رازداری | خصوصیات افراد راز دار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رازداری یکی از خصوصیات خوب افراد قابل اعتماد است. هر انسانی قابلیت رازداری ندارد. رازدار بودن جنبه های خوب و بد دارد. گاهی خوب نیست که شما منبعی برای جذب غم و ناراحتی اطرافیان باشید. که طبیعتا بر روحیات و خصوصیات خلقی شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد. اما مشکل وقتی پیش می آید که شما آنچه را که نباید فاش کرده باشید. پس پیش از هر چیز باید یادبگیریم که معنی رازداری چیست و چطور بر گفته های خودمان نظارت داشته باشیم. در ادامه علل رازداری، چگونگی رازاری و خصوصیات افراد رازدار را شرح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

رازداری چیست ؟

اصول رازداری ، ذهن نو

رازداری یعنی حفظ اسرار، یعنی چیزی که بقیه مردم نباید از آن اطلاع داشته باشند. هر مکالمه ای که با قصد و نیت از دیگران پنهان شود راز است. پنهان نمودن اسرار دیگران و پنهان کردن مسائل خصوصی رازداری است. رازداری در میان انسان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راز دار بودن یک فرد راهی برای اعتماد کردن دیگران به او است. حتی گاهی انسان‌ها به طور ناخواسته هنگام مکالمه راز اطرافیان را فاش می‌کنند. که در میان گذاشتن راز و اسرار با دیگران گاهی موجب دردسر می‌شود.

پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله چرا نباید همه اسرار را به دوست گفت را بخوانید.

علل رازداری

چند دلیل برای راز داری وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

درخواست دیگران: گاهی دوست، آشنا، خانواده، همسر و فرزند در رابطه با موضوعی با ما صحبت می‌کنند و درخواست دارند که کسی از این مکاله بویی نبرد.

جلوگیری از پیامدهای خوشایند: گاهی افراد برای شگفت زده کردن عزیزان خود پنهان کاری می‌کنند. خوشحال کردن افراد یکی از علل رازداری است.

جلوگیری از پیامدهای ناخوشایند: گاهی افراد برای شوکه و ناراحت نکردن افراد رازداری می‌کنند. یکی از علل رازداری غمگین نکردن افراد است.

قوانین شرکتی: شرکت ها حقوق و دستمزد کارکنان را با راز همراه می‌کنند. در واقع حقوق و دستمزد کارکنان شرکت ها محرمانه است.

پنهان کاری: گاهی اوقات افراد برای پنهان کاری، جلوگیری از موقعیت هایی که شاید خطرناک باشد رازدازی می‌کنند.

برای آشنایی با شرایط و پیامدهای پنهان کاری همسر کلیک کنید.

چگونه رازدار باشیم؟

گاهی رازداری واجب است. اما اینکه چگونه رازدار باشیم مهم است. خیلی از افراد توانایی نگه داشتن اسرار دیگران را ندارند. و با دیدن اولین فرد، راز پنهان دیگری را افشا می‌کنند. گاهی هم به طور ناخواسته نیز هنگام مکالمه راز دیگران را فاش می‌کنند. خیلی از افراد هم توانایی نگهداری راز دیگران را دارند.

فاش کردن راز دیگران باعث می‌شود همه نسبت به شما بی اعتماد شوند. و جلب اعتماد دیگران برایتان چندان آسان نخواهد بود. اما افرادی که توانایی رازدای ندارند، خود عذاب وجدان می‌گیرند و به دنبال چگونه رازدار بودن هستند.

اگر به دنبال رازدار شدن هستید باید بدانید که یکی از ویژگی های افراد رازدار، داشتن توان احساسی قوی است. رازداری همراه خود جنبه های خوب و بد دارد. بسیاری از افراد رازدار پس از مدتی توانایی پذیرش راز دیگران را ندارند. زیرا جنبه های منفی و خبرهای بدی که با رازداری از دیگران درون خود جای داده‌اید، باعث تغییرات خلق و خویی شما شده است.

افراد رازدار اصولا از دروغ زیاد استفاده می‌کنند. برای مثال اگر شما راز کسی را در سینه خود حفظ کرده باشید، در جمعی حضور داشته باشید و  از شما در رابطه با اسرار آن فرد سوال بپرسند، شما مجبور هستید برای حفظ راز و اسرار متوسل به دروغ شوید.

گاهی با دروغ گفتن شما بر ارزش هایتان پایبند نمی‌مانید. اما لازم است که بررسی کنید چه رازهایی نیاز به مخفی ماندن و چه رازهایی نباید باعث پایمال شدن ویژگی ها و ارزش هایتان شود.

خصوصیات افراد رازدار

رازداری یکی از ویژگی های شخصیتی مثبت است. در ادامه به خصوصیات و ویژگی های افراد رازدار اشاره کرده ایم.

برون گرا بودن: کسانی که برون گرا هستند، می‌توانند با دیگران راحت تر مکالمه کنند و شنونده های بسیار خوبی می‌شوند.

قابل اعتماد بودن: افراد قابل اعتماد ویژگی های رازار بودن دارند.

همدل بودن: یکی از ویژگی های رازدار بودن، همدلی کردن است. هم دلی کردن یعنی به اسرار دیگران با دقت گوش کنیم و آنها را درک کنیم.

عاقل بودن: افراد رازدار، بسیار عاقل هستند. می‌دانند که چه حرفی راز است و چه حرفی راز نیست.

چه رازهایی را با دیگران می‌توان در میان گذاشت؟

پیامدهای افشای راز ، ذهن نو

زمانی که می‌خواهید با کسی رازی در میان بگذارید، اطمینان حاصل فرمایید که برای آن فرد مشکلی ایجاد نمی‌شود. یا رازداری فرد برای شما ثابت شده باشد. در ادامه رازهایی که می‌توان با دیگران در میان گذاشت را اشاره کرده‌ایم. اما باید در گفتن این رازها نیز احتیاط کرده و به کسانی که احتمال سوء استفاده می دهید هرگز اعتماد نکنید.

  • خیانت
  • اعتیاد
  • اختلالات و بیماری های روانی
  • قربانی تعارض
  • درگیری
  • آزار جسمی و جنسی
  • فریب ها و شکست های زندگی
  • ورشکست شدن
  • اعتقادات مذهبی
  • جرایم نظامی عمدی و غیر عمدی

کلام آخر

رازدار بودن یکی از ویژگی های خوب شخصیتی است. بسیاری از افراد به دنبال جلب اعتماد از دیگران و دانستن راز آنها برای سوء استفاده هستند. بسیاری نیز خصوصیات راز دار بودن دارند و به دنبال سوءاستفاده نیستند. بهترین راه برای صحبت در رابطه با رازتان مکالمه با یک روانشناس است. ویژگی اصلی روانشناسان رازداری است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره