قرص سیپروهپتادین | عوارض مصرف و تداخل دارویی با سیپروهپتادین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص سیپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند. قرص های سیپروهپتادین اغلب، برای درمان بیماری های آلرژِیک و حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده، عملکرد هیستامین را در بدن مسدود کرده و مانع بروز بیماری هایی که علائم آلرژِی دارند می شود. لازم به ذکر است که سیپروهپتادین تنها به تسکین علائم کمک می کند و علت بروز علائم را مشخص نخواهد کرد. این دارو به صورت قرص و محلول( مایع) خوراکی در بازار وجود دارد و معمولا دو یا سه بار در روز مصرف می شود. این مقدار با توجه به تشخیص پزشک متغیر است.

قرص سیپروهپتادین چیست

قرص های سیپروهپتادین، خاصیت ضد حساسیتی دارند و برای بیماری هایی مربوط به آلرژِی مصرف می شوند. این قرص ها، از واکنش هایی از جمله خارش، عطسه و آبریزش چشم و بینی جلوگیری می کند. این دارو عمدتا برای درمان رینتیت آلرژیک ( چند ساله و فصلی)  موثر می باشد. گاهی پزشکان این دارو را برای درمان بی اشتهایی نیز تجویز می‌کنند. در برخی افراد، این دارو ممکن است قدرت تفکر یا واکنش هایشان را مختل کند. به همین دلیل توصیه می شود هنگام مصرف این دارو، در کارهایی که به تمرکز نیاز دارد مانند رانندگی دقت زیادی داشته باشید.

 موارد مصرف قرص سیپروهپتادین

در ادامه، به رایج ترین موارد مصرفی قرص سیپروهپتادین اشاره کرده ایم. این دارو ممکن است برای مصارف دیگری غیر از موارد زیر تجویز شود. در این مورد به پزشک یا داروساز خود برای دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.

1_قرمزی، تحریک، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی ناشی از آلرژِی یا مواد محرک موجود در هوا را تسکین می دهد.

2_ برای تسکین خارش پوستی ناشی از آلرژی یا حساسیت، و درمان کهیرهایی که ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای سرد یا مالش پوست ظاهر می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

3_ تسکین تب یونجه

فروشگاه آرامیس

4_ گاهی برای انواع خاصی از سر دردها مثل میگرن استفاده می شود.

5_ برای درمان سندرم کوشینگ (وضعیت غیر طبیعی که توسط هورمون های اضافی ایجاد می شود) مورد استفاده قرار می گیرد.

رایج ترین عوارض جانبی مصرف قرص سیپروهپتادین

همه داروهای شیمیایی علاوه بر فواید و درمان بیماری عوارضی هم به دنبال دارند. اگر هنگام مصرف قرص سیپروهپتادین، علائمی از موارد زیر را داشته اید، یا اگر از قبل یکی از این علائم را داشته اید و با مصرف دارو تشدید شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر است.

  • خواب آلودگی و سرگیجه
  • خشکی دهان، بینی، گلو
  • یبوست
  • مشکلات بینایی، تاری دید
  • احساس بی قراری یا هیجان ( به ویژه در سنین پایین تر)
  • مشکلات ادراری، حالت تهوع
  • یرقان
  • کهیر زدن
  • ضعف و افزایش اشتها
  • کسالت و بی حالی، خستگی یا کوفتگی بدن
  • تندی ضربان قلب
  • احساس عصبانیت، توهم

داروهایی که با Cyproheptadine تداخل دارند

مصرف سیپروهپتادین ممکن است باسایر داروها، از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند. در صورت استفاده از هرگونه داروی دیگری پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سایر داروهایی که برای آلرژی یا سرما خوردگی استفاده می شود

داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی یا تشنج

شل کننده های عضلانی

داروهای مخدر برای درد

قرص خواب آور و آرام بخش ها

برخی ویتامین ها و محصولات گیاهی

داروهای ضد سرفه

سیپروهپتادین، با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند تداخل دارد و می تواند اثرات آن را بدتر کند.

مانند: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین یاMAO توجه: اگر در 14 روز گذشته، از مهار کننده های ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، قرص سیپروهپتادین را مصرف نکنید.

چه کسانی نباید قرص سیپروهپتادین مصرف کنند

برخی افراد نباید قرص سیپروهپتادین را مصرف کنند. اگر هرگونه بیماری دارید، قبل از مصرف حتما به پزشک خود اطلاع دهید. موارد منع مصرف قرص سیپروهپتادین به شرح زیر می باشد:

افرادی که مبتلا به گلوکوم بازاویه باریک هستند

مشکلات زخم معده یا انسداد معده

مشکلات پروستات یا مشکلات ادراری

فشار خون بالا، بیماری های قلبی

افرادی که تیروئید پرکار دارند

مادرانی که به نوزاد شیر می دهند

کسانی که مشکل حمله آسم دارند

افراد مسن با بیماری های ناتوان کننده

نوزادان تازه متولد شده یا نارس و کودکان کمتر از 2 سال

در خصوص برخی از افراد، ممکن است مصرف قرص سیپروهپتادین با وجود داشتن موارد بالا بی خطر باشد. اما برای اطمینان از این موضوع، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر حین استفاده از این دارو باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود مطرح کنید.

نحوه مصرف قرص Cyproheptadine

سیپروهپتادین را دقیقا طبق دستور داده شده مصرف کنید. این دارو را در مقادیر کمتر یا بیشتر، یا برای مدت طولانی تر مصرف نکنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا دارو ساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نشده اید توضیح دهد.

اگر مصرف یک نوبت را فراموش کرده اید، دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی باشد، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران نوبت فراموش شده، هرگز دو دوز مصرف نکنید.

نحوه نگهداری و دفع قرص سیپروهپتادین

این دارو را در ظرفی که در آن قرار دارد محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. برای محافظت از کودکان در برابر مسمویت، همیشه درپوش های ایمنی را قفل کنید.

آن را در دمای اتاق و به دور از رطوبت اضافی نگهداری کنید.

درمورد نحوه دفع و دور انداختن این دارو باید بگوییم، این دارو باید به روش هایی دور بریزید تا اطمینان حاصل شود که حیوانات، کودکان و سایر افراد نتوانند دوباره آن را مصرف کنند. توصیه می شود این دارو را در توالت نریزید.

اقدامات احتیاطی که باید حین استفاده از قرص سیپروهپتادین رعایت کنید

1_ قبل از مصرف، اگر به سیپروهپتادین یا سایر آنتی هیستامین ها حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

2_ به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد.

3- اگر حین مصرف سیپروهپتادین باردار شده‌اید، پزشک خود را مطلع کنید

4_ اگر حین انجام عمل جراحی از جمله جراحی دندان هستید، به پزشک اطلاع دهید یا به دندانپزشک بگویید که سیپروهپتادین مصرف می کنید.

5_باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما بشود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تاثیر می گذارد، رانندگی نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص سیپروهپتادین می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره