نیازهای مازلو | نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نیازهای مازلو یا هرم سلسله مراتب مازلو یعنی دست‌یابی به نیازهای فردی. هرم مازلو نظریه انگیزشی است. شاید شما به عنوان یک مدیر در جستجوی مدیریت کارکنان خود هستید. سلسله مراتب مازلو این بینش را به شما می‎دهد. و کمک کننده راه‌های مدیریتی شما است. به اعتقاد مازلو نیازهای انسان از یک سلسله مراتب برخوردار است که رفتار انسانها تحت تاثیر این نیازها انجام می‎شود. نیازها به ترتیب برطرف می‎شوند و سطح دیگری از انگیزش برای شما رو می‌شود. در ادامه مقاله راجع به سلسله مراتب نیازهای مازلو صحبت کرده ایم. برای دستیابی به راه های رفع این نیازها از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

آبراهام مازلو کیست؟

آبراهام هرولد مازلو در محله فقیرنشین در بروکلینف ایالات نیویورک به دنیا آمد. یک روانشناس انسان‌گرای آمریکایی بود. به عنوان پدر روانشناسی انسان‌گرایانه شناخته می‎شود. الگوی فکری او بعد از دیدگاه روانکاوی و رفتارگرایی شکل گرفت. او با کتاب انگیزش و هیجان و نظریه سلسله مراتب نیازهای انسان به شهرت رسید.

هرم نیازهای مازلو

آبراهام مازلو، روانشناس و نظریه پرداز کلاسیک مدیریت در مورد نیازهای اساسی هر فرد است. هرم مازلو به 5 دسته تبدیل می‎شود. نیازهای مازلو عبارتند از: نیاز زیستی، نیاز امنیتی، نیاز اجتماعی، نیاز به احترام و خودشکوفایی. این نیازها به صورت هرم طبقه بندی شده است. به این منظور که برای رسیدن به قله هرم نیاز به گذراندن مراحل پایین هرم است. زمانی که یک فرد نیازها و سلسله مراتب پایین هرم را برطرف نکند به علت نداشتن انگیزه، پیشرفت نمی‎کند.

سلسله مراتب نیازهای مازلو

سلسله مراتب نیازهای مازلو به 5 روش است که در ادامه تمامی مراحل را توضیح داده ایم.

1. نیاز زیستی و فیزیولوژیک

مازلو گسترده‌ترین بخش هرم را در این قسمت قرار داده است. از نظر مازلو مهم‎ترین نیازهای انسان برای‌داشتن انگیزه نیاز زیستی است. نیاز زیستی عبارتند از: از نیاز به آب، خوراک، پوشاک، مسکن و نیاز جنسی. زمانی که نیازهای زیستی انسان برطرف شود، بیشترین تاثیر را در رفتار فرد می‌گذارد.

2. نیاز امنیتی

اگر از مرحله اول که نیازهای فیزیولوژیک است به خوبی عبور کردیم. وقتی نیازهای زیستی ما تامین شد به مرحله دوم که نیازهای امنیتی است می‎رسیم.

فروشگاه آرامیس

در این طبقه از سلسله مراتب مازلو، سلامت جان، خانواده، شغل و دارایی از اهمیت زیادی برخوردار است. نیاز امنیتی عبارتند از: به حفاظت خود در زمان حال و آینده، عدم محرومیت از حق طبیعی، رهایی از ترس و وحشت، حمایت عاطفی و تامین امنیت جانی.

3. نیاز اجتماعی

پس از گذر از مرحله اول و دوم سلسله مراتب مازلو به سومین مرحله یعنی نیاز اجتماعی می‎رسیم. زمانی که خوراک و پوشاک یک انسان تامین می‎شود در جستجوی امنیت برای سلامت، جان و مال خود است. پس از گذر از این مراحل، موجودات انگیزه برای به دست آوردن عشق و محبت دارند. انسان ها نیاز به عشق، محبت، روابط اجتماعی ، ازدواج و تعلق خاطر دارند.

4. نیاز به احترام و عزت نفس

نیازهای طبقه سوم هرم مازلو نقش اساسی در عزت نفس دارند. زمانی که یک انسان نیاز‎های اجتماعی خود را برطرف می‎کند. از دیگران عشق و محبت می‌گیرد، بنابراین عزت نفس و انگیزه‎اش افزایش می‎یابد. اول احترام به خود و سپس گرفتن احترام از دیگران به فرد انگیزه برای رفتن به مرحله بعد را می‎دهد.

5. نیاز به خودشکوفایی

مرحله آخر نیاز به خودشکوفایی است که در آخرین مرحله و قله هرم مازلو قرار دارد. در این مرحله از سلسله مراتب مازلو انسان به استعدادها و قابلیت هایش پی می‎برد. در این مرحله افراد خود را می‎شناسند، استعدادهای خود را برانداز می‎کنند و به بهترین سطح خود می‌رسند. همانطور که مازلو بیان می‌کند: آنچه انسان می‌تواند باشد، باید بشود.

موجودات برای صعود به درجه خودشکوفایی لزوماً نیاز به گذراندن تمامی 4 مرحله قبل را ندارند. برای مثال انسان ها برای خودشکوفایی شاید مرحله 3 را نگذرانند.

اما طی تمام سلسله مراتب مازلو به انسان انگیزه کافی برای صعود به خودشکوفایی را می‎دهد.

گسترش سلسله مراتب نیازهای مازلو

تغییرات مدل 5 مرحله ای مازلو به 8 مرحله تغییر کرد که به شرح زیر است:

1.نیازهای فیزیولوژیکی

2. نیازهای امنیتی

3. نیاز اجتماعی

4. نیاز به احترام و عزت نفس

5. نیازهای شناختی

6. نیاز به زیبایی شناختی

7. نیاز به خودشکوفایی

8. نیازهای متعالی

کلام آخر

همانطور که در مقاله مطالعه کردید با سلسله مراتب نیازهای مازلو آشنا شدید. 5 دسته از این سلسله مراتب مهم‌ترین بخش های نیازهای مازلو را شامل می‎شود. برای رسیدن به خودشکوفایی نیاز به برطرف کردن تمام مراحلی است که مازلو آن را طبقه بندی کرده است. متخصصین مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به شما خدمات ارائه می‌دهند. برای کسب مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هرم نیازهای مازلو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره