نوجوان سرکش | برخورد با فرزند خطاکار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوجوان سرکش چه رفتاری دارد؟ نحوه برخورد با نوجوان سرکش به چه صورت است؟ اکثر والدین در دوره نوجوانی فرزندان خود به صورت خفیف یا شدید با سرکشی نوجوان روبرو خواهند شد. اما اینکه چگونه با سرکشی‌نوجوان باید برخورد کرد تا تشدید نشود بسیار مهم است. نوجوانان سرکش رفتار مشابهی دارند که در آن از کلمه “من” زیاد استفاده می‌کند. خود را عالم و آگاه می‌داند و با خانواده و اطرافیان اختلاف نظر دارد. تنها یاور و همراه خود را همسالان و دوستان خود می‌دانند، به این دلیل که نظر موافقی با آنها دارند. در ادامه نشانه ها و نحوه برخورد با نوجوان‌سرکش را توضیح داده ایم. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

نوجوان سرکش

نوجوانانی که سرکش هستند، ادعای استقلال و تفکرات عالی دارند. از نظر آنها همه چیز طبق نظر او درست است. با خانواده و والدین اختلاف نظر دارند و بیشتر به حرف همسالان و دوستان خود گوش می‌دهند. اگر نحوه برخورد با این نوجوانان به درستی انجام شود، در آینده شخصیت کاملی خواهند داشت. اما اگر نامناسب رفتار شود خطر سوء مصرف مواد و الکل در آنها افزایش می‌یابد.

برای رفتار درست والدین با مطالعه و آموزش های مناسب، و آگاهی از دوره نوجوانی، رفتار و افکار نوجوان خود را پیش بینی خواهید کرد. صحبت با والدینی که نوجوان دارند بسیار به آگاهی شما کمک خواهد کرد. دوره های رشد فرزند خود را با روانشناس و مشاوره در میان بگذارید تا تربیت درستی را در پیش بگیرید. برای دریافت اطلاعات در مورد رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

علائم نوجوان سرکش

نشانه ها و علائم نوجوان‌سرکش به شرح زیر است.

  • نوجوان سرکش همیشه پاسخ بی ادبانه و کوتاه می‌دهد.
  • تغییر نگرش و تعامل کمتر با اعضای خانواده
  • هیچ تردیدی برای انجام کارهای پر خطر ندارند
  • به والدین خود پرخاشگری می‌کنند
  • سوء مصرف الکل و مواد

بیشتر بخوانید: مشکلات و انحرافات نوجوانی

علت رفتار نوجوان سرکش

دلایل متعددی در بروز سرکشی نوجوانان وجود دارد. در ادامه به برخی از این علل اشاره کرده ایم.

1. استقلال

نوجوانان بین دوره بزرگسالی و کودکی قرار دارند. نه سنی دارند که مسئولیت های سنگین توقع داشته باشیم و نه سنی دارند که انتظار رفتارهای کودکانه داشته باشیم. زمانی که نوجوانان در این مرحله قرار می‌گیرند، به انگیزه ای دست می‌یابند که منجر به افزایش مخالفت با والدین می‌شود. به مثالی دوست دارند که مستقل رفتار کنند.

برای رسیدن به موفقیت در نوجوانی کلیک کنید.

2. اختلاف با والدین

نوجوانان در این دوره سنی با خانواده ها به شدت اختلاف نظر دارند. قوانینی که در دوره کودکی رعایت می‌کرد، اکنون برای او مسخره و کودکانه است. احساس می‌کنند که قوانین والدین آنها را محدود می‌کند. علاوه بر موضوع قوانین اختلاف در سبک زندگی و دوره های متفاوت زندگی سبب پرورش نوجوان سرکش خواهد شد.

3. انتخاب های تکانشی

طبق نظر محققان، نوجوانان به سمت انتخاب های تکانشی گرایش دارند. تجربه فعالیت های هیجانی جدید و شگفت انگیز نوجوان را به انتخاب های تکانشی سوق می‌دهد. البته والدین در این دوره سنی باید از نوجوانان خود مراقبت کنند تا تصمیمات تکانشی، آنها را با چالش های پر خطر مواجهه نکند.

4. فشار دوستان

طرز فکر و رفتار نوجوانان از سمت همسالان خود بیشتر مورد تائید است. گاهی نوجوانان برای اینکه وارد گروه خاصی شوند، رفتار، ظاهر و افکار خود را تغییر می‌دهند تا مورد قبول آن گروه قرار بگیرند. رفتار نوجوانان در این سن طبق نظر همسالان و دوستان خود انجام می‌شود.

5. تغییرات بلوغ

تغییرات هورمونی و بلوغ باعث ایجاد رفتارهای ناخوشایند می‌شود. زمانی که والدین در این دوره زمانی با نوجوان خود به درستی برخورد نکنند و او را سرکوب کنند، باعث رشد نوجوان سرکش خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن بلوغ کلیک کنید.

تاثیرات مثبت نوجوان سرکش

بخش مهم رشد نوجوانان، سرکشی آنها است. به همین دلیل، سرکشی نوجوانان در روند رشد آنها بسیار تاثیر گذار است. تاثیرات مثبت نوجوان سرکش به شرح زیر است.

  • نوجوان سرکش می‌تواند نظر خود را به راحتی به والدین اعلام کند.
  • برخی از سرکشی ها که مربوط به استقلال فردی است برای نوجوان مفید است.
  • نوجوان سرکش با رفتار خود و صحبت والدین به اشتباه خود پی خواهد برد.
  • سرکشی به نوجوانان احساس بزرگ شدن می‌دهد.
  • اعتماد به نفس نوجوان را تقویت می‌کند.

نحوه برخورد با نوجوان سرکش

والدین برای نوع برخورد با نوجوان سرکش خود به دنبال راهکار هستند. در ادامه نحوه برخورد با نوجوان سرکش را ارائه داده ایم.

1. حفظ آرامش را تمرین کنید

آرام باشید و برای صحبت با نوجوان سرکش مودبانه و با آرامش شروع به صحبت کنید. آرامش خود را بیشتر از نگرانی به نوجوانتان نشان دهید. نوجوانان هنوز کودک هستند و اگر با دقت به صحبت های شما گوش ندادند عصبانی نشوید.

2. محدودیت ها را مناسب کنید

تنبیه و مجازات نوجوانان اگر مانند دوران کودکی باشد، جوابگو نخواهد بود. یک نوجوان باید اجازه عصبانیت و فریاد را داشته باشد. تنبیه های بدنی اصلا مورد مناسبی نخواهند بود. سیلی زدن، محرومیت از غذا و حبس کردن در اتاق را در تنبیهات خود به هیچ وجه استفاده نکنید.

3. با نوجوان خود دوست باشید

به عنوان یک دوست با نوجوان خود صحبت کنید. مطالعات در رابطه با افکار و رفتار نوجوان خود داشته باشید و خودتان را جای او بگذارید. با آگاهی راحت تر می‌توانید با نوجوان سرکش تعامل داشته باشید.

4. از روانشناس کمک بگیرید

والدین برای نحوه برخورد و رفتار با نوجوان باید به آگاهی برسند. تجزیه و تحلیل رفتار نوجوان و آگاهی از نوع رفتار و تفکر او بر عهده روانشناس است. روانشناسان بهترین راهنما برای تربیت و رشد نوجوانان هستند. برای دریافت اطلاعات در رابطه با روانشناس نوجوان کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد علائم و نحوه برخورد با نوجوان سرکش به آگاهی رسیده اید. این را بدانید که فرزند شما به دنبال ناراحت کردنتان نیست و بیشتر دنبال ارائه نظراتش است. زمانی را برای علایق و گوش دادن فرزند خود در نظر بگیرید و به برخی از افکار و نظرات او عمل کنید. با آرامش به گونه ای برخورد کنید که شما را دوست خود بداند تا به راحتی با شما ارتباط بگیرد. برای آگاهی از نحوه برخورد و آموزش با روانشناس مشورت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوان سرکش می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره