در ادامه شرح داده ایم به دنبال راه چاره ای باشند. متخصصان سلامت روان در مجموعه ذهن نو به صورت تلفنی و انلاین به تمامی عزیزان در این زمینه می توانند خدمات روانشناختی ارائه دهند. برای دریافت مشاوره خارج از کشور کلیک کنید.

1. غربت

حالی که از همه افراد آشنای زندگی تان دور شده اید و آشنایی اطراف شما وجود ندارد حس غربت است. اگر با زبان و فرهنگ کشور مقصد نیز آشنا نباشید با مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد. غربت فضای سنگین و پر فشاری را به همراه دارد.

برای آشنایی با راه های از بین بردن و عوارض تنهایی کلیک کنید.

2. افسردگی

قرارگیری در موقعیت های جدید و دوری از عزیران در نهایت موجب افسردگی می‌شود. بنابراین از معایب مهاجرت می‌توان به افسردگی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های مقابله با افسردگی مهاجرت کلیک کنید.

3. دلبستگی

دلبستگی های مادی، معنوی و اجتماعی از جمله معایب مهاجرت محسوب می‌شود. علایق، بافت های شهری، اقوام، خانوادگی و دوستان در دسته دلبستگی های ما محسوب می‌شوند.

4. تفاوت فرهنگی

قبل از مهاجرت سعی کنید با فرهنگ کشور مقصد آشنا شوید و مطالعه داشته باشید. باید تفاوت ها و فرهنگ افراد را بیاموزید. زیرا اگر پیش زمینه ای از مردم و روابط نداشته باشید با مشکلات و چالش های جدی روبرو خواهید شد.

5. ابعاد روانی

ابعاد اقتصادی و سیاسی را بررسی کرده ایم، حال با ابعاد روانی که اصلی ترین معایب مهاجرت محسوب می‌شود همراه شما هستیم. عدم سازگاری با شرایط محیطی افراد را با چالش های ابعاد روانی همراه می‌کند. که در نهایت یا به کشور باز می‌گردند یا باید با روانشناس حتما در این باره صحبت کنید.

برای آشنایی با سایر راه های لذت بردن از زندگی کلیک کنید.

مزایای مهاجرت

مزایا و دلایل مهاجرت، ذهن نو

دلایل مهاجرت علاوه بر معایب همیشه با مزایا نیز همراه است. در ادامه در رابطه با مزایای مهاجرت توضیح داده ایم.

1. امنیت

برخی از کشورهای انتخابی امنیت افراد را در اولویت اول قرار می‌دهند. که جزو مزایای مهاجرت به شمار می‌آید. این مساله برای کسانی که از جنگ و فقر فرار کرده اند بسیار اهمیت دارد.

2. فرصت های شغلی

برخی افراد در کشور محل تولد خود قدرت خرید مسکن و انتخاب شغل ندارند. به همین دلیل مهاجرت می‌کنند. کشورهایی که فرصت های شغلی و قدرت خرید مسکن دارند مهاجرین بیشتری نیز دارند.

3. فرصت های آموزشی

از مزایای مهاجرت می‌توان به فرصت های آموزشی آن اشاره کرد. بهای زیادی که برخی کشورها به افراد برای تحصیلات می‌دهند از مزایای مهاجرت محسوب می‌شود.

4. آرامش روانی

در برخی از کشورها نا آرامی و جنگ وجود ندارد. شهروندان برخی از کشورها برای رهایی از جنگ و نا آرامی ها مهاجرت می‌کنند و برای رسیدن به آرامش قصد حضور در کشورهای دیگر دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

5. فرصت های مناسب رشد

برخی از کشورها به نژاد، ملیت، جنسیت و قومیت توجهی ندارند و کمترین نشان از نژاد پرستی دارند و البته هیچ خشونت های قومی در این کشور وجود ندارد. بنابراین فرصت های مناسبی برای رشد و زندگی عادلانه برای افراد پیش می‌آید.

با این حال حتما برای ارتقای مهارت های ارتباطی خود کلیک کنید.

کلام آخر

مهاجرت همیشه مزایا و معایبی به دنبال دارد. همه کسانی که قصد مهاجرت دارند باید از قبل خود را برای زندگی در غربت و دوری از خانواده و عزیزان آماده کنند. علاوه بر این موضوع افراد با تفاوت های فرهنگی زیادی همراه هستند که باید قبل از مهاجرت، نسبت به فرهنگ و شرایط کشور مقصد آگاهی پیدا کنند. اغلب افرادی که مهاجرت می‌کنند اگر با محیط و شرایط سازگار نشوند به افسردگی دچار می‌شوند. برای رهایی از افسردگی حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلایل مهاجرت می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 با متخصصان تحصیلی در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره