افراد کنترل گر | درمان شخصیت کنترل گر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افراد کنترل گر علاقه شدیدی به بازی دادن دیگران دارند. بسیار حسود با خلق ناپایدار هستند. افرادی‌که ویژگی کنترل‌گر دارند تلاش دارند تا جای ممکن همه وقایع اطرافیان را در سلطه خود قرار دهند. دوست دارند امور زندگی دیگران را در دست بگیرند و هر طور که خود علاقه دارند بقیه زندگی کنند. علت ویژگی های این افراد اختلال اضطراب و اختلالات شخصیت مانند خودشیفتگی و مرزی است. نشانه های افراد‌کنترل گر عبارت است از: مقصر دانستن بقیه، انتقاد از دیگران، تلاش برای قطع ارتباط شما با دیگران و … هستند. از مسخره کردن دیگران لذت می‌برند و تلاش دارند تا همیشه از نقاط ضعف شما در جمع صحبت کنند. اگر با این افراد در ارتباط هستید هرچه سریعتر برای بدست آوردن آرامش خود از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

افراد کنترل گر

کنترل گر ها

افراد کنترل گر با ویژگی های رفتاری که دارند به شیوه های مختلفی از افراد سوء استفاده می‌کنند. این سوء استفاده ها شامل آزار جنسی، جمسی، عاطفی، کلامی، مالی، تعقیب و جاسوسی در شبکه های اجتماعی می‌شود. اگر به واسطه افراد دیگری کنترل می‌شوید موارد تلخی مانند افسردگی، اضطراب، عدم توانایی برای ادامه زندگی، خلل در اقدام به کار، کاهش اعتماد به نفس، ترس از کنترل دیگران و … را تجربه کرده‌اید. برای برخورد با افراد‌کنترل گر باید قوی و بدون خجالت برخورد کنید. هرچقدر با این افراد با خجالت برخورد کنید بیشتر وارد زندگی خصوصی شما خواهند شد. نحوه برخورد را جدی بگیرید و با آرامش از حقوق خود دفاع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

علت بروز شخصیت کنترل گر

همیشه علل مختلفی در تمام اتفاقاقت زندگی وجود دارد. در تمام اختلالات، رفتارها، احساسات دلیل خاصی وجود دارد. به همین دلیل عوامل مختلفی هم در بروز شخصیت کنترل گر نقش دارند که در ادامه اشاره کرده‌ایم.

1. ژنتیک

یکی از بزرگترین علل شکل گیری شخصیت افراد کنترل گر، ژنتیک است. ژنتیک به خودی خود توانایی شکل گیری این شخصیت را ندارند. اما با کمک تربیت نادرست، الگوی پدر و مادری، اختلالات و عوامل محیطی این ویژگی تشدید می‌شود و شخصیت فرد کنترل گر پدید می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والد کنترل گر کلیک کنید.

2. تربیت

خانواده الگوی رشدی فرزندان است. وجود پدر یا مادر کنترل گر باعث بروز شخصیت افراد کنترل گر می‌شود. کودک با مشاهده رفتار والدین یاد می‌گیرد چگونه رفتار کند و چگونه رشد کند. در شیوه تربیتی و الگویی فرزندان دقت داشته باشید تا در آینده فرزند کنترل گر تحویل جامعه ندهید.

3. عوامل محیطی

بی اعتمادی، زندگی در محله های پر خطر و زندگی در خانواده ای که دائم تمام اعضاء در حال کنترل یکدیگر هستند به بروز شخصیت کنترل گر کمک می‌کند. عوامل محیطی در بروز این ویژگی ها نقش دارد اما به تنهایی باعث بروز کنترل گری نخواهد شد.

4. وجود اختلالات

عواملی مانند اختلال شخصیت مرزی، اضطراب و اخنلال شخصیت خودشیفتگی در بروز شخصیت کنترل گر نقش دارد. در واقع رفتار کنترل گر یکی از عواقب اختلالات نام برده می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

ویژگی افراد کنترل گر

شخصیت افراد کنترل گر

افراد کنترل گر معمولا علاقه دارند تا بقیه افراد را زیر سلطه خود قرار دهند. ویژگی این افراد به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه شرح داده‌ایم.

1. افراد کنترل گر مقصر همه چیز را شما می‌دانند

افراد کنترل گر معمولا در همه مسائل شما را مقصر می‌دانند. حتی در مسائلی که با آنها کاری ندارید نیز سرزنشتان می‌کنند. همیشه در مسائل نقش قربانی می‌گیرند و خود را از مسئولیت ها دور می‌کنند. در مکالمات این افراد جملاتی مانند “همه اینا تقصیر تو بوده” یا “تو نباید این اشتباه رو می‌کردی” را زیاد می‌شنوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

2. از شما انتقاد می‌کنند

افراد کنترل گر همیشه از شما انتقاد می‌کنند. فرد کنترل گر تلاش دارد تا اعتماد به نفس را از شما بگیرد و در محیط های خصوصی و اجتماع اعتماد به نفس شما را سرکوب کند. این افراد معمولا دست به کارهای زیر می‌زنند.

  • شوخی های زشت در جوار دیگران
  • بزرگنمایی عیوب شما در بین افراد
  • تشویق نکردن شما برای موفقیت هایتان
  • از طرز لباس پوشیدن شما انتقاد می‌کند

3. به اینکه افراد مرود علاقه تان را ملاقات کنید علاقه ای ندارند

یکی از خصوصیات افراد کنترل گر، عدم علاقه به ملاقات شما با افراد مورد علاقه تان است. این افراد سعی دارند تا از ارتباط شما با دیگران جلوگیری کنند و ضعف شما را به همه نشان دهند. این رفتارها در روابط عاطفی شاید ابتدا جذاب به نظر برسد اما به مرور سخت می‌شود.

4. افراد کنترل گر به حریم خصوصی افراد احترام نمی‌گذارند

این افراد به حریم خصوصی دیگران احترام نمی‌گذارند و حتی ممکن است از وسایل و ویژگی های خصوصی شما به دیگران عکس منتشر کنند. احترام به حریم شخصی برای افراد کنترل گر معنایی ندارد و با رفتارهایش همیشه سعی دارد شما را ناراحت و آزرده کند.

5. از ترسیدن شما خشنود می‌شوند

افراد کنترل گر همیشه علاقه دارند تا دیگران را بترسانند و تهدید کنند. تهدید و ترساندن را اکثرا در غالب شوخی بیان می‌کنند. اگر شریک احساسی شما فرد کنترل گر باشد با تهدید به طلاق و جدایی شما را ناراحت می‌کند. همیشه علاقه دارند شما را نگران این موضوع کنند که یک روزی رفتنی هستند، پس نگران باش! این افراد ترس از رفتن را در دل شریک احساسی خود می‌کارند و به گونه ای رفتار می‌کنند که شما از بیان بسیاری صحبت ها به او می‌هراسید.

6. افراد کنترل گر خلق پایدار ندارند

احتمالا با اصطلاح مودی آشنا هستید. افراد کنترل گر خلق پایدار ندارند و همیشه نوسانات احساسی در رفتار این افراد مشاهده می‌شود. اینگونه رفتار می‌کنند که گاهی با شما به بهترین شکل رفتار می‌کنند اما روز بعد به قدری از دست شما عصبانی می‌شوند که دلیل رفتار را هرگز پیدا نخواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت مرزی کلیک کنید.

7. با شنیدن “نه” عصبی می‌شوند

افراد کنترل گر انتظار شنیدن کلمه “نه” را ندارند. همیشه سعی دارند یا شما را راضی کنند و یا تحت فشار قرار دهند. معمولا با شنیدن نه و دلیل شما مشکل دارند و همه چیز را به دروغگویی شما ربط می‌دهند.

8. افراد کنترل‌گر بدون دلیل حسادت می‌کنند

یکی از ویژگی های بارز افراد کنترل گر حسادت است. از موفقیت دیگران ناراحت می‌شوند و همیشه به دنبال توجه تمام و کمال از شما هستند. معمولا زمانی که شما با دیگران صمیمی باشید یا حرف بزنید ناراحت می‌شوند. ویژگی این افراد به شرح زیر است.

  • همیشه در حال بازجویی شما هستند.
  • در روابط شما دخالت و اذیت می‌کنند.
  • هربار که با دوستان به بیرون می‌روید عصبانی و خشمگین می‌شوند.

9. سعی در تغییر شما دارند

افراد کنترل گر در تلاش هستند که دیگران را تغییر دهند. با تحت فشار قرار دادن شما و ایراد از ظاهر، شیوه پوشش و … سعی در تغییرات در شما دارند. این افراد معمولا زمانی که در خانه نیستید لباس های شما که علاقه ندارند را دور می‌اندازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت وسواسی کلیک کنید.

10. افراد کنترل گر دروغگو و بی مسئولیت هستند

بی مسئولیتی و دروغگویی یکی از ویژگی های بارز افراد کنترل گر است. فرد کنترل گر حقیقت را از شما پنهان می‌کند و هرگز مسئولیت کارهای خود را بر عهده نمی‌گیرد. از شما انتظار صداقت و مسئولیت پذیری دارد اما خود هرگز به این خواسته ها عمل نمی‌کند. اگر از دروغ های او آگاه شوید قبول نمی‌کند و اصرار بر این دارد که شما متوجه نیستید. حتی به قدری دروغگو ماهری هستند که تفاوت دروغ و راست این افراد قابل تشخیص نمی‌شود. حتی شما را به این نتیجه می‌رسانند که دورغ آنها را باور می‌کنید.

چطور کنترل گر نباشیم؟

برخورد با افراد کنترل گر

افراد کنترل گر معمولا از رفتار خود باخبرند. گاهی کنترل گری به قدری به شخص این فرد فشار وارد می‌کند که خسته و کلافه می‌شود. اما کنترل گری علل مختلفی مانند ریشه در کودکی دارد که باید بررسی شود. در ادامه راهکارهایی برای کنترل گر نبودن ارائه کرده ایم که عبارت است از.

1. گذشته خود را مرور کنید

افراد کنترل گر باید سعی کنند تا به عقب باز گردند و تجربه های دوران کودکی خود را بیان کنند. تجربه های دوران کودکی، سرکوب ها، استعدادها و … را داخل برگه ای یادداشت کنید و دور بی‌اندازید. حتی توانایی ها و استعدادهای خود را جایگزین سرکوب های گذشته کنید.

2. استعداد خود را پرورش دهید

برای اینکه در دسته افراد کنترل گر قرار نگیرید، استعدادهای خود را پرورش دهید. اگر به نقاشی، موسیقی و … علاقه دارید آنها را تقویت کنید. به این موضوع فکر نکنید که دیر شده است یا زمانش گذشته است. برای رهایی از این ویژگی ها باید تلاش کنید.

3. خشم خود را شناسایی کنید

افراد کنترل گر با سرعت خشمگین می‌شوند. برای رفع این ویژگی ها باید خشم خود را کنترل کنید و مرور کنید که چه رفتارهایی باعث عصبانیت شما می‌شود. با دوری از موقعیت ها و رفتارهایی که باعث بروز عصبانیتتان می‌شود به کنترل رفتار خود کمک کنید.

4. از روانشناس کمک بگیرید

افراد کنترل گر با کمک از روانشناس زودتر به نتیجه بهبود می‌رسند. برای بهبود ویژگی های شخصیتی از روانشناس کمک بگیرید تا راهکارهایی برای بهبود شرایط به شما ارائه دهد. روانشناسان با ریشه یابی علل رفتار شما درمان مناسب تری را به شما ارائه خواهند داد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نحوه رفتار با افراد کنترل گر

رابطه عاشقانه، دوستی و … با افراد کنترل گر را شاید ابتدا علاقه و دوست داشتن در نظر بگیرید. اما به مرور زمان باعث کلافگی می‌شود. در ادامه راهکارهایی برای برخورد با افراد‌کنترل گر شرح داده ایم.

  1. اجازه ورود به حریم شخصی خود را ندهید.
  2. از حد و مرزهای خود دفاع کنید.
  3. سعی کنید با این افراد مشاجره نکنید.
  4. در برخورد با افراد کنترل‌گر آرامش خود را حفظ کنید.
  5. از دیگران کمک بگیرید.
  6. رابطه را تمام کنید.
  7. از روانشناس و مشاوره کمک بگیرید.

کلام آخر

رابطه و زندگی با افراد کنترل گر ابتدا شما را عاشق پیشه خود می‌کند. اما با گذشت زمان مانند چاقویی در قلب شما عمل می‌کند. برای ساخت رابطه سالم و نحوه برخورد با ویژگی های افراد‌کنترل گر باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد کنترل گر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره