خیانت همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خیانت همسر یکی از موقعیت‌های بسیار تنش زا در زندگی مسترک است که می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی را به طرفین وارد کند. در این میان بسیاری از افراد به دنبال چرایی موضوع می‌گردند. در واقع آن‌ها به دنبال این هستند که بدانند چرا خیانت همسر اتفاق افتاده و چه عاملی زندگی مشترک را به این نقطه رسانده است. در جواب به این سوال پاسخ‌های متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فقدان صمیمیت زوجین، وجود تعارضات حل نشده، مشکلات ارتباطی و شرایط زمینه ساز محیطی اشاره کرد.

ما در ادامه تلاش کرده‌ایم در مورد هریک از این‌ها صحبت کرده و در نهایت پیامد وقوع خیانت را بررسی کنیم. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به افراد در کاهش پیامدهای منفی خیانت همسر و بازگشت به روال عادی زندگی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

خیانت همسر | چرا افراد خیانت می‌کنند؟

وقتی موضوع خیانت در زندگی مشترک پیش می‌آید اغلب همسر آسیب دیده مشغولیت ذهنی شدید با چرایی این موضوع پیدا می‌کند. در واقع افراد می‌خواهند بدانند که چرا زندگی شان به این نقطه رسیده و چه کمبودی همسر آن‌ها را به این سمت سوق داده است. در جواب به این سوال باید گفت که خیانت همسر مسئله‌ای تک علیتی نیست که به مشکلات یکی از طرفین مربوط باشد.

از نظر زوج درمانگران خیانت بیماری رابطه است و از تعامل عوامل و فاکتورهای مختلف نشات می‌گیرد. ما در ادامه به مهم‌ترین عواملی که در کنار هم خیانت را شکل می‌دهند اشاره کرده‌ایم. توجه داشته باشید که این‌ها تنها بخشی از عوامل گسترده مرتبط با علل خیانت همسر هستند و اگر این مشکل در زندگی شما رخ داده است لازم است برای ریشه یابی آن از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی کمک بگیرید. 

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید : علت خیانت همسر  

1- داشتن روابط متعدد پیش از ازدواج

یک تفکر غلط که زمینه ساز بسیاری از خیانت‌هاست این است که افراد هرچقدر در زندگی مجردی روابط بیشتری را تجربه کنند در دوران تاهل نیاز کمتری به فردی غیر از همسر خود پیدا می‌کنند. این باور غلط به خصوص در مورد مردان تا حد بسیار زیادی در بین عموم مردم رواج دارد.

این در حالی است که درگیری در روابط متعدد و بی قید و بند نوعی سبک زندگی عشرت طلبانه را پدید می‌آورد و به مرور به یک عادت شخصیتی تبدیل می‌گردد. در این شرایط معمولا فرد پس از ازدواج به دلیل نداشتن تجربه تعهد و پایبندی نمی‌تواند در چارچوب‌های زندگی مشترک دوام بیاورد و مجددا به سبک زندگی سابق خود بازمی‌گردد.

2- خیانت همسر به خاطر نداشتن دوره نامزدی یا عقد

همان طور که روابط متعدد و بیش از حد می‌تواند آسیب زننده باشد نداشتن تجربه رابطه عاشقانه کافی نیز می‌تواند فرد را نسبت به روابط فرازناشویی آسیب پذیر کند. افرادی که ازدواج سنتی داشته‌اند یا به هردلیل هرگز با همسر خود روابط عاشقانه و صمیمانه عمیق برقرار نکرده‌اند ممکن است همواره برای تجربه این موضوع مشتاق باشند و در نتیجه بیشتر در معرض خیانت کردن قرار بگیرند.

از همین رو توصیه می‌شود زوجین جوان قبل از ازدواج تلاش کنند دوران عقد یا نامزدی مناسبی را پشت سر بگذارند و در این زمان بنیان رابطه خود را با صمیمیت هیجانی و عقلانی مستحکم سازند.

3- تعارضات شدید و حل نشده

بسیار اهمیت دارد که زن و شوهر بتوانند مشکلات خود را به موقع و از طریق گفت‌وگوی موثر حل و فصل نمایند. این در حالی است که برخی از زوجین دائما از حرف زدن در مورد مشکلات طفره می‌روند و هرگز به طور مستقیم به اختلافات اشاره‌ای نمی‌کنند. این افراد اغلب اجازه می‌دهند که تعارضات گوناگون روی هم انباشته شود که این مسئله به مرور خشم پنهان و شکاف عاطفی عمیقی را ایجاد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که چنین روابطی دارند بیش از دیگران در معرض خیانت کردن قرار دارند.

4- خیانت به همسر به خاطر وجود جنگ قدرت میان زن و شوهر

در برخی خانواده‌ها زن و شوهر نوعی جنگ قدرت را میان خود راه می‌اندازند. به این معنی که همیشه هر دو طرف اصرار دارند که حرف خودشان به کرسی بنشیند. نداشتن درک متقابل و ناتوانی در درک دیدگاه‌های فرد مقابل باعث می‌شود که این افراد قدرت همدلی بسیار پایینی داشته باشند و همواره در جبهه‌ای مخالف یکدیگر قرار بگیرند. این مسئله با ازمیان بردن امنیت لازم در رابطه عاطفی، افراد را به سمت برقراری روابط دیگر سوق می‌دهد.

5- نبود صمیمیت کافی میان زوجین از دلایل خیانت همسر

صمیمیت یکی از فاکتورهای اصلی برای تجربه یک عشق سالم است. زوجین صمیمی کسانی هستند که می‌توانند همانند یک دوست با دیگری برخورد کرده و زمان‌های مشترکی را با یکدیگر بگذرانند. برای مثال این افراد می‌توانند در اوقات فراغتشان با احساس رضایتمندی در کنار هم باشند، با یکدیگر درد و دل کنند و افکار و احساسات خود را با هم در میان بگذارند. از دیدگاه زوج درمانگران فقدان صمیمیت یکی از مشکلات اصلی روابطی است که در آن‌ها خیانت همسر اتفاق می‌افتد.

6- خیانت همسر به خاطر قرار داشتن در محیط‌های نامناسب

برای بررسی خیانت همسر علاوه بر مسائل درون فردی و بین فردی حتما باید نقش محیط را نیز در نظر بگیریم. برای مثال افرادی که دوستان نابابی دارند و یا دائما در محیط هایی قرار می‌گیرند که آن‌ها را برای خیانت جنسی و عاطفی تحریک می‌کنند بیش از دیگران امکان دارد که درگیر این مشکل شوند.

7- نداشتن آینده نگری

برخی افراد آینده نگری بسیار کمی دارند. آن‌ها اغلب به صورت تکانشی یعنی بدون فکر عمل می‌کنند و اقدامات خود را هیجان زده انجام می‌دهند. این افراد وقتی در رابطه با فرد سوم قرار می‌گیرند نمی‌توانند پیامدهای آن را در ذهن خود مجسم کنند و یا در نظر نمی‌گیرند که در ازای این رابطه چه چیزهایی را از دست می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که بیش از دیگران در معرض خیانت و آسیب‌های مرتبط با آن قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید : روابط فرازناشویی  

پیامدهای خیانت به همسر

خیانت همسر یکی از رویدادهای بسیار آسیب زا در زندگی است که می‌تواند عواقب بسیار زیادی را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد. مشاوره خیانت برای جلوگیری از این پیامدها ضروری است. در ادامه از دو جنبه پیامدهای خیانت بررسی شده است.

پیامدهای خیانت برای همسر آسیب دیده

همسر خیانت دیده اغلب احساس می‌کند که در نقش یک قربانی قرار دارد. در واقع اکثر افراد در این شرایط دچار فروپاشی باورها می‌شوند و این مسئله از طریق تجربه هیجانات شدید و گوناگون خود را بروز می‌دهد. برخی افراد ممکن است پس از متوجه شدن خیانت همسر آنقدر درگیر هیجانات منفی شوند که دست به اقدامات خودآسیب رسان نظیر خودکشی بزنند و یا به دلیل تجربه خشم شدید قصد آسیب زدن به همسر خود را پیدا کنند.

با گذشت زمان احساس خشم در همسر آسیب دیده فروکش کرده و هیجانات دیگری به نوسان در می‌آیند. برای مثال فرد ممکن است هم زمان نسبت به همسرش احساس عشق و نفرت داشته باشد و نداند که چطور می‌تواند این موضوع را حل و فصل کند. در این شرایط لازم است که از یک روانشناس کمک بگیرید و هرگونه تصمیم گیری را به زمان فروکش کردن احساساتتان موکول نمایید.

پیامدهای خیانت همسر برای خود فرد

فردی که خیانت می‌کند خود نیز از آسیب‌های آن در امان نمی‌ماند. بسیاری از افراد در این شرایط درگیر احساسات متعارض گوناگون از جمله شرم، خشم، عشق و نفرت می‌شوند. هم چنین ممکن است نتوانند به سادگی رابطه جدید را مدیریت کرده و آن را خاتمه بخشند. از طرف دیگر از دست رفتن زندگی مشترک نیز هزینه‌هایی دارد که فرد را دچار دوگانگی‌های آزاردهنده می‌کند. برای بهبود این وضعیت شرکت در جلسات روان درمانی به همراه همسر یا به طور فردی تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تعبیر خواب خیانت به همسر

خواب یکی از شاهراه هایی است که به ناخودآگاه اجازه پدیدار شدن را می‌دهد. اگر خواب خیانت همسرتان را دیدید، می‌توان گفت در ناخودآگاه خود با ترس و استرسی مواجه هستید که از زندگی زناشویی و یا اتفاقات مربوط به کودکی ناشی شده است. معمولا مردان و زنانی که نسبت به والد غیر همجنس خود تعارضاتی دارند، در ارتباط با همسرشان نیز دچار افکار منفی و مشکلات ارتباطی می‌شوند.

اگر خواب شما مربوط به خیانت خودتان به همسرتان باشد، در چهارچوب هایی که در تعهدتان به همسرتان برای شما تعریف شده دچار تزلزل شده‌اید. بهتر است برای بازسازی و تعیین خطوط قرمز خود تجدید نظر کرده و با مشاوران در مورد استرس های پنهان‌هتان صحبت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چطور بعد از خیانت همسر او را ببخشیم و احساسات منفی را دور  کنیم ؟ 

خیانت همسر یک رویداد بسیار آسیب زاست که می‌تواند حتی زمینه ساز بروز برخی اختلالات روانشناختی شود. در این شرایط لازم است برای جبران آسیب‌های خیانت نزد یک روانشناس مراجعه کرده و در جلسات روان درمانی مرتبط با درمان این مشکل شرکت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره