نالتروکسان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نالتروکسان نوعی دارو است که در ترک اعتیاد به مواد مخدر یا همان مواد افیونی نظیر تریاک و هروئین به کار می‌رود. این دارو هم چنین در درمان الکلیسم نیز کاربرد دارد. در حقیقت تجویز نالتروکسان برای بیمارانی که درگیر اعتیاد به الکل هستند، کمک می‌کند تا وسوسه و تمایل کم‌تری را نسبت به مصرف مجدد آن در ذهن خود تجربه کنند و به این ترتیب بتوانند با سهولت بیشتری نوشیدن الکل را متوقف سازند. ما در ادامه این مقاله در مورد موارد مصرف، عوارض و اثرات این دارو توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نالتروکسان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نالتروکسان چیست و در چه مواردی به کار می رود؟

موارد کاربرد نالتروکسان

نالتروکسان دارویی است که به عنوان آنتاگونیست گیرنده‌های اپیوئیدی شناخته می‌شود. در حقیقت نالتروکسان اثرات مواد افیونی نظیر تریاک، شیره، سوخته و هروئین را مهار کرده  و علائمی نظیر تسکین درد یا حالات سرخوشی ناشی از مصرف این مواد را از بین می‌برد. از این دارو پس از سپری شدن دوره‌های سم زدایی مواد مخدر، برای پیشگیری از عود مجدد اعتیاد استفاده می‌شود. چرا که نالتروکسان احساس نیاز یا همان وسوسه مصرف مجدد مواد را کاهش داده و باعث می‌شود افراد در حال ترک بتوانند دوره‌های پرهیز خود را با موفقیت بیشتری سپری کنند.

این دارو هم چنین در درمان الکلیسم نیز استفاده می‌شود. چرا که می‌تواند احساس فشار و اجبار برای نوشیدن الکل را در افراد کاهش داده و در حقیقت به رفع وابستگی روانی به این ماده کمک نماید. در نتیجه نالتروکسان به افراد مبتلا به الکلیسم کمک می‌کند تا بتوانند مصرف الکل خود را کاهش دهند و یا با سهولت بیشتری به طور کل آن را متوقف سازند. با این حال مصرف این دارو پس از نوشیدن الکل کمکی به رفع حالات مستی و عوارض ناشی از الکل نمی‌کند. برای آشنایی بیشتر با سایر داروهای ترک اعتیاد کلیک کنید.

مکانیسم اثر دارو

قرص نالتروکسان نیز جزو داروهایی است که برای ترک اعتیاد تجویز می‌شود. این قرص جزو مهارکننده هاست و در مغز از تاثیر مواد مخدر مختلف، جلوگیری می‌کند. این دارو با اتصال به گیرنده های اپیوئیدی از ترشح آندروژن جلوگیری کرده و وابستگی جسمانی و روانی به ماده مخدر را کاهش می‌دهد. تاثیر این ماده در ترک الکل هنوز به طور قطعی مشخص نیست. همچنین بهتر است افراد از مصرف آن به صورت خودسرانه اجتناب کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اشکال دارویی نالتروکسان

این دارو در دو شکل قرص و آمپول‌های عضلانی برای افراد تجویز می‌شود. دوره درمان با قرص‌های نالتروکسان معمولا 12 هفته است و افراد باید روزانه 50 میلی گرم از این دارو را مصرف نمایند. اما شکل تزریق آن معمولا هر یک ماه یک بار در دوز 380 میلی گرم برای بیماران تجویز می‌شود.  با این حال توجه داشته باشید که نوع انتخاب شکل دارو و دوز آن همگی باید با بررسی کامل پزشکی و تحت نظر متخصص صورت بگیرد.

?ایمپلنت نالتروکسان

داروی نالتروکسان همچنین به شکل ایمپلنت نیز به کار می‌رود. به این شکل که ترکیبی از این دارو با عمل جراحی سرپایی زیرپوست و در ناحیه شکم قرار داده می‌شود و به صورت خودکار از میل مجدد به مواد مخدر جلوگیری می‌کند. اینکار باید به صورت مرتب تکرار شود چرا که بعد از مدتی این ایمپلنت اثر خود را از دست داده و فرد دوباره به مصرف مجدد گرایش پیدا می‌کند. البته این روش نیز دارای عوارض جانبی برای بیمار است. برای آشنایی با نشانه های بازگشت به اعتیاد کلیک کنید.

نحوه مصرف نالتروکسان

این دارو حتما باید مطابق با دستور پزشک و در مدت زمان مشخص شده از جانب او مصرف شود. در نتیجه هرگز آن را در مقادیری کم‌تر یا بیشتر از آنچه برایتان تجویز شده مصرف نکنید. هم چنین رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا در ارتباط با این دارو مشکلات کم‌تری را تجربه نمایید:

– در کنار مصرف قرص نالتروکسان در هر وعده یک لیوان کامل آب بنوشید.

– اگر این دارو معده شما را اذیت می‌کند بهتر است همراه با غذا آن را میل نمایید.

– برای این که بیشترین نتایج درمانی را بگیرید آن را به طور منظم مصرف کنید.

– نالتروکسان را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگه دارید.

دوزهای مختلف نالتروکسان

انواع مختلف داروی نالتروکسان، دوزهای مختلفی داشته که بسته به میزان اعتیاد و علائم فرد و همچنین ماده مصرفی تجویز می‌شود. برای مثال این دارو برای بزرگسالانی که به الکل اعتیاد دارند؛ به صورت خوراکی باید 50 میلی گرم و یکبار در روز مصرف شود. این مدت زمان احتمالا 12 هفته خواهد بود. همچنین اگر به صورت عضلانی تجویز شود معمولا 380 میلی گرم و یکبار در ماه است. این مقدار برای اعتیاد به مواد مخدر نیز صدق می‌کند. اما در برخی موارد دوز قرص نالتروکسان 25 میلی گرم در روز است.

عوارض جانبی نالتروکسان

همه افرادی که نالتروکسان مصرف می‌کنند دچار عوارض جانبی جدی و خاصی نمی‌شوند. با این حال مواردی نظیر حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، احساس خستگی و مشکلات خواب ممکن است برای برخی افراد اتفاق بیافتند. هم چنین درصد کمی از افراد ممکن است علائم مرتبط با سندروم محرومیت از مواد نظیر دردهای شکمی، احساس بی قراری، دردهای عضلانی- مفصلی و آبریزش بینی را نیز تجربه کنند. اگر این علائم در طول زمان بدتر شده یا به طور پایداری تجربه شوند حتما باید در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که این دارو را هرگز در مقادیری بیشتر از آنچه که پزشک تجویز کرده مصرف نکنید. این کار می‌تواند سندروم محرومیت مواد را با شدت بسیار بیشتری رقم بزند و علاوه بر این ریسک ابتلا به مشکلات کبدی را نیز افزایش دهد.

برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید.

تداخلات دارویی مرتبط با مصرف نالتروکسان

مصرف هم زمان برخی داروها با نالتروکسان می‌تواند نوع عملکرد آن را در بدن تغییر داده و یا منجر به تجربه عوارض جانبی بسیار شدید شود. از جمله داروهایی که نباید در کنار نالتروکسان مصرف شوند باید به دکسترومتورفان، داروهای ضد اسهال نظیر دیفنوکسیلات، دیسولفیرام، داروهای ضد سرفه نظیر هیدروکدون و کدئین، تیوریدازین و انواع مسکن‌ها اشاره کرد.

موارد منع مصرف نالتروکسان

استفاده از نالتروکسان در برخی شرایط جسمانی یا موقعیت‌های پزشکی ممنوعیت مصرف داشته و می‌تواند عوارض خطرناکی را به همراه بیاورد. از جمله مهم‌ترین شرایطی که برای نالتروکسان ممنوعیت مصرف دارند باید به موارد زیر اشاره کرد:

– اگر هنوز مواد مخدر را کنار نگذاشته‌اید و دوره سم زدایی را آغاز نکرده‌اید.

– اگر دچار علائم ناگهانی یا شدید محرومیت از مواد هستید.

– اگر بدنتان نسبت به این دارو واکنش‌های آلرژیک نظیر التهاب و خارش پوستی نشان می‌دهد.

– اگر در 10 روز گذشته هرگونه ماده مخدر افیونی نظیر فنتانیل، ویکدین و اکسی‌کنتین مصرف کرده‌اید.

– اگر در دو هفته اخیر تحت درمان با داروهای نگه دارنده نظیر متادون یا بوپرنورفین قرار داشته‌اید.

علاوه بر این‌ها اگر دچار بیماری کبدی یا  کلیوی هستید و یا مشکلات مرتبط با انعقاد خون نظیر هموفیلیا را تجربه می‌کنید حتما پیش از شروع مصرف نالتروکسان وضعیت خود را با پزشک در میان بگذارید.

مصرف نالتروکسان در بارداری

عوارض نالتروکسان بر جنین هنوز به طور قطعی شناخته نشده است. با این حال احتمال اینکه این دارو بتواند به فرزند شما آسیب برساند وجود دارد. لازم است تصمیم گیری در مورد استفاده از این دارو در دوران بارداری را به عهده پزشک بگذارید. متخصص با بررسی منافع و ضررهای احتمالی در نهایت در مورد مصرف یا کنار گذاشتن نالتروکسان راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیا قرص نالتروکسان اعتیاد آور است؟

خاصیت قرص نالتروکسان

قرص نالتروکسان برخلاف داروهای دیگری که به این منظور استفاده می‌شوند مانند متادون، خاصیت اعتیادآوری ندارد و هیچ گونه وابستگی ایجاد نمی‌کند. این ماده تنها میل افراد را برای مصرف مجدد کاهش می‌دهد اما نشئگی ایجاد نمی‌کند. و در صورت قطع مصرف آن علائم ترک ظاهر نمی‌شوند. اما این مجوزی برای مصرف خودسرانه آن نیست. افراد باید برای دوز مصرفی و همچنین مدت زمان مصرف این دارو از متخصص کمک بگیرند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی احتمال اوردوز نیز با قرص نالتروکسان نیز وجود دارد. به همین دلیل با تمام فوایدی که این دارو برای ترک اعتیاد دارد؛ نباید در مصرف آن افراط کرده و یا به صورت خودسرانه عمل کرد. بهتر است برای ترک اعتیاد با این روش از متخصص کمک گرفت و همچنین در کنار آن از روش های دیگری نیز کمک گرفت. مصرف این دارو تنها بخشی از درمان است و استفاده از خدمات روانشناختی نیز می‌تواند باعث تسریع این فرایند گردد. می‌توانید در این مورد از یک پزشک و روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نالتروکسان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا نالتروکسان می‌تواند درمان قطعی برای الکلیسم باشد؟

این دارو یکی از چند فرایند لازم برای درمان است و همه آن نیست. در نتیجه برای ترک الکل نباید تنها به آن اکتفا کنید. برای ترک الکل، متخصص برنامه درمانی جامعی شامل دارو درمانی و روان درمانی را در اختیارتان قرار می‌دهد که برای موفقیت باید تمامی مراحل آن را پشت سر بگذارید و تنها به یک جنبه اکتفا نکنید.

آیا مصرف این دارو در دوران شیردهی برای نوزاد خطرناک است؟

بله، این دارو در خون شما جریان پیدا کرده و می‌تواند وارد شیرتان شود. در نتیجه بر مغز و بدن نوزاد نیز اثر می‌گذارد. از همین رو در حین مصرف آن نباید به فرزند خود شیر بدهید. برای اطلاع از راهکارهای جایگزین و مدیریت شرایط حتما مشاوره ترک دریافت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره