رفتار با همسایه | آداب همسایه داری چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با همسایه برای داشتن یک زندگی آرام و بهره بردن از حمایت های دوستانه لازم است. شاید همه از نعمت همسایه خوب برخوردار نباشند. یا درصد کمی زندگی با همسایگان خود را تجربه کرده اند. آگاه باشید که رفتار ما باعث شکل گیری رفتار طرف مقابل خواهد شد. برخی افراد از نحوه درست رفتار با همسایه آگاه نیستند و به شیوه های غلط با همسایگان خود رفتار‌می‌کنند. همین امر سبب بازخورد منفی از همسایه ها خواهد شد. اصولا افراد از فردی که در زندگی، نحوه تربیت کودک، شغل و … دخالت کند، بیزارند.

برخی از افراد به طور ناخواسته یا از سر دلسوزی اینگونه رفتارها را نشان می‌دهند که باعث ناراحتی همسایگان خواهد شد. بنابراین باید از شیوه های درست رفتار‌با همسایه آگاه باشید. برای اطلاع از نحوه صحیح رفتار‌ با همسایه، روانشناسان و مشاوران شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

رفتار با همسایه

رفتار مناسب با همسایه ، ذهن نو

رفتار با همسایه باید به گونه ای باشد که آرامش و امنیت محل زندگی را فراهم کند. همسایگان باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به شیوه درستی با یکدیگر رفتار کنند. همسایگان زمانی که بدون آزار باشند و با یکدیگر به درستی رفتار کنند، سبب آرامش یکدیگر و امنیت در محیط خانه می‌شوند. اگر در کار یکدیگر دخالت داشته باشید یا به حقوق هم احترام نگذارید، زندگی در آن محیط برای خانواده پر تنش خواهد شد. هم چنین همسایگان توانایی انتقال رفتار و گفتارهای خود را به فرزندان شما خواهند داشت.

پس در انتخاب همسایه خوب دقت کنید و از همسایه های آزار دهنده دوری کنید. همسایه ها تاثیر بسزایی در گفتارها، فرهنگ، زبان و کلام بر یکدیگر خواهند گذاشت. اگر از همسایه خوبی برخوردار باشید خیلی اوقات می‌توانید به کمک او حساب کنید و پشتوانه یکدیگر شوید. رفتار با همسایه اگر به خوبی صورت بگیرد باعث اتفاقات خوب و همدلی یکدیگر خواهد شد. عموما زمانی که همسایه خوبی داشته باشید، از حمایت خوبی نیز برخوردار خواهید بود.

فروشگاه آرامیس

چگونگی رفتار با همسایه

برای آنکه ارتباطات تان با با همسایه به خوبی شکل بگیرد، نیاز به آگاهی از رفتار مناسب و اصولی با همسایه دارید. در ادامه به چگونگی رفتار‌با همسایه اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1. با محبت رفتار کنید

در وهله اول سعی کنید که در رفتار با همسایه خود با محبت و مهربان رفتار کنید. برای ساخت رابطه دوستانه و محکم با همسایه نیاز به صمیمیت، محبت، صبوری، ایثار و … است. پس اگر تلاش دارید تا با همسایه خود خوب باشید، با محبت بودن را فراموش نکنید.

2. در رفتار با همسایه صبور باشید

دومین مرحله در رفتار با همسایه، لزوم صبوری است. احتمالا با خطاهای غیر عمدی برخی از همسایگان مواجه شده‌اید. و همسایه مقابل به جای صبوری، اقدام به انتقام و تلافی کرده است. شما می توانید در چنین شرایطی ابتدا از او دلیل رفتارش را بپرسید و راجع به مشکلات پیش آمده صحبت کنید. صبور بودن و قضاوت نکردن همسایه باعث استحکام روابطتان خواهد شد.

3. نیکی کنید

در رفتار با همسایه به دنبال سبقت در نیکی باشید. زمانی که به همسایه خود نیکی می‌کنید، به او توجه کرده و احترام گذاشته اید. زمانی که به همسایه خود نیکی می‌کنید، برای جبران کار نیک شما او نیز با کارهایی که از دست خود بر می‌آید به شما نیکی خواهد کرد.

4. در رفتار با همسایه به حقوق یکدیگر احترام بگذارید

هر فردی از حقوقی برخوردار است که تجاوز به آن باعث تنش بین افراد خواهد شد. در رفتار با همسایه باید حتما به حقوق یکدیگر احترام بگذارید. زمانی که به حق و حقوق همسایه دخالت می‌کنید و ارزشمندی های او را زیر سوال می‌برید، در واقع حق همسایه خود را ضایع کرده اید.

5. کمک کنید

اگر همسایه تان از شما کمکی درخواست کرد یا احساس کردید که به کمک شما نیاز دارد، و کاری از دستتان بر می‌آمد از او دریغ نکنید. در رفتار با همسایه، کمک کردن را در اولویت قرار دهید. مطمئن باشید اگر شما هم زمانی به کمک همسایه خود نیاز داشته باشید دریغ نخواهد کرد.

6. دخالت نکنید | رفتار با همسایه

یکی از اصولی ترین رفتارها با همسایه، دخالت نکردن است. اگر همسایه شما در خانه با اعضای خانواده در حال دعوا و تنش است، تا زمانی که از شما کمک نخواسته اند خود را دخیل نکنید. زمانی که دخالت کنید در واقع به حریم خصوصی همسایه وارد شده اید. که احتمالا خود شما این رفتار‌ را از همسایه تان نمی‌پذیرید. پس در زندگی خصوصی، تربیت فرزند، نحوه برخورد و … همسایه دخالت نداشته باشید.

7. رفتار خوب داشته باشید

زمانی که با روی باز و گشاده رو با همسایه برخورد نکنید، به تدریج با یکدیگر خوی دشمنی خواهید گرفت. رفتار خوب با همسایه باعث احترام به خودتان می‌شود. زمانی که شما با همسایه‌رفتار مناسب داشته باشید، از او رفتار خوب دریافت خواهید کرد. و اگر رفتار خوب نداشته باشید، نباید انتظار رفتار محترمانه داشته باشید. پس برای احترام به خود هم که شده در رفتار با همسایه دقت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آداب معاشرت کلیک کنید.

رفتارهای نامناسب در همسایه مداری

رفتار های اشتباه با همسایه ، ذهن نو

بسیار افراد از همسایگان خود گله دارند. یا شاید شما همسایه ای باشید که دیگران را از دست خود کلافه کرده اید. اما این گله مندی ها در هر فرد و همسایه به شیوه گوناگونی وجود دارد. بنابراین برای اینکه در رفتار با همسایه دقت داشته باشید. در ادامه به رفتارهای نامناسب در همسایه مداری اشاره کرده ایم.

  • دخالت در زندگی همسایه
  • همسایه آزاری
  • انجام رفتارهای غیر متعارف
  • جاسوسی در فعالیت های همسایه
  • تولید آلودگی صوتی های مداوم
  • رقابت
  • چشم و هم چشمی
  • مزاحمت های لفظی یا مستقیم
  • آزار و اذیت فرزندان همسایه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

کلام آخر

آرامش در محیط زندگی زمانی اتفاق خواهد افتاد که رفتار با همسایه به درستی صورت بگیرد. شما تا زمانی که با همسایه خود به خوبی رفتار نکنید نباید انتظار رفتار مناسب داشته باشید. و همینطور اگه با همسایه خود به خوبی رفتار می‌کنید، او نیز با شما به درستی رفتار خواهد کرد.

قبل از ایراد و گله از همسایه بهتر است نحوه رفتار‌خود با همسایه را بررسی کنید. برای بررسی رفتارهای خود لازم به روانشناس و مشاورانی دارید که در این حوزه تخصص دارند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با همسایه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره