فراموش کردن خاطرات تلخ | راه های از یاد بردن خاطره های بد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فراموش کردن خاطرات تلخ شاید نشدنی بنظر آید. همه ما خاطرات بد و لحظات شرم‌آوری داریم که ترجیحا فراموش می‌کنیم. برخی از آن‌ها به راحتی پشت سرگذاشته می‌شوند، اما برای برخی دیگر، رها کردنشان آنچنان آسان نیست. این خاطرات ممکن‌است شدیدا آسیب زا به نظر برسند، به طوری که باعث می‌شوند ما از نظر جسمی و روحی احساس بیماری کنیم. این موضوع قابل درک است که بخواهیم انرژی خود را برای داشتن یک زندگی شادتر صرف کنیم. بنابراین در این مقاله، راه‎‌هایی را معرفی کرده‌ایم تا شما بتوانید با آموزش ذهن‌تان به شیوه ای سالم، با خاطرات منفی گذشته کنار بیایید، یا تأثیرات آن را کم رنگ‌تر کنید. برای این کار حتما از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

فراموش کردن خاطرات تلخ

خاطرات تلخ، می توانند زمینه ساز چندین مشکل باشند. از اختلال استرس پس از سانحه گرفته تا فوبیا و مشکلات دیگر. وقتی یک خاطره تلخ در ذهن نفوذ می‌کند، این یک واکنش طبیعی است که انسان بخواهد جلوی آن را بگیرد. ممکن است یک فرد نتواند یک خاطره ناخواسته را فراموش کند، اما تکنیک‌هایی برای کمک به فرد، در مدیریت رویدادهای منفی در دسترس است. به طور معمول این راهبردها شامل ایجاد اختلال در حافظه اولیه و جایگزینی آن با معنای مثبت، کاهش اهمیت آن، جایگزینی آن با حافظه دیگر و یا سرکوب خود حافظه می‌باشد. انسان‌ها مکانیزم دفاعی دارند که می‌توانند از آن، برای مدیریت و جلوگیری از تجارب آسیب زا و خاطرات تلخ استفاده کنند.

چگونه خاطرات تلخ را فراموش کنیم ؟

هرچه شخص بیشتر روی خاطرات تلخ خود تمرکز کند، ارتباطات عصبی مغز قوی‌تر می‌شود. این خاطرات، تا زمانی که شخص آن را مکرر مرور می‌کند در ذهن باقی خواهند ماند. با هر یادآوری، خاطرات تلخ می‌توانند قوی‌تر و واضح‌تر بازنشانی شوند. در ادامه، برخی از مراحلی را که می‌توانید برای فراموش کردن یا کاهش تأثیرات خاطرات تلخ انجام دهید را برایتان شرح داده ایم.

1- سرکوب حافظه

سال‌هاست که محققان درحال بررسی نظریه ای درباره سرکوب حافظه به نام پارادایم فکر هستند. آن ها معتقدند که شما می‌توانید، از عملکردهای بالاتر مغزتان مانند استدلال و عقلانیت استفاده کنید، تا به طور آگاهانه فرآیند یادآوری حافظه را قطع کنید. اساسا این به این معناست که شما تمرین می‌کنید تا به محض شروع خاطره تلخ، عمدا آن را خاموش کنید. پس از انجام این کار برای چندین هفته یا ماه، می‌توانید از لحاظ نظری مغز خود را طوری آموزش دهید که آن خاطره را به یاد نیاورد.

2- فراموش کردن خاطرات تلخ | شناسایی حافظه

احساسات خود را پردازش کنید. به جای تلاش برای جلوگیری از هرگونه احساس ناخواسته مرتبط با خاطرات تلخ، آن‌ها را احساس کنید. به دنبال چیزی که حافظه شما را تحریک می کند بگردید. برای مثال، شاید غذای مورد علاقه مادرتان شما را به یاد مراسم خاکسپاری و بیماری وحشتناک او بیندازد. بنابراین به محرک هایی که باعث بازگشت حافظه شما می‌شوند توجه داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود تا راحت‌تر کناربیایید یا اگر می‌خواهید آن محرک ها را از زندگی خود حذف کنید.

3- خاطرات را جایگزین کنید

بهتراست تا افکار خود را ، به جای تمرکز بر خاطرات بد به سمت خاطرات خوب سوق دهیم. برای مثال، اگر  با دیدن کافه‌هایی که با دوست‌تان می‌رفتید یاد جدایی از او می‌افتید، در عوض به روزهای خوبی که در آن کافه داشته‌اید فکر کنید.

فروشگاه آرامیس

4- فراموش کردن خاطرات تلخ | سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

استرس و کمبود خواب، می‌تواند از عواملی باشد که موجب یادآوری خاطرات تلخ می‌شوند. مطمئن شوید که خواب کافی دارید، رژیم غذایی مناسبی دارید و ورزش می کنید. این کارها سلامت روانی و عاطفی شما را تقویت می‌کند. برای انتخاب سبک زندگی مناسب کلیک کنید.

5- از چند تکنیک آرامش بخش استفاده کنید

استفاده از تکنیک هایی مانند تمدد اعصاب، می‌تواند به کاهش تأثیر منفی خاطرات تلخ کمک کند. تنفس عمیق، ماساژ درمانی، آرام سازی عضلانی و تصویرسازی می‌توانند موثر باشند. شما راه های جدیدی برای آرام کردن خود، در مواجهه با خاطرات تلخ بیابید.

6- فراموش کردن خاطرات تلخ | ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی شامل تمرکز بر لحظه حال، بدون نگرانی در مورد گذشته یا آینده است. به جای اینکه در خاطرات تلخ خود غرق شوید، سعی‌کنید توجه خود را به چیزی در لحظه حال جلب کنید. زمانی که خود را در لحظه حال تثبیت می‌کنید، تمرکزتان از خاطره برداشته می‌شود و تأثیر منفی آن بر احساسات و روان شما به حداقل می‌رسد.

7- ناراحتی از خاطرات تلخ را انکار نکنید

انکار احساسات به معنی از بین رفتن آن‌ها نیست. شما با دفن ناراحتی و غم هایتان تنها آن‌ها را به عمیق‌ترین بخش های روان‌تان سوق می‌دهید. انکار به مرور باعث ناهشیاری شما نسبت به دردهای‌تان خواهد شد. همانطور که می‌دانید انرژی ها از بین نمی روند. تنها از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می شوند. تا وقتی که ناراحتی‌تان را دفن کنید، آن ها خود را به اشکال مختلف (دردهای جسمانی، فوبی ها، انواع اختلالات اضطرابی و افسردگی) ابراز خواهند کرد.

8- چه تجربیاتی به دست آورده اید

شما احتمالا برای بخشیدن‌خود یا فراموش کردن خاطرات تلخ دلیل پیدا نمی‌کنید. بهترین دلیل برای پشت سرگذاشتن این خاطرات تجربیاتی است که بدست آورده‌اید. بهای آموخته‌های شما همان رنج و سختی است که از خاطرات تلخ تان نشات گرفته است. همه ما برای پخته‌ترشدن نیاز به چنین تجربیاتی داریم. پس از خاطرات تلخ تان درس بگیرید.

9- موضوع را با دوستان مطرح کنید

شما با به اشتراک‌گذاشتن احساسات و هیجاناتتان می‌توانید از رنج و درد ناشی از خاطرات تلخ تان بکاهید. اگر دوستان و خانواده ای دارید که شما را درک می‌کنند. پس خیلی خوش شانس هستید. همدلی و همراهی این افراد در کاهش رنج های تان موثر هستند.

10- به متخصصان روانشناسی مراجعه کنید

هیچ کس به اندازه متخصص نمی‌تواند یاری دهنده و رازدار شما باشد. با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی علاوه بر طی مسیر فراموش کردن خاطرات تلخ در کوتاه ترین زمان، سایر مسائل روانی شما نیز مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد. پس اگر بیش از 3 ماه از ناراحتی های ذهنی شما درباره مساله ای می‌گذرد، حتما به مشاور مراجعه نمایید.

چه زمانی باید از یک روانشناس کمک گرفت

اگر خاطرات تلخ شما همراه با موارد دیگری مانند افسردگی، اضطراب، افکار مزاحم یا احساس وحشت نقش داشته باشد، به طور حتم باید با یک متخصص روانشناسی مشورت کنید. یک متخصص سلامت می تواند براساس علائم شما، درمان‌هایی را توصیه کند. در موارد شدید نیز برای تجویز دارو برای مدیریت علائم افسردگی و اضطراب شمارا به متخصص روانپزشکی ارجاع می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموش کردن خاطرات تلخ می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره