خودسازی – چگونه خودسازی کنیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خودسازی از مهم‌ترین نکاتی است که هرکدام از ما باید در زندگی به آن توجه کنیم. دنیای این روزها هر لحظه در حال تغییر و پیشرفت است. به همین خاطر اگر می‌خواهید تبدیل به فرد موفقی در روزگار خود شوید باید به خودسازی توجه ویژه‌ای داشته باشید. در حقیقت می‌توانیم بگوییم که شما برای موفق‌بودن در دنیای حال حاضر نیاز دارید که خودتان را قوی‌تر کنید. خبر خوب این است که شما در هر شرایط و وضعیتی که باشید می‌توانید با تمرینات خیلی ساده‌ای اوضاع را بهتر کنید. اولین قدم برای رسیدن به این هدف این است که برنامه‌هایی را برای زندگی‌تان در نظر بگیرید و سپس راه‌های رسیدن به آن‌ها را مشخص کنید. ما در این مطلب کمی بیشتر راجع به راه‌های رسیدن به خودسازی صحبت خواهیم کرد. پس اگر این موضوع برای شما هم تبدیل به سؤال شده در ادامه همراه ما باشید.

خودسازی و اهمیت توجه به آن

خودسازی یکی از هدف‌هایی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. روان‌شناسان معتقدند پیشرفت‌کردن و رسیدن به شرایط بهتر از مهم‌ترین هدف‌ها و خواسته‌های هر انسانی است. طبیعتاً این را هم می‌دانید که برای رسیدن به این شرایط باید به خودسازی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در حقیقت شما بدون قوی کردن خودتان هیچ‌وقت موفق نمی‌شوید که شرایط را بهتر کنید. درعین‌حال بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند باعث ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس و بروز بسیاری از بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی شود. به همین خاطر بسیار مهم است که به خودسازی توجه داشته باشید و همیشه برای بهتر کردن شرایط خودتان تلاش کنید.

چگونه خودسازی کنیم

اینکه خودسازی اهمیت بالایی دارد یک واقعیت غیرقابل‌انکار است. اما سؤال اصلی این است که چطور باید به این هدف برسیم؟ در حقیقت مشکل بسیاری از ما این است که نمی‌دانیم برای بهتر کردن شرایطمان باید از کجا شروع کنیم و چه کارهایی انجام بدهیم. در این قسمت سعی می‌کنیم تا راهکارهای مختلف برای رسیدن به این هدف را توضیح بدهیم. این نکته را به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه این راهکارها به همه ما کمک کند. بلکه هرکس باتوجه‌به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارد از بعضی از این روش‌ها استفاده خواهد کرد. مهم‌ترین راهکارها برای رسیدن به خودسازی عبارتند از:

اهداف خودتان را تعیین کنید

ما معنی و درجه خاصی برای خودسازی نداریم. در حقیقت خودسازی برای هرکسی باتوجه‌به خواسته‌ها و اهداف خود او تعیین می‌شود. برای مثال ممکن است یک نفر رسیدن به یک جایگاه اجتماعی بهتر را رسیدن به خودسازی بداند درحالی‌که یک فرد دیگر به دنبال شرایط مالی بهتر باشد. پس اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که هرکس مسیر خودسازی را باتوجه‌به اهداف و خواسته‌های خودش تعیین می‌کند. شما چه هدفی در زندگی دارید؟ قبل از هر برنامه دیگری برای رسیدن به خودسازی باید به این سؤال پاسخ بدهید.

اگر احساس می‌کنید که هدف و برنامه مشخصی برای زندگی‌تان ندارید می‌توانید از یک روش ساده استفاده کنید. برای این کار در یک زمان و مکان مناسب کمی با خودتان خلوت کنید. چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را در چند سال آینده تصور کنید. دوست دارید در آن زمان تبدیل به چه کسی شده باشید؟ چه ویژگی‌هایی را برای خود آن زمانتان در نظر گرفته‌اید؟ تصویری که شما برای آینده‌تان در نظر گرفته‌اید همان هدف‌هایی هستند که باید برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنید.

مسیر رسیدن به اهداف را مشخص کنید

وقتی هدف‌هایتان مشخص شد باید به این سؤال پاسخ بدهید که چطور می‌خواهید به این اهداف برسید؟ پس در مرحله بعد شما می‌بایست یک برنامه مشخص برای رسیدن به هرکدام از هدف‌هایتان تنظیم کنید. اما نکته مهم در تهیه این برنامه این است که روش شما می‌بایست قابل ارزیابی باشد. یعنی شما باید کاملاً واضح مشخص کنید که می‌خواهید در هر زمان به کجا رسیده باشید. این کار کمک می‌کند که هر بار شرایط را بررسی کنید؛ و به این سؤال پاسخ بدهید که چقدر در مسیر اهدافتان رفتار می‌کنید یا چقدر از آنها دور شده‌اید.

توانمندی‌هایتان را بیشتر کنید | خودسازی

تعریف خودسازی از نظر شما هرچه که باشد حتماً به این نکته توجه دارید که خودسازی چیزی غیر از قوی‌تر کردن خودمان نیست. پس یک نکته مهم برای رسیدن به خودسازی این است که شما توانایی‌هایتان را بیشتر کنید. برای مثال در زمینه‌هایی که استعداد یا تخصص دارید به دنبال یادگیری‌های بیشتر باشید؛ یا سعی کنید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید.

علاوه بر نگاه‌کردن به نقاط قوت و بالاتر بردن آنها سعی کنید نقاط ضعفتان را هم بشناسید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودسازی این است که شما ناتوانی‌هایتان را کنار بگذارید. پس بهتر است به‌خوبی ضعف‌هایتان را شناسایی کرده و برای برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی کنید.

خودتان را در معرض تجربه قرار دهید

هیچ‌چیز به‌اندازه تجربه‌کردن شما را قوی نمی‌کند. پس اگر می‌خواهید خودتان را تواناتر کنید به سراغ تجربه‌های جدید بروید. حضور در جمع‌های جدید، رفتن به سراغ شغل‌های مختلف، سفرکردن یا حتی خواندن کتاب و تماشای فیلم شما را در معرض مجموعه‌ای از تجربه‌های جدید قرار می‌دهند. این تجربه‌ها هرکدام درسی برای شما خواهند داشت؛ و در نتیجه به‌مرورزمان شما را تبدیل به فردی باتجربه‌تر می‌کنند.

از دیگران کمک بگیرید

مشورت‌کردن یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که شما را تبدیل به نسخه بهتری از خودتان می‌کند. پس هیچ‌وقت این موضوع را فراموش نکنید. یادتان باشد ما فرصت این را نداریم که همه چیز را به‌تنهایی تجربه کرده و خودمان به نتیجه برسیم. حتی اگر شما چنین فرصتی داشته باشید بعضی تجربه‌ها آن‌قدر دردناک هستند و بار سنگینی روی دوش ما می‌گذارند که انجام‌دادن آنها منطقی نیست. درنتیجه بهتر است گاهی اوقات از تجربه دیگران استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف در کارهایتان با کسانی که از نظر شما توانمند هستند صحبت کنید و از آنها مشورت بگیرید. برای مثال اگر یک نفر از نظر شما شرایط خوبی دارد از او راجع به این موضوع سؤال کنید. ببینید چه چیزی او را به آن کسی که هست تبدیل کرده و چه توصیه‌هایی برای بهترشدن شرایط شما دارد.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

برای رسیدن به خودسازی می‌توانید از مشاورین روان‌شناسی هم کمک بگیرید. یک مشاور باتوجه‌به شرایط شما می‌تواند از روش‌های زیر استفاده کند:

ازبین‌بردن نکات منفی

شاید بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب جلوی پیشرفت شما را گرفته‌اند. بسیاری از ما در این شرایط دائماً برای خودمان برنامه‌ریزی می‌کنیم اما انرژی برای رسیدن به این هدف‌ها نداریم و در نتیجه روزبه‌روز حالمان بدتر می‌شود. یا شاید درگیر مشکلاتی مثل افکار منفی، بدبینی و یا کمبود اعتمادبه‌نفس هستید. تمامی این مسائل مثل سدی هستند که جلوی پیشرفت‌کردن شما را می‌گیرند. به همین خاطر اولین قدم مشاوران این است که به شما کمک می‌کنند این مشکلات را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید.

شخصیت‌شناسی | خودسازی

مشاورین با استفاده از پرسش‌نامه‌های شخصیت یا مصاحبه با شما، کمکتان می‌کنند که سبک شخصیتی خود را بشناسید. وقتی شما به شناخت کافی از خودتان رسیده باشید طبیعتاً بهتر می‌توانید مدیریت کنید که باید به چه نکاتی توجه کنید و یا در چه زمینه‌هایی تلاش کنید تا به موفقیت برسید.

مهارت هدف‌گذاری

تعیین هدف و تلاش برای رسیدن به آن از جمله مهارت‌هایی است که خیلی از ما نداریم. همین موضوع باعث می‌شود خیلی وقت‌ها کارهایمان را نیمه‌تمام رها کنیم و قبل از اینکه به نتیجه برسند آنها را کنار بگذاریم. شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور مهارت تنظیم هدف را یاد بگیرید و در نتیجه از این به بعد پایبندی بیشتری به هدف‌هایتان داشته باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خودسازی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین کار برای رسیدن به خودسازی چیست؟

اولین و مهم‌ترین قدم برای رسیدن به خودسازی این است که شما هدف‌های مشخصی داشته باشید. پس ابتدا با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که می‌خواهید تبدیل به چه شخصیتی بشوید. سپس برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره