تاثیر خیانت بر فرزندان و راه های کاهش آن بر کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر خیانت بر فرزندان کاملا مشهود است و بسیاری از افراد جامعه را به خود درگیر کرده است. با همه گیر شدن خیانت در دنیای امروز یکی از بزرگترین نگرانی‌ها متوجه فرزندانی است که در سنین مختلف، خیانت پدر یا مادر خود را تجربه می‌کنند. اثرات جبران ناپذیر خیانت بر روی ذهن کودکان آن قدر عمیق است که در صورت درمان نشدن تا آخر عمر با آن‌ها می‌ماند. در این بین نوجوانان نیز آسیبی مشابه و چه بسا بدتر از این قضیه می‌بینند به خصوص اگر اولین کسی باشند که به خیانت پدر یا مادرشان پی می‌برند.

خوشبختانه روانشناسی نوین ثابت کرده که آگاهی در این باره می‌تواند کمک کننده باشد و راه حل‌هایی نیز وجود دارد که تاثیرات منفی را از روی ذهن فرزند خیانت دیده پاک کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل این موضوعات را بررسی کنیم. برای دریافت خدمات مشاوره خیانت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر خیانت بر فرزندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تاثیر خیانت بر فرزندان

تاثیر خیانت بر فرزندان 

تاثیر خیانت بر فرزندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. تاثیرات مستقیم مثل این که ممکن است فرزندان خیانت دیده با مشاهده جنگ و دعواها در خانواده تبدیل به افرادی پرخاشگر در زندگی فردی خود شوند و تاثیرات غیر مستقیم مثل این که خیانت والدین باعث می‌شود آن‌ها در آینده آرامش خاطر را در روابطشان تجربه نکنند یا کمتر از دیگران تجربه نمایند. اما با این همه فراموش نکنید که برای از بین بردن این تاثیرات راه‌حل‌های زیادی وجود دارد.

در مطالعه‌ای که بر روی فرزندان خیانت دیده انجام شد، نتایج به این صورت است: تاثیر خیانت بر فرزندان در شصت و دو درصد کودکان از خیانت والد خود احساس شرمندگی و احساس گناه داشتند، هفتاد درصد کودکان از عدم توانایی خود در اعتماد به دیگران صحبت کردند و هشتاد و سه درصد کودکان فکر می‌کردند دیگران مدام به آن‌ها دروغ می‌گویند.
کودکان در مواجهه با خیانت ممکن است به جانب گیری از فرد خیانت کننده یا خیانت دیده و مقصر دانستن طرف دیگر بپردازند یا این که شاید از هردوی آن‌ها ناامید و متنفر شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

 

تاثیر خیانت بر روی کودکان

تاثیر خیانت بر فرزندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که کودک را با بحران های زیادی روبرو می‌کند. خیانت تاثیرات بسیار زیادی بر روی کودکان می‌گذارد که برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از.

⭕ تاثیر خیانت بر فرزندان | احساس گناه

اولین تاثیر خیانت بر فرزندان، احساس گناه است. کودکان خود را در مرکز جهان هستی می‌بینند و فکر می‌کنند هر موضوعی به نحوی به آن‌ها مربوط می‌شود. پس در مشاده خیانت پدر یا مادر به این نتیجه اشتباه می‌رسند که آن‌ها در این عمل نقش داشته‌اند و احساس گناه و شرم در وجودشان رشد می‌کند.

برای آگاهی در زمینه خیانت به همسر کلیک کنید.

⭕ ابراز خشم به خود

ابراز خشم به خود از دیگر عوامل تاثیر خیانت بر فرزندان است. در صورتی که جو خانواده، والد محور باشد و کودکان حق اعتراض نداشته و سرکوب شوند، احساس خشم را به نسبت به خودشان بروز می‌دهند. در این حالت نشانه‌هایی از جمله ساکت بودن، انزوا و در خود فرورفتگی، بدغذایی و بی اشتهایی عصبی دیده می‌شود. حتی ممکن است کودکان خیانت دیده به خود زنی و مازوخیسم نیز روی بیاورند.

⭕ ابراز خشم به دیگران

اتاثیر خیانت بر فرزندان در دسته ابراز خشم به دیگران نیز وجود دازد. اگر جو خانواده فرزند محور باشد و کودکان حق صحبت و اعتراض داشته باشند، با پرخاشگری نسبت به خانواده و همسالانشان، شکاندن اشیای نزدیک به خود، فریاد زدن و جیغ کشیدن و رفتارهای دیگری از این قبیل نارضایتی خود را از شرایط اعلام می‌کنند.

برای آشنایی با پیامدهای خیانت مادر کلیک کنید.

⭕ تاثیر خیانت بر فرزندان | بدبینی نسبت به دیگران

بدبینی به دیگران از دیگر عوامل تاثیر خیانت بر فرزندان است. این کودکان از سنین کم در برقراری ارتباط با دیگران به مشکلات جدی بر می‌خورند و ممکن است برای سال‌های طولانی هیچ دوست نزدیک و قابل اعتمادی برای خود نداشته باشند. از دیگر تاثیرات خیانت بر کودکان می‌توان به بی اشتهایی، بدغذایی، افت تحصیلی، بیماری‌های روان تنی، کج خلقی، ناخن جویدن، شب ادراری و کابوس‌های شبانه اشاره کرد. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان خیانت کلیک کنید.

⭕ احساس رها شدن می‌کنند

احساس رها شدن یکی از دیگر عوامل تاثیر خیانت بر فرزندان است. زمانی که والدین در یک خانه زندگی می‌کنند و در حضور فرزند واکنش های منفی از خود بروز می‌دهند؛ این حس را به فرزند خود منتقل می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق به دور از فرزندان به دعواهای خود رسیدگی کنید.

⭕ تقلب بیشتر در آینده

از تاثیر خیانت بر فرزندان می‌توان به تقلب بیشتر اشاره کرد. این کودکان در روابط آینده خود با درصد بالایی متقلب می‌شوند. و با احتمال دو برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که خودشان نیز خیانت کنند.

⭕افسرده می‌شوند

افسردگی از دیگر عوامل تاثیر خیانت بر فرزندان است. کودکانی که شاهد خیانت والدین بوده اند؛ با درصد بالاتری نسبت به کودکان دیگر افسرده می‌شوند. آنها احساس می‌کنند که زندگی خوبی ندارند و از هر چیزی در زندگی لذت نمی‌برند.

⭕ نگران اتفاق های دیگر هستند

تاثیر خیانت بر فرزندان را می‌توان به نگرانی های دیگر ربط داد. کودکانی که شاهد خیانت والدین بوده اند، همیشه نگران هستند که اتفاقات دیگری رخ دهد و شرایط از آنچه هست بدتر شود.

 

تاثیر خیانت بر روی نوجوانان

تاثیر خیانت بر فرزندان، چه کودک و چه نوجوان بسیار زیاد است. نوجوانان علاوه بر تاثیراتی که کودکان از خیانت می‌گیرند، دچار مسائل بیشتر و خطرناکتری نیز شوند که از آن‌ها می‌توان به روی آوردن به مواد مخدر و الکل، ترک تحصیل، روی آوردن به گروه‌های دوستی نامناسب، فرار از خانه، بیماری‌های روان رنجوری مثل افسردگی و اضطراب، ورود به رابطه‌های ناسالم برای پر کردن جای پدر یا مادر، ازدواج زود هنگام، خود زنی، خودکشی و تکرار الگوی خیانت اشاره کرد.

تاثیر خیانت بر فرزندان نوجوان چه در خانواده‌های آسیب دیده و چه در خانواده‌های سالم به دلیل بحران بلوغ در برقراری ارتباط با خانواده خود دچار مشکل هستند پس بهترین راه سپردن این وظیفه به مشاور و روان شناس است.

برای آشنایی با آسیب ها و راه های مقابله با خیانت پدر به مادر کلیک کنید.

 

تاثیر خیانت بر فرزندان | پنهان کردن خیانت از فرزندان

خانواده‌هایی که همه چیز را مخفی نگه می‌دارند باید بدانند که دروغ گفتن در مورد شرایط، خیانت دوم به فرزندان است. و چیزی از تاثیر خیانت بر فرزندان کم نمی‌کند. صحبت کردن از خیانت باید به شیوه‌ای صادقانه و مناسب سن کودک باشد و بهتر است حتما برای این موضوع از مشاور کمک بگیرید.
با خیانت، نقش زن و مرد در خانه از بین می‌رود یعنی مردی که خیانت کرده دیگر به فکر نیازهای خانواده‌اش نیست یا زنی که خیانت کرده دیگر عشق خود را نثار خانواده نمی‌کند. پس از لحظه‌ای که فکر و عمل خیانت شروع می‌شود بچه‌ها در آسیب هستند. از طرف دیگر آن‌ها زودتر از چیزی که فکرش را بکنید جو سرد و متشنج خانواده را درک می‌کنند پس پنهان کاری شما فقط اوضاع را خراب‌تر می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با آسیب های خیانت کلیک کنید.

 

راه ‌های کاهش تاثیر خیانت بر روی فرزندان

راه ‌های کاهش تاثیر خیانت بر روی فرزندان

برای کاهش تاثیر خیانت بر فرزندان روش هایی وجود دارد که خانواده و اطرافیان باید جدی بگیرند. در این بخش مقاله راجع به این تکنیک ها صحبت کرده ایم.

✔️ ابتدا به فکر خود باشید: فرزندانتان آشفتگی‌های فکر شما را درک می‌کنند پس بهتر است ابتدا سلامت روان خود را مجددا به دست آورید و راه‌هایی برای کنترل هیجانات منفی‌تان پیدا کنید. اما نباید در این مرحله انقدر زیاده روی کنید که از فرزندانتان غافل شوید.

✔️ توجه به فرزند: به فرزند خود محبت کنید، او را در فعالیت‌هایش همراهی کرده و با هم به تفریح بروید. این کار هم برای شما و هم برای فرزندتان خوب و مفید است.

✔️ بروز احساسات: به فرزندتان یاد بدهید که احساسات خودش را بروز دهد. اگر کوچکتر است با بازی درمانی و اگر بزرگتر است، نوشتن می‌تواند راه حل خوبی باشد.

✔️ از گفتگو های متناقص در رابطه با مساله خودداری کنید: این رفتار فرزند را گیج می‌کند و اجازه تصمیم گیری درست به او نمی‌دهد. اما در شرایطی که خیلی ضروری است با فرزندان خود صحبت کنید و این مسائل را حل کنید.

✔️ مراجعه به مشاور کودک و یا نوجوان: پس از خیانت و مشکلات جدی خانوادگی، مراجعه به روانشناس ضروری است. چراکه مشاور به شما کمک می‌کند تا آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. همچنین برای راحت‌تر شدن کارتان، ما مشاوره تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره خیانت همسر تلفنی کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد تاثیر خیانت بر فرزندان بسیار است. و این موضوع را تنها افرادی درک می‌کنند که در خانواده ای با مشکلات زیاد مانند طلاق پرورش یافته اند. زمانی که والدین قصد جدایی دارند؛ باید فرزندان خود را از همان ابتدای تصمیم گیری به روانشناس ببرند. تا با کمک روانشناس بتوانند روش های برخورد با این اتفاق را یاد بگیرند.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر خیانت بر فرزندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خیانت بر فرزندان کوچک هم تاثیر می‌گذارد؟

هرچه سن کمتر باشد تاثیر خیانت عمیق‌تر است. در کودکان زیر 3 سال با توجه به این که توانایی زبانی برای بیان مشکل خود ندارند، این موضوع در ناخودآگاه فرد نهادینه شده و باعث ایجاد تله‌های زندگی مثل تله ترک شدن در آن‌ها می‌شود.

آیا می توانم با فرزندم درباره خیانت درد و دل کنم؟

هرگز این کار را نکنید چراکه ریسک بروز تاثیرات منفی در فرزنداتان را بیشتر می‌کنید.

آیا تاثیرات سوء خیانت با گذشت زمان از بین می روند؟

خیر فقط ریشه دارتر می‌شوند و درمان آن‌ها سخت‌تر خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام چیکار کنم بنده ۳۳ از تبریز هیچی ندارم بعد تو خونه پدرم کلا دیونه شده هر روز تو پشت بوم میره از قصد عمدا اجر می ریزه پشت بوم و بنا میاره خونه و پشت بوم اذیتمون میکنه و بعد از منم برادرم هم تو خونه اونم نمیتونه بشینه تو خونه اونم سن اش ۲۰سالشه یعد مادرم هم از خونه اینقدر اذیت اش میکنه پدرم که پدرم هم سن اش ۵۶سالشه بعد به پدرم هم هرچی میگی میگه همه می ریزن سرم بعد ما موندیم دوتا بچه این وسط هر روز پدرم میگه میندازمت بیرون منو میگه کلا دیگه نه پناهی داریم هیچ جایی نه کمکی میکنه ما رو وسط موندیم بعد خونه هم خرابه شده تو تبریزیم منطقه شهرداری ۴ خونه مونه لاکه دیزج خونه هم نمیشه زندگی کرد سقف می ریزه سرمون امنیت نداریم جونمون در خطره یک قانونی نیست بیاد رسیدگی کنه

    1. سلام خیلی موقع ها این خود ما هستیم برای خودمون شرایط را ناممکن و سیاه می کنیم با توجه به اینکه دیگه در سنی نیستید که نیاز به مراقبت پدرو مادر داشته باشید پس بهتره در قدم اول برای تغییر وضعیت خودتون قدم بردارید. شاید فکر کنید که شرایط خیلی از همسن های شما به دلیل حمایت های خانواده بوده و این فقط شما هستید که وضعیت مساعدی برای حرکت ندارید، در جواب باید بگم که مقایسه خودتون با دیگران هیچ کمکی نمی کنه و بهتره با توجه به آن چه که دارید تصمیم گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره