سندرم آشیانه خالی | درمان سندرم آشیانه خالی سالمند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم آشیانه خالی از جمله مشکلاتی است که بسیاری از پدر و مادرها با آن مواجه می‌شوند. این شرایط زمانی پیش می‌آید که فرزندان شما خانه را ترک کرده‌اند و به‌اصطلاح آشیانه خالی شده است. احساس افسردگی، بی‌هدفی و کم ارزشی از جمله مشکلاتی هستند که احتمالاً در این دوران تجربه خواهید کرد.

این احساسات می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی سلامت روان شما داشته باشد. به همین خاطر اگر نشانه‌های سندرم آشیانه خالی را در خود یا اطرافیان می‌بینید بسیار مهم است که برای درمان آن اقدامی انجام بدهید. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به ابعاد مختلف این موضوع صحبت خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند بهترین راهکار برای تغییر شرایط باشد. برای حل این مساله حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم آشیانه خالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سندرم آشیانه خالی

علت سندرم آشیانه خالی

فروشگاه آرامیس

فرزندان شما دیریازود خانه را با دلایلی مثل ازدواج، ادامه تحصیل یا شروع یک زندگی مستقل ترک خواهند کرد. همه ما این واقعیت را می‌دانیم. بااین‌حال گاهی اوقات روبه‌روشدن با آن بسیار مشکل خواهد بود. در این شرایط سندرم آشیانه خالی برای شما اتفاق خواهد افتاد. این موضوع در واقع همان احساس غم و تنهایی است که بعد از خالی‌شدن خانه از فرزندانمان ما را درگیر خودش خواهد کرد. پس بدیهیست که هرچه وابستگی شما به فرزندانتان بیشتر بوده باشد این مشکل با احتمال بیشتری برایتان پیش خواهد آمد.

شاید به همین خاطرباشد که آمارها نشان می‌دهد زنان بیش از مردان درگیر این مشکل می‌شوند. خبر خوب این است که شما می‌توانید این نشانه‌ها را کنترل کرده و سلامت روحی خود را دوباره به دست آورید. برای این کار کافی‌است که به آنچه در ادامه از آن صحبت می‌کنیم توجه داشته باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت توجه به سندرم آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی یک بیماری روانی نیست. بلکه وضعیتی است که برای بسیاری از پدران و مادران در میان‌سالی پیش می‌آید. اما این مسئله به معنای آن نیست که شما می‌توانید به‌راحتی و بی‌توجه از کنار این مشکل رد بشوید. سندرم آشیانه خالی مشکلاتی را در زندگی فرد به همراه می‌آورد که نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌توجه باشیم. برای مثال این مشکل خطر بروز افکار منفی، احساس پوچی و بی‌ارزشی و در نتیجه ابتلا به افسردگی را بالا خواهد برد.

بیشتر بخوانید : دوران سالمندی 

از طرف دیگر درگیری با مشکلی مثل آشیانه خالی باعث می‌شود که فرد نتواند عملکرد خوبی در سایر جنبه‌های زندگی داشته باشد. این موضوع فکر شما را درگیر خواهد کرد. و احتمالاً نمی‌توانید مثل گذشته با انگیزه و اشتیاق به کارهایتان برسید. در کنار همه این‌ها سندرم آشیانه خالی حال روحی شما را نیز خراب خواهد کرد. و این می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای این باشد که شما می‌بایست شرایط روحی خود را پیگیری کنید.

برای دریافت خدمات مشاوره افسردگی کلیک کنید.

علل بروز سندرم آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی در همه زنان و مردان اتفاق نمی‌افتد. درحالی‌که بعضی از پدر و مادرها به‌خوبی با شرایط جدید سازگار می‌شوند بعضی‌های دیگر این توانایی را ندارند. از جمله شرایطی که فرد را در برابر این مشکل آسیب‌پذیر می‌کند عبارتند از:

  • شخصیت‌هایی که بیش از هر چیز در نقش پدر یا مادر غرق شده‌اند و هویت خود را با این نقش تعریف می‌کنند.
  • افرادی که فعالیت‌های کاری مختلفی برای انجام‌دادن ندارند.
  • شخصیت‌هایی که به هر دلیلی بیش از حد به فرزندان خود وابسته هستند.
  • زوجینی که رابطه عاطفی و زندگی مشترک باکیفیتی ندارند
  • شخصیت‌هایی که درگیر بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی هستند.

برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

تأثیرات مثبت سندرم آشیانه خالی

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم سندرم آشیانه خالی می‌تواند تأثیرات مثبتی هم روی شما داشته باشد. این شرایط روحی در بسیاری از زنان و مردان باعث شده آنها به این فکر بیافتند که معنا و هدف جدیدی برای زندگی خود پیدا کنند. در واقع مواجه‌شدن با اینکه زندگی ما چقدر تک‌بعدی شده و تا چه حد به بخش‌های دیگر آن بی‌توجه بوده‌ایم برای خیلی‌ها تبدیل به انگیزه‌ای برای فعالیت می‌شود.

حتا درباره معایب و مزایای خانه سالمندان کلیک کنید.

سندرم آشیانه خالی | راهکارهایی برای کاهش مشکلات

واقعیت را بپذیرید

همیشه در زندگی یک قانون وجود دارد. آن هم این است که واقعیت‌ها تغییر نمی‌کنند. این شما هستید که می‌بایست خودتان را با شرایط وفق دهید. پس قبل از هر چیز باید واقعیت را بپذیرید. از زمانی که شما تغییر را در زندگی خود بپذیرید و سعی کنید که خود را با آن هماهنگ کنید شرایط نیز بهتر خواهد شد.

ارتباط خود را با فرزندتان حفظ کنید

اینکه فرزند شما از خانه رفته به معنای این نیست که ارتباطتان با او تمام شده است. بلکه تنها تغییراتی در شکل و نوع رابطه شما پیش آمده است. سعی کنید ارتباط خود را در حد متعادل با فرزندتان حفظ کنید. به خانه آنها رفت‌وآمد داشته باشید؛ یا اگر فرزندتان به راه دور رفته است با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از او خبر بگیرید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

سندرم آشیانه خالی بیشتر در مردان و زنانی اتفاق می‌افتد که به‌غیراز نقش پدر و مادری به سایر جنبه‌های زندگی خود بی‌توجه بوده‌اند. این موضوع باعث می‌شود که بعد از رفتن فرزندان شما احساس کنید دنیایتان خالی شده است. پس اگر می‌خواهید از این مشکل دوری کنید یک راهکار مهم این است که برای زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. سرگرم‌کردن خودتان  با کار، فعالیت‌هایی که دوستشان دارید و به‌خصوص داشتن اوقات فراغت از بهترین راهکارهایی هستند که برای کمک به خودتان می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای درک بهتر این شرایط حتما درباره روانشناسی سالمندی بخوانید.

سندرم آشیانه خالی و اهمیت مشاوره

تغییر کردن شرایط همیشه مقداری از استرس را به همراه خواهد داشت. بعضی از افراد نسبت به این استرس ها آسیب‌پذیرتر هستند؛ و همین باعث می‌شود تا در مواجهه با شرایط جدید درگیر بیماری‌های روحی مختلف شوند. رفتن فرزندان هم یکی از همین تغییرات است. اگر می‌خواهید در مقابل این تغییر درگیر مشکلاتی مثل سندرم آشیانه خالی نشوید و همچنان سلامتی و نشاط خود را حفظ کنید یک راه‌حل بسیار مهم کمک‌گرفتن از مشاورین متخصص است.

مشاورین با بررسی شخصیت و روحیات شما و همین‌طور درنظرگرفتن شرایط زندگی‌تان راهکارهای مناسبی را برای کنار آمدن با شرایط جدید به شما آموزش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم آشیانه خالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چه کسانی دچار سندرم آشیانه خالی خواهند شد؟

پدر و مادرهایی که بیش از حد به فرزندان خود وابسته هستند، رابطه زناشویی با کیفیتی ندارند و یا به‌غیراز نقش پدر و مادری به سایر جنبه‌های زندگی خود بی‌توجه هستند بیشتر در معرض درگیری با این مشکل هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره