دوستان ناباب | جوانان را از دوست ناباب دور کنیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوستان ناباب جوانان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های هر پدر و مادری هستند. همه ما سعی می‌کنیم تا فرزندانمان را بر اساس اصولی که به آن اعتقاد داریم تربیت کنیم. اما متأسفانه ما تنها کسانی نیستیم که بر هویت و رفتارهای فرزندمان تأثیر می‌گذاریم. بعد از پدر و مادر گروه دوستان مهم‌ترین جایی است که به رفتار فرزند شما شکل می‌دهد. حتی شاید در برخی از مراحل و جنبه‌های زندگی فرزند شما از دوستانش تأثیر بیشتری بگیرد.

به همین خاطر اینکه او با چه کسانی معاشرت می‌کند برای پدر و مادرها بسیار مهم خواهد بود. اما چطور می‌توانیم فرزندمان را از دوستان ناباب دور نگه داریم؟ در این مطلب سعی می‌کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاور متخصص در این شرایط می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دوستان ناباب

دوستان و همسالان در نحوه گفتار، رفتار وکردار بسیار تاثیر گذارند. رفتارهای انحرافی که از سمت دوستان در رفتارهای افراد مخصوصا نوجوانان دیده می‌شود به واسطه دوستان ناباب رخ داده است. افراد با توجه به دوستی های ناسالم، رفتارهای آسیب زا و آسیب زننده را آموزش می‌بینند و سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

دوستان ناباب سبب بروز رفتارهایی مانند: ضد اجتماعی، شورشی، خودخواهانه، سوءاستفاده گر و … می‌شود. در ادامه در رابطه با دوستان ناباب و چگونگی دوری از این افراد توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

دوستان ناباب و اهمیت دخالت والدین

نوجوانی و سال‌های اولیه جوانی زمانی است که گروه‌های دوستی برای فرزند شما اهمیت بالایی دارند. در این زمان آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا از نظر دوستانشان مورد تأیید باشند. به همین خاطر است که ارتباط فرزند شما با دوستان ناباب اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. این دوستان ممکن است رفتارهایی را به فرزند شما یاد بدهند یا او را به سمت باورها و مسیرهایی بکشانند که با عقاید خانواده شما نمی‌خواند.

همان‌طور که خودتان هم می‌دانید گاهی اوقات پیامد حضور در این گروه‌ها مشکلاتی است که بر تمامی زندگی فرد سایه خواهد انداخت. به همین خاطر بسیار مهم است که شما به‌عنوان پدر و مادر، فرزندتان را از این خطر دور کنید. برای رسیدن به این هدف می‌بایست با نیازها و ویژگی‌های دوره نوجوانی و جوانی آشنا باشید. و به‌علاوه راه‌های صحیح برقراری ارتباط با این گروه سنی را بشناسید. تنها در این صورت است که شما می‌توانید موافقت و همراهی فرزندتان را به دست بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

چگونه جوانان را از دوستان ناباب دور کنیم ؟

دور کردن دوستان بد

برای دوری از دوستان ناباب راهکارهایی وجود دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. حضور در محیط‌های سالم و مناسب

در هر مکانی شما با شخصیت‌هایی آشنا خواهید شد که مناسب آن محیط فکر و رفتار می‌کنند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان را از دوستان ناباب دور نگه دارید یک راهکار این است که او را وارد محیط‌های سالم کنید. حضور در کلاس‌های ورزشی، کانون‌های فکری و محیط‌های مشابه با آنها علاوه بر اینکه فکر فرزند شما را درگیر موضوعات مثبتی خواهد کرد. راه را برای آشنایی آنها با شخصیت‌های سالم‌تر باز می‌کند.

2. با فرزندتان صحبت کنید | دوستان ناباب

دومین راه دوری از دوستان ناباب، صحبت با فرندان است. به‌ جای اینکه مستقیماً دوستان فرزندتان را کنترل کنید، مهارت انتخاب دوست را به او آموزش دهید. شما نمی‌توانید همیشه همراه فرزندتان باشید و او را کنترل کنید. پس بهتر است خودش این مهارت را داشته باشد که در میان افراد مختلف بهترین آنها را انتخاب کند.

برای رسیدن به این هدف شما می‌بایست زمان‌هایی را به صحبت‌کردن با فرزندتان اختصاص بدهید. راجع به خصوصیات اخلاقی مختلف و ارزش‌های خانواده‌تان با او صحبت کنید. و سعی کنید تا قدرت تشخیص خوب و بد را در او به وجود بیاورید.

3. الگوی مناسبی باشید

فرزند شما قبل از هر کس و هر چیز به پدر و مادرش نگاه خواهد کرد. آیا شما الگوی خوبی برای او هستید؟ اگر خودتان دوستانی دارید که رفتارها و عادت‌های نامناسبی دارند، نمی‌توانید از فرزندتان بخواهید این کار را نکند. پس بهتر است قبل از هر چیز نگاه دقیقی به رفتار خود داشته باشید. و از دوستان ناباب خود دوری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

4. آشنا شدن با دوستان فرزندتان | دوستان ناباب

یک راه برای کنترل دوستی‌های فرزندتان این است که دوستان او را بشناسید. به فرزندتان اجازه بدهید گاهی اوقات دوستانش را به خانه دعوت کند. یا می‌توانید با والدین آنها ارتباط برقرار کنید. این موضوع باعث می‌شود که شما در جریان ارتباطات فرزندتان باشید و بهتر بتوانید شرایط را کنترل کنید. در نهایت او را از دوستان ناباب دور کنید.

5. آموزش مهارت‌های زندگی

یکی از راه های دوری از دوستان ناباب، آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان است. آموزش مهارت‌های هفت‌گانه زندگی برای نوجوانان می‌تواند آن‌ها را برای بسیاری از چالش‌های پیش‌رو آماده کند. به کمک آموزش مهارت‌های زندگی فرد نوجوان در مسائلی نظیر تفکر نقادانه، تصمیم‌گیری، مدیریت روابط بین‌فردی، خودآگاهی، مدیریت هیجانات و استرس، تفکر خلاق آمادگی لازم را کسب می‌کند. و سعی می‌کند تصمیماتی در زندگی‌اش بگیرد که بیشترین منفعت و فایده را برایش به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

6. فرزندتان را سرزنش نکنید | دوستان ناباب

یکی از کارهای مضری که ممکن است برخی از والدین برای دور نگه‌داشتن دوستان ناباب از فرزندشان انجام دهند، سرزنش و مقایسه کردن فرزندشان است. سرزنش و مقایسه کردن فرزندتان با سایر افراد نمی‌تواند باعث کاهش مشکلات شود. بلکه شرایط را از آنچه که هست وخیم‌تر می‌کند. و باعث افزایش تنش بین اعضای خانواده و فاصله‌گرفتن نوجوان از والدین می‌شود. بنابراین به‌ جای سرزنش کردن فرزند او را بپذیرید، و از پیامدهای ارتباط با دوست ناباب برایش صحبت کنید.

7. در مقابل فرزندتان قرار نگیرید

یکی از راه های دور کردن فرزندا دوستان ناباب، تغییر لحن صحبت است. یادتان باشد که فرزند شما دیگر کودک نیست. پس نمی‌توانید با استفاده از زبان زور و اجبار با او صحبت کنید. اگر به فرزندتان بگویید که نباید با یک نفر در ارتباط باشد به‌احتمال زیاد با مقاومت او مواجه خواهید شد. پس بهتر است لحن صحبت‌کردن خود را تغییر بدهید. به فرزندتان نشان بدهید که او و احساساتش را درک می‌کنید. درعین‌حال دلایلتان برای مخالفت را نیز بیان کنید.

8. در برابر دوستان ناباب صبور باشید

هیچ تغییری یک شبه اتفاق نمی‌افتد. پس انتظار نداشته باشید که فرزند شما هم بلافاصله رابطه خود را با دوستان ناباب تمام کند. برای رسیدن به این نقطه باید کمی صبورتر باشید. به او اجازه بدهید که آرام‌آرام از گروه دوستانش فاصله بگیرد؛ و روابط جدیدی را برای خود آغاز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه برخورد با مشکلات و انحرافات نوجوانی کلیک کنید.

9. از دیگران کمک بگیرید

در برخی موارد، والدین هرچقدر که با فرزندشان صحبت می‌کنند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. دراین‌ شرایط بهتر است با بهره‌گیری از یک شخص ثالث این مشکل را حل کنید. در اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان به دنبال فردی باشید که فرزندتان از او حرف‌شنوی دارد، و برایش مانند یک الگو است. از او بخواهید تا پیامدهای منفی تداوم دوستی با افراد ناباب را فرزندتان شرح دهد. و او را از آسیب‌های احتمالی ارتباط با دوستان ناباب آشنا سازد.

دوستان ناباب و اهمیت مشاوره

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه فرزندتان را از دوستی‌های خطرناک دور نگه دارید، این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین نیازهای روحی هر دوره سنی را به‌خوبی می‌شناسند. و به همین خاطر به‌راحتی می‌توانند با فرزند شما ارتباط بگیرند. این کاری است که شاید از نظر خودتان گاهی اوقات غیرممکن به نظر برسد. علاوه بر برقراری ارتباط مناسب، مشاور مهارت‌های مناسب را به فرزند شما آموزش خواهد داد.

در نتیجه آنها خودشان توانایی تشخیص خوب و بد را پیدا خواهند کرد. و این شرایط به‌ مراتب بهتر از وضعیتی خواهد بود که قرار باشد شما تمامی رفتارها و دوستان فرزندتان را چک کنید. پس اگر در زمینه دوستی‌های اجتماعی فرزندتان دچار مشکل شده‌اید کمک‌گرفتن از یک متخصص را در اولویت برنامه‌هایتان قرار بدهید.

کلام آخر

دوستان ناباب به مرور زمان زندگی سالم را به زندگی ناسالم تبدیل می‌کنند و آسیب های جبران ناپذیری را بر جای خواهند گذاشت. دوستان ناباب علاوه بر اینکه بر شخصیت و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد، بر روابط خانوادگی و عاشقانه فرد نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

خانواده هایی که متوجه دوستان ناباب در اطراف فرزندان خود شده اند باید فورا از متخصصین روانشناس و مشاوران کمک بگیرند. چرا که بیشتر والدین در چنین مواردی هیجانی برخورد کرده و اوضاع را بدتر می کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوستان ناباب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور به فرزندم بگویم که دوستانش از نظر من مورد تأیید نیستند؟

برای این کار بهتر است در یک شرایط مناسب با فرزندتان صحبت کنید. به او نشان بدهید که احساسات و خواسته‌هایش را می‌فهمید. سپس دلایل خود را برای مخالفت به او توضیح دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره