بهداشت بلوغ و نوجوان | بهداشت و تغذیه در دوران بلوغ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهداشت بلوغ و نوجوان در حیطه های مختلف اگر رعایت شود باعث هویت یابی درست نوجوانان می‌شود. اما اگر بهداشت فردی در دوران بلوغ به درستی صورت نگیرد باعث بروز مشکلات روانی، اجتماعی، احساسی و جسمانی خواهد شد. خانواده ها باید در زمینه بهداشت بلوغ و نوجوان نقش اساسی ایفا کنند. به نوجوان خود آموزش های لازم را بدهند و او را به سمت رعایت بهداشت در دوران بلوغ تشویق کنند. آموزش مسائل بهداشت بلوغ و نوجوان در این دوره حائز اهمیت است و باید جدی گرفته شود. برای آموزش و آگاهی از این مسائل روانشناس نوجوان کمک بزرگی به شما خواهد کرد. پس همین الان برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بهداشت بلوغ و نوجوان

بهداشت بلوغ نوجوانان، ذهن نو

بلوغ به سه دسته بلوغ دیررس، بلوغ زودرس و بلوغ به موقع تقسیم می‌شود. کسانی که به بلوغ می‌رسند باید بهداشت بلوغ و نوجوان را آموزش ببینند. بهداشت بلوغ برای سلامت افراد در سنین نوجوانی باید پر اهمیت باشد. دوران بلوغ سرشار از خطا، احساس بد، غرور، مشکلات جسمانی و روانی است که حل این مشکلات باعث پیشرفت در زندگی می‌شود.

نوجوانان در این دوران بسیار علاقه به کسب تجربه دارند اما کسب برخی تجربه ها باعث بروز اختلالات رفتاری، روانی، جسمانی و احساسی می‌شود. دوستی با افراد پر خطر می‌تواند در زمینه های مختلفی مشکلات ایجاد کند. خانواده ها در دوران بلوغ باید به نوجوانان خود توجه بیشتری داشته باشند.

اگر بهداشت بلوغ و نوجوان به خوبی صورت بگیرد نوجوان به راحتی از این دوران سخت عبور خواهد کرد. اما اگر این دوران سرشار از مشکلات باشد بدون راه حل باشد، در بزرگسالی نیز دچار تعارضات جدی خواهد شد. دختران در سنین بلوغ بیشتر درگیر مسائل احساسی می‌شوند اما پسران با مشکلات رفتاری و سوء مصرف مواد همراه خواهند شد.

فروشگاه آرامیس

عدم توجه به بهداشت بلوغ و نوجوان عواقبی به دنبال دارد که شامل تصادفات، قتل، خودکشی، بارداری ناخواسته، اعتیاد، مشکلات عاطفی، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، بیماری های مقاربتی و بیماری های قلبی می‌شود. در پی این اتفاقات مشکلات اجتماعی و فردی نیز برای آن ها پیش خواهد آمد.

بلوغ چیست؟

بلوغ به معنای کامل شدن و بالغ شدن است. در نتیجه بلوغ در تمام ابعاد جسمانی، اجتماعی، فکری و عاطفی اتفاق می‌افتد. اما تغییرات ظاهری مشهودتر از تغییرات دیگر است. بدن به سرعت تغییر می‌کند، ظاهر افراد بزرگ تر به نظر می‌رسد و اندام های کودکانه به اندام مردانه و زنانه تبدیل می‌شود.

دوران بلوغ بسیار حساس و چالش بر انگیز می‌باشد. سن بلوغ در دختران از 9 تا 14 سالگی است و در پسران از 10 تا 17 سالگی اتفاق می‌افتد. زمانی که والدین از بحران های دوران بلوغ اطلاعی نداشته باشند نوجوانشان را با چالش های بزرگتری روبرو خواهند کرد. نوجوانان در این دوران بسیار حساس عمل می‌کنند و به دنبال جلب توجه هستند. پس حتما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای روحی و روانی در سن بلوغ کلیک کنید.

مشکلات بهداشت بلوغ و نوجوان دختر

دروان نوجوانی بسیار سخت و طاقت فرساست. دوره حساس و ناخوشایند بلوغ افراد را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. تنها نوجوانان هستند که این مشکلات را درک می‌کنند و همسالانشان حرف های آنها را راحت تر درک می‌کنند. بیماری های مقاربتی و اختلالات نوجوانان در دسته مشکلات بهداشت بلوغ دختران قرار می‌گیرد. در دوران بلوغ تغییرات هورمونی به نوجوانان فشار وارد می‌کند و این فشارها باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. در ادامه در رابطه با مشکلات بهداشت بلوغ و نوجوان دختر اشاره کرده ایم. برای آشنایی با نشانه ها و علائم بلوغ دختران کلیک کنید.

  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال بد ریخت انگاری
  • بیماری های مقاربتی
  • بلوغ زودرس
  • بلوغ دیررس
  • بی اشتهایی عصبی
  • پرخوری عصبی
  • بارداری ناخواسته
  • افزایش وزن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • کاهش عزت نفس

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

مشکلات بهداشت بلوغ و نوجوان پسر

مشکلات بهداشت بلوغ و نوجوان پسر نیز مانند مشکلات دختران باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد. پسران نیز در دوران بلوغ با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. رسیدگی به پسران باید در زمینه مهارت آموزی باشد. پسران در دوران بلوغ گرایش به مصرف مواد، رفتارهای پرخاشگر و تمایلات جنسی پیدا می‌کنند. اگر بلوغ زودرس باشد نوجوان پسر را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد. مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل در پسران بیشتر از دختران است و پیامدهای طولانی مدت به همراه دارد. رایج ترین مشکلات بهداشت بلوغ و نوجوان پسر را در ادامه شرح داده ایم. برای آشنایی با علائم بلوغ پسران کلیک کنید.

  • بلوغ دیررس
  • بلوغ زودرس
  • اختلال بیش فعالی و کمبود تمرکز
  • سوء مصرف مواد
  • مشکلات در خوردن
  • بیماری های مقاربتی
  • مشکلات پرخاشگری
  • مشکلات رفتاری
  • مشکل در انزال یا نعوظ
  • تفاوت های فیزیکی
  • ناهنجاری های اندام تناسلی
  • بزرگ شدن سینه ها
  • افزایش وزن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیگار کشیدن نوجوان کلیک کنید.

بهداشت بلوغ و نوجوان در ابعاد مختلف

دوره نوجوانی دوران بسیار حساسی است و اگر نوجوان با مشکلات زیادی روبرو نشود و از مشکلات به راحتی عبور کند، سربلند خواهد شد. اما اگر با بسیاری از مشکلات روبرو شود و حل نشده باقی بماند، مشکلات تا بزرگسالی با او همراه خواهند شد. برای بهداشت بلوغ و نوجوان ابعاد مختلفی وجود دارد که در ادامه در رابطه با مشکلات بلوغ و نوجوان صحبت کرده ایم.

1. بهداشت جسمی بلوغ و نوجوان

برای بهداشت بلوغ و نوجوان در زمینه جسمانی باید به نکات زیر توجه کنید.

  1. نوجوان حداقل باید روزانه 60 دقیقه ورزش کند. یا فعالیت بدنی داشته باشد.
  2. باید به سلامت جسمانی اهمیت دهند و افزایش وزن را کنترل کنند.
  3. نوجوانان در دوران بلوغ باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند زیرا بخش عمده ای از رشد نوجوان در دوران بلوغ است.
  4. سعی کنید در دوران بلوغ با صدای بلند موسیقی گوش ندهید زیرا در بزرگسالی با مشکلات شنوایی روبرو خواهید شد.
  5. به سلامت دندان های خود اهمیت دهید و روزانه مسواک بزنید. نخ دندان را فراموش نکنید و بهداشت دندان را به عادت تبدیل کنید.
  6. نوجوانان باید روزانه 9 تا 9 و نیم ساعت خوابیده باشند.

برای آشنایی  با علت و راه های درمان زشت شدن در بلوغ کلیک کنید.

2. بهداشت روانی بلوغ

بهداشت روانی در دوران بلوغ از اهمیت بالایی برخوردار است. برای بهداشت بلوغ و نوجوان در حیطه روانی و روحی باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه اشاره کرده ایم.

  1. فعالیت های خودتان را دسته بندی کنید و انرژی خود را به مهمترین فعالیت ها اختصاص دهید.
  2. رابطه خود را با والدین تقویت کنید و بدانید که خانواده همیشه خوب شما را می‌خواهد.
  3. درس خواندن را تقویت کنید تا در آینده به اهداف خود دسترسی داشته باشید.
  4. مطالعه آزاد داشته باشید و سعی کنید برای به آرامش رسیدن و تقویت روان کتاب های علمی مطالعه کنید.
  5. برای کاهش استرس خود از روانشناس کمک بگیرید.

3. بهداشت احساسی بلوغ

عدم توجه به بهداشت بلوغ، ذهن نو

احساس نوجوانان در دوران بلوغ بسیار حساس و البته همراه با فشارهای روانی است. بنابراین برای بهداشت بلوغ و نوجوان در زمینه احساسی باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه شرح داده ایم.

  1. به احساسات خودتان توجه کنید و حالات خود را زیر نظر بگیرید.
  2. در صورتی که احساسات شما به قدری درگیر شد که کلافه تان کرد، از دیگران کمک بگیرید.
  3. سعی کنید خودتان را دوست داشته باشید و بپذیرید.
  4. اگر اعتماد به نفس کمی دارید و احساس خوبی نسبت به خود ندارید با والدین و روانشناس صحبت کنید.
  5. دیگران را اذیت نکنید تا خودتان نیز اذیت نشوید.
  6. تصور کنید که بخشی از نوجوانی شما باید با این احساسات همراه باشد و جایی برای نگرانی نیست.
  7. برای کنترل احساسات خود که شامل افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، کمبود عزت نفس، تغییرات شخصیتی و استرس می‌شود از روانشناس کمک بگیرید.

برای آشنایی با نیازهای اساسی نوجوان کلیک کنید.

4. بهداشت رفتاری بلوغ و نوجوانی

بهداشت رفتاری در دوران بلوغ باید حائز اهمیت باشد. تمام مشکلات در دوران بلوغ باید جدی گرفته شود اما بهداشت بلوغ و نوجوانی در حیطه رفتاری را نوجوان و خانواده ها باید جدی بگیرند. در ادامه در رابطه با بهداشت رفتاری در دوران بلوغ به نکات مهمی اشاره کرده ایم.

  1. از موقعیت های مکانی خشونت بار دوری کنید. دعوا و خشونت باعث عادت و آسیب به روان و جسمتان می‌شود.
  2. از سرعت زیاد هنگام رانندگی پرهیز کنید. وسایل نقلیه موتور باعث مرگ و میر بسیار از نوجوانان در دوران بلوغ شده است. از کلاه ایمنی و کمربند هنگام رانندگی استفاده کنید.
  3. در انتخاب دوست دقت کنید و از دوستی با افراد پر خطر بپرهیزید.
  4. از رابطه جنسی دوری کنید اما زمانی که رابطه زناشویی دارید، از رابطه جنسی بدون مراقبت پرهیز کنید و همیشه از وسایل جلوگیری استفاده کنید.
  5.  داروهای بدون تجویز، سیگار و مصرف تنباکو باعث اعتیاد می‌شود و سلامت جسمانی نوجوان را به خطر می‌اندازد.
  6. مصرف الکل و مواد مخدر حتی به صورت امتحانی باعث عادت شما می‌شود و یک عمر پشیمانی به بار خواهد آورد.

کلام آخر

بلوغ، پر دردسر ترین دوران زندگی آدمی است. خانواده ها باید در این دوران فرزندان، عملکرد بهتر و آگاهانه تری داشته باشند و نسبت به بهداشت بلوغ و نوجوان از اطلاعات لازم را به دست آورند. زمانی که بهداشت بلوغ رعایت شود، نوجوان دوران بسیار خوبی را سپری خواهد کرد.

اما عدم رعایت بهداشت بلوغ باعث آسیب های جبران ناپذیری خواهد شد که تا بزرگسالی همراه نوجوان خواهد بود. روانشناسان در این زمینه به والدین و نوجوان کمک بسزایی خواهند کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

،دریافت مشاوره در زمینه بهداشت بلوغ و نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره نوجوان با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره