عوارض خیانت | پیامدها و آسیب های خیانت را ناچیز نشمارید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض خیانت چیست؟ آیا آسیب های خیانت از بین می‌رود؟ زندگی افراد پس از مواجهه با خیانت دستخوش چه تغییراتی می‌شود؟ خیانت یکی از شدیدترین و آسیب‌زا ترین رویدادهای زندگی است که با هدف قرار دادن اعتماد بین فردی، بنیان رابطه را تخریب می‌کند. اکثر افراد وقتی از خیانت همسر آگاه می‌شوند، واکنش‌هایی نظیر شوک، پرخاشگری، رفتارهای خود آسیب رسان و به طور کل هیجانی را از خود نشان می‌دهند و ممکن است تا مدت‌ها با احساسات متعارض درگیر باشند. با آگاهی از عوارض و آسیب‌های خیانت، می‌توانید آن‌ها را کاهش دهید و گامی موثر در جهت درمان این عوارض و آسیب‌ها بردارید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه درمان خیانت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض خیانت یا آسیب های خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عوارض خیانت ؛ آنچه در پی خیانت اتفاق می افتد

عوارض و آسیب های خیانت

خیانت یکی از رویدادهایی است که به طور بالقوه توانایی پدید آوردن آسیب‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. خیانت چه زمانی که برملا نشده و چه زمانی که آشکار می‌شود، می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود بیاورد و به کاهش سلامت روان زوجین و فرزندان آن‌ها منجر شود. برخی از مهم‌ترین پیامدهای خیانت به همسر به شرح زیر است.

1- خیانت بنیان رابطه را هدف می گیرد

بسیاری از افراد و به خصوص مردانی که دست به خیانت جنسی می‌زنند، با تعابیری نظیر شیطنت کردن از آن یاد می‌کنند و در مورد اثرات رفتار خود بر همسرشان آگاهی چندانی ندارند. این در حالی است که خیانت به هر شکلی که باشد با تخریب کردن اعتماد همسر، اساس و بنیان رابطه را هدف قرار می‌دهد و پل‌هایی را خراب می‌کند که بازگشتن و از نو ساختن آن‌ها بسیار دشوار است. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه خیانت به همسر کلیک کنید. 

2- عوارض خیانت | منجر به آشفتگی های هیجانی در خود فرد می شود

عوارض و پیامدهای منفی خیانت تنها به فرد آسیب دیده معطوف نمی‌شود بلکه خود کسی که دست به خیانت می‌زند نیز اغلب از شر مشکلات در امان نمی‌ماند. در اکثر موارد افراد با گذشت زمان با هیجانات متعارضی از جمله احساس گناه شدید، احساس وابستگی به شخص سوم و تجربه هم زمان خشم، عشق و نفرت به همسر خود رو به رو می‌شوند. وجود همه این هیجانات در کنار هم باعث می‌شود که فرد دچار سردرگمی شده و با مشکلاتی در زمینه سلامت روان مواجه گردد.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی بیشتر با پیامدهای سکوت در برابر خیانت کلیک کنید.

3- فرد مقابل را در معرض بحران روانی قرار می دهد

خیانت یکی از رویدادهای بسیار تنش زایی است که در بسیاری از موارد فرد مقابل را درگیر بحران‌های روانی می‌کند. برای مثال بسیاری از افراد پس از آشکار شدن خیانت همسر ممکن است مدت‌ها دچار شوک روانی شوند و با وجود همه شواهد سعی در انکار آن داشته باشند. برخی دیگر دست خوش هیجانات بسیار شدید شده و ممکن است تحت تاثیر آن‌ها به خود یا دیگری آسیب برسانند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید از یک متخصص روانشناس برای کنترل آسیب‌ها کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره خیانت همسر کلیک کنید.

4- عوارض خیانت | زمینه ساز آسیب های روانشناختی در فرزندان می شود

خیانت کردن یکی از والدین به دیگری علاوه بر همسر می‌تواند بر اعتماد و دلبستگی فرزندان نیز تاثیر بگذارد و باعث بروز اضطراب و نگرانی بسیار در آن‌ها شود. هرچقدر کودکان در سنین کم‌تری با این موضوع درگیر شوند، آسیب بیشتری می‌بینند چرا که در هضم رویدادهای ناخوشایند ناتوان‌تر هستند. آن‌ها خود را در مرکز جهان می‌بینند و ممکن است احساس کنند مشکلات پدر و مادر نیز از وجود آن‌ها نشات می‌گیرد. این شرایط در بسیاری از موارد زمینه ساز بروز آسیب‌های روانشناختی در فرزندان می‌شود و به اختلالات اضطرابی، افسردگی یا نگرانی‌هایی در زمینه طرد شدن می‌انجامد.

برای آشنایی با تاثیر خیانت بر فرزندان کلیک کنید.

5- احتمال بروز بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد

داشتن شریک‌های جنسی مختلف و برقراری روابط بی قید و بند شما را در برابر بیماری‌های مقاربتی آسیب پذیر می‌کند. چرا که هرچقدر تعداد روابط جنسی با افراد مختلف بیشتر باشد، احتمال رو به رو شدن با کسانی که ناقل بیماری هستند نیز بالاتر می‌رود. در نتیجه احتمال مبتلا شدن نیز بیشتر خواهد شد.

6- جایگاه اجتماعی فرد را متزلزل می کند

پیامدهای آشکار شدن خیانت تنها به درون خانواده محدود نمی‌شود، بلکه ممکن است قضاوت سایر اطرافیان را نیز به همراه بیاورد. این امر می‌تواند شما را تنها کرده و باعث شود منزلت و جایگاه اجتماعی خود را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید : روابط فرازناشویی  

7- عوارض خیانت | بروز خشونت خانگی را افزایش می دهد

در بسیاری از موارد خشونت‌های خانگی شدید مربوط به ناتوانی در کنترل خشم در همسر خیانت دیده است. این امر به خصوص در مردان بیشتر دیده می‌شود. چرا که برقراری روابط فرازناشویی از جانب زنان همواره انگ اجتماعی بالاتری به همراه دارد و کمتر پذیرفته می‌شود. 

شاید بدترین و عمیق ترین آسیب خیانت به کودکان خانواده وارد شود. صفحه سفید ذهن کودکان درباره بی وفایی و نبود تعهد والدینش جع جیزی را حک خواهد کرد؟

عوارض روحی خیانت را دست کم نگیرید

آسیب های خیانت تا سال ها ممکن است روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار دهد. طبق مشاهدات گاهی مردان مدت بیشتری تحت عوارض روحی خیانت در ارتباط با جنس مخالف قرار دارند. هر چند که خانم ها نیز آسیب های زیادی در اثر خیانت می‌بینند، اما توانایی آن ها در مدیریت هیجانات و تعدیل دیدگاه شان بیشتر است. در ادامه مشهودترین آسیب های روحی خیانت را شرح داده ایم.

شوکه شدن:

انکار اولین واکنش هر کس در برابر موضوعی مثل خیانت است. مرد یا زن توانایی پذیرش این رنج را نداشته، پس ترجیح می‌دهد آن را باور نکند. پس با اما و اگر های مختلف خودش را راضی می کند. با پذیرش این مساله وارد فاز احساسی بعدی می شود.

احساس خشم و عصبانیت:

رایج ترین عارضه خیانت همین احساس خشم است. بعد از تمام عهدها و روزهایی که باهم بستید چطور میشه احساس خشم نداشت؟ تمام چیزهایی که برایش ارزش قائل بودید، گویی به یکباره از دست رفته است. ارزش شما و کارهایتان را ندانسته و این بیش از هر چیز شما را عصبانی می کند.

افسردگی و از دست دادن باور به خود:

بعد از تمام دست و پا زدن‌ها آخر به این نتیجه می‌رسید که “بله خیانت شده، اما چرا؟ حتما اون بهتر بوده یا نه من اونقدرها هم خوب نیستم! اون ها خوشحالن و من شکست خوردم تو همه چیز. چطور تونست با من این کار رو بکنه. چقدر احمقم چقدر نفهمم. …” این ها صداها و افکاری است که شاید از بلند گفتنشان هراس داشته باشید، در حالی که آزار دهنده‌اند. در این مسیر روزبه‌روز افسرده‌تر شده و بیشتر ملزم به تحمل آسیب های خیانت خواهید شد.

عوارض و آسیب هایی که خود فرد تجربه می کند

کسی که خیانت کرده هم دچار آسیب های زیادی می‌شود. در این مسیر شاید هیجان و لذت زیادی تجربه کرده باشد، اما زندگی مشترک او هم از هم پاشیده و در کنار درد جدایی، احساس گناه و عذاب وجدان بر او فشار بیشتری وارد می کند. جالب است بدانید که مردان بعد از خیانت جنسی و زنان بعد از خیانت عاطفی احساس عذاب وجدان بیشتری دارند.

فرد خائن نه تنها از طرف همسر بلکه از طرف تمام اطرافیان سرزنش شده و گناهکار شناخته می‌شود. او بیش از هر زمان دیگری تنها شده و مورد بی مهری همسر و بقیه قرار می گیرد. به طور کلی آسیب های خیانت برای خود فرد خائن به شرح زیر است.

  • افسردگی و عصبانیت
  • از دست دادن خانواده و حمایت شان
  • تنهایی و نداشتن همدم
  • سرخوردگی اجتماعی
  • از دست دادن عزت نفس
  • شوک و از دست دادن قدرت تحلیل وبرنامه ریزی
  • از دست دادن میل جنسی
  • ناتوانی در انجام وظایف اجتماعی
  • شدت گرفتن حسادت و احساس ضرر
  • از هم پاشیدن زندگی مشترک
  • از دست دادن احترام و جایگاه به خصوص فرزندان

بهترین راه های از بین بردن آسیب های خیانت

همه متخصصان حوزه خانواده در این زمینه اتفاق نظر دارند که بعد وقوع خیانت حتما باید برای از بین بردن آسیب ها و اثرات منفی خیانت اقدامات صورت بگیرد. این رابطه خراب شده باید ویرانه هایش جمع شود تا بتواند از نو بازسازی گردد. برای این کار روش های زیر قابل استفاده است.

_زوج درمانی

_گروه درمانی

_ خانواده درمانی

_استفاده از تکنیک های کنترل و درمان استرس

_ از بین بردن اثرات بین نسلی

_ شروع جلسات بلند مدت درمان اختلالات شخصیت

با وجود آگاهی از تمام مسائل ذکر شده درباره عوارض و آسیب های خیانت، باز هم خیلی از افراد برای درمان اقدام نمی کنند.
دلیل نادیده گرفتن آن ها بر می گردد به:

حفظ بنیان خانواده
باورهای سخت دینی
ترس از جدایی و وابستگی شدید به همسر
وجهه اجتماعی

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض خیانت یا آسیب های خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بدترین پیامد خیانت برای کیه و چقدر هست؟

خیانتکار و خیانت شونده هر دو در معرض آسیب هستند. فرد خیانتکار تا برملا نشدن کارش، معمولا متوجه رفتارش نشده و هیجان ناشی از خیانت مانع از توقف او می‌شود. از طرفی وقتی مرد/زنی متوجه خیانت همسرش می‌شود به طور ناگهانی رنج زیادی کشیده و دچار دوگانگی در احساساتش می‌شود. در این زمان استفاده از مشاوره خیانت به شدت توصیه می‌گردد.

آیا آسیب خیانت از بین می رود؟

آسیب ها و عوارض خیانت به راحتی از بین نمی روند. اما کسانی که به دنبال تغییر و بهبودی باشند با کمک متخصص خانواده و ازدواج با سریع ترین مسیر از بین می روند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره