درک احساس دیگران | چگونه دیگران را درک کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درک احساس دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد از طریق حالات صورت، زبان، صدا و آوا احساسات و عواطف خودشان را بروز می‌دهند. به طور کلی همه افراد 6 احساس یکسان دارند که شامل تعجب، شادی، غم، خشم، ناراحتی و انزجار می‌شود. احساسات به دو جنبه مثبت و منفی دسته بندی می‌شود و افراد برای برقراری رابطه بهتر و سالم تر باید این احساسات را بشناسند. احساسات و عواطف منفی استرس را در بدن افراد بالا می‌برد و احساسات مثبت به کاهش استرس کمک می‌کند. تمامی غم و شادی اشخاص با این احساسات بیان می‌شود و برای دیگران با کمک روش های متفاوتی قابل تشخیص است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

درک احساس دیگران

درک احساس دیگران و اطرافیان، ذهن نو

برای درک احساسات و شناخت افراد باید برخی از مهارت ها را به یاد داشته باشیم. کیفیت روابط احساسی، کاری و خانوادگی بستگی به شناخت احساس و عواطف اطرافیان دارد. هر فردی با رفتارها و شخصیت مختص به خود عواطفش را بروز می‌دهد. برای درک‌احساس دیگران نیاز به آموزش و یادگیری برخی مسائل داریم. باید ذهن و فکر خودتان را منعطف کنید و به رفتار دیگران توجه کنید. احساسات به فرهنگ و زبان افراد بستگی دارد. اما تمامی افراد با روش های یکسانی احساسات خود را نمایان می‌کنند. در ادامه در رابطه با روش های درک احساس دیگران توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خصوصیات آدم های احساسی کلیک کنید.

چرا باید احساس دیگران را درک کنیم؟

برای رفتار با افراد و تعامل متقابل نیاز به درک احساس دیگران است. زمانی که احساسات دیگران را درک می‌کنید، روابط سالم تر و آرام تری را تجربه خواهید کرد. برای درک دیگران باید احساسات آنها را بشناسیم و برای برقراری رابطه سالم تر پیش قدم شویم.

فروشگاه آرامیس

درک احساس دیگران علاوه بر اینکه تعامل متقابل را می‌سازد، برای کمک به افراد نیز حائز اهمیت است. گاهی افراد و عزیزان ما غمی را تجربه می‌کنند که نیاز به کمک دارند اما بیان نمی‌کنند. زمانی که ما به درک احساسات دیگران پی‌بریم می‌توانیم به آنها کمک کنیم و راه نجاتی برای رهایی از غم و اندوه باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت همدلی کردن کلیک کنید.

روش هایی برای درک احساس دیگران

برای درک احساس دیگران باید روش هایی را یاد بگیرید. افراد از طرق متفاوتی مانند ظاهر احساسات خود را نمایان می‌کنند. موارد زیر در رابطه با روش هایی برای درک احساس‌دیگران شما را راهنمایی می‌کند.

1. برای درک احساس دیگران زبان بدن را جدی بگیرید

درک احساس دیگران با زبان بدن

حرکات دست و پا خصوصیات و احساسات افراد را بیان می‌کند. زبان بدن یکی از روش های درک احساس دیگران است. برای مثال: اگر زمان راه رفتن فردی سرش را بالا بگیرد یعنی اعتماد به نفس بالایی دارد و بالعکس. یا اگر فردی دستانش را زمان صحبت کردن نمایان نکند یعنی در حال پنهان کاری موضوعی است. با استفاده از زبان بدن می‌توانید تشخیص دهید که هر فردی چه رفتار و احساسی دارد .

2. عواطف منفی و مثبت را بشناسید

برای درک احساس دیگران باید عواطف مثبت و منفی افراد را بشناسید. زمانی که 6 احساس را شناختید باید نحوه رفتار با افراد را نیز آموزش ببینید. همانطور که گفته شد افراد 6 حس غم، شادی، تعجب، انزجار، ترس و خشم را تجربه می‌کنند. برای کاهش استرس اطرافیان باید احساسات را شناسایی کنیم و نحوه برخورد با عواطف را به خاطر داشته باشیم.

3. به ظاهر و پوشش فرد توجه داشته باشید

یکی از روش های درک احساس دیگران توجه به ظاهر است. لباس افراد نشان از شخصیت آنها است. اکثر افرادی که لباس های رسمی می‌پوشند بسیار مودب هستند. و افرادی که پوششی اسپورت دارند زندگی را راحت و آسان می‌گیرند. اگر توجه کنید افرادی که لباس های درهم می‌پوشند، برنامه زندگی مشخصی ندارند. بنابراین با دقت و توجه به پوشش افراد می‌توانید احساسات آنها را درک کنید.

4. درک احساس‌دیگران مکالمه داشته باشید

مکالمه همیشه احساس دیگران را نمایان می‌کند. برای درک احساس دیگران باید مکالمه هرچند کوتاه داشته باشید. با چندین جمله کوتاه توانایی درک خصوصیات افراد را پیدا خواهید کرد. مکالمه همیشه شخصیت افراد را نشان می‌دهد و از روی لحن دیگران می‌توانید احساسات دیگران را درک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت مردان کلیک کنید.

5. حالت چهره افراد را زیر نظر بگیرید

یکی از اصلی ترین روش های درک احساس دیگران حالات چهره است. حالات چهره دیگران شما را با احساس آنها آشنا می‌کند. زمانی که افراد غم بزرگی را تحمل می‌کنند چشم های غمگین و صورتی چروک دارند. یا افرادی که خیلی شاد هستند لبخند از روی لبشان کنار نمی‌رود. کندن پوست لب نشان از استرس و لبخند نشان از رضایت است.

برای درک و تشخیص انواع احساسات کلیک کنید.

6. به سلامت جسمانی افراد توجه کنید

احساسات بر سلامت جسمانی اثر گذارند. برای شناسایی و درک احساس دیگران به سلامت جسمانی آن ها توجه کنید. افرادی که همیشه احساس خستگی دارند معمولا از چیزی رنج می‌برند. بسیاری از بیماری های جسمانی نشان از افسردگی، اضطراب و استرس دیگران است. کمبود انرژی، خستگی، خشم و رفتار خشونت آمیز در دسته بیماری هایی قرار دارند که در درک احساس‌دیگران کمک کننده هستند.

7. از فرد مورد نظر سوال بپرسید

یکی از روش های ساده درک احساس دیگران، سوال پرسیدن است. اگر از روی ظاهر و چهره افراد توانایی تشخیص احساس نداشتید، از فرد مورد نظر سوال بپرسید. وسط صحبت های فرد نپرید و با دقت به تمام حرف های او توجه کنید. زمانی که از او سوال می‌پرسید، تمام مدت منتظر جواب باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت گوش دادن کلیک کنید.

8. به لحن صدای فرد مورد نظر توجه کنید

لحن صدای افراد به درک احساس دیگران کمک می‌کند. با توجه به لحن و شدت تن صدای افراد می‌توانید احساسات آنها را درک کنید. از طریق برخی از صداها می‌توانید به احساسات افراد پی ببرید و رفتار مناسب با آنها را در نظر بگیرید.

9. درک احساس دیگران قضاوت نکنید

فرضیه ها و قضاوات روشی برای درک احساس دیگران است. گاهی افراد زمانی که عصبانی هستند دیگران احساس می‌کنند که تمام موضوعات غیر مرتبط نیز با عصبانیت بیان می‌کنند. این روش نوعی قضاوت است که افراد را با سوءتفاهم روبرو می‌کند. سعی کنید همه چیز را به هم ربط ندهید و قضاوت را کنار بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه زود قضاوت نکنیم کلیک کنید.

10. نحوه صحبت دیگران را تحت نظر بگیرید

لحن و کلام فرد مورد نظر بهترین روش برای درک احساس دیگران است. از روی تن صدا می‌توانید احساسات دیگران را درک کنید. از لحن صدای افراد می‌توانید به آرامش، رضایت و اطمینان افراد پی ببرید. برخی از احساسات مانند غم، ناراحتی و ترس به راحتی از طریق لحن قابل تشخیص نیستند. گاهی صداهای بلند نشان از خشم یا علاقه به ادامه مکالمه است.

11. به کلمات دیگران توجه داشته باشید

برای درک احساس دیگران باید به کلمات مورد استفاده آنها توجه کنید. مثلا افراد برای متوجه کردن شما ممکنه از جملات و افعال گذشته استفاده کنند. مثلا: از این جمله استفاده می‌کند” این سومین باریه که تو این شغل پول خوبی درآوردم”. با استفاده از این جملات می‌توانید متوجه شوید که فرد در گذشته نیز این موفقیت را کسب کرده است. البته با کمک این روش به سطح اعتماد به نفس افراد و میزان نیاز آنها به توجه پی خواهید برد.

12. به سراغ شهود خود بروید

پس از استفاده از روش های بالا برای درک احساس دیگران حالا نوبت به استفاده از شهود خودتان است. حس شهود درونی است و با منطق و بررسی ها متفاوت عمل می‌کند. با قرار دادن تمامی موارد بالا در کنار هم، می‌توانید احساسات افراد را درک کنید.

13. مشاهده افراد را تمرین کنید

برای درک احساس دیگران، مشاهده را تمرین کنید. با تمرین مشاهده می‌توانید احساسات دیگران را در نظر بگیرید و در تشخیص احساس دیگران نیز استفاده کنید. مشاهده هم به آموزش زبان بدن کمک می‌کند و هم لحن مکالمه افراد را متوجه خواهید شد.

14. احساسات خود را بشناسید

درک کردن احساس دیگران، ذهن نو

برای درک احساس دیگران باید ابتدا احساسات خود را بشناسید. برای شناخت احساسات خود باید هوش هیجانی را تقویت کنید. هوش هیجانی شامل 4 زمینه زیر است.

  1. مدیریت احساسات
  2. توانایی درک‌احساس خود و دیگران
  3. درک اهمیت احساسات در زندگی
  4. ترکیب احساسات با منطق و عقل

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت هوش هیجانی کلیک کنید.

کلام آخر

اگر توانایی درک احساس دیگران را داشته باشید می‌توانید در زمینه های مختلف به افراد کمک کنید. با تقویت هوش هیجانی و نحوه درک احساس افراد بهتر است از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. اینکه افراد چه احساساتی دارند خوشایند است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درک احساس‌دیگران در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره