خودکشی همسر | پیامدهای خودکشی زنان و مردان متاهل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خودکشی همسر به چه دلایلی رخ می‌دهد؟ اغلب تحقیقات نشان داده افرادی که خودکشی می‌کنند، کسی را نداشته اند. اما سوال اینجاست که افراد متاهل که کسی را دارند چرا خودکشی می‌کنند؟ گاهی متاهلان با مشکلات، روابط پر دردسر و روابط جنسی اقدام به خودکشی می‌کنند.

خودکشی همسر علاوه بر اینکه اطرافیان را آزار خواهد داد، فرزندان و همسر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نشانه های خودکشی همسر عبارت است از: صحبت در مورد خودکشی، تغییر خلق و خو، وصیت نامه نوشتن و … . در ادامه با نشانه ها و علل خودکشی همسر بیشتر آشنا خواهید شد. برای دریافت خدمات مشاوره افسردگی کلیک کنید.

خودکشی همسر

چرا همسرم خودکشی کرد

خودکشی همسر با شیوع بالایی روبرو است. گاهی افراد به دلیل رهایی از مشکلات زناشویی یا ناتوانی در فراهم کردن رفاه خانواده اقدام به خودکشی می‌کنند. شاید افرادی را مشاهده کرده اید که خودکشی کرده اند اما هیچ وقت متوجه نشانه های او نشده اید. شاید همسرتان نشانه های زیر را برخوردار باشد اما به آن توجهی نکرده اید. نشانه های مهمی برای اقدام به

خودکشی وجود دارد که باید آن ها را جدی بگیرید. افکار خودکشی برای هر فردی که اتفاق بی‌افتد باید حتما به روانپزشک و روانشناس مراجعه کرد. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

نشانه های اقدام به خودکشی همسر

هر اقدام به خودکشی یک نشانه مهم و ضروری به شمار می‌رود. هر نشانه ای از خودکشی‌همسر که دیده باشید باید اقدامات ضروری داشته باشید. یکی از نشانه های اقدام به خودکشی، صحبت درباره خودکشی است. زمانی که همسرتان در مورد خودکشی و حالت های آن صحبت کرد، نگران باشید.

فروشگاه آرامیس

هر اقدامی به خودکشی، حتی برای جلب توجه و ترساندن شما، باید جدی گرفته شود. یکی دیگر از عوامل خودکشی‌همسر، تغییر خلق و خوی آن است. تغییر خلق وخو برای همه افراد اتفاق می‌افتد و طبیعی است. اما اگر همسرتان تغییر خلق و خویش طولانی و رفتار خیلی ناگهانی داشته باشد، لازم است که علت آن را جویا شوید.

برای آشنایی کامل با علائم خودکشی کلیک کنید.

پریشانی و اضطراب مانند یک خوره تمام وجود فرد را می‌خورد. اضطراب‌های طولانی و افراطی به روان فرد آسیب وارد می‌کند. و برای رهایی از این پریشانی ها اقدام به خودکشی می‌کند. رفتارهایی مانند وصیت نوشتن، یا گفتن وصیت به دیگران زنگ خطر است! رفتارهایی مانند بخشش افراطی، فروش بی دلیل اموال و تقسیم اموال از نشانه های مطمئن اقدام به خودکشی است. برای کسب اطلاعات بیشنر در زمینه افکار خودکشی کلیک کنید.

دلیل خودکشی همسر

خودکشی به دلایل متفاوتی ازجمله مشکلات خانوادگی و اختلالات روانی بستگی دارد. مهمترین دلایل خودکشی به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. مشکلات خانوادگی

مشکل در تمام زندگی ها وجود دارد اما همه افراد اقدام به خودکشی نمی‌کنند. برخی از افراد توانایی حل تعارضات مختلف زندگی را ندارند و سریعا احساس سرخوردگی می‌کنند و توانایی حل مشکلات زندگی را ندارند. توانایی حل مساله یک مهارت است و اگر این مهارت را بلد نیستید، برای آموزش مهارت های حل مساله اقدام کنید.

2.‌ خودکشی همسر | دعواهای زناشویی

دعواهای زناشویی تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تعارضات گاهی تمام نشدنی است و افکار فرد را همیشه برهم می‌ریزد. این افراد به دلیل دعواهایی که اتفاق می‌افتد، همیشه از خانه فراری هستند. گاهی آنقدر به آنها فشار وارد می‌شود که و برای رهایی از این منجلاب دست به خودکشی می‌زنند.

بیشتر بخوانید: دعوای زن و شوهر

3. مسائل مالی

یکی از مشکلات بسیار جدی و اصلی در اقدام به خودکشی، مسائل مالی است. این موضوع در مردان بیشتر مشاهده می‌شود. در اکثر خانواده ها خرج و مخارج بر عهده آقایان است و اگر مردان از پس برآوردن نیازهای زن و بچه خود بر نیایند، احتمال خودکشی آنها افزایش می‌یابد. زمانی که نتوانند رفاه خانواده را تامین کنند احساس گناه، عذاب وجدان، بی کفایتی و افسردگی در آنها بروز پیدا می‌کند.

4. خودکشی همسر | ناامیدی

یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل برای اقدام به خودکشی در افراد ناامیدی است. خودکشی همسر گاهی به دلیل ترس از آینده، نرسیدن به خواسته ها، نارضایتی از همسر، بر طرف نشدن نیازها و … ناامیدی را در افکار همسر زنده می‌کند. افرادی که از زندگی ناامید هستند هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: درمان ناامیدی

5. جلب توجه

خودکشی همسر گاهی نشان از جلب توجه است. خانم ها یا آقایانی که به همسر خود توجهی ندارند و اهمیتی نمی‌دهند، شاید با تهدید به خودکشی همسر یا اقدامات خودکشی همسر مواجهه شوند. متاسفانه گاهی در زندگی مشترک به قدری مشغله و دوری از هم زیاد است که افراد برای جلب توجه و محبت گرفتن دست به همچین کار خطرناکی می‌زند.

6. خشم به خود

خودکشی در واقع آسیب به خود است. گاهی افراد به خودشان آسیب می‌رسانند چون به خود خشم دارند. این خشم ها نشان از عملکرد ضعیف فردی، ناتوانی، نارضایتی همسر، بی برنامه بودن و عدم کنترل شرایط زندگی منجر به خشم نسبت به خود می‌شود. خشم به خود سبب بروز افسردگی، اضطراب و در نهایت خودکشی همسر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل خشم کلیک کنید.

7. از دست دادن و مرگ عزیزان

از دست دادن مادر، پدر، خواهر، برادر، فرزند و عزیزان که مهم هستند، یکی از دلایل عمده خودکشی همسر است. گاهی این از دست دادن شامل شغل، اعتبار و آبرو و غیره می‌شود. تا زمانی که افراد مراحل سوگ و التیام را طی نکنند این غم از دست دادن بر جا می‌ماند و سبب بروز خودکشی همسر می‌شود.

حتما درباره افسردگی خانوادگی بخوانید.

8. اختلالات روانی

یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی همسر، وجود اختلالات روانی است. اختلالت مزمن و اختلالات روانی زمانی که بروز پیدا کند، هر فردی را به افکار خودکشی وا می‌دارد. اختلالاتی مانند: افسردگی، اضطراب، وسواس، کمال گرایی و … موجب اقدام به خودکشی همسر می‌شود.

برای آشنایی با راه های درمان افسردگی همسر کلیک کنید.

راهکار برای جلوگیری از اقدام به خودکشی همسر

درمان آسیب ناشی از خودکشی همسر

در ادامه راهکارهایی که برای جلوگیری از اقدام به خودکشی‌همسر می‌توان استفاده کرد، اشاره کرده ایم. اما توجه داشته باشید که حتما باید سریعا به روانشناس و روانپزشک مراجعه کرد.

1. توجه و ابراز علاقه

محبت های بدون منت و ابراز علاقه های وسیع و بدون قید و شرط در ناخودآگاه فرد تاثیرگذار است. برای جلوگیری از خودکشی همسر باید توجه و ابراز علاقه را ادامه دهید. همسرتان را بابت خطاها، اشتباهات و نقص هایش سرزنش نکنید. او را همان جوره که هست بپذیرید و قبول داشته باشید تا حس دوست داشتن در او شکوفا شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ابراز عشق به خانواده کلیک کنید.

2. رفع مشکلات

همانطور که گفتیم، یکی از دلایل خودکشی همسر، مشکلات زناشویی و خانوادگی است. برای جلوگیری از این حادثه حتما به دنبال رفع مشکلات زندگی خود باشید. بی تفاوت نباشید و دلیل اقدام خودکشی همسرتان را جویا شوید. از او بخواهید تا با کمک هم مشکلات را رفع کنید تا دیگر اقدام به خودکشی نکند.

3. صحبت با همسر

بعد از اینکه همسرتان اقدام به خودکشی کرد، بهتر است که با او در رابطه با این اتفاق صحبت کنید. بگویید که چقدر این حرکت بر روی شما و احساسات‌تان تاثیرگذار است. برای آن که از خودکشی همسر برای بار دوم جلوگیری کنید، به او بگویید که با این کار زندگی شما و اطرافیانتان را نابود خواهد کرد و از اهمیتی که در زندگیتان دارد صحبت کنید.

4. کمک از روانشناس

کمک از روانشناس بهترین و بزرگترین کاری است که در حق خود و همسرتان خواهید کرد. موضوع نابودی، مرگ و زندگی است. پس با اولین نشانه سریعا به متخصص مراجعه کنید و به محض اینکه متوجه اقدام به خودکشی همسر شدید با اورژانس تماس بگیرید. برای مشاوره تلفنی کلیک کنید.

کلام آخر

خودکشی همسر امروزه با توجه به مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اختلالات روانی بسیار شیوع پیدا کرده است. گاهی همسران این افراد در جلسات مراجعه می‌گویند که چرا خودکشی کرده؟ مگه چی کم گذاشتم براش و … . اما از افکار و رفتار همسرشان که سرشار از نشانه بود اطلاعی نداشتند.

بهترین راه و روش برای جلوگیری از این اقدام، صحبت راجب نشانه های همسر با روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودکشی همسر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره